Google förlänger uppdateringar på äldre Pixel-telefoner

Permalänk
Melding Plague

Google förlänger uppdateringar på äldre Pixel-telefoner

Du kan använda din Pixel 7-telefon fram till 2027.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara bra nyheter! Kul för världen!

Permalänk
Medlem

ärligt talat så hade jag kunnat fortsätta använda min pixel 8. men batteritiden på den är hiskeligt dåligt. jag är en light-user och använder mobilen endast max 1 timme per dag med reddit/slösurf, och säg en arbetsdag på 6 timmar så kan jag ha gått från 100% till 70% av att den enbart har varit i fickan 90% av tiden. jag har omkalibrerat batteriet, använda enbart 4g, staminaläge, fabriksåterställning...helt enkelt varenda knep jag har kommit på. nu har jag återgått till Sony Xperia. Min Xperia 1 VI med samma användningsmönster kan jag behöva ladda var 3:e dag.

men jag antar att det är för att pixel har Exynos och pixel 9 har snäppet bättre batteritid, men har ändå Exynos.

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Som ägare till en 7a så låter det som toppen, vet att de lovade 3 år av ny android samt 5 år av säkerhetsuppdateringar.

Så tolkar jag detta rätt så blir det 5 år av båda nu?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Har också Xperia 1 VI, den kommer att få tom Android 17 och efter det tror jag att chansen är stor att jag uppgraderar ändå pga hårdvaru utvecklingen så no regret

I övrigt väldigt trevlig lur, har redan fått Android 15 precis som Google (och Redmi och Asus)

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem

Trevligt. Nu fattas bara utbytbara batterier på alla mobilen igen så man faktiskt har nytta av det utan betala en massa för lämna in mobil osv.
Hade varit mer nice o köpa ett original batteri och bara slänga i det enkelt som förr i tiden.

Permalänk
Medlem

Bra nyheter, sitter själv på en Pixel 7

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix X870F-Gaming Wifi l CPU: Ryzen 7 9800X3D l GPU: MSI 5090 Vanguard Launch Edition SOC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z5 NEO RGB 6400 2x24 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, WD BLACK SN850x NVMe 2TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll
Testrigg: BC1 V2 I Moderkort: Asus Rog Strix Maximus Ranger VII LGA 1150I I 4790K I 1070 Hybrid (Kraken G12), I Evga 2060 SUPER SC I MSI 1080 Ti FE x2 I Rog Strix 1080 Ti OC x4 I Dubbla AiOs 240 NZXT, ASUS ROG STRIX LC2 240 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

men jag antar att det är för att pixel har Exynos och pixel 9 har snäppet bättre batteritid, men har ändå Exynos.

Pixel 8 och 9 har inte Exynos, dom har Google custom-chip men dom kanske tillverkas av Samsung som är ökända för hög strömförbrukning.

Sony använder Snapdragon, och just 1 VI har Snapdragon 8 gen 3 som är på TSMC 4nm och drar väldigt lite ström

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

ärligt talat så hade jag kunnat fortsätta använda min pixel 8. men batteritiden på den är hiskeligt dåligt. jag är en light-user och använder mobilen endast max 1 timme per dag med reddit/slösurf, och säg en arbetsdag på 6 timmar så kan jag ha gått från 100% till 70% av att den enbart har varit i fickan 90% av tiden. jag har omkalibrerat batteriet, använda enbart 4g, staminaläge, fabriksåterställning...helt enkelt varenda knep jag har kommit på. nu har jag återgått till Sony Xperia. Min Xperia 1 VI med samma användningsmönster kan jag behöva ladda var 3:e dag.

Du kan alltid skicka in telefonen för batteribyte

Skrivet av Tenerezza:

Som ägare till en 7a så låter det som toppen, vet att de lovade 3 år av ny android samt 5 år av säkerhetsuppdateringar.

Så tolkar jag detta rätt så blir det 5 år av båda nu?

Ja, stämmer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min Pixel 6a rullar på med Android 14 tacj för det Lineage OS folket

Den uppfyller det jag har för behov av, annars har jag en OnePlus 6, rullar med samma Android 14, i reserv.

Vi som vill kan dra ner säkerhetsuppdateringar och andra en gång i veckan. Vet inte när EOL inträffar.
En gammal följeslagare QnePlus 1 har iallafall nåt sitt slut, i mars om jag minns rätt. Ganska otroligt ändå för en 32 bits lur
men jag tror att i världen finns denna klassiker kvar i många fickor.

Permalänk
Medlem

Pixel 7 pro, mycket trevliga nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Pixel 8 och 9 har inte Exynos, dom har Google custom-chip men dom kanske tillverkas av Samsung som är ökända för hög strömförbrukning.

Sony använder Snapdragon, och just 1 VI har Snapdragon 8 gen 3 som är på TSMC 4nm och drar väldigt lite ström

Skillnaden är att Sony knappt uppdaterar sina telefoner. Typ två år Androiduppdateringar istället för Googles fem eller vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Den uppfyller det jag har för behov av, annars har jag en OnePlus 6, rullar med samma Android 14, i reserv.

Vi som vill kan dra ner säkerhetsuppdateringar och andra en gång i veckan. Vet inte när EOL inträffar.
En gammal följeslagare QnePlus 1 har iallafall nåt sitt slut, i mars om jag minns rätt. Ganska otroligt ändå för en 32 bits lur

Min Pixel 6a har Android 15 (googles variant)...

Kört Lineage på många andra telefoner (med lite olika resultat) men varför göra det på en Pixel telefon?
Tycker Google orginal är bättre än det mesta (visst det finns säkerligen saker med "privacy" som är lite "fixat" på Lineage OS) men berätta vilka fördelar du tycker Lineage OS 14 ger gentemot Googles Android 15 för Pixel 6a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skillnaden är att Sony knappt uppdaterar sina telefoner. Typ två år Androiduppdateringar istället för Googles fem eller vad det är.

Sony har ökat lite när det gäller uppdateringar för telefonerna som är släppta i år. Nu ger de 3 års OS uppdateringar och 4 års säkerhetsuppdateringar bara fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Pixel 6a har en officiell Android 15, så 14 är inte så imponerande

https://developers.google.com/android/ota#bluejay

Permalänk
Medlem

Goda nyheter, även om jag kör GrapheneOS (pixel 7) så misstänker jag att det förlänger livstiden ännu mer.

förtydligade telefon
Permalänk
Medlem

Två till års säkerhetsuppdateringar är inte helt dumt. Nu är Android-versionerna så pass lika, till skillnad mot förr, så det viktiga är nog just säkerhetsuppdateringarna man behöver.
Min pixel 6a har funkat jättebra tills A15, då mikrofonen börjat lägga av i tid och otid. brukar dock gå att starta om mobilen som workaround.. gjorde tom en fr, utan att det löste problemet..
Hade planerat att vänta till pixel 9a, kanske 10a innan jag byter, men.. att ibland kunna prata i en telefon kan kännas rätt viktigt.. nu vet jag inte hur länge jag orkar ha det såhär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Min pixel 6a har funkat jättebra tills A15, då mikrofonen börjat lägga av i tid och otid. brukar dock gå att starta om mobilen som workaround.. gjorde tom en fr, utan att det löste problemet..

Min dotter har samma problem. Inte min son. Hoppas på en fix framöver. Men bra att höra att du gjort en FR, då är det ingen app min dotter installerat som strular. Hon har ett headset som tidigare användes till mobilsamtal, jag har kopplat bort den möjligheten nu för att se om det blir bättre (tänker om mikrofonen stängs av när headsetet går på, och sedan inte sätts på igen när headsetet stängs av)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Men lol: "Du kan använda din Pixel 7-telefon fram till 2027.", som att telefonen skulle försvinna i ett litet rökmoln så fort det slutar att komma säkerhetsuppdateringar, galenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Konstigt. Min pixel 8 har rätt bra batteritid

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Två till års säkerhetsuppdateringar är inte helt dumt. Nu är Android-versionerna så pass lika, till skillnad mot förr, så det viktiga är nog just säkerhetsuppdateringarna man behöver.
Hade planerat att vänta till pixel 9a, kanske 10a innan jag byter, men.. att ibland kunna prata i en telefon kan kännas rätt viktigt.. nu vet jag inte hur länge jag orkar ha det såhär..

Har samma problem men du kan välja att inaktivera simkortet och aktivera igen så slipper man starta om den. Men sjukt jobbigt iaf..

Permalänk
Medlem

Min nya pixel 8 pro mobil är fantastisk för 5600kr. VÄLDIGT PRISVÄRD.När jag lärt mig ai kameran kommer jag nog ta lite mer naturliga bilder. Allt funkar som det ska det är enkelt även för en gammelgubbe.

Permalänk

har en P7 Pro och väntar på att Nothing ska släppa sin nästa telefon så jag kan bli av Pixeln

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem

Pixel 6a kommer ha uppdateringar fram till Juli 2027 så det är nästan 1 år längre än de andra Pixel 6 lurarna.

Permalänk
Medlem

Kalas. Har noll intresse att byta min 7 Pro.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Pixel 6a har en officiell Android 15, så 14 är inte så imponerande

https://developers.google.com/android/ota#bluejay

Ok jag har inte nån lur för att imponera andra. Sen att LOS är senare ligger ju naturligt då de bygger, tror jag, på googles utgåvor.

Men traditionellt brukar sen LOS utveckla deras ROM mycket längre, så att en lur med deras OS kan man använda längre med säkerhets uppdateringar.

Ovanstående är vad jag ser och tror iallafall har det sett ut så historiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixW:

Min Pixel 6a har Android 15 (googles variant)...

Kört Lineage på många andra telefoner (med lite olika resultat) men varför göra det på en Pixel telefon?
Tycker Google orginal är bättre än det mesta (visst det finns säkerligen saker med "privacy" som är lite "fixat" på Lineage OS) men berätta vilka fördelar du tycker Lineage OS 14 ger gentemot Googles Android 15 för Pixel 6a?

Det finns nog skillnader, men olika modeller har olika. Jag har upplevt att batteriet håller bättre.
Skulle råda dej om du vill gotta ner dej så finns det YT kanaler som jämför.

Jag har med bara ett undantag kört med LOS, Graphen OS (?), som jag inte kom riktigt bra överens med, gamla hundar ( 72) du vet hehe. Men aldrig upplevt samma som du "med lite olika resultat" är väl därförjag stannat kvar.

Hoppas du får till det nästa gång!

mvh

Permalänk
Medlem

*crying in Pixel 4a*

Visa signatur

Truddelutt :)

Permalänk
Medlem

Äldre då tänkte jag gamla pixel inte 7. Den är väl bara en generation eller nått.

Men det är bra oavsett. Jag lämnade Android delvis pga deras korta uppdateringar så bra att de blir bättre.

Förr var ju 2-3 år standard. Tyvärr är det fortfarande många märken som inte har mer. Google borde kräva minst 5 år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Det finns nog skillnader, men olika modeller har olika. Jag har upplevt att batteriet håller bättre.
Skulle råda dej om du vill gotta ner dej så finns det YT kanaler som jämför.

Jag har med bara ett undantag kört med LOS, Graphen OS (?), som jag inte kom riktigt bra överens med, gamla hundar ( 72) du vet hehe. Men aldrig upplevt samma som du "med lite olika resultat" är väl därförjag stannat kvar.

Hoppas du får till det nästa gång!

mvh

Batteriet är inte bäst på en Pixel 6a, det är sant. Men det håller en dag (med mycket "use") så det räcker gott för mig. Har en budget Motorola G22 med något större batteri, men 2-3 dagar utan problem och typ 2 veckor eller mer bara liggande (dock med WiFI/BT och Termux igång osv osv)...

Men känner inte att jag behöver "fixa" Pixel 6a på något som helst vis, är sjukt nöjd med telefonen för priset. Nästa dock blir nog en 8a (missade att köpa en på blackfriday för typ 3600 kr eller något i den stilen...).

Problemet med Lineage som jag har haft (dock aldrig testat 12-14) är att funktionerna som vissa tillverkare har som "feature" försvinner. Det var inget direkt problem förr, då var det ganska lite och alla tillverkares "features" var egentligen bara skit och sabbade det mesta.. och Lineage ökade funktionalitet i många fall...
Men hade aldrig bytt installerat Lineage 14 på en Pixel 6a med Android 15...
Inte heller på min Motorola G22 (den är väldigt ren (Android 12), och vill inte bli av med några Motorola features som gjorde att jag köpte telefonen från början)