Permalänk
Medlem

AMD eller Intel för WoW

Hej!

Vill leta fram mer information kring vilken CPU som är mest värd när det kommer till gaming på 1080p inom World of Warcraft Classic: Cataclysm/Mist of Pandaria.

Jag är kluven på ifall jag ska satsa på ett AMD kort inom x3d serien eller i5-14600kf.

Kommer para ihop det med en RX 7600.

Ryzen 7 5700x3d ingår i AM4 socket och som jag förstått det rätt är det inte en långsiktig investering att köpa ett Am4 kort då det inte kommer få några större uppgraderingar inom framtiden.

Ryzen 7 7800x3d och Ryzen 7 9800x3d är båda starkt rekommenderade inom world of warcraft för den stora enkeltrådsprestandan samt cache minnet, däremot ligger priset ca 3500kr högre än i5-14600kf.

Jag spelar främst WoW: Classic och bryr mig mest om att ha en bra spelupplevelse inför Mist of Pandaria och nu i Resten av Cataclysm, främst inom raids. Så min fråga är ifall det är värt att investera i Ryzen eller ifall Intel i5 kommer räcka för en smooth experience inom hög-ultra settings på 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrofox:

Hej!

Vill leta fram mer information kring vilken CPU som är mest värd när det kommer till gaming på 1080p inom World of Warcraft Classic: Cataclysm/Mist of Pandaria.

Jag är kluven på ifall jag ska satsa på ett AMD kort inom x3d serien eller i5-14600kf.

Ryzen 7 5700x3d ingår i AM4 socket och som jag förstått det rätt är det inte en långsiktig investering att köpa ett Am4 kort då det inte kommer få några större uppgraderingar inom framtiden.

Ryzen 7 7800x3d och Ryzen 7 9800x3d är båda starkt rekommenderade inom world of warcraft för den stora enkeltrådsprestandan samt cache minnet, däremot ligger priset ca 3500kr högre än i5-14600kf.

Jag spelar främst WoW: Classic och bryr mig mest om att ha en bra spelupplevelse inför Mist of Pandaria och nu i Resten av Cataclysm, främst inom raids. Så min fråga är ifall det är värt att investera i Ryzen eller ifall Intel i5 kommer räcka för en smooth experience inom hög-ultra settings på 1080p.

Båda är döda plattformar tror 5700X3D är bättre för WoW plus är att AM4 och DDR4 är billigare.

Ifall du vill köra på en modern plattform så rekommenderar jag Ryzen 7600+AM5+DDR5 moderkort så att du kan i framtiden uppgradera till en X3D CPU ifall du vill.

Gällande GPU så bör du välja Nvidia (RTX 4060) ifall det är möjligt AMD har haft flera problem när det kommer till drivrutiner för WoW och Blizzard prioriterar inte AMD lika mycket som Nvidia och AMD är ganska slö på att fixa buggar för WoW.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrofox:

Hej!

Personligen skulle jag undvika 14 gen intel. Då den har samma problem som min 13 gen där den degraderas permanent. Jag har fått min utbytt av intel och många andra med.

De säger sig ha löst det nu med sista bios uppdateringen men de har de sagt flera gånger. Så min rekommendation är att undvika dessa för att slippa möjliga problem och huvudvärk!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrofox:

Hej!

WoW älskar AMD's X3D processorer.
Bytte själv från en 5900X till en 5800X3D och upplevde en rejäl FPS boost (spelar bara Classic) framförallt på de mest krävande platserna, t.ex städerna smetfulla av spelare.
Lite svårt att bencha WoW, men jag uppskattar att det blev en 50% fps ökning för mig.
Och då pratar jag minimum fps i tuffa miljöer.

Men vilken X3D du skall köpa beror såklart på budgeten.
Går du AM4 vägen så finns det ju väldigt billiga moderkort att hitta som stöder 5700X3D.
Och sweetspot på minnen ligger på 3600MT, vilket även det gör att det blir billigt att skaffa ett bra kit (under 1000:- för 32Gb!).
Plus att den är väldigt lättkyld, så du kan använda en betydligt billigare kylare utan att pruta på vare sig temperaturer eller ljudnivå.

Att AM4 platformen är gammal är IMO ganska orelevant.
Vad som betyder nånting i datorvärlden är pris vs prestanda.
Och jag skulle nog vilja hävda att AM4 + en 5700X3D är oslagbart för just WoW.
Det finns såklart snabbare alternativ, men då kostar det även betydligt mer.

Permalänk
Medlem

5700X3D mest prisvärda för WoW, mmorpgs har alltid älskat cpuer med mycket cache speciellt för retail

https://www.inet.se/kundvagn/visa/rV40AQRoboKH3FFPrwHRkfUY2j8/namnlos

Prisvärt paket för WoW

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.