skärmar med Dp 2.1 och hur framtiden ser ut
Har ett litet dilemma när de kommer till skärmar för tillfället.
Specifikt
Asus ROG Swift PG32UCDM
LG UltraGear 32GS95UE
Sweclockers gjorde ett test av dessa skärmar för ett tag sedan.
Vad jag funderar på lite är de här med displayport 1.4 som de flesta skärmar har i dag tillsammans med hdmi 2.1
Dessa två skärmar som nämns har inte i dag displayport 2.1. Behövs de? Nja... egentligen kanske inte. Så varför vill man ha de ?
Då jag kollar efter en 4k skärm som har 240 Hz så vill man ju ha de senaste så man slipper känna sig dum och ångerfull när man köpt något som efter en månad redan är gammalt vist.. Ja de finns skärmar 4k som har displayport 2.1
Men nu är de dessa två de handlar om!
Jaa. Även om skärmen har dp 2.1 med UHBR20 så lär också grafikkortet ha utgång dp 2.1 åh för att slippa dsc komprimeringen så bör ju grafikkortet kunna köra dp 2,1 med UHBR20 också. Finns de något sådant kort ute på marknaden? Ja AMD Radeon PRO W7900.. Kostar lite för mycket vaa
Eftersom att man helst inte vill använda dsc då alla komprimering är dåligt jämför med okomprimerat så vill man ju ha dp 2.1 som körs i UHBR20 om man absolut vill köra 4k i 240hz okomprimerat. Dom säger att dsc komprimering ska ta bort så lite av bildkvalitet så man ska knappt se någon skillnad på komprimerat och okomprimerat. Visst jag tror dom till viss del.
Dom nya grafikkorten som släpps nästa år kommer förmodligen att ha Dp 2.1 men med UHBR13,5 och komprimera med dsc endå. Bara spekulationer från min sida dock. Eller?
Hur skulle ni ha gjort för att vara lite framtidssäker. Skulle ni vänta och se vad dom nya grafikkorten kommer med för spec och vänta tills nya skärmar från asus och LG kommer med Dp 2.1 UHBR20. Gud vet när... Eller skulle ni skita i vilket som och bara köpa en skärm när den blir billigare på mellandagsrean