Intel siktar på bäst prestanda per krona med Arc B580 "Battlemage"

Permalänk
Medlem

Frågan är hur Intels Grafikkort presterar i VR? Behöver uppgradera nu från mitt 5600XT nu, den går verkligen på knäna nu. Vill inte punga ut mer än 3500 och om AMD eller Nvidia inte kommer med nåt bättre för samma pris så lär detta va det nästa bästa alternativet. Det bästa är då nåt begagnat typ 3070-3080 om det går att få det för samma pris dock så dyker det inte upp så många såna i närområdet och jag vill se att det funkar på plats först.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Man letar efter TDP och wattalen sen när man ser det så är det ett aha då är det inget för mig.

På vintern en fördel
På sommarn kan man inte använda datorn för det blir för varmt.

För mig betyder ju vår och värme pollensmocka, Det betyder smälla igen dörr smack, Sitta med stängda fönster i värmen och då vill man ha nått man kan göra.

Så för mig blir det till att jaga prestanda per watt i stället ställt mot låga TDP. Finns det programvara så att man kan klocka ner så är det en stor fördel. Har Intel det tro ? på nvida finns flera olika program för det.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Frågan är hur Intels Grafikkort presterar i VR? Behöver uppgradera nu från mitt 5600XT nu, den går verkligen på knäna nu. Vill inte punga ut mer än 3500 och om AMD eller Nvidia inte kommer med nåt bättre för samma pris så lär detta va det nästa bästa alternativet. Det bästa är då nåt begagnat typ 3070-3080 om det går att få det för samma pris dock så dyker det inte upp så många såna i närområdet och jag vill se att det funkar på plats först.

Alternativ du kan kolla upp om du kan tänka dig begagnat är väl även AMD?
Ett begagnat rx 6700 borde ju ge ett bra lyft.
Tror Arc inte har officiellt stöd för VR.
Dock tror jag det finns folk som fått det att funka, men kräver nog lite trixande.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Alternativ du kan kolla upp om du kan tänka dig begagnat är väl även AMD?
Ett begagnat rx 6700 borde ju ge ett bra lyft.
Tror Arc inte har officiellt stöd för VR.
Dock tror jag det finns folk som fått det att funka, men kräver nog lite trixande.

Du varnar för Intel i VR och rekommenderar istället AMD?

Jag hade hellre kört ett gammalt 1080 än ett RX 6700 i VR. AMD och VR är en problematisk kombo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Du varnar för Intel i VR och rekommenderar istället AMD?

Jag hade hellre kört ett gammalt 1080 än ett RX 6700 i VR. AMD och VR är en problematisk kombo.

Han har ju idag ett rx5600xt som han använder till VR vad jag förstår, så då borde väl ett rx6700 funka?
Jag spelar inte VR på PC själv, så är inte hundra insatt, men hörde Tom Petersen prata lite om Arc och VR och han sa då att det just nu inte är prioriterat område för dom.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Han har ju idag ett rx5600xt som han använder till VR vad jag förstår, så då borde väl ett rx6700 funka?

I just VR kan du mycket väl få ut bättre prestanda med ett "sämre" Nvidia kort. Visst 6700 kommer vara bättre än 5600, men att dumpa AMD för Nvidia är det bättre alternativet om VR är fokuset.

Permalänk
Medlem

Intressant att det är nästan 1.5x snabbare i CP2077. Kan absolut ha med extra VRAM att göra i just det spelet.

Överlag är jag imponerad. Visst, RTX4060 eller AMD finns för samma pris - men hur länge till? Lagren tar slut nån gång, och ett 5060 är längre bort och antagligen dyrare.

De som jublar mest över detta kort är nog tillverkare av färdigbyggda datorer som Acer, Lenovo et al, eller de som säljer färdigbyggda custom PC som Komplett. Nu får de bättre möjlighet att variera, hålla lagret uppe, och ev göra bättre deals med AMD, Nvidia och Intel.

Exempelvis tror jag både Intel och typ Acer hade varit intresserade av en deal där Acer monterar massa Intel-kort mot en viss rabatt. Hur Komplett drar fördel kanske är mer av att det finns mer tillgång på olika grafikkort vilket ger en rad fördelar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

I just VR kan du mycket väl få ut bättre prestanda med ett "sämre" Nvidia kort. Visst 6700 kommer vara bättre än 5600, men att dumpa AMD för Nvidia är det bättre alternativet om VR är fokuset.

Ett 1080 kommer knappt ge så mycket mer prestanda förbättring alls jämfört med det jag redan har, mer VRAM är en fördel men inte nog här så kommer behöva nåt mycket bättre och där är ju Nvidia generellt bättre i just VR även om jag inte har haft några problem alls med AMD i den typ av applikation. Vad kan man få för kort för 3500 begagnat?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Ett 1080 kommer knappt ge så mycket mer prestanda förbättring alls jämfört med det jag redan har, mer VRAM är en fördel men inte nog här så kommer behöva nåt mycket bättre och där är ju Nvidia generellt bättre i just VR även om jag inte har haft några problem alls med AMD i den typ av applikation. Vad kan man få för kort för 3500 begagnat?

3070 för 4k kan du knipa 3080
Men 7800 xt kanske också möjligt för 4k och de nya amd korten verkar, enligt Google, vara helt ok

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Indiana Jones på A580? Kan 12gb vram och uppgraderade RT kärnor få kortet att driva spelet okej?

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Vad tror ni om Indiana Jones på A580? Kan 12gb vram och uppgraderade RT kärnor få kortet att driva spelet okej?

Undrar samma. Sitter med ett RX 5700 och det går inte ens att starta spelet, hade missat kravet på hårdvarustöd för raytracing. Att köpa ett 4060 8GB känns inte så roligt (någon sålde väl det för typ 2990 på BF). Intels nya har ju 12GB är en nyare arkitektur, även om de förmodligen inte kommer att ha lika optimerade drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Vore kul om nån från machinegames dök upp i tråden och berättade...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag mest spelar på PS5 så ville jag inte köpa ett kort utan mer info. Plus 13/12 så skulle jag gå miste om fler dagar utan spelet. Nvidia körde en kampanj nu med 50% på GeForce Now, så jag tog en månad där med deras RTX 4080. Indy fungerar väldigt bra via GeForce Now.

Vill se mer benchmarks innan jag köper ett nytt kort. Är lite tveksam att köpa ett kort idag med 12 GB, skulle föredra 16 GB så då är det ju skönt att inte behöva köpa något nu bara för att spela spelet.

Sedan tycker jag generellt att "planned obsoletion" är ett gissel, men ville spela nu.

Permalänk
Medlem

Lite intressant att lyssna på, Tom Petersen besöker Hardware unboxed podcast.

https://youtu.be/XYZyai-xjNM?si=WGPQjrR-plI3TkWZ

Visa signatur

Raspberry pi 400