Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem

Betala Spotify scam?

Hej

Jag brukar köpa 3 månaders Spotify premium nycklar regelbundet, blir några kr billigare än att köra prenumeration och tycker det är smidigt. Oftast via Cdon, eneba eller kinguin.

Nu senast när det var dags för en ny nyckel så surfade jag runt efter bäst pris och såg en 12 månaders nyckel för 260 kr, det var kampanj via en sida som heter nextspotify.

Låter för bra för att vara sant så självklart misstänkte jag att det inte kan vara legit. Men det gick att betala via klarna och alternativet betala inom 30 dagar så vafan jag körde på och testar, funkade inte nyckeln så betalar jag bara inte tänkte jag.

Det visade sig dock att det var ett Spotify family konto jag fick, det framgick inte alls innan. Skitsamma tänkte jag, jag loggar in och går med i mina spellistor som jag har på mitt riktiga konto, det funkade bra i ca 2 veckor men sedan försvann premium från kontot av oklar anledning så nu sitter jag med ett värdelöst konto utan premium.

Jag har inte betalat än. Jag har hört av mig till nextspotify utan att få återkoppling på snart 2 veckor. Jag har fryst betalningen via klarna, rapporterat problem och skickat in bilder på orderbekräftelse och att jag försökt kontakta osv osv.

Sidan verkar vara nere nu så det känns som en solklar scam sida, ballt att man kunde betala via klarna dock.

Vad kan tänkas hända framöver ? Någon som varit med om liknande?

Permalänk
Medlem

skojar du eller, det är väl självklart att det är en scam!

Tror du Spotify skänker bort in verksamhet?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

Hej

Jag brukar köpa 3 månaders Spotify premium nycklar regelbundet, blir några kr billigare än att köra prenumeration och tycker det är smidigt. Oftast via Cdon, eneba eller kinguin.

Nu senast när det var dags för en ny nyckel så surfade jag runt efter bäst pris och såg en 12 månaders nyckel för 260 kr, det var kampanj via en sida som heter nextspotify.

Låter för bra för att vara sant så självklart misstänkte jag att det inte kan vara legit. Men det gick att betala via klarna och alternativet betala inom 30 dagar så vafan jag körde på och testar, funkade inte nyckeln så betalar jag bara inte tänkte jag.

Det visade sig dock att det var ett Spotify family konto jag fick, det framgick inte alls innan. Skitsamma tänkte jag, jag loggar in och går med i mina spellistor som jag har på mitt riktiga konto, det funkade bra i ca 2 veckor men sedan försvann premium från kontot av oklar anledning så nu sitter jag med ett värdelöst konto utan premium.

Jag har inte betalat än. Jag har hört av mig till nextspotify utan att få återkoppling på snart 2 veckor. Jag har fryst betalningen via klarna, rapporterat problem och skickat in bilder på orderbekräftelse och att jag försökt kontakta osv osv.

Sidan verkar vara nere nu så det känns som en solklar scam sida, ballt att man kunde betala via klarna dock.

Det som kan tänkas är att du får punga upp det Spotify efterfrågar.
Enklast är väl att starta en egen "familj" och splitta kostnaden?

Skrivet av Johnnymann:

skojar du eller, det är väl självklart att det är en scam!

Tror du Spotify skänker bort in verksamhet?

Inte nödvändigtvis. Finns lite olika deals här och var, men förmodligen inte många där man inte bryter deras TOS.
Ett år i Polen kostade mig 160:- om jag inte missminner mig. ~13 kr i månaden.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Wequ:

Hej

har för mig spotify har som alla andra streamingtjänster nu mer krav på att man imellanåt ~30 dagar eller nått loggar in från samma internetadress som den som huvudkontot senast använde på familjekonton.

dock iom att du säger att du kunde köra det i två veckor låter ju som att säljaren gjort en cashback på kortet han betalade med eller om licensen var köpt med ett stulet kort och licensen blev svartlistad.

så ja högst troligen scam och f.ö inget ovanligt tillvägagångsätt.

kollade lite i internetarchive på sidan (fanns bara huvudsidan arkiverad tyvärr)
https://web.archive.org/web/20240325071920/https://nextspotif...

men bara bilderna får en ju att inse att det är en scam... ingen serös sida skulle använda så extremt sönderkomprimerade bilder... luktar ju quick scam zero effort lång väg om nu inte priset redan hade gjort det uppenbart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Var fullt medveten att det kunde vara en scam, frågan är ju nu hur jag gör med Klarna betalningen, den är fryst och har rapporterat allt. Bara vänta o se vad som händer då