Här är ditt år på SweClockers!

Krönika: Ett kärleksbrev till grafikkort i mellansegmentet

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Ett kärleksbrev till grafikkort i mellansegmentet

Efter Battlemage-avtäckandet slår Edin ett slag för billigare grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har jag missat att recensioner för kortet är ute eller publicerar man krönikor baserat på intels marknadsföring nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Har jag missat att recensioner för kortet är ute eller publicerar man krönikor baserat på intels marknadsföring nu?

De lär säkert ha mottagit kort för testning. Givetvis kan de inte visa den datan än, men jag räknar med att internt vet de om att Intels marknadsföring stämmer. Annars blir det ju extremt pinsamt när de släpper recension nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Eller så har man råd men vägrar att betalta scalperpriser, även om det är tillverkarna själva som står för det nu för tiden.

Det får bli en Intel som uppgradering till mitt 1070.

Men jag får nog ångra det då jag gillar äldre spel. Lirade Dishonored senast.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Slösa hälften av kislet på RT och Tensor som inte tillför något (för mig i alla fall), de hade hellre kunnat ge 30% mer faktisk spelprestanda

Raytracing är lika mycket en gimmick idag som för 10 år sedan, ingen större skillnad i upplevelse och verkligen långt från tillräcklig prestanda att rendera hela spel med det

Nej, jag skulle hellre se AMD göra en mellanklass-GPU helt utan skiten, kalla den för Radeon 8800LE eller något

Grafikkort har aldrig varit så dyra som nu, och mycket av anledningen är såklart dyrare noder, men också att så mycket kisel och mjukvara slösas på onödigt fluff

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför vissa blir upprörda. Är väl superbra om någon tillverkare pressar priserna, det är vi konsumenter som vinner på det.

Citat:

Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Bara för att man kan betala femsiffrigt för ett grafikkort så betyder inte det att man ska betala femsiffrigt för ett grafikkort. Dessa tillverkare som täljer guld på folks vansinne att inte kunna hejda sig måste få ett slut. Vart går gränsen för hur mycket folk betalar för "top" kort? Det är ungefär som knarkare och alkoholister som kan sluta när dom vill men dom gör det aldrig.

Förr i tiden var 3000-5000kr för ett grafikkort vrålmycket pengar, Vooodo 3 eller dylikt. Vad hände med det liksom? Ska folk betala 20k för att någon tratt på något grafikkortsföretag vill det? För att deras finansvalpar till ägare vill det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Slösa hälften av kislet på RT och Tensor som inte tillför något (för mig i alla fall), de hade hellre kunnat ge 30% mer faktisk spelprestanda

Raytracing är lika mycket en gimmick idag som för 10 år sedan, ingen större skillnad i upplevelse och verkligen långt från tillräcklig prestanda att rendera hela spel med det

Nej, jag skulle hellre se AMD göra en mellanklass-GPU helt utan skiten, kalla den för Radeon 8800LE eller något

Grafikkort har aldrig varit så dyra som nu, och mycket av anledningen är såklart dyrare noder, men också att så mycket kisel och mjukvara slösas på onödigt fluff

Nu vet jag inte hur det ser ut för nya arkitekturer, men hittade att på Turing står RTX för drygt 9% av ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Preach. RT är inte där den behöver vara för att bli mainstream. Det är en fin teknik men optimering och inklusivitet har varit usel. Det är när det blir standard och funkar bra på 3-5k gpuer/konsoler som det blir en teknik bland mängden i spel såsom dlss/fsr.

Det är även först då som det också kommer gynna utvecklare ordentligt a la argumentet de slipper ljussätta 3d världen. Vi är en bit därifrån. Amd 7k serien och alla med 3k Nvidia o bakåt tar för mkt stryk i fps fortfarande för att tvinga RT. Dvs majoriteten av grafikkorten därute.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Håller helt och fullt med Edin och även om Intel inte når upp till målen så hittar en blind höna ett korn då och då. Kolla AMD och processor för sju år sen var det otänkbart att köpa för spelriggen idag går man från klarhet till klarhet. För egen del är jag mest besviken på spelen, 100GB och inget att skryta om och inte tusan blir det bättre av raytracing för ingen står väl och häckar i ett besviket spel och tänker vad fint det är!!! Skulle vara kul om buggen släppte mig nu så jag fick spela???

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla kan inte betala femsiffrigt för ett grafikkort

Tror snarare att det är att alla inte ingen egentligen vill betala femsiffrigt...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo gpuer har kostat avsevärt mer tidigare, I % av din lön...
Sen är det också nästan 5-10ggr fler komponenter per krets nu.

Kan hålla med att mellanklassen kan komma mer avskalat för fps horderna. Avskalat 4070 för runt 5k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Detta är Intels stora utmaning, att få det att funka med titlar släppta de senaste 15-17 åren.

Skrivet av FierceBrosnan:

Preach. RT är inte där den behöver vara för att bli mainstream. Det är en fin teknik men optimering och inklusivitet har varit usel. Det är när det blir standard och funkar bra på 3-5k gpuer/konsoler som det blir en teknik bland mängden i spel såsom dlss/fsr.

Det är tack vare oss som köper kort ur det övre segmentet, med bättre RT-prestanda, som smulorna sakta letar sig ner till de lägre segmenten. Spelen kommer aldrig komma om tekniken inte finns.

Det är även först som det också kommer gynna utvecklare ordentligt a la argumentet de slipper ljussätta 3d världen. Vi är en bit därifrån. Amd 7k serien och alla med 3k Nvidia o bakåt tar för mkt stryk i fps fortfarande för att tvinga RT. Dvs majoriteten av grafikkorten därute.

Runt millennieskiftet föråldrades de nyligen allra bästa korten med rekordfart p.g.a. nya teknologier som kom att revolutionera grafikvärlden. Det kan hända igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nu vet jag inte hur det ser ut för nya arkitekturer, men hittade att på Turing står RTX för drygt 9% av ytan.

Jag googlade lite extra efter mitt inlägg och då såg jag 22% nämnas. Det verkar lite oklart och svårt att mäta eftersom de är inbakade i SM-kluster och har delade resurser på olika ställen

Men ytan gör kretsen större och därför svårare att tillverka också, så det skalar inte linjärt med kretskostnad, och inte heller utvecklingstid och verktyg, mjukvara, drivrutiner…

Svårt att avgöra exakt såklart

Känns fortfarande som man skulle kunna få mycket ’mer’ för pengarna utan det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Förr i tiden var 3000-5000kr för ett grafikkort vrålmycket pengar, Vooodo 3 eller dylikt. Vad hände med det liksom? Ska folk betala 20k för att någon tratt på något grafikkortsföretag vill det? För att deras finansvalpar till ägare vill det?

Svagare krona, obefintlig konkurrens och betydligt köpstarkare AI-marknad driver priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Svagare krona, obefintlig konkurrens och betydligt köpstarkare AI-marknad driver priserna.

Samt att konsumenter under flera års tid tömde sparkontot för att köpa grafikkort till grova överpriser.

Från 3080 för $699/7825 SEK till 4080 för $1199/16500 SEK på två år och två månader.

En stor andel av de som gnäller på priserna idag är medskyldiga till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ja det har du rätt i. Så i sådana här stora marknader med så få aktörer där det är så svårt att starta något nytt, där behövs det prisregleringar. Det kan inte vara så att dessa 2-3 grafikkortstillverkare kan härja fritt och skapa lite karteller mellan sig utan att ha ingått i något direkt avtal. Dom tittar bara på vad dom andra lägger sig där och i tysthet ingår i samma "prismodell" som dom andra. Ungefär som självcensur fast själv-kartell-bildning.

Permalänk
99:e percentilen

Preach! Min dator har fortfarande ett RTX 2060 Super och min gästdator ett gammalt GTX 960.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det är även först som det också kommer gynna utvecklare ordentligt a la argumentet de slipper ljussätta 3d världen. Vi är en bit därifrån. Amd 7k serien och alla med 3k Nvidia o bakåt tar för mkt stryk i fps fortfarande för att tvinga RT. Dvs majoriteten av grafikkorten därute.

Så är det. RT fungerar för mainstream i de få fall där det implementeras i äldre spel som med dagens mått är relativt lättdrivna. I Witcher 3 kan jag exempelvis använda några RT-funktioner med budgetkortet RTX 4060 i 1440p och ändå ha 80fps tack vare DLSS (Balanced) och det ser riktigt bra ut.

Problemet är ju bara att få utvecklare uppdaterar äldre spel med detta.

Jag har personligen länge sett RT som en gimmick men det var innan jag kunde testa det och faktiskt använda det. Idag förstår jag tjusningen med det. Det är på något vis en skön känsla att veta att vissa saker faktiskt beräknas medans jag spelar.

Indiana Jones kanske vara aningen tidigt med att sätta viss RT som minimum.

Det kommer en tid då vi slutar prata om raytracing. Det kommer vara standard. Lite som att vi har slutat säga platt-TV. Nu säger vi bara TV igen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Hold the line!

Mitt 1080 ti har förtjänat sin pension, skulle tro det sker under 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Ja det har du rätt i. Så i sådana här stora marknader med så få aktörer där det är så svårt att starta något nytt, där behövs det prisregleringar. Det kan inte vara så att dessa 2-3 grafikkortstillverkare kan härja fritt och skapa lite karteller mellan sig utan att ha ingått i något direkt avtal. Dom tittar bara på vad dom andra lägger sig där och i tysthet ingår i samma "prismodell" som dom andra. Ungefär som självcensur fast själv-kartell-bildning.

Den egentliga boven är väl krets tillverkaren? 20 000$/wafer är ju ryktet för 4Nm. Med 54kort/wafer är ju det 370$/kort utan att ens börjat forska....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Hold the line!

Mitt 1080 ti har förtjänat sin pension, skulle tro det sker under 2025.

Samma här!
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Idag kan man ju sitta på ett kort betydligt mkt längre än förr. För 30 år sen när dom första stegen mot "3D" på konsumentsidan togs fick man ju efter nått år byta var 6e mån.
Samt, att hålla en maskin ajour är inte direkt dyrt om du har ett jobb.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Nu har vi inte sett oberoende tester av Battlemage än.
Men nya saker är alltid dyra, vänta ett par år så blir de mer tillgängliga..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Priset ligger på ca 4000:
https://www.inet.se/nyhet/11589/intel-battlemage

Ska bli intressant att se hur prestandan blir på korten. Mitt 1060 kan nog behöva uppgraderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den egentliga boven är väl krets tillverkaren? 20 000$/wafer är ju ryktet för 4Nm. Med 54kort/wafer är ju det 370$/kort utan att ens börjat forska....

Ok, jag har inte en aning. Men något måste göras, det är absurt hur prisläget ser ut just nu. Och det kapitalistiska systemets löfte är ju att ge det bästa produkterna till det billigaste priserna, idag är det tvärtom. Man får dom sämsta produkterna till det högsta priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Ok, jag har inte en aning. Men något måste göras, det är absurt hur prisläget ser ut just nu. Och det kapitalistiska systemets löfte är ju att ge det bästa produkterna till det billigaste priserna, idag är det tvärtom. Man får dom sämsta produkterna till det högsta priserna.

Problemet för oss gamers är ju att de tjänar absurt mycket på ai korten. Mi300/Nvidias motsvarighet har ju priser som är 15x priset av 4090

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet för oss gamers är ju att de tjänar absurt mycket på ai korten. Mi300/Nvidias motsvarighet har ju priser som är 15x priset av 4090

Ja men dom ska kunna klara av både och. Sådant kan man reglera i lagtexter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Eller så har man råd men vägrar att betalta scalperpriser, även om det är tillverkarna själva som står för det nu för tiden.

Det får bli en Intel som uppgradering till mitt 1070.

Mjo, om det skiljde 5 -10% i pris för RT skulle det vara rimligt, skulle köpa det. Men jag hade ett 1080Ti en gång i tiden, att betala ca samma pris för typ samma prestanda flera år senare med 2080 är skevt. Det är också det enkla faktum att även om jag har råd med ett 4090 så känns det bara inte som att jag får valuta för pengarna, har andra hobbies där 10k köper en jävla massa, att lägga 10k på 15% bättre prestanda mot ett 7900XTX som redan är jävligt snabbt är bara ett inte ett sunt beslut för de flesta.

Skrivet av medbor:

Tycker det börjar ta sig, Alan Wake kändes som att det ändå typ levde upp till hypen som RTX hade vid release. Tror dock att jag i någon generation till kommer ignorera RT helt som beslutsfaktor, sedan får vi se hur läget är. Men ja, haft 2060, 2080S, 3060Ti och 3090 i spelburken sedan det hela drog igång och har aldrig kämpat så hårt för att motivera villhöver-impulserna.

Suraste ögonblicket var nog när jag övertygat mig själv att behålla 3090 efter timmar av att testa settings i cyberpunk för att känna att det verkligen var värt mer än dubbelt av vad jag betalade för 6800XT, så börjar ett par polare snacka i discord om hur sjuuukt snyggt RT är i BFV och något annat och att de hade 100+ fps på sina 2080 och 3070 med allt maxat. Efter att jag bad dem beskriva sin settings visade det sig, obviously, att de hade RT av men antagit att det var på by default. De var iallafall lurade av externa faktorer, jag lurade mig själv.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Ja men dom ska kunna klara av både och. Sådant kan man reglera i lagtexter.

Varför skulle de tvingas att prioritera båda?

Visa signatur