Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kollade på Steam deck och såg att de hade fått in rekondade som de sålde i sin butik. Medan jag funderar på vilken variant som vore intressant så blev den ena slutsåld. Så då slog jag till på den andra istället. Det blev en 64GB variant så det är väl lite snålt kanske. Men den gick på 3500kr och det tycker jag var ett väldigt attraktivt pris. Det som har väckt störst lust för mig med steam deck är att det finns massa vampire survivor liknade spel på pc som ej finns på xbox som jag ser fram emot att kunna testa.

Iaf är jag väldigt hypead att få hem den och leka med den och ville därför skriva av mig lite.

Går lätt att öppna (MEN glöm inte ta ut minneskortet FÖRE du öppnar den!)

Och inuti kan man sätta i en större disk i framtiden om du skulle behöva

Men först är det både billigt och enkelt att köpa ett på typ 256GB

Permalänk
Medlem

Hur lång behöver jag vänta på detta? Den har stått så i över 5 min.

Fick hem steam deck idag. Försökte spela ett spel men det vägrade starta så jag tänkte starta om den för den hade laddat ner lite uppdateringar. Men nu sitter den fast.

Verkar rätt seg överlag. Hoppas att den blir snabbare när allt är uppdaterat. Jag har inte testat Steam deck innan så vet inte hur den ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

<Uppladdad bildlänk>

Fick hem steam deck idag. Försökte spela ett spel men det vägrade starta så jag tänkte starta om den för den hade laddat ner lite uppdateringar. Men nu sitter den fast.

Verkar rätt seg överlag. Hoppas att den blir snabbare när allt är uppdaterat. Jag har inte testat Steam deck innan så vet inte hur den ska vara.

Jag är ingen Steam Deck expert, har själv bara ägt en i typ 2 månader.
Den ska inte vara seg, tycker den är väldigt pigg.
Men för typ en vecka sedan kom en uppdatering som betedde sig konstigt för mig, typ som du förklarar.
Den uppdaterade liksom inte sig.
Jag tvingade bara en omstart sen fungerade det igen.

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

<Uppladdad bildlänk>

Håll bara in powerknappen om den fastnar i det där läget, du försöker uppdatera gissar jag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

<Uppladdad bildlänk>

Precis som en vanlig PC, håll inne startknappen i 5+ sekunder så stångs den av

Permalänk
Medlem

Har du laddat ner mycket till SD innan? Ibland går det väldigt segt att stänga av för att det är skrivningar som den vill göra klart först.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades får ordning på den. Vart inte så bra första intryck när det krånglade.

Jag gjorde misstaget att installera ett för stort spel så minnet vart fullt. Jag tror många av problemen kom pga detta.

Enheten kändes som en konsol så tänkte att det skulle fungera likt en konsol med minnet också men där var den nog mer likt en pc.

Nu har jag iaf hunnit få testa lite spel och dottern fick spela lite också. Hennes favorit hittills var Fez av de spelen jag hade. Legospelen var hon inte så förtjust i. Hon blev väldigt imponerad att det gick kolla på youtube på SD.

Jag köpte mig Halls of torment och det fungerade fint och var kul.

Jag har inte hunnit skaffa ett SD kort än. Duger vilket som eller ska man ha något speciellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

<Uppladdad bildlänk>

Ibland så kör den uppdateringar när du stänger av den, så låt den bara stå på i det där läget så kommer den stänga av sig när den uppdaterat och installerat de som den jobbar med. Lite otydligt när det bara står sådär kan jag hålla med om men det jag läst mig till och hänt kanske 2-3 ggr sen första steam deck releaseveckan för mig.

EDIT: Har för mig det var A2 SDkort (eller vad nu den snabba standarden hette) är det som är rekomenderat(finns guider på nätet som uppdateras varje år), i övrigt kan du vilja ha kvar lite utrymme på själva decken med då den kör mycket uppdateringar och laddar in texturer typ vilket kan ta en del plats över tid (krävs också speciella program för att rensa bort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Ibland så kör den uppdateringar när du stänger av den, så låt den bara stå på i det där läget så kommer den stänga av sig när den uppdaterat och installerat de som den jobbar med. Lite otydligt när det bara står sådär kan jag hålla med om men det jag läst mig till och hänt kanske 2-3 ggr sen första steam deck releaseveckan för mig.

EDIT: Har för mig det var A2 SDkort (eller vad nu den snabba standarden hette) är det som är rekomenderat(finns guider på nätet som uppdateras varje år), i övrigt kan du vilja ha kvar lite utrymme på själva decken med då den kör mycket uppdateringar och laddar in texturer typ vilket kan ta en del plats över tid (krävs också speciella program för att rensa bort)

Tack jag hittade ett a2 på Amazon. Det blev detta minnet, https://www.amazon.se/gp/aw/d/B09X7CRKRZ?ref=ppx_pt2_mob_b_pr... fick hem den idag. Så nu har jag kunnat installera lite mera och större titlar.

Steam decken har fungerat kanon sedan jag tog bort lite så att minnet inte är fullt längre.

Så initialt lite dåligt eftersom strul men nu fungerar allt kanon och jag är mycket nöjd. Så galet hur mycket man får för pengarna. Finns ju ingen ny dator som är i närheten för pengarna.

Permalänk
Medlem

Kan man trycka ctrl på Steam deck.
Jag spelar ett spel, Tony Hawk HD. Spelet fungerar suveränt i spelet. Men för att kunna uppgradera sin karaktär så måste man trycka på Ctrl. Jag har inte lyckats hitta någon knapp som matchar. Ctrl saknas även på mitt virtuella tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kan man trycka ctrl på Steam deck.
Jag spelar ett spel, Tony Hawk HD. Spelet fungerar suveränt i spelet. Men för att kunna uppgradera sin karaktär så måste man trycka på Ctrl. Jag har inte lyckats hitta någon knapp som matchar. Ctrl saknas även på mitt virtuella tangentbord.

Ja du kan med fördel binda nån av dina knappar på baksidan till ctrl (eller vilken knapp som helst egentligen )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja du kan med fördel binda nån av dina knappar på baksidan till ctrl (eller vilken knapp som helst egentligen )

Åhh Tack det löste allt.

När jag googlade innan jag frågade så fick jag bara fram typ att koppla in ett extern tangentbord var enda lösningen vilket jag tyckte var en väldigt osmidig lösning.

Tack vare dig fungerar nu spelet perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Åhh Tack det löste allt.

När jag googlade innan jag frågade så fick jag bara fram typ att koppla in ett extern tangentbord var enda lösningen vilket jag tyckte var en väldigt osmidig lösning.

Tack vare dig fungerar nu spelet perfekt.

STEAM+X tar ju fram on-screen tangentbordet. Funkar fint om det bara är något man gör ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

STEAM+X tar ju fram on-screen tangentbordet. Funkar fint om det bara är något man gör ibland

Jag tog upp tangentbordet förut innan jag postade men Ctrl var inte med på det tangentbordet som jag fick upp

Permalänk
Medlem

Trillade dit på en OLED, hade en del bråk med att installera Heroic men lyckades efter en fabriksåterställning.

Det går bra att köra spelen inuti Heroic (vars launcher lagts till som non-steam app) men inget verkar hända när jag väljer ”Add to Steam” inuti Heroic, kan inte se spelen i spelbiblioteket i Game Mode. Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Trillade dit på en OLED, hade en del bråk med att installera Heroic men lyckades efter en fabriksåterställning.

Det går bra att köra spelen inuti Heroic (vars launcher lagts till som non-steam app) men inget verkar hända när jag väljer ”Add to Steam” inuti Heroic, kan inte se spelen i spelbiblioteket i Game Mode. Vad har jag missat?

Det var ett tag sedan jag gjorde det (och inte på en OLED SD om det har någon betydelse). Kanske har det ändras i versioner och liknande, men prova starta om SD:n, även starta den i dektop läge igen och sedan tillbaka. Sedan bör de dyka upp under "Other games" eller vad det heter i Steam. Funkar inte det kanske någon har mer aktuell info som gjort det nyligen :). Jag minns också att det var lite trassel men det var som sagt ett tag sedan jag gjorde det (har bara spelat spel på Steam senaste tiden).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Det var ett tag sedan jag gjorde det (och inte på en OLED SD om det har någon betydelse). Kanske har det ändras i versioner och liknande, men prova starta om SD:n, även starta den i dektop läge igen och sedan tillbaka. Sedan bör de dyka upp under "Other games" eller vad det heter i Steam. Funkar inte det kanske någon har mer aktuell info som gjort det nyligen :). Jag minns också att det var lite trassel men det var som sagt ett tag sedan jag gjorde det (har bara spelat spel på Steam senaste tiden).

Det hjälpte dessvärre inte. Den verkar återkommande ha problem med att Discover-appen bara står och snurrar (vilket var det jag fabriksåterställde för) men nu när jag startade om och gick direkt in i Desktop så kickade åtminstone den igång. Men ingen lycka med att få in Heroic-spelen direkt i biblioteket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det hjälpte dessvärre inte. Den verkar återkommande ha problem med att Discover-appen bara står och snurrar (vilket var det jag fabriksåterställde för) men nu när jag startade om och gick direkt in i Desktop så kickade åtminstone den igång. Men ingen lycka med att få in Heroic-spelen direkt i biblioteket.

Heroic spel hamnar inte i steam biblioteket utan det är heroic själv som hamnar där. Så man får starta heroic och sen i dess bibliotek starta spelen.
Det finns andra sätt idag att köra bla epic spel utan heroic då får du spelen var för sig i listan.
Sök på Youtube finns guider

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Heroic spel hamnar inte i steam biblioteket utan det är heroic själv som hamnar där. Så man får starta heroic och sen i dess bibliotek starta spelen.
Det finns andra sätt idag att köra bla epic spel utan heroic då får du spelen var för sig i listan.
Sök på Youtube finns guider

Som jag förstått det ska det visst gå - är man inne i Heroic och väljer ett spel, sen de tre prickarna så finns valet ”Add to Steam”. Detta ska i teorin göra att spelet är direkt valbart/startbart utan att öppna launchern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Som jag förstått det ska det visst gå - är man inne i Heroic och väljer ett spel, sen de tre prickarna så finns valet ”Add to Steam”. Detta ska i teorin göra att spelet är direkt valbart/startbart utan att öppna launchern.

Ok, den funktionen visste jag inte om.
Hur blir det så? Startar heroic före om man startar spelet? För det ör heroic som håller reda på om spelet behöver uppdateras ich det autoupdaterar inte för mig om jag inte aktivt öppnar heroic launcher.
Ibland startar inte ens spelen om dom inte är up to date.
Vet inte om det alltid är så inte så ofta jag klr spel via heroic.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, den funktionen visste jag inte om.
Hur blir det så? Startar heroic före om man startar spelet? För det ör heroic som håller reda på om spelet behöver uppdateras ich det autoupdaterar inte för mig om jag inte aktivt öppnar heroic launcher.
Ibland startar inte ens spelen om dom inte är up to date.
Vet inte om det alltid är så inte så ofta jag klr spel via heroic.

Ingen aning, men här visas det:

Personen där behövde en omstart, ej funkat för mig dock.

Permalänk
Medlem

Nu lyckades jag - var tvungen att välja Add to Steam inne i Heroic i desktop mode, men nu ser jag spelet även i game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nu lyckades jag - var tvungen att välja Add to Steam inne i Heroic i desktop mode, men nu ser jag spelet även i game mode.

Ok, ska ta och prova funktionen själv. Se om spel går att spela trots att speöen eller heroic inte uppdaterar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tappar era Deck batteri när det ligger avstängt någon vecka?
Mitt gör det, inte mycket men det går ner sakta.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jo jag har reagerat på att jag lagt ifrån på 100% och sen kommt tillbaka så har det sjunkt lite. jag har dock ofta i sleep mode med ett spel igång.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Verkar lite slumpmässigt dessvärre. Kanske beror på vilken version och uppdateringar man kör in.
Vågar inte lämna den för länge nu utan att aktivera storage mode i bios då batteriet hade åkt ner till 0 och jag hade tappat lite max-kapacitet på batteriet pg.a det.

Batteriet var verkligen helt dött. Fick knappt igång den och det dröjde länge innan laddningen gick igång. Förut tappade den knappt något laddning alls på flera veckor så vet inte varför det är så. Stänger alltid av helt om den ska ligga längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Verkar lite slumpmässigt dessvärre. Kanske beror på vilken version och uppdateringar man kör in.
Vågar inte lämna den för länge nu utan att aktivera storage mode i bios då batteriet hade åkt ner till 0 och jag hade tappat lite max-kapacitet på batteriet pg.a det.

Batteriet var verkligen helt dött. Fick knappt igång den och det dröjde länge innan laddningen gick igång. Förut tappade den knappt något laddning alls på flera veckor så vet inte varför det är så. Stänger alltid av helt om den ska ligga längre tid.

Min sitter alltid på laddning då den annars laddar ur

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Nu när jag tänker efter så hade jag detta en gång också när den var ny. Batteriet hade dött helt på några dagar. Mysko.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2