Permalänk
Medlem

Blanda ECC-RAM med Non-ECC?

Hej!

Undrar om det generellt sett går att blanda ECC-minne med icke-ECC-minne på samma moderkort. Att jag kan bli tvungen att slå av ECC i BIOS förstår jag men det är acceptabelt. Frågan gäller snarare om det går att blanda överhuvudtaget eller inte. Moderkortet ifråga är ett vanligt "konsumentkort", ett MSI P4M890M-L. ECC nämns inte alls i dokumentationen till kortet.

Skriv bara om du *vet*. Gissa kan jag göra själv.

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte blanda..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Sent inkommen slutrapport - det gick faktiskt finfint att blanda i detta fall. En krets med ECC, en utan, samma tillverkare.

Permalänk
Medlem

så pass? tror du man kan lägga in ddr3 ECC minnen i ett konsument moderkort?
det är ett p41 moderkort och jag har DDR3 ECC minnen...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Har du alla komponenter redan, prova. Det kan inte bli värre än fel!

Permalänk

Väcker denna gamla tråd till liv.

Om jag har en dator som klarar ecc-minnen. Måste jag köpa det eller kan jag köra vanliga minnen?

Tänker att det är billigare med icke ecc minnen. Och jag behöver inte den extra säkerheten.

Permalänk
Skrivet av Trollskogen:

Väcker denna gamla tråd till liv.

Om jag har en dator som klarar ecc-minnen. Måste jag köpa det eller kan jag köra vanliga minnen?

Tänker att det är billigare med icke ecc minnen. Och jag behöver inte den extra säkerheten.

Det funkar fint. Ifall datorn stödjer ECC funkar båda sorters minne, om den inte stödjer ECC så funkar bara icke-ECC.

Edit: Så har det varit för mig i vart fall. Alltid bra att dubbelkolla exakt vad som gäller för ditt moderkort.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Det stämmer - det går fint att ha minnen utan ECC i ett moderkort som har stöd för ECC. Då körs de helt enkelt utan ECC.
Om du blandar ECC och icke-ECC så kommer även då ECC-funktionen att slås av (och vad jag vet så körs då alla minnen utan ECC).
Om någon annan hittar den här tråden senare så kan det vara värt att påpeka att det som däremot garanterat INTE går är att blanda RDIMM och UDIMM (och om man är osäker och det bara står DIMM så är det UDIMM).
Det kan vara värt att kolla moderkortets manual för oftast är det ett färre antal minnesplatser som kan användas om man använder UDIMM än man kan använda med RDIMM.
De flesta servrar och större arbetsstationer använder ECC RDIMM (men också har stöd för ECC UDIMM och icke-ECC UDIMM) medan konsumentplattformar använder UDIMM. Eftersom många gamla servrar och HPC-kluster med äldre DDR4-minnen nu byts ut mot nyare med DDR5 så går det att få tag i stora mängder RDIMM RAM billigt. De passar alltså inte i de flesta vanliga plattformarna.
(Och ännu äldre RDIMM DDR3 är jämförelsevis nästan gratis.)

@Trollskogen vad är det för moderkort och CPU det gäller?

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Skrivet av oooskar:

De flesta servrar och större arbetsstationer använder ECC RDIMM (men också har stöd för ECC UDIMM och icke-ECC UDIMM) medan konsumentplattformar använder UDIMM. Eftersom många gamla servrar och HPC-kluster med äldre DDR4-minnen nu byts ut mot nyare med DDR5 så går det att få tag i stora mängder RDIMM RAM billigt. De passar alltså inte i de flesta vanliga plattformarna.
(Och ännu äldre RDIMM DDR3 är jämförelsevis nästan gratis.)

@Trollskogen vad är det för moderkort och CPU det gäller?

Jag har en nyinköpt HP Proliant, Microserver Gen 8. Den har möjlighet att använda ECC-minnen, men de är så dyra... DDR3 är det som gäller för den, och jag har beställt två nya 8GB minnesmoduler på nätet, som kommer om en vecka.

Innan dess måste den stå och vänta, då inte TreuNAS fungerar så bra på 2GB. Den kraschar efter typ en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Jag har en nyinköpt HP Proliant, Microserver Gen 8. Den har möjlighet att använda ECC-minnen, men de är så dyra... DDR3 är det som gäller för den, och jag har beställt två nya 8GB minnesmoduler på nätet, som kommer om en vecka.

Innan dess måste den stå och vänta, då inte TreuNAS fungerar så bra på 2GB. Den kraschar efter typ en stund.

Okej, det stämmer. Microserver Gen 8 tar DDR3 UDIMM (ECC eller icke-ECC). Men om du tänker köra ZFS med TrueNAS bör du väl absolut ha ECC? Dataintegritet känns som en dum sak att försöka spara några kronor på eftersom RAM används som en så central del av filsystemet med ZFS.
Om du ser på priser på DDR3-minnen nya från butik så förstår jag om du tycker det är dyrt, men det kan de kanske delvis skylla på att det är dyrt att hålla gamla produkter i lager (DDR4 tog över 2014 och Microserver Gen 8 lanserades ju i 2013).
Det finns många säljare på eBay som säljer minnen av typen DDR3 UDIMM ECC. Här är ett exempel:
8 GB PC3 12800E (d.v.s. 1600 MHz DDR3 ECC UDIMM) för strax över 110 kr (+porto), https://www.ebay.com/itm/233633805443

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja