Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Nu har Power också höjd till 1799:-.
https://www.power.se/gaming/playstation/playstation-tillbehor...

Inte hela världen men lite skönt att jag la en beställning innan. Hämtar ut den idag.
Försöker handla på Power för deras bonus. Blir en del på ett år. 😀

Haha, fick igenom min prismatchning av EG igår mot power. Vilken tur..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Intressant inspel angående fysisk media och BD-läsare: https://www.sweclockers.com/nyhet/40256-lg-slutar-tillverka-b...

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Intressant inspel angående fysisk media och BD-läsare: https://www.sweclockers.com/nyhet/40256-lg-slutar-tillverka-b...

Filmer fine, vem köper nya filmer för 299:- när de stora streamingdrakarna har dessa inom någon månad?

Men spel är ju förmodligen en otroligt större publik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Filmer fine, vem köper nya filmer för 299:- när de stora streamingdrakarna har dessa inom någon månad?

Egentligen går det ju att applicera samma resonemang kring spel och det är väl lite dit vi är på väg.
"Varför betala 899kr för ett spel när det ändå finns på Gamepass/PS Premium?"

BD blir en väldigt nischad produkt om det till slut bara finns en enda tillverkare med ett enda användningsområde och många i tråden anklagar Sony för att vara emot fysisk media när de ironiskt nog snart är den enda tillverkaren av både fysisk media och tillhörande läsare.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Star Wars Outlaws - Title Update 1.5.0
PS5 Pro
In addition to the 'Quality (60FPS)' mode, the three base PS5 options of 'Quality', 'Performance' and 'Balanced' are now selectable graphics options
An 'Upscaler Type' toggle has been added allowing you to use either PSSR or FSR
https://www.ubisoft.com/en-gb/game/star-wars/outlaws/news-upd...

Permalänk
Medlem

Någon som köpt edge-kontrollen? Värt stålarna?

Ligger väll runt ca 2200-2300kr?

Har riktigt ”villhöver”-begär på den haha.

Permalänk
Medlem

För den som vill lösa in PSN-avatar
Q237-5LR9-357P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frager:

Någon som köpt edge-kontrollen? Värt stålarna?

Ligger väll runt ca 2200-2300kr?

Har riktigt ”villhöver”-begär på den haha.

Har 30 års utgåvan och det är en väldigt bra och trevlig kontroll, speciellt denna som är väldigt sexig

Är det 'värt' priset? Är väl upp till en själv jag hade nog inte köpt en vanlig edge, men ville ha denna specialutgåva.

Batteritiden är extremt dålig.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

PS5 Pro
In addition to the 'Quality (60FPS)' mode, the three base PS5 options of 'Quality', 'Performance' and 'Balanced' are now selectable graphics options

Hoppas dom åtgärdar PSSR ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

PS5 Pro

Detta är väl kanon att de försöker anpassa och lyssnar på oss kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Har 30 års utgåvan och det är en väldigt bra och trevlig kontroll, speciellt denna som är väldigt sexig
https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D180001283495397/833209/ps5-dualsense-edge-tradlos-kontroll-30th-anniversary-limited-edition--pdp_main-1200.jpg

Är det 'värt' priset? Är väl upp till en själv jag hade nog inte köpt en vanlig edge, men ville ha denna specialutgåva.

Nej det är nästan en scam faktiskt. Ingen förbättring av de analoga spakarna eller övriga knappar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Detta är väl kanon att de försöker anpassa och lyssnar på oss kunder?

Bäst är ju om dom löser PSSR-problemen istället. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D180001283495397/833209/ps5-dualsense-edge-tradlos-kontroll-30th-anniversary-limited-edition--pdp_main-1200.jpg

Tack för svar!

Den är riktigt schysst! Synd med batteritiden, är den sämre än dom vanliga då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Bäst är ju om dom löser PSSR-problemen istället. 😀

Ja det är klart men det kommer väl förhoppningsvis. Hade ju varit bättre om man kunde köra native 4K istället för massa uppskalningspiss. På nya spel som släpps dvs. Men självklart bra med en bra uppskalare för äldre spel. Jag menar 60 fps bra med bra grafik är väl egentligen en sweetspot just nu. Lär dröja innan 4K och 120hz blir standard. Är ju fortfarande och harvar på 30 fps i vissa fall vilket är helt sjukt eg. Stenålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Ja det är klart men det kommer väl förhoppningsvis.

Ja, kanske. Sen om det kommer lösas på redan släppta spel eller inte är för mig inte så intressant. Det är inte så att de spelen är/var ospelbara med Pro-patchen.
Börjar nya spel släppas med skavanker och slarv så tycker jag att det är ett större problem.

Permalänk
Medlem

https://wrapup.playstation.com/sv-se

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Ja, kanske. Sen om det kommer lösas på redan släppta spel eller inte är för mig inte så intressant. Det är inte så att de spelen är/var ospelbara med Pro-patchen.
Börjar nya spel släppas med skavanker och slarv så tycker jag att det är ett större problem.

Tycker båda är ett problem men absolut ännu värre om inte kommande spel är anpassade efter svindyr hårdvara. Betalar man över 10 000 spänn för en konsol då ska det verkligen vara top of the line prestanda och välanpassade spel. Allt annat är ju ett fjasko och ett pengarån utan dess like.

Permalänk
Medlem

Det finns redan spel som patchats rätt så jag är inte orolig. Men sämre/lata utvecklare har alltid funnits. Även innan Pro så att alla spel alltid kommer vara på topp är inget vi ska ta för givet.
Men hoppas kan vi alltid. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

PS5 Pro

Är fps:en på PS5 base låst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Egentligen går det ju att applicera samma resonemang kring spel och det är väl lite dit vi är på väg.
"Varför betala 899kr för ett spel när det ändå finns på Gamepass/PS Premium?"

BD blir en väldigt nischad produkt om det till slut bara finns en enda tillverkare med ett enda användningsområde och många i tråden anklagar Sony för att vara emot fysisk media när de ironiskt nog snart är den enda tillverkaren av både fysisk media och tillhörande läsare.

Jag tycker inte att ”vi” anklagar Sony. Men försvinner fysiska medier på konsol samtidigt som Sony har monopol på att distribuera digitala spel, ja då går jag över till pc. Det där kommer inte jag att acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Vill man utanför Netflix & Co så är utbudet av filmer jäkligt skralt, har massa filmer i bokhyllorna som inte finns tillgängligt på annat sätt. Serier är det gott om men ändå svårt att hitta klassikerna. Det ser bättre ut i USA då allt här i europa är styrt av gamla licensavtal från VHS/DVD-tiden. Allt som oftast så är kvalitén betydligt bättre i bild och ljud som en bonus.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem

Går bra för Sony nu.

Sony (NYSE:SONY) Group's shares soared to a historic closing high, fueled by optimism surrounding its gaming division and other entertainment ventures.

The stock concluded the trading session on Tuesday with a 4.1% gain, reaching 3,338 yen and eclipsing the previous peak achieved during the dot-com bubble's zenith in 2000.

The company's stock has seen a marked increase lately, following the announcement of robust quarterly results for the period ending in September. The performance was notably bolstered by profit growth in its gaming sector.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/sony-shares-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker inte att ”vi” anklagar Sony. Men försvinner fysiska medier på konsol samtidigt som Sony har monopol på att distribuera digitala spel, ja då går jag över till pc. Det där kommer inte jag att acceptera.

Det känns helt ärligt väldigt suspekt:
- PS5 Pro endast digital
- brist på skivläsare vid lansering
- höjda priser

Det känns som en medveten strategi och försök att minska/få bort skivor från denna generation, antagligen för att bereda väg för en helt digital PS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det känns helt ärligt väldigt suspekt:
- PS5 Pro endast digital
- brist på skivläsare vid lansering
- höjda priser

Det känns som en medveten strategi och försök att minska/få bort skivor från denna generation, antagligen för att bereda väg för en helt digital PS6

Blir PS6 digital så blir förmodligen PS5 den sista konsolen jag äger. I alla fall från Playstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Ja det är klart men det kommer väl förhoppningsvis. Hade ju varit bättre om man kunde köra native 4K istället för massa uppskalningspiss. På nya spel som släpps dvs. Men självklart bra med en bra uppskalare för äldre spel. Jag menar 60 fps bra med bra grafik är väl egentligen en sweetspot just nu. Lär dröja innan 4K och 120hz blir standard. Är ju fortfarande och harvar på 30 fps i vissa fall vilket är helt sjukt eg. Stenålder.

Inte ens dyra grafitkort på pc-sidan kan köra native 4k med maxade inställningar i tunga spel. Uppskalning är framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Blir PS6 digital så blir förmodligen PS5 den sista konsolen jag äger. I alla fall från Playstation.

Om PS6 blir digital måste Sony öppna upp konsolen, t ex med att ha möjligheten att ha Steam. Då kan jag fortsätta med konsoler. Men blir det bara deras egna butik? Då ska Sony ha det jäktigt klart för sig att de förlorar nig som kund. Då överväger fördelarna med pc jämfört med PS. Men jag skulle sätta ett värde på att ha den sista/bästa konsolen med fysiska spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Inte ens dyra grafitkort på pc-sidan kan köra native 4k med maxade inställningar i tunga spel. Uppskalning är framtiden.

Jo, det kan dem om det inte är totalt värdelöst optimerat spel. Men beror väl på vilka inställningar man menar. Det är väl bättre att man kan köra native 4K och ha lite mindre skit som man inte behöver grafikmässigt? Det är ju upp till studios att optimera sina spel också. Det är ju löjligt att ha en konsol som säger att den kör 4K och sen är det inte riktig 4K utan någon halvdan uppskalare. Såpass länge har ändå 4K funnits nu att det inte ska vara ett problem att optimera ett spel för just den upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Enligt många spelbolag är 30fps nog. Och det klarar nuvarande 4090 I alla spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Jo, det kan dem om det inte är totalt värdelöst optimerat spel. Men beror väl på vilka inställningar man menar. Det är väl bättre att man kan köra native 4K och ha lite mindre skit som man inte behöver grafikmässigt? Det är ju upp till studios att optimera sina spel också. Det är ju löjligt att ha en konsol som säger att den kör 4K och sen är det inte riktig 4K utan någon halvdan uppskalare. Såpass länge har ändå 4K funnits nu att det inte ska vara ett problem att optimera ett spel för just den upplösningen.

Nej inte riktigt. Kolla det här klippet, 15 minuter in: https://youtu.be/-uI5LOmxtRA?si=H5M8w0ql3JkKPOBt

Om det knappt är spelbart med en dator för 40k är det knappast spelbart i de tyngsta spelen på konsol ”native 4k”. När jag ser det där klippet blir jag påmind av hur prisvärd en konsol är, till och med PS5 Pro. Stellar Blade, FF7 Rebirth och Horizon Forbidden West ser sjukt sjukt bra ut. Avståndet till high ens-pc har minskat, och det är hela syftet med konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Enligt många spelbolag är 30fps nog. Och det klarar nuvarande 4090 I alla spel

30 fps är OK med kontroller i vissa spel. Det är absolut inte spelbart med mus och tangentbord i Cyberpunk 2077. Eller spelbart är det väl på sätt och vis. Men man får en sämre upplevelse än på konsol i 60 fps.