skärmar med Dp 2.1 och hur framtiden ser ut

Permalänk
Medlem

skärmar med Dp 2.1 och hur framtiden ser ut

Har ett litet dilemma när de kommer till skärmar för tillfället.

Specifikt
Asus ROG Swift PG32UCDM
LG UltraGear 32GS95UE

Sweclockers gjorde ett test av dessa skärmar för ett tag sedan.

Vad jag funderar på lite är de här med displayport 1.4 som de flesta skärmar har i dag tillsammans med hdmi 2.1

Dessa två skärmar som nämns har inte i dag displayport 2.1. Behövs de? Nja... egentligen kanske inte. Så varför vill man ha de ?

Då jag kollar efter en 4k skärm som har 240 Hz så vill man ju ha de senaste så man slipper känna sig dum och ångerfull när man köpt något som efter en månad redan är gammalt vist.. Ja de finns skärmar 4k som har displayport 2.1
Men nu är de dessa två de handlar om!

Jaa. Även om skärmen har dp 2.1 med UHBR20 så lär också grafikkortet ha utgång dp 2.1 åh för att slippa dsc komprimeringen så bör ju grafikkortet kunna köra dp 2,1 med UHBR20 också. Finns de något sådant kort ute på marknaden? Ja AMD Radeon PRO W7900.. Kostar lite för mycket vaa

Eftersom att man helst inte vill använda dsc då alla komprimering är dåligt jämför med okomprimerat så vill man ju ha dp 2.1 som körs i UHBR20 om man absolut vill köra 4k i 240hz okomprimerat. Dom säger att dsc komprimering ska ta bort så lite av bildkvalitet så man ska knappt se någon skillnad på komprimerat och okomprimerat. Visst jag tror dom till viss del.

Dom nya grafikkorten som släpps nästa år kommer förmodligen att ha Dp 2.1 men med UHBR13,5 och komprimera med dsc endå. Bara spekulationer från min sida dock. Eller?

Hur skulle ni ha gjort för att vara lite framtidssäker. Skulle ni vänta och se vad dom nya grafikkorten kommer med för spec och vänta tills nya skärmar från asus och LG kommer med Dp 2.1 UHBR20. Gud vet när... Eller skulle ni skita i vilket som och bara köpa en skärm när den blir billigare på mellandagsrean

Permalänk
Bildexpert 📺

FOMO = Fear Of Missing Out, den ofta irrationella rädslan att man inte får allt om man inte köper exakt rätt även om det saker man inte behöver. Det brukar ta 2–4 år från specifikation till faktiskt hårdvara i båda ändar och när teorin – specifikationerna – går ovanför den tillgängliga tekniken är FOMO är som starkast. Som att prylen man köper blir totalt värdelös i den stund den finns något annat. Den kapabla skärm man köper idag är lika kapabel flera år framåt.

"Framtidssäker" = illusionen av att man idag kan köpa något som är relevant för framtiden, som att den teknik som säljs idag på något skulle kunna förutspå hur saker och ting kommer fungera flera år senare. "Framtidssäker" är egentligen ett resultatet av det omvända, ett retroperspektiv, en bekräftelse i efterhand när man flera år senare fortfarande kan använda samma produkt på samma nivå. Det är då man klappar sig själv på axeln för att man gjorde ett "framtidssäkert val" för flera år sedan. Vilket egentligen mest handlar om att man höll sin förväntan rimlig.

"All komprimering är av ondo". DSC kan liknas vid en .zip-komrimering av .BMP-filer. Rå bilddata komprimeras så att det passerar bandbredden, vilket för 4K/240 över HBR3 är ungefär 2:1. Om det inte räcker för att bildatan är för komplex kommer förstörande komprimering in, vilket då i första hand går på färgupplösning och sedan på komprimering likt .jpg. Och vid 240 Hz lär det främst ske när bilden rör ordentligt på sig där ögonen/hjärnan ändå inte riktigt är där för att upptäcka kompressionsartefakter som ligger i bild några millisekunder. Än mindre så vid 4K-upplösning.

Alla diskussioner jag stött på om detta med rädslan eller den principiella avskyn av DSC-komprimering, har handlat om en ideologisk syn. Inget om faktiska och upplevda bildproblem med sämre bildkvalitet som följd av DSC. Jag har inte sett någon som tagit upp faktiska bevis på att det blir omfattande kompressionsartefakter vid DSC. Om någon har sett eller läst något som beskriver faktiska bildkvalitetproblem med DSC, berätta gärna!

Jag gissar på perspektivet om ondskefull komprimering är överfört från vad man lärt sig komprimering på exempelvis DVD, DivX, 128 Kbps MP3 och liknande där rädslan är att samma problematik skulle uppstå, trots att det inte alls är på samma nivå med DSC-komprimering.

Faktiska vettiga köpa om "framtidssäkert" handlar om att undviker teknik man redan vet är föråldrad. När man köper det som redan idag inte lever upp till måttet eller är vida betraktat som ålderdomligt. Till exempel alla ni som köpte en DVI-DL-skärm år 2015 (Benq XL2411Z etc) och senare för att den var billig trots alla varningar i forumet om vart framtiden var på väg. Den som idag köper en laptop utan DP alt mode eller Thunderbolt kan redan idag stöta på problem med dagens skärmar. Så ska du köpa laptop idag och säkra dessa möjligheter, gör då det innan köp.

Man kan alltså undvika köpa det som redan är föråldrat. Men man kan väldigt sällan köpa teknik baserat på vad som ännu inte är etablerat.

---

Det var det om irrationella känslor och när tankarna slår knut på sig själva. Ifall det är frågor om tekniken i sig, pass på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

FOMO = Fear Of Missing Out, den ofta irrationella rädslan att man inte får allt om man inte köper exakt rätt även om det saker man inte behöver. Det brukar ta 2–4 år från specifikation till faktiskt hårdvara i båda ändar och när teorin – specifikationerna – går ovanför den tillgängliga tekniken är FOMO är som starkast. Som att prylen man köper blir totalt värdelös i den stund den finns något annat. Den kapabla skärm man köper idag är lika kapabel flera år framåt.

"Framtidssäker" = illusionen av att man idag kan köpa något som är relevant för framtiden, som att den teknik som säljs idag på något skulle kunna förutspå hur saker och ting kommer fungera flera år senare. "Framtidssäker" är egentligen ett resultatet av det omvända, ett retroperspektiv, en bekräftelse i efterhand när man flera år senare fortfarande kan använda samma produkt på samma nivå. Det är då man klappar sig själv på axeln för att man gjorde ett "framtidssäkert val" för flera år sedan. Vilket egentligen mest handlar om att man höll sin förväntan rimlig.

"All komprimering är av ondo". DSC kan liknas vid en .zip-komrimering av .BMP-filer. Rå bilddata komprimeras så att det passerar bandbredden, vilket för 4K/240 över HBR3 är ungefär 2:1. Om det inte räcker för att bildatan är för komplex kommer förstörande komprimering in, vilket då i första hand går på färgupplösning och sedan på komprimering likt .jpg. Och vid 240 Hz lär det främst ske när bilden rör ordentligt på sig där ögonen/hjärnan ändå inte riktigt är där för att upptäcka kompressionsartefakter som ligger i bild några millisekunder. Än mindre så vid 4K-upplösning.

Alla diskussioner jag stött på om detta med rädslan eller den principiella avskyn av DSC-komprimering, har handlat om en ideologisk syn. Inget om faktiska och upplevda bildproblem med sämre bildkvalitet som följd av DSC. Jag har inte sett någon som tagit upp faktiska bevis på att det blir omfattande kompressionsartefakter vid DSC. Om någon har sett eller läst något som beskriver faktiska bildkvalitetproblem med DSC, berätta gärna!

Jag gissar på perspektivet om ondskefull komprimering är överfört från vad man lärt sig komprimering på exempelvis DVD, DivX, 128 Kbps MP3 och liknande där rädslan är att samma problematik skulle uppstå, trots att det inte alls är på samma nivå med DSC-komprimering.

Faktiska vettiga köpa om "framtidssäkert" handlar om att undviker teknik man redan vet är föråldrad. När man köper det som redan idag inte lever upp till måttet eller är vida betraktat som ålderdomligt. Till exempel alla ni som köpte en DVI-DL-skärm år 2015 (Benq XL2411Z etc) och senare för att den var billig trots alla varningar i forumet om vart framtiden var på väg. Den som idag köper en laptop utan DP alt mode eller Thunderbolt kan redan idag stöta på problem med dagens skärmar. Så ska du köpa laptop idag och säkra dessa möjligheter, gör då det innan köp.

Man kan alltså undvika köpa det som redan är föråldrat. Men man kan väldigt sällan köpa teknik baserat på vad som ännu inte är etablerat.

---

Det var det om irrationella känslor och när tankarna slår knut på sig själva. Ifall det är frågor om tekniken i sig, pass på!

Tack, skärmking.

Permalänk
Medlem

Åhh min hjärna!

Jo jag är med på vad som skrivs. Jag är sådan som människa med mina genetiska defekter som jag kallar de att jag måste jämföra och väga saker mot varandra i nuet och framtiden. Varför? Jo för då känner jag att jag har kontroll. Men då menat att jag har kontroll för stunden och känslan av att jag gjort de jag kan är tillfredsställt.

Jag har inget behov av en 4k skärm med 240 hz just nu. och egentligen inte om 2 månader heller. Kanske inte ens om 5 månader.
Så varför inte vänta?
Jaa..
Om priset är rätt antar jag då. Så i slutendan har de alltså med pengar att göra.
ja och nej.

Mellan dom två skärmar som jag nämnt.
Asus ROG Swift PG32UCDM
LG UltraGear 32GS95UE

Så vet jag inte vad jag ensa vill ha.
Sitter på LG UltraGear 27GR95QE i dag som just nu duger.
Men köpte den för jag inte hade råd med 4k skärm med 240hz just då.
Så de var ett litet nöd köp.

Men de är inte bara bild som jag går på. Utan även kvalitet. LG har bättre kvalitet på ramen på sin skärm. Men inte 3 års garanti som asus har. Då den är mera plastig i kanterna och verkar nästan sitta löst.

De känns lite surt att köpa en skärm i dag även om de är lågt pris. Om båda tillverkarna kommer ut med DP 2.1 nästa år typ andra kvartalet.

Vet att Lg kommer med en nya oled skärm 27 tum visserligen under nästa år 27GX790A-B visserligen en 1440P skärm och de är inte intressant. Den kommer förmodligen inte använda UHBR20 i alla fall utan DSC i något avseende skulle jag tro.
Skit samma.

Vilken av dessa skulle ni valt ?
Asus ROG Swift PG32UCDM
LG UltraGear 32GS95UE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av joche_87:

Jo jag är med på vad som skrivs. Jag är sådan som människa med mina genetiska defekter som jag kallar de att jag måste jämföra och väga saker mot varandra i nuet och framtiden. Varför? Jo för då känner jag att jag har kontroll. Men då menat att jag har kontroll för stunden och känslan av att jag gjort de jag kan är tillfredsställt.

Det är ingen defekt, utan ett tveeggat svärd. Och jag är likadan.

Överanalyser till trots kan man bygga underlag till bra beslut. Bara att man måste finna sin pragmatiska gräns. Även om det inom en framtid kommer bli normen med UHBR20/DP80-kapabla skärmar och grafikkort så är de just nu i dag endast fantasiprodukter. Så fort man börjar jämföra med fantasier så vinner ofta fantasin.

Dagens Displayport och dagens norm är baserad på följande DP-specifikationer:
1.3 (2014) HBR3-bandbredd
1.4 (2016) Adderar DSC (samt HDR)
1.4a (2018) Uppdatering/klargöranden runt DSC

Där DP 1.4a med HBR3+DSC är normen för dagens skärmar och grafikkort och kommer vara det till nästa generationer kommer. 6–10 år efter specifikationen är HBR3+DSC fortfarande mainstream.

När vi får grafikkort med UHBR20/DP80 kommer också skärmar som använder UHBR20/DP80 senare komma. Det är i alla fall det ser ut historiskt. 2018 började HBR3-skärmar dyka upp (4 år efter HBR3 specades). Finns ett tydligt före/efter där med skiftet från 4K/60 till 4K/120+. Skärmar med HBR3+DSC började dyka runt 2020–21. Det mer smög sig på med DSC-kapaciteten så inte lika distinkt skifte. Detta skifte sammanfaller också med hur användarbasen skiftat över till modernare grafikkort.

Skärmarna är därför efter grafikkorten på detta av just den anledningen att få tillverkare vill addera initialt dyra och i praktiken icke-beprövade UHBR20/DP80-kapabla kretsar till nya skärmar när basen av grafikkort fortfarande är kvar på HBR3+DSC. Så man bygger skärmarna utifrån hur de kan drivas idag, vilket är HBR3+DSC som alla moderna grafikkort klarar.

Kommer det ta flera år som tidigare innan vi får UHBR20/DP80 som norm i båda ändarna? Kanske lite snabbare denna gång för det är lite förseningar överlag med ny teknik inom DP-sfären. Men det är ju bara spekulationer från min sida. Praktiken blir vad det blir och det vet vi först då. Kanske är ketchup-effekt med UHBR20/DP80 på CES i januari? Kanske inte.

Skrivet av joche_87:

Mellan dom två skärmar som jag nämnt.
Asus ROG Swift PG32UCDM
LG UltraGear 32GS95UE

Ingen av dem har något annat än HBR3+DSC. Frågeställningen om DP2.1 etc. är ändå inte aktuell där. Båda skärmar kommer fungera med dagens GPU:er i 4K/240 via HBR3+DSC så som de är byggda för. Och de kommer fortfarande fungera med nyare grafikkort i många år framöver i 4K/240 via HBR3+DSC precis som alltid.

Sedan finns det alltid röster som menar att man ska vänta på UHBR20/DP80 eftersom tekniken finns på pappret, tja, i fantasin. Fast då kan man behöva vänta i kanske flera år innan den fantasin blivit verklighet. Det rimliga är att utgå från dagens utbud och välja där, precis som man gör när man köper ny CPU+mobo. Köp det som är aktuellt idag, inte fantasierna som är flera år bort.

Permalänk
Medlem

Fattar inte problemet - har ett AMD grafikkort och de har DP2.1 i princip alla, mitt 780XT har 3 st DP2.1 och en HDMI 2.1a. Så bortsett från att du kan få vad du vill - så är det ett teoretiskt problem ovanpå detta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av EDC:

Fattar inte problemet - har ett AMD grafikkort och de har DP2.1 i princip alla, mitt 780XT har 3 st DP2.1 och en HDMI 2.1a. Så bortsett från att du kan få vad du vill - så är det ett teoretiskt problem ovanpå detta.

Våndan med att definiera korten utifrån DP-versionsnummer.

RX 7800 XT verkar ha en övre gräns på UHBR13.5/DP54, inte UHBR20/DP80 som krävs för att köra 4K/240 utan DSC. Än så länge är det endast Radeon Pro-korten som UHBR20/DP80, men det finns få eller inga skärmar som kör den nivån ännu.

Permalänk
Medlem

De lutar lite mera åt Asus ROG Swift PG32UCDM

Anledningen till de är att lg har högtalare vilket jag egentligen tycker är bra. Men kan klara mig utan.
Asus monitorn har ingen inbyggd fläkt. Vilket är en sak mindre som kan gå sönder och låta.
asus skärmen har flera ingångar som jag inte behöver. Men den har spdif och de kan jag faktiskt använda.
Den har en mera slimmad design likt den Lg skärm jag har nu LG UltraGear 27GR95QE.

asus skärmen har en skarpare bild och lite mera ögongodis.
Eftersom jag har ett mörkt rum så är en qd oled lika bra som en W-oled när de kommer till svärtan

De där att den lyser och har sig bryr jag mig inte om.

men hur tänker ni

Permalänk
Medlem

Tycker inte ni att Asus ROG Swift PG32UCDM har mera överdriva färger än Asus ROG Swift PG32UCDP?