John Carmack ser större potential i grafikkort

Permalänk
Medlem

Vad, jobbar han med att kränga grafikkort nuförtiden eller?

Jag stör mig generellt på den där jeppen, ur min synvinkel är han bara en svamlande has-been.

Dold text
Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad, jobbar han med att kränga grafikkort nuförtiden eller?

Jag stör mig generellt på den där jeppen, ur min synvinkel är han bara en svamlande has-been.

Dold text

Klart, alla har ju bytt ut skärmar mot VR headsets och så numera.

Antagligen har han lyckats stjäla något arbete som någon annan utfört igen för att kränga det. Någon slags mjukvara för att utföra fler sorts beräkningar på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Hur mycket utilisation får man ut av grafikkortet i en sådan lösning?

långt från optimal.

https://www.jeffgeerling.com/blog/2024/use-external-gpu-on-ra...

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

En liten parentes 2, gamla Intel Larrabee har jag för mig hade en egen Linux kernel också, men den var mera en CPU i grunden med GPU vektor/grafik funktioner.

Larrabee1 / Larrabee2 (Knights Ferry/Knights Corner) var i princip en ~30/~60 kärnors 4-way SMT version av original pentium där man hängt på en ~AVX512 ALU (olika kodning av instruktionerna i KNF/KNC, blev först AVX512 i Knights Landing).

Permalänk
Skrivet av Tomasis:

långt från optimal.

Undrar om man skulle kunna kunna avlasta CPUn genom att skriva om delar av koden för att köras i openCL istället?
Skulle ju vara ett rejält jobb för varje spel, och praktiskt taget väldigt opraktiskt
Men kul skulle det vara

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Undrar om man skulle kunna kunna avlasta CPUn genom att skriva om delar av koden för att köras i openCL istället?
Skulle ju vara ett rejält jobb för varje spel, och praktiskt taget väldigt opraktiskt
Men kul skulle det vara

Jag är inte expert på mjukvara men det är enklare bygga en ARM processor sedan porta Windows 11 ARM version. Man gör en del automatisk kompiler översättning t.ex C++ för Arm istället för X86.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tomasis:

Jag är inte expert på mjukvara men det är enklare bygga en ARM processor sedan porta Windows 11 ARM version. Man gör en del automatisk kompiler översättning t.ex C++ för Arm istället för X86.

Så är det, men misstänker att t.ex Doom 3 från artikeln redan är en ARM-binär kompilerad från opensource versionen(inte läst jeffs artikel, bara kollat hans video), i den så skulle man kunna byta vissa funktioner från att köra på CPU till att köra OpenCL, detta skulle mest vara för att det är kul att se än användbart, då det lite förutsätter svag ARM-CPU och stark GPU, vilket kanske inte är det vanligaste och skulle nog kräva en del förändringar för att någon AAA utvecklare ska tänka det som ett alternativ.
En native ARM-version av steam skulle ju inte heller vara fel, med native ARM-spel och automagisk översättning när man vill starta x86-spel
Och windoes 11 är inte direkt ett alternativ på en Raspberry Pi i min mening, speciellt inte när det ska in drivare då AMD inte stödjer det på windows, men det kanske ändrar sig

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4

Permalänk
Skrivet av Grilljohan:

En native ARM-version av steam skulle ju inte heller vara fel, med native ARM-spel och automagisk översättning när man vill starta x86-spel

både ARM versionen av win 10 och 11 har ett översättningslager för att köra x86 och x64 kod under armversionen.

så vanliga steam funkar under win 10/11 arm.

funkar det bra. njae

*. det funkar för enklare kontorsprogram som saknar armstöd

*. lättare spelservrar som knappt behöver hårdvara för att köras

fått igång Valheim server (x64) som fungerar oväntat bra för 1-4 spelare med typ 4GB ram overhead, under riktigt x64 os ~3-4gb ramanvändning på arm med översättningslagaer 7-8Gb) troligen inget vidare med fler spelare,

även fått igång en ARK survival evolved (UE4 x64) server och testkörde ett par timmar (rent experimenterande mest för att se hur den skulle funka inget seriöst) men kan inte rekomenderas alls konstant serverstutter och gummibandande även på helt orörd värld solo.

testkört på en raspberry pi4 med inofficiella win 10/11 arm för ville ha en 24/7 server som inte drog mycket ström typ 14W vid full last överklockad till 2100Mhz så inte den bästa prestandan på hårdvaran men till lättare saker helt duglig skulle dock inte äns tänka tanken att köra faktiska x86/x64 spel på den men spel som körde riktig armkod från grunden har fungerat acceptabelt när jag testat dem.

finns även box86/64 om man vill hålla sig till Linux men presterar ungefär lika njae som windows10/11´s översättningslager.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

finns även box86/64 om man vill hålla sig till Linux men presterar ungefär lika njae som windows10/11´s översättningslager.

Diskussionen var väl lite mer om ARM+GPUer, där tror jag att Linux har en klar fördel i alla fall på rPi
Men kanske finns drivare för valfri nvidia/AMD GPU på Windows på ARM? Har ingen aning för jag ser liksom ingen anledning att ens försöka köra Windows på dem...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Grilljohan:

Diskussionen var väl lite mer om ARM+GPUer, där tror jag att Linux har en klar fördel i alla fall på rPi
Men kanske finns drivare för valfri nvidia/AMD GPU på Windows på ARM? Har ingen aning för jag ser liksom ingen anledning att ens försöka köra Windows på dem...

ja att köra windows 10/11 på en pi4 är inte optimalt men det fungerar men inte ett dugg bättre än vanliga RaspianOS testade det mestadels för att se om översättningslagret skulle fungera bättre än box64 när jag läste om det men de är mer eller mindre lika meh så man kan lika gärna köra box64 under rabianOS och få samma prestanda ur bägge..

sen är ju möjligheterna att ansluta grafikkkort till en pi4 typ ickeexisterande så inte kollat in ev drivare förut för det men när jag googlade så verkade det finnas arm64 drivare från Nvidia iaf.

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/unix/linux-aarch64-archi...

så hittar man armhårdvaran med rätt anslutningsmöjligheter för att ansluta en gpu så verkar iaf drivare finnas för det och ska stödja från 700 till 4000 serien.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Så är det, men misstänker att t.ex Doom 3 från artikeln redan är en ARM-binär kompilerad från opensource versionen(inte läst jeffs artikel, bara kollat hans video), i den så skulle man kunna byta vissa funktioner från att köra på CPU till att köra OpenCL, detta skulle mest vara för att det är kul att se än användbart, då det lite förutsätter svag ARM-CPU och stark GPU, vilket kanske inte är det vanligaste och skulle nog kräva en del förändringar för att någon AAA utvecklare ska tänka det som ett alternativ.
Och windoes 11 är inte direkt ett alternativ på en Raspberry Pi i min mening, speciellt inte när det ska in drivare då AMD inte stödjer det på windows, men det kanske ändrar sig

Angående ARM-processorer tänker jag mer på Apple eller Qualcomm-telefoner. Ganska kraftfulla. Man kunde redan porta en del spel till Mac. Dessutom är ARM-processorer multikärniga, kanske 50 kärnor för PC-version?

Nvidia Cuda körs på C++ och de flesta spel är programmerade med C/C++. Man kör direkt mot "metal," dvs low level. Det är relativt enkelt att porta. OpenGL är ganska gammaldags; från Quake-tiden då körde jag 3dfx Banshee, TNT2

Amds motsvarighet för Cuda är Vulcan. DirectX är bara en compiler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter ytters märkligt

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Ett tecken på att sälja alla aktier hos Intel. Snart kommer Intel bara att finnas i tvättmaskiner och mikrovågsugnar som kräver en app för att fungera.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Tomasis:

Angående ARM-processorer tänker jag mer på Apple eller Qualcomm-telefoner. Ganska kraftfulla. Man kunde redan porta en del spel till Mac. Dessutom är ARM-processorer multikärniga, kanske 50 kärnor för PC-version?

Nvidia Cuda körs på C++ och de flesta spel är programmerade med C/C++. Man kör direkt mot "metal," dvs low level. Det är relativt enkelt att porta. OpenGL är ganska gammaldags; från Quake-tiden då körde jag 3dfx Banshee, TNT2

Amds motsvarighet för Cuda är Vulcan. DirectX är bara en compiler.

Cuda = compute, blir väl OpenCL som är närmsta motsvarighet för AMD
OpenGL och Vulkan är grafik-APIer
Jag svarade bara någon som skrev om Jeffs video/artikel med en fet GPU på rPi, och att det skulle vara en kul grej att köra vissa funktioner som lastar den smala CPUn på OpenCL för att avlasta

OpenGL gammaldags? Är ju uppe i 4.6 nu som är mer eller mindre i featureparity med DX11.
Så sent som 2016 var ju openGL primärt API i DOOM, var ju helt galet optimerat och presterade förmodligen bättre än alla trötta motorer som körde DX11 primärt.
Men ja, Vulkan är helt klart framtiden där, hjälper inte otroligt mycket för rPi som jag syftade på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Cuda = compute, blir väl OpenCL som är närmsta motsvarighet för AMD
OpenGL och Vulkan är grafik-APIer
Jag svarade bara någon som skrev om Jeffs video/artikel med en fet GPU på rPi, och att det skulle vara en kul grej att köra vissa funktioner som lastar den smala CPUn på OpenCL för att avlasta

OpenGL gammaldags? Är ju uppe i 4.6 nu som är mer eller mindre i featureparity med DX11.
Så sent som 2016 var ju openGL primärt API i DOOM, var ju helt galet optimerat och presterade förmodligen bättre än alla trötta motorer som körde DX11 primärt.
Men ja, Vulkan är helt klart framtiden där, hjälper inte otroligt mycket för rPi som jag syftade på

Ok, det blev tydligare där. Jag funderade bara på vad som krävs för att köra Windows 11 ARM och DirectX ARM utan att prestandan blir dålig.

Jag tyckte att det var onödigt att konvertera varje spel när man kan köra Windows 11 på en annan CPU-arkitektur. Jag googlade också om PS5:s operativsystem, som sägs vara baserat på FreeBSD (en version av Linux). Någon skrev som svar på en fråga om API att det använder GNM (low-level) och GNMX (high-level) som API:er samt ett anpassat skuggprogrammeringsspråk som kallas PlayStation Shader Language (PSSL).

Blir intressant vad för lösning har Valve när de har Steam bibliotek.

Visa signatur