Varningssignaler vid köp av begagnad TV

Permalänk
Medlem

Varningssignaler vid köp av begagnad TV

Funderar på att leta efter en begagnad TV nu efter Black Friday då många troligen köpt nytt. Borde finnas rätt mycket på Blocket och Facebook marketplace etc. Min fråga är: finns det några tecken som jag bör hålla mina ögon öoona på för att undvika en TV som är utsliten eller dålig, eller snart kommer ge upp, något som man kanske inte ser vanligtvis på en simpel kontroll? Självklart kollar man ju så att den fungerar innan man betalar och tar hem, men vet att med vissa sorters produkter räcker detta inte riktigt.

Tack för hjälp!

Permalänk
Bildexpert 📺

De gånger jag kollar vad som landar på Blocket etc. är det typiskt så att personen inte vet vilken TV de köpt. Det säljs en "Samsung 55 tum LED" utan någon beteckning. Den slutsats man kan dra då är att det är en rätt enkel modell de köpte, För de gick antagligen in i butiken och köpte första bästa som på platsen verkade vettig eller hade lägre pris. Där kan man alltid fundera över vad en ny basmodell kostar som har garantier och doftar ny.

De personer som köpt en bättre modell, som fortfarande kan anses vara en bra TV även med dagens mått, är istället mer benägna att berätta exakt vilken modell det är eftersom de en gång gjorde en research på ämnet och valde just den modellen för dess kvalitet.

Begagnade OLED kan förstås vara hur som helst beroende på hur personen har kört dem så det behöver man dubbelkolla.

Väldigt ofta övervärderar de sina TV och tänker i termer av vad de en gång betalade för sin TV eller vad den hade för originalpris. Det är med dagens aktuella modeller man ska jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Funderar på att leta efter en begagnad TV nu efter Black Friday då många troligen köpt nytt. Borde finnas rätt mycket på Blocket och Facebook marketplace etc. Min fråga är: finns det några tecken som jag bör hålla mina ögon öoona på för att undvika en TV som är utsliten eller dålig, eller snart kommer ge upp, något som man kanske inte ser vanligtvis på en simpel kontroll? Självklart kollar man ju så att den fungerar innan man betalar och tar hem, men vet att med vissa sorters produkter räcker detta inte riktigt.

Tack för hjälp!

Kan rekommendera att kika över fjärren. Vissa knappar om används ofta på vissa märken "samsung" typ bakåt osv har en tendens att slita ut sig och glappa.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De gånger jag kollar vad som landar på Blocket etc. är det typiskt så att personen inte vet vilken TV de köpt. Det säljs en "Samsung 55 tum LED" utan någon beteckning. Den slutsats man kan dra då är att det är en rätt enkel modell de köpte, För de gick antagligen in i butiken och köpte första bästa som på platsen verkade vettig eller hade lägre pris. Där kan man alltid fundera över vad en ny basmodell kostar som har garantier och doftar ny.

Mycket bra observation! Anledningen att köpa en begagnad TV är ju antingen att få den billigare än vad som är möjlig ny, eller att få något bättre för pengarna. Då spelar detta ju rejäl roll!

Skrivet av topfuel:

Kan rekommendera att kika över fjärren. Vissa knappar om används ofta på vissa märken "samsung" typ bakåt osv har en tendens att slita ut sig och glappa.

Juste, är ju inte bara TVn själv som är viktig.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Lita inte på säljares snack såsom "TV:n har knappt varit påslagen, nästan nyskick" etc. utan utgå från att TV:n körts ganska hårt och stått på 4-5h per dag sedan den köptes.

I vissa apparater går det att få ut antalet "Power-on hours" men inte alltid helt lätt att få ut då det kan kräva att man kan gå in i servicemenyer etc. Få annonser innehåller denna information.

Som sagt ovan, betala aldrig mer än 50% av nypris av motsvarande ny modell. För OLED-modeller som är från 2016-2017 (LG C6 & C7 ) så var dessa paneler ganska känsliga för inbränningar om de användes på fel sätt (TV4-solen etc) så där skulle jag nog välja minst C9/CX om du är ute efter just OLED.