Har Spotify shuffle funktion blivit sämre igen?

Permalänk
Medlem

Har Spotify shuffle funktion blivit sämre igen?

Tänkte bara höra om det är jag som inbillar mig eller om fler upplevt samma sak. D.v.s. att shuffle funktionen har börjat att spela relativt få låtar (igen) från en stor spellista om och om igen, medans andra låtar inte spelas alls. Jag tyckte det blev bättre ett tag, men nu känns det som att det är sämre igen. Inte nog med att det blir tråkigt i längden att höra samma låtar om och om igen (när man vet att det finns många fler att ta av), men det blir ju dessutom rejält vinklad/missvisande statistik när vissa låtar nästan verkar "favoriseras".

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Tänkte bara höra om det är jag som inbillar mig eller om fler upplevt samma sak. D.v.s. att shuffle funktionen har börjat att spela relativt få låtar (igen) från en stor spellista om och om igen, medans andra låtar inte spelas alls. Jag tyckte det blev bättre ett tag, men nu känns det som att det är sämre igen. Inte nog med att det blir tråkigt i längden att höra samma låtar om och om igen (när man vet att det finns många fler att ta av), men det blir ju dessutom rejält vinklad/missvisande statistik när vissa låtar nästan verkar "favoriseras".

Så är det, tyvärr.

Spotify verkar göra allt dom kan för att man ska lyssna på samma låtar om och om igen plus dom låtar som "promotas".

Även sorteringen på genre har tappat det helt.
Sen ska vi inte ens börja diskutera nedkortade låtar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Så är det, tyvärr.

Spotify verkar göra allt dom kan för att man ska lyssna på samma låtar om och om igen plus dom låtar som "promotas".

Även sorteringen på genre har tappat det helt.
Sen ska vi inte ens börja diskutera nedkortade låtar..

Ja, det känns ju onekligen så, tyvärr.

Det optimala, för mig iallafall, hade varit om shuffle hade funkat så att listan slumpas och sen spelas från början till slut utan att repetera nån låt förrän man kommit runt ett varv. Men jag inser att det är för mycket att begära, kanske. Men det skulle behöva vara mycket bättre än det är idag iallafall. Det går inte att försvara detta med att det är så slumpgeneration funkar. Med sann slumpgenerering så borde betydligt fler låtar spelas från en stor spellista, inte bara en bråkdel.

Har inte märkt av det där med genre och nedkortade låtar än. Kanske beror vad man lyssnar på? För mig blir det mest metal och rock.

Permalänk
Medlem

Ja det är värdelöst. Hittade detta https://stevenaleong.com/tools/spotifyplaylistrandomizer
Inte testat själv ännu så jag vet inte hur bra det kommer fungera.

Permalänk
Medlem

Så det var inte bara jag som upplevde detta.. Är verkligen hopplöst.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för Spotify Connect så hade jag nog bytt till tex Tidal.
(Visst de har Tidal Connect men inte lika utbrett stöd där)

Permalänk
Medlem

Det finns onekligen en risk för en feedback loop, de låtar du ofta hör spelas oftare. Vilket leder till att andra hamnar i skum undan, men om du aktivt byter låt så kommer algoritmen reagera på det och lära sig nytt över tid.

Sen så är människor roliga, vi beklagar oss högljutt över "för dålig" shuffle. Men Varje gång Spotify testat att låta slumpen styrs mer har folk varit *mycket mer missnöjda*. För när slumpen styr kan du få samma låt 5ggr i rad, och vissa hör du aldrig. Så Näe, slumpmässigt är inte bra utan lagomt muterad är bäst och vad som är lagomt beror på vem man frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det finns onekligen en risk för en feedback loop, de låtar du ofta hör spelas oftare. Vilket leder till att andra hamnar i skum undan, men om du aktivt byter låt så kommer algoritmen reagera på det och lära sig nytt över tid.

Sen så är människor roliga, vi beklagar oss högljutt över "för dålig" shuffle. Men Varje gång Spotify testat att låta slumpen styrs mer har folk varit *mycket mer missnöjda*. För när slumpen styr kan du få samma låt 5ggr i rad, och vissa hör du aldrig. Så Näe, slumpmässigt är inte bra utan lagomt muterad är bäst och vad som är lagomt beror på vem man frågar.

Problemet är ju att det blir ganska drygt i längden om man manuellt ska hoppa över en massa låtar bara för att få höra nåt annat än det som spelas om och om igen.

Ja, fast som jag skrev i mitt förra inlägg så borde det inte kunna ske att ett fåtal låtar spelas om och om igen, medans andra inte spelas alls, från en stor spellista, om det faktiskt var helt slumpat, inte under en längre tid iallafall. Sannolikheten att det skulle ske är ju minimal. Så det är ju uppenbart att det som spelas styrs av nån form av "favorisering".

Kanske är dags för en ny funktion i Spotify helt enkelt, om det inte går att få Shuffle bättre. Låt oss kalla den "Randomizer" eller nåt sånt. Det denna funktion gör är helt enkelt att spela upp hela spellistan i blandad ordning, utan att repetera nån låt, tills den är igenom hela listan. Shuffle kan få vara kvar för dom som vill ha chansen att höra samma låt(ar) flera gånger. Men tyvärr så tror jag inte att Spotify själva är intresserade av det.

Permalänk
Medlem

Jag importerade alla mina spellistor till Youtube Music och började höra musik jag inte hört på flera år, trots att det är samma spellistor. Det finns definitivt en feedback-loop i Spotifys algoritm som fastnar på enstaka låtar man lyssnar mer på, som då väljs oftare, man lyssnar mer på dem osv. Jag är hittills nöjd med Youtube Music, men funderar på om samma problem kommer dyka upp där framöver när algoritmen är tränad.

Permalänk
Medlem

Har hört att Spotify föredrar låtar som ligger i cache över annat.
Så att antingen ladda ner alla låtar, eller regelbundet tömma Cache.

Jag har inte upplevt att det hjälpt något nämnvärt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Ja, det känns ju onekligen så, tyvärr.

Det optimala, för mig iallafall, hade varit om shuffle hade funkat så att listan slumpas och sen spelas från början till slut utan att repetera nån låt förrän man kommit runt ett varv. Men jag inser att det är för mycket att begära,

Det är precis så jag också tycker shuffle borde vara.
Känns inte orinligt att dom flesta människor tror det är vad shuffle innebär.

Skrivet av Dhanjel:

Hade det inte varit för Spotify Connect så hade jag nog bytt till tex Tidal.
(Visst de har Tidal Connect men inte lika utbrett stöd där)

Du har inte testat Tidal alls alltså?
Jag kör inget på Spotify connect längre så jag funderar på att byta tjänst. Testat YouTube Music ett tag men tycker inte det flög riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Det är precis så jag också tycker shuffle borde vara.
Känns inte orinligt att dom flesta människor tror det är vad shuffle innebär.

Du har inte testat Tidal alls alltså?
Jag kör inget på Spotify connect längre så jag funderar på att byta tjänst. Testat YouTube Music ett tag men tycker inte det flög riktigt.

Jo jag har testat alla tjänster, men Spotify Connect gör att jag återvänder.
Det och att barnen "vägrar" acceptera någon annan tjänst

Gillar dock skarpt att Tidal är musik och bara musik, inte massa podcasts som fyller startsidan trots att man inte använder det och massa tiktok-alike trams.