""Unraid"" Ny installation eller ny config

Permalänk
Medlem

""Unraid"" Ny installation eller ny config

Hej

För ungefär en månad sedan gjorde jag en ny konfiguration (New Config) på min Unraid server.
Nu när jag håller på att konfigurerar allt på nytt, upplever att visa grejer kolliderar med gamla inställningar.

Undrar vad händer? Alla SSD är oformaterat på nytt.
Vad händer om jag installera unraid om på samma usb stycka igen. Vad händer med licensen?
Upplever att alla gamla inställningar ligger påp USB stycka.

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt New Config så jag kan inte riktigt svara på exakt hur det fungerar, men här finns information om det:
https://docs.unraid.net/unraid-os/manual/tools/#new-config

Men när det gäller licensen så kommer den fungera så länge du använder samma USB-sticka, se bara till att för säkerhets kull göra en backup av USB-stickan med "Flach Backup" knappen licens-filen ligger uner config-katalogen.

Om du däremot ska byta USB-sticka så har du intruktioner om hur du gör här:
https://docs.unraid.net/unraid-os/manual/changing-the-flash-device/

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

upplever att visa grejer kolliderar med gamla inställningar.

New config är som det låter en ny config med default inställningar,
vad är det du upplever som kolliderar?
använder du dockers och data från den gamla installationen så ligger ju alla deras inställningar kvar under respektives mappar
(oftast appdata på cachedisken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

New config är som det låter en ny config med default inställningar,
vad är det du upplever som kolliderar?
använder du dockers och data från den gamla installationen så ligger ju alla deras inställningar kvar under respektives mappar
(oftast appdata på cachedisken)

Hejsan,

skulle konfigurera en annan docker, när jag skrev ip-adress på server och port nummer då kom upp
nginx proxy menager.
Den hade jag tidigare. både docker och filer i appdata är bortagna för denna docker..

Trodde att genom att köra New Config, att den ska radera allt och börja på nytt. Så var inte.

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan,

skulle konfigurera en annan docker, när jag skrev ip-adress på server och port nummer då kom upp
nginx proxy menager.
Den hade jag tidigare. både docker och filer i appdata är bortagna för denna docker..

Trodde att genom att köra New Config, att den ska radera allt och börja på nytt. Så var inte.

//Njanja

Det är lite konstigt, New Config har blåst allt i config mappen på usbstickan dom gånger jag kört den.
Det enda är ju som sagt om filerna ligger kvar på arrayen så dom 'importeras' automagiskt.
Det enda jag skulle göra i felsökningssyfte är väl att dubbelkolla vart pginx proxy manager ligger på arrayen, ta bort (och kolla med terminalen så det verkligen är borta) och köra new config igen och se om den finns kvar ändå för då är det ju nånting som autodownloadas