Riot bannar spelare som beter sig illa utanför spel

Permalänk
Skrivet av Drenmi:

Att de fokuserar på streamers innebär troligtvis att de gett upp att moderera spelarna.

Valve bannade en massa streamers som ”smurfar” i DOTA 2, men problemet med ”smurfning” i allmänhet är större än någonsin, och Valve verkar handfallna.

Tror nog att det är ett komplement till modereringen, när alla streamers håller sig i skinnet och beter sig vänligt lär nog spelkulturen långsamt förändras till det bättre.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Stora problemet jag ser är ändamålsglidning.

Första 2mån stänger de kanske av 2 man som är grova mot folk.
Efter 6mån tar de även folk som är arroganta lr kritiserar lagspelare "för mycket".

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Det var ju just det som de ämnade med policyn, att man inte ska svära åt andra och kalla dem fula saker etc. när man streamar spelet offentligt. Sen behöver man vara tillräckligt populär för att det skall komma ända till spelbolagets kännedom.

Kalla andra för fula saker via tredjepart är ju knappast alltid personangrepp dock. Det är en skillnad på att kalla någon random för idiot i kontexten av att man spelar med främlingar man inte vet vilka dem är och att säga det till någon alla vet med det är och med intentionen att angripa någon.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Kalla andra för fula saker via tredjepart är ju knappast alltid personangrepp dock. Det är en skillnad på att kalla någon random för idiot i kontexten av att man spelar med främlingar man inte vet vilka dem är och att säga det till någon alla vet med det är och med intentionen att angripa någon.

Nejdå, men det är gott nog för folk att välja om man vill samarbeta eller stänga grinden för dom. Vill man ha en sån gemenskap i sina spel? Eller vill man att folk är snälla? League of Legends blöder spelare för att deras spelare överlag är extremt toxiska...stänger man grinden för dom som är värst och delar med sig av dom ögonblicken när dom är det, tja, då får färre bilden att det är okej och hör till.

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Stora problemet jag ser är ändamålsglidning.

Första 2mån stänger de kanske av 2 man som är grova mot folk.
Efter 6mån tar de även folk som är arroganta lr kritiserar lagspelare "för mycket".

Nja, dom har rätt klart för sig vad som är målet, minska antalet streamers som ger bilden av att det hör till att skrika svordomar och kalla lagkamrater för r-ordet etc....det påverkar spelarna...

Att kritisera får man, det handlar ju HUR man gör det...varför skulle det gynna Riot att folk som kritisera gör det så det får det att låta som lagkamraten är förståndshandikappad? Nej...man borde verkligen se till att folk vet hur man kritiserar innan dom får för sig att streama och dela med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Vad är nästa? Ska vi vara sura på att man inte får svära och säga fula saker åt folk på jobbet eller i skolor? Ska vi förbjuda att utesluta folk som pratar elakt om folk i föreningar, grupper, forum etc.? Ska vi riva lagarna om förtal? Ska vi låta folk sprida hat mot andra i TV, tidningar etc.? Var går gränsen?

Om du vill så kan du ju forska lite i Tencents (ägare av Riot) historia när det kommer bl.a till censur.
Det finns säkerligen en wikipediaartikel om företaget.
Eller har du redan full koll på läget men väljer ändå att försvara dessa handlingar?
Och då kommer min nästa följdfråga.
När går det för långt, enligt dig?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Om du vill så kan du ju forska lite i Tencents (ägare av Riot) historia när det kommer bl.a till censur.
Det finns säkerligen en wikipediaartikel om företaget.
Eller har du redan full koll på läget men väljer ändå att försvara dessa handlingar?
Och då kommer min nästa följdfråga.
När går det för långt, enligt dig?

När dom börjar med rättsliga processer mot dem som beter sig illa.

Permalänk
Medlem

Tyckte det lät konstigt till jag läste från artikeln att det handlar om folk som beter sig illa mot andra spelare under t.ex. streaming. Trodde först att de skulle banna ens konto för något man skriver på Twitter eller Facebook.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedb0at:

Fyfan vad töntigt. Vem gör Riot och alla dessa företagen mätpinnen för beteende online? Väldigt oroande att se att folk är okej med att privata företag ska leka ordningsvakt online och banna folk från köpta produkter.

Bara för att du har köpt ett spel så betyder det inte att du kan bete dig hur du vill. Du kan inte fuska i spelet och förvänta dig att ha kvar tillgång till den licensnyckeln. Och det är väl samma sak här. Alla vet vad ett gott uppförande är och att förvänta sig att ha kvar tillgången till licensnyckeln efter dåligt uppförande är förhoppningsvis snart ett minne blott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Alla vet vad ett gott uppförande är och att förvänta sig att ha kvar tillgången till licensnyckeln efter dåligt uppförande är förhoppningsvis snart ett minne blott.

Gäller det hårdvara också? Om jag är otrevlig mot dig här, tycker du att det är lämpligt att Google kommer och tar "min" telefon ifrån mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Gäller det hårdvara också? Om jag är otrevlig mot dig här, tycker du att det är lämpligt att Google kommer och tar "min" telefon ifrån mig?

Det är inte jämförbart.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Jag skulle väl svara såhär på den frågan.

Kan man bli utslängd från biltema om man beter sig illa mot andra? Står och skriker på andra kunder och är otrevlig?
Ja antagligen.
Det är inte så konstigt.

Innebär det då också att biltema även kan komma hem till en och konfiskera de grejer man tidigare köpt hos dem?
Inte lika troligt va?
Det här verkar bra mycket konstigare än att bli utslängd från en social arena för att man betett sig illa.

Ska man sammanfatta det till någon form av röd tråd här så är det väl så att på sociala arenor gäller vanligen uppföranderegler av olika slag. Vanligen upprätthålls dessa genom att exempelvis neka tillträde. Det innefattar sällan hårdvara utan det rör sig väl mer om tillträde till just de sociala arenorna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av speedb0at:

Vem gör Riot och alla dessa företagen mätpinnen för beteende online?

Man kan väl säga som så att alla privata företag bestämmer över vilka uppföranderegler som gäller när man besöker dem.
På bibliotek bestämmer biblioteken att man inte får gorma eller kanske äta var som helst.
Samma sak på en biograf eller en teaterföreställning.

På en restaurang bestämmer restaurangägaren om någon är så pass otrevlig mot andra gäster att de ska kastas ut.

Samma sak gäller på badhus, på festivaler och på föreläsningar.
På flygplan, kryssningar och i föreningar gäller samma sak.

Det här systemet om vem som sätter uppförandereglerna vill jagpåstå är både utbrett och välkänt. Såhär fungerar det i företag. Det här känner ändå de flesta till vill jag påstå.
Så det borde väl egentligen inte vara så förvånande att det också gäller företags onlineplattformar. Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Samsung gör ju det i någon form om du trippar deras Knox system. Det vill säga att du gör dig själv herre i ditt eget hus och allt vad garanti heter är rykt. Det duger inte att du installerar tillbaka stock firmware så är telefonen så gott som värdelös. Speciellt förr i tiden, Samsung 7 vet jag fick problem med batteriet om detta skedde. Hade man trippat Knox så fick man fortsätta köra custom firmware bara för batteriets skull.

Är det verkligen jag som äger min egen telefon? Eller är jag bara en glorifierad vaktmästare åt telefonbolaget?
Precis som folk är när som har lån på bilen och huset, då är dom ju bara glorifierade trädgårdsmästare och bilmekaniker åt banken.

Debatten om ägarskap behöver definitivt diskuteras på denna planet.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga som så att alla privata företag bestämmer över vilka uppföranderegler som gäller när man besöker dem.
På bibliotek bestämmer biblioteken att man inte får gorma eller kanske äta var som helst.
Samma sak på en biograf eller en teaterföreställning.

På en restaurang bestämmer restaurangägaren om någon är så pass otrevlig mot andra gäster att de ska kastas ut.

Samma sak gäller på badhus, på festivaler och på föreläsningar.
På flygplan, kryssningar och i föreningar gäller samma sak.

Det här systemet om vem som sätter uppförandereglerna vill jagpåstå är både utbrett och välkänt. Såhär fungerar det i företag. Det här känner ändå de flesta till vill jag påstå.
Så det borde väl egentligen inte vara så förvånande att det också gäller företags onlineplattformar. Eller?

Fast nu handlar det inte om när man är på resturangen eller sitter i flyget som artikeln snackar om, utan om vad man gör utanför det privata företags produkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av speedb0at:

Fast nu handlar det inte om när man är på resturangen eller sitter i flyget som artikeln snackar om, utan om vad man gör utanför det privata företags produkter.

Ja det är faktiskt en bra poäng du har där.

Jag svarade mer generellt då just den här frågan brukar dyka upp och tillämpningen på vem som sätter reglerna ändå bör vara välkänt (men verkar ha gått många förbi).
Men det var inte det du menade riktigt.
Fair!

Jag har däremot tagit upp svar på vad det handlar om mer specifikt här i ett annat svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Google har ju blockat hela google-konton med email och filer på drive för att han skickade bilder på sin son till en doktor…

Det är ungefär samma sak, telefonen kanske kan användas lokalt/offline efter det, men den är ju bunden till det kontot utan möjlighet att bryta den kopplingen

Så liknande saker har redan skett:
https://www.nytimes.com/2022/08/21/technology/google-surveill...
https://www.theguardian.com/technology/2022/aug/22/google-csa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Förstår inte ens lite hur det skulle vara samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Google har ju blockat hela google-konton med email och filer på drive för att han skickade bilder på sin son till en doktor…

Okej, och det tycker jag är fel, och ni tycker, om ni är intellektuellt hederliga, att det är rätt.

Skrivet av Hyllbert:

Förstår inte ens lite hur det skulle vara samma sak?

Jag har betalat för en produkt, som jag rimligtvis då borde äga (det är ju ett extremt vanligt återkommande klagomål här, det kan vara allt från Apple-produkter där man inte tillåts installera vilken mjukvara man vill, till filmer som man har köpt på fysisk media och inte tillåts göra kopior av så att man streama på det lokala nätverket) men som jag (i mitt exempel, och i det tråden handlar om) blir av med.

Parallellerna är uppenbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Samsung gör ju det i någon form om du trippar deras Knox system. Det vill säga att du gör dig själv herre i ditt eget hus och allt vad garanti heter är rykt. Det duger inte att du installerar tillbaka stock firmware så är telefonen så gott som värdelös. Speciellt förr i tiden, Samsung 7 vet jag fick problem med batteriet om detta skedde. Hade man trippat Knox så fick man fortsätta köra custom firmware bara för batteriets skull.

Är det verkligen jag som äger min egen telefon? Eller är jag bara en glorifierad vaktmästare åt telefonbolaget?
Precis som folk är när som har lån på bilen och huset, då är dom ju bara glorifierade trädgårdsmästare och bilmekaniker åt banken.

Debatten om ägarskap behöver definitivt diskuteras på denna planet.

Jag känner inte igen att en triggad Knox påverkar batteriet (även äldre enheter). Har inte läst någon nyhet om det. Något du kan ge en källa? Det är bara vissa Samsung appar som inte kommer fungera, samt att garantin inte gäller.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Okej, och det tycker jag är fel, och ni tycker, om ni är intellektuellt hederliga, att det är rätt.

Jag har betalat för en produkt, som jag rimligtvis då borde äga (det är ju ett extremt vanligt återkommande klagomål här, det kan vara allt från Apple-produkter där man inte tillåts installera vilken mjukvara man vill, till filmer som man har köpt på fysisk media och inte tillåts göra kopior av så att man streama på det lokala nätverket) men som jag (i mitt exempel, och i det tråden handlar om) blir av med.

Parallellerna är uppenbara.

Jag tycker att det är sinnessjukt, det Google gjorde. Hade kanske varit okej om han i alla fall fick tillbaka sin telefon, alla mail, alla bilder, och så vidare

Jag bara svarade vad som hänt, inte vad jag tyckte

Det är både sjukt och galet att ett så stort globalt företag ska kunna agera både polis och domstol och inte gå att ifrågasätta eller få en tillräcklig prövning. Personen i artikeln är ju inte ens misstänkt för ett brott

Såklart måste dessa saker hanteras varsamt och med vettiga processer, men om man regelbundet attackerar andra, fuskar, och så vidare så kan det absolut vara rimligt att de ska få en paus. Och likt sydkorea så blir det mycket svårare att kringgå. Då får man tänka till en extra gång innan man blir ett anonymt rövhål online. Det ska vara nästan omöjligt att bli av med sina konton permanent dock, det skulle vara sjukt. Då borde det krävas fällande dom eller liknande

Men: som sagt, processerna måste ju gå att ifrågasätta och inte automatiskt skötas av väggar av robotar som inte går att prata med

Permalänk
Medlem

Nästa steg är att de bannar spelare som eventuellt kommer bete sig illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag känner inte igen att en triggad Knox påverkar batteriet (även äldre enheter). Har inte läst någon nyhet om det. Något du kan ge en källa? Det är bara vissa Samsung appar som inte kommer fungera, samt att garantin inte gäller.

Nä du får googla efter informationen själv. Jag vet inte om dom har åtgärdat detta men det var allmän kännedom vid Samsung galaxy S7 tiden vet jag.

Att garantin inte gäller är som att säga att försäkringen inte gäller om du har använt huvudnyckeln för att komma ner i källaren på ditt eget hus. Acceptabelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nästa steg är att de bannar spelare som eventuellt kommer bete sig illa.

Du får inte föreslå processer med framtida tankefels-klausuler, nu bannar vi dig och bokför för tankefelsbrott

Ingen får avslöja tankefabrikens framtida planer