Problem med RX 7900XTX och Samsung Odessy G9.
Hejsan!
Det är lätt att vara efterklok.
Köpte mig själv en Samsung Odessy G9 för ett par månader sen då den va på rea men hann inte riktigt tänka efter i det beslutet hur pass mycket det skulle påverka prestandan. När jag köpte skärmen så satt jag på ett 3060 12gb OC och till min stora besvikelse så laggade allt i stort sett på den magnifika 5120x1440 upplösningen.
Detta resulterade i att jag avvaktade lite, sparade lite pengar och införskaffade mig ett Radeon RX 7900XTX och tänkte att du är alla problem borta ur världen, men ack så fel jag hade..
Absolut, det är markant skillnad och det mesta flyter på bra. MEN! Jag är inte nöjd.
Diablo 4 - 70-85 fps
Witcher 3 - ca 80 fps
Ark Survival Evolved - 70 fps
Cyberpunk 2077 - 80-100 fps
Rör jag minsta inställning gällande Ray-Tracing så droppar allt till runt 30 fps och enligt spec så ska detta kort kunna hantera Ray-Tracing?
Då börjar jag tänka på min CPU som är en äldre AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB att det blir en bottleneck där emellan men utilization ligger endå bara mellan 60-70% när jag lirar krävande spel?
Då kommer jag till min egentliga fråga.
Då jag sitter på socket AM4 vilken cpu skulle ni rekommendera idag? Såg att AMD ganska nyligen lanserade sin nya Ryzen 5000XT serie och den låter väl lite lockande. Men kommer detta lösa mina problem tror ni?
Jag vet att jag kanske "borde" uppgradera till AM5 men allt blir så fruktansvärt dyrt då.
Är det skärmen som förstör allt för mig eller gör jag någonting helt galet fel?
- Asus ROG STRIX X570-F GAMING
- AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB
- AMD Ryzen 7 2700X 3,9 GHz (oklockad)
- Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 2133MHz
- ASUS ROG Loki SFX-L 850W - ATX 3.0
- Samsung 990 Pro 2TB
- Samsung 870 EVO 2TB
Tack på förhand!