Önskar byta min 5800X plus nån hundring mot en 5700X3D (vxö/kmr/krk) )

Permalänk
Medlem

Önskar byta min 5800X plus nån hundring mot en 5700X3D (vxö/kmr/krk) )

Hade planerat att uppgradera mer ordentligt men annat fick prioriteras, så nu står jag här med pungen i brevlådan och våndas över min tillvaro, en tillvaro med lite för låga 1% lows.
("Dagens i-landsproblem" -Anders Jansson)

Så jag undrar om någon i Växjö/Kalmar/Karlskrona-triangeln eller dess relativa närhet råkar ha en 5700X3D som vederbörande kan tänka sig att byta mot en 5800X med några hundringar emellan?
Den har gått på stock med stora dubbel-Noctuan i ett välventilerat chassi.

Tack på förhand.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Inte så många begagnade x3d som säljs (tror inte någon hade nedgraderat från det till 5800x, ser inte varför) och priset blir snarare en tusing emellan. Bättre att sälja din och troligen köpa nytt ("tray" finns under 2500kr hos Proshop) ifall du verkligen vill uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Inte så många begagnade x3d som säljs (tror inte någon hade nedgraderat från det till 5800x, ser inte varför) och priset blir snarare en tusing emellan. Bättre att sälja din och troligen köpa nytt ("tray" finns under 2500kr hos Proshop) ifall du verkligen vill uppgradera.

Jag hoppas väl att någon behöver några hundringar, har insett att de inte spelar så mycket eller känner sig som en god samarit såhär i analkande juletid, jag vet att det hela är lite av en long shot.
Nyprisskillnaden just nu är drygt 600:- enligt Prisjakt, så med prisnedgång på begagnat kändes några hundringar rimligt.
Tänkte egentligen byta ut hela datorn men fick en plötslig annan utgift så en helt ny dator får vänta ett tag, det är därför jag är ute och raggar budgetlösning är för att få några extra fps över julen.

Permalänk
Medlem

AM4-X3D är så jäkla bra köp, än idag. Förutom prestandan så kommer andrahandsvärdet alltid vara relativt högt. Sista topp-CPU:erna på extremt poppis/vanlig platform.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

AM4-X3D är så jäkla bra köp, än idag. Förutom prestandan så kommer andrahandsvärdet alltid vara relativt högt. Sista topp-CPU:erna på extremt poppis/vanlig platform.

Precis därför jag gärna får tag på en när nybygget sket sig, iallafall lite sidledsuppgradering för spel.
Istället för "några hundringar" hoppas jag en femhundring kanske låter bättre om det är någon i trakten som sitter på en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buffelapa:

Precis därför jag gärna får tag på en när nybygget sket sig, iallafall lite sidledsuppgradering för spel.
Istället för "några hundringar" hoppas jag en femhundring kanske låter bättre om det är någon i trakten som sitter på en?

Kanske lättare att leta efter en beg 3d till salu, och sälja din 5800x separat
Väldigt konstigt för en ägare att nedgradera sig ett så litet snäpp ner

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derazee:

Kanske lättare att leta efter en beg 3d till salu, och sälja din 5800x separat
Väldigt konstigt för en ägare att nedgradera sig ett så litet snäpp ner

Konstigare saker har hänt.
Jag hoppas att någon kommit på att det inte spelas så mycket och har nytta av en extra femhundring till julklappar, eller något i den stilen.

Blir det inget här kanske jag får göra som du säger, men det är mer omständigt, jag hoppas fortfarande någon inom köravstånd nappar.

Den eventuella personen som hjälper mig får även en 3 liters bag-in-box must på hemplockade äpplen som extra tack!

Permalänk
Medlem

Hur gammal är din 5800X? Den kom ju 2020 så att jämföra nypriser blir väl skevt om din är gammal och en 5700X3D kan vara max ett år gammal. Har en 5700X3D som jag precis köpte tull grabben men att byta med mindre än en lax emellan mot en ny 5800X känns ju helt ointressant. Tycker att rådet att sälja din på Tradera för 1500-1700kr och sen köpa en ny, är ett riktigt bra råd. Du slipper ju pckså att du måste hitta en runt Kalmar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrab:

Hur gammal är din 5800X? Den kom ju 2020 så att jämföra nypriser blir väl skevt om din är gammal och en 5700X3D kan vara max ett år gammal. Har en 5700X3D som jag precis köpte tull grabben men att byta med mindre än en lax emellan mot en ny 5800X känns ju helt ointressant. Tycker att rådet att sälja din på Tradera för 1500-1700kr och sen köpa en ny, är ett riktigt bra råd. Du slipper ju pckså att du måste hitta en runt Kalmar också.

Min är typ 2 år gammal.
Jag börjar inse att jag kanske var lite optimistisk, men det var värt ett försök.
Annonsen får iallafall ligga kvar om någon är intresserad av byte och jag kan nog gå upp ytterligare lite grann i pengar (och äppelmust), men jag får nog se över mina alternativ.
Kanske trots allt är smidigast att bita i det sura äpplet och avvakta helt tills nybygget blir av.