Tillverkare gör grafikkort med dubbla M.2-platser

Permalänk
Melding Plague

Tillverkare gör grafikkort med dubbla M.2-platser

Utnyttjar alla 16 PCI-Expressbanor i Arc B580 – ett kort som normalt använder 8 banor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Smart ju!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Perfekt för itx!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Sötast

Väldigt smart för moderkort med lite färre portar som också gärna har en gpu!

Permalänk
Medlem

Varmt och gôtt, det gillar NVMe-diskarna.

Permalänk
Medlem

Undra om Intel skall erbjuda lite bättre bifurcation, dom är rätt dåliga på det på billiga moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tänkte också på det, är inte det typ sämsta möjliga plats för SSDs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skrivet av Kilroy:

De får ju å andra sidan ta del av GPUns fläktkylning om jag ser rätt?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

De får ju å andra sidan ta del av GPUns fläktkylning om jag ser rätt?

Om jag inte tänker helt fel så blåser väl fläktarna varmluft från grafikkortets kylfläns på SSDn?

Jag vet inte om det kyler mer än det värmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Perfekt för itx!

Mm, var min första tanke också. Finns garanterat randfall där möjligheten att hänga på ett par nVME-diskar till på grafikkortet är utomordentligt användbar.

Att luften från fläktarna värmts upp av grafikchipet är nog ett mindre problem om man ställer det i relation till hur dåligt kylda dylika brukar vara om man inte gör några särskilda arrangemang för det. Inbillar mig att det är bättre att ha en stadig ström av något uppvärmd luft över diskarna än att de lever på att chassifläktarna råkar ge ett hyfsat luftflöde just där diskarna råkar vara belägna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om jag inte tänker helt fel så blåser väl fläktarna varmluft från grafikkortets kylfläns på SSDn?

Jag vet inte om det kyler mer än det värmer?

Grafikkortets huvudsakliga kylfläns är uppdelad i två sektioner. GPU-kärnan har bara direkt kontakt med den mindre. Den större är möjligen i kontakt med VRM och minnen men annars är den ju separat så att säga. Tror de har tänkt igenom detta?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

M.2 kan man aldrig ha för många av! Behöver 5-10st på baksidan av varje moderkort också

Permalänk
Medlem

Smart lösning, värmen är inget jag skulle oroa mig för i den där lösningen, dom ser ut att ha tänkt igenom det hela bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skrivet av Kilroy:

Vad jag linns från förr så gillade FLASH minne att skrivas när det var varmt, men svalare om de ska ligga oanvända länge

Så det bör vara nära optimala förhållanden faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Grafikkortets huvudsakliga kylfläns är uppdelad i två sektioner. GPU-kärnan har bara direkt kontakt med den mindre. Den större är möjligen i kontakt med VRM och minnen men annars är den ju separat så att säga. Tror de har tänkt igenom detta?

Ah, det missade på bilden!
Men det känns ju jättekonstigt att göra en så stor kylfläns och att den större delen inte ens kyler GPUn?

Skrivet av medbor:

Vad jag linns från förr så gillade FLASH minne att skrivas när det var varmt, men svalare om de ska ligga oanvända länge

Så det bör vara nära optimala förhållanden faktiskt

Nja, GPU-Varmt vill det nog inte vara.

Första artikeln jag hittade:

https://www.techtarget.com/searchstorage/post/Understand-SSD-...

Jag vet inte om det är ett särskilt stort problem men jag tycker produktkombinationen känns suboptimal och onödig?

Men jag kanske är helt fel ute!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ah, det missade på bilden!
Men det känns ju jättekonstigt att göra en så stor kylfläns och att den större delen inte ens kyler GPUn?

Nja, GPU-Varmt vill det nog inte vara.

Första artikeln jag hittade:

https://www.techtarget.com/searchstorage/post/Understand-SSD-...

Jag vet inte om det är ett särskilt stort problem men jag tycker produktkombinationen känns suboptimal och onödig?

Men jag kanske är helt fel ute!

Det lär ju inte bli ’gpu-varmt’ om man tittar på bilderna, men upp till 80-90 grader ska inte vara något problem om jag minns rätt

Men det är såklart skillnad på vad flash-minnet vill ha, och vad kontrollerkretsen vill ha

Jag minns det som att värme vid tidpunkten när datan skrivs är bra, men inte bra för retention över tid alltså. Men när denna blir varm så används den ju, så borde inte bli något större problem

Det handlar ju om någon centimeters skillnad om den sitter där (i bra luftflöde) eller på moderkortet strax under

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det lär ju inte bli ’gpu-varmt’ om man tittar på bilderna, men upp till 80-90 grader ska inte vara något problem om jag minns rätt

Läste du länken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ser ut som att det går någon heatpipe från främre kylflänsen till den bakre.
Kanske är mittenheatpipen i direkt kontakt med den platta som ligger mot GPU.

Hursomhelst så med ett stadigt luftflöde så ger det troligtvis tillräcklig kylning ändå.
Hade väl varit värre om det hade varit ett överklockat RTX 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Läste du länken?

Då får jag väl quota

Citat:

How hot is hot? A typical consumer-grade NAND memory chip functions at temperatures ranging from 0 to between 70 and 85 degrees Celsius

Citat:

Seeing that 80 degrees Celsius should be an SSD's upper limit for temperature, manufacturers need to supply a cooling mechanism for the SSD. Without one, the drive will quickly heat beyond 70 degrees Celsius, which diminishes data integrity and endurance.

Skrivet av medbor:

Men det är såklart skillnad på vad flash-minnet vill ha, och vad kontrollerkretsen vill ha

Jag minns det som att värme vid tidpunkten när datan skrivs är bra, men inte bra för retention över tid alltså. Men när denna blir varm så används den ju, så borde inte bli något större problem

Det handlar ju om någon centimeters skillnad om den sitter där (i bra luftflöde) eller på moderkortet strax under

Går man efter länken som @Kilroy postade så verkar 90°C definitivt vara mer toasty än man vill ha.
Att runt 80 celcius är övre gränsen för ett rimligt temperaturintervall.

Men säg även om GPU når 100°C så kommer inte kylflänsen bli så varm och det är ju vanligt att SSD inte har något aktivt luftflöde riktade direkt mot sig.
Så troligtvis kan denna lösning hålla SSD under 80°C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om man sitter med datorn på en dragig vind eller källare på vintertid och har typ 5°C rumstemperatur är det onödigt att rikta en Delta fläkt mot SSD.

Men säg om man redan har en rumstemperatur på runt 20°C och sen är temperaturen i chassi varmare än det. Sen utvecklar SSD själv värme.

Så säg om optimal Flash minne temperatur vid anvädning skulle vara någonstans 30 - 50°C så tror jag det är ovanligt att man överkyler en SSD.

Det är väl mest om man använder datorn utomhus vintertid (finns bärbara datorer) eller experimenterar med peltierkyld SSD eller dylikt.
Kanske om man har ett serverum som är nerkylt till kylskåpskallt att det är bättre att inte ha direkt luftflöde mot SSD.

Permalänk
Medlem

Bra utveckling, tycker nog att PCIe x1/x4 kontakterna har spelat ut sin roll p.g.a. dess storlek. Bättre att ha små smidiga M.2 kontakter som man sedan styr med bifurkation ned till enskilda linor (1-2-3-4-5 etc) och styr dem dit man vill ha dem.

Det finns redan nätverkskort som man ansluter till M.2 kontakter. och det finns dessutom kretsar som agerar som PCIe-switchar, där du kan ansluta två NVMe enheter mot en M.2 och få ut full x4 mot vardera (dock inte samtidigt naturligtvis).

Permalänk
Medlem

Utmärkt! Finns ju gott om bandbredd i både pcie4 och pcie5 så trevligt att den används till något på sådana här kort.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Riktigt bra! Då det är ont on 4x platser rätt ofta

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Bra utveckling, tycker nog att PCIe x1/x4 kontakterna har spelat ut sin roll p.g.a. dess storlek. Bättre att ha små smidiga M.2 kontakter som man sedan styr med bifurkation ned till enskilda linor (1-2-3-4-5 etc) och styr dem dit man vill ha dem.

Det finns redan nätverkskort som man ansluter till M.2 kontakter. och det finns dessutom kretsar som agerar som PCIe-switchar, där du kan ansluta två NVMe enheter mot en M.2 och få ut full x4 mot vardera (dock inte samtidigt naturligtvis).

Nackdelen är att dessa ligger horisontellt, tar alltså upp yta på moderkortet. Skulle behövas vertikalt moternad m.2 kontakt

Visa signatur

Nätverksnörd