False positive eller Positiv? (Trojan:Script/Wacatac.h!ml)

Permalänk

False positive eller Positiv? (Trojan:Script/Wacatac.h!ml)

Så är mitt inne att byta lösenord jävlat överallt, men gjorde en full scanning innan jag gick och lade mig, som gick över natten (ingenting hittades, MEN datorn hade rebootat av sig själv som kan hända av en update)

Så gjorde en till medans jag var på jobbet, (för jag had en konstig notification om Blitz i mitt aviseringsfält, tänkte inte mer på det) (är på Windows 11)
och då hittades :Trojan:Script/wacatac.h!ml

Och jag försökte att sätta det i karantän och det lyckades inte.. Det misslyckades Defender med... Och den var i appdata/firefox och sen något mer och allt hade skapats idag.. Och jag är mer fundersam om HUR jag fick det, är lite paranoid så är inte inne på skumma sidor, laddar inte hem något spel eller film eller liknande från något "pirat" sida

Ska tilläggas att jag använder Firefox med Ublock Origin

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Och jag är mer fundersam om HUR jag fick det, är lite paranoid så är inte inne på skumma sidor, laddar inte hem något spel eller film eller liknande från något "pirat" sida

Vad säger MWB?
https://www.malwarebytes.com/

Ett tips är att även köra NoScript samt en ordentlig DNS (exempelvis dns0.eu eller NextDNS) om du vill vara skyddad.

Brukar även kontrollera filer mot www.virustotal.com för att se om det är falsklarm eller inte. Windows Defender skriker ibland till lite väl ofta enligt mig.