Youtube stoppar videor med clickbait-rubriker

Permalänk
Medlem

Jag är allergisk mot indier som skriver engelska rubriker, öppnar med att på engelska välkomna tittare för att strax därefter kackla vidare på modersmålet resten av videon samtidigt som de mellan varven blandar in engelska begrepp som om det vore hippt att göra så. För mig hade det bara främjat världen om man klippte internet till den delen av världen, just på grund av detta fenomen.

Att rubriksätta på ett språk för att sen tala ett annat är minst sagt clickbait.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte de ska blocka något, man märker ganska snabbt vilka kanaler som beter sig oseriöst med thumbnails

Permalänk
Medlem

''Kaos-mördar-ovädret drar in över Stockholm'' eller 5cm snö och hård vind. Jävla Aftonbladet

Permalänk
Medlem

"Kungahuset rasar!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag är allergisk mot indier som skriver engelska rubriker, öppnar med att på engelska välkomna tittare för att strax därefter kackla vidare på modersmålet resten av videon samtidigt som de mellan varven blandar in engelska begrepp som om det vore hippt att göra så. För mig hade det bara främjat världen om man klippte internet till den delen av världen, just på grund av detta fenomen.

Att rubriksätta på ett språk för att sen tala ett annat är minst sagt clickbait.

Gällande rubriken så håller jag med att det kan vara frustrerande att det är otydligt, men sedan gällande språkbruket i sig så är det, i hög grad, så de pratar.
Är ingen Indien-expert direkt, men jobbar med många därifrån. Det är väl nästan som vi och våra många låne-ord fast extremt mycket mer, men som gammal brittisk koloni så är det väl rätt logiskt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

En hel del 1a april skämt videor lär ju ryka då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag tycker inte de ska blocka något, man märker ganska snabbt vilka kanaler som beter sig oseriöst med thumbnails

Tyvärr så kan inte den "stora dumma massan" klara av att särskilja skräp från vettigt... Titta bara hur beroende folk är av sina 20-sekunderstiktoksvideos

Skrivet av Lonian:

En hel del 1a april skämt videor lär ju ryka då.

Bra, bort med sånt skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Nåt jag tycker är riktigt sjukt är hur sökmotorerna prioriterar upp AI-bilder i sökresultat. Sök på valfri historisk person så kommer det upp en massa AI-bilder, man liksom bah... jag sökte efter intressanta historiska bilder, inte en massa random trash från Stable Diffusion.

På Google Images kan man klicka "Block this site..." för att slippa de site:r där såna oftast postas. Det tycker jag har fungerat för mig.
Bing / DuckDuckGo har tyvärr ingen sån funktion.

Själv så skulle jag vilja slippa AI-genererade bilder på SweClockers också.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Det kommer bli sjukt mycket enklare att klara Whamageddon.

Permalänk
Avstängd

Något som Sweclockers bör införa...

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är för mycket propaganda på youtube. Att själva rubriken inte säger det de senare påstår har jag inte sett så mycket av, det är inte det jag tycker det stora problemet är.
Säg man vill få lite uppdaterad information om hur det går med "ekonomin och välfärden" i Kina, så finns det kanaler som motsvarigheten om "svensk ekonomi och välfärd" skulle åka och hälsa på Leif och Billy i Sörbäcken.

Ett annat problem är alla kanaler som bara kopierar all information som redan finns och de skapar en ny clickbait-rubrik. Fast det stora problemet är att informationen de har inklusive bilder och filmklipp är 6 månader gammal. Det vilseledande är att informationen är ny, det är information man redan har sett och dessutom presenterat på ett bättre sätt.

Alltså visst, men samtidigt blir jag också förbannad på användarna.

När det görs undersökningar och typ en tredjedel av svenskar svarar "TikTok" som främsta kanal för att ta del av nyheter så vill då iallafall jag närmast gröpa ut ögonen. Jag använder för övrigt TikTok främst som en referens till socialt media som absolut icke bör användas som en trovärdig källa.
Facebook har också varit högt upp i liknande undersökningar, vilket är än mer abstrakt för mig då det inte ens är en plattform för att dela content. Du tar inte del av nyheter från Facebook - möjligtvis att du tar del av "nyheter" från Pelle proffs som via Facebook skickar länkar om motorsågar och att selensky egentligen styrs av ödlefolket i hemlighet.
Det andra alternativet är att de geggar runt och knappt läser rubriker, eller ibland klickar på länkar från tv4 då det känns tryggt.
Det värsta med det hela är att det mest intressanta av alternativen är ändå ödlefolket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1. Blocka alla shorts som innehåller orden "let me explain"
2. Blocka alla AI röster efter 10000 visningar så en ny röst måste användas.
3. Blocka thumbnails som lockar med boobs. (Ni vet bild som inte alls har med innehållet att göra)
4. Blocka alla män som sitter i en bil och berättar hur dåliga kvinnor är.

Nu har jag aldrig varit där, men min magkänsla säger mig att sådana restriktioner skulle tömma Truth Social på innehåll.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Nu har jag aldrig varit där, men min magkänsla säger mig att sådana restriktioner skulle tömma Truth Social på innehåll.

Så du gissar baserat hela på hörsägen?

Permalänk
Medlem

Varför bara i Indien.. det är ju ett universalt problem som är oerhört irriterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Skulle gärna vilja ha möjlligheten att välja bort thumbnails på alla dårar som gapar/grimaserar i sina thumbnails också. Det är allt som oftast dessa som ackompanjeras av clickbait-tramset.
https://substackcdn.com/image/fetch/f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F51ba3a86-99ad-4acd-aef8-456ac1c69d8c_994x745.jpeg

The quintessential soy face

Permalänk
Skrivet av Conqvistadoren:

Kreatörerna får ju mer betalt för sponsorskapen, men det behöver nödvändigtvis inte betyda att Youtube betalar dåligt. Det kan ju lika gärna handla om att kreatörerna vill tjäna så mycket som möjligt, vilket inte känns helt osannolikt.

På en kanal jag följer berättade nyligen den amerikanska skaparen att han nu har kanalen som sitt heltidsjobb och kan leva ok på det. Han har inget sponsrat innehåll och ca 50 tusen prenumeranter och några hundra likes per video. Han laddar upp ca fem videor i veckan på 20-30 minuter. Får han rimligt med pengar av Youtube då eller borde han ha mer? Jag personligen vet inte, och kan inte säga om Youtube betalar för mycket eller för lite till kreatörerna. Men att stora kanaler inte har brist på Youtube-pengar kan man väl ändå säga? De har ju hela arméer av anställda och verkar leva väldigt gott.

Har han Patreon?
Har han medlemsskap?
Jag kan tycka det är rätt störigt när dom försöker sälja på det också. Och blockerar innehåll med betalvägg på det sättet.

Men sen beror det ju på innehåll. Kräver det inköp. Behöver man finansiera inköp av utrustning. Kan man göra innehållet ensam, eller kräver det flera personer. Ska man bara försörja sig själv, eller har man barn, vilket ökar utgifterna (även om man har en partner som jobbar så behöver man ju ha råd med sin andel).

Men det finns absolut kanaler som anställer fler än dom faktiskt behöver.

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Hade velat ha ett alternativ till att plocka bort alla videos som använder AI röst.

Problemet med det är ju att det egentligen inte är AI-rösten som är problemet, utan vilken typ av innehåll som brukar ha AI-röst.
Jag kan förstå om någon som inte har engelska som förstaspråk (eller något annat stort språk), men som är kunnig inom ett område och vill sätta ihop videos inom detta och nå ut, vill kunna ta hjälp av en AI, istället för att ingen tittar för att personen har för stark brytning.
Det finns också personer som är stumma, men som kan skriva. Och personer med svåra talfel.

Men 99.99 procent av videos idag med AI-röst är ju strunt-videos, där hela viden kan vara AI-genererad, så är det lätt att förstå varför man känner att man vill undvika AI-röst.

Det är också vanligare på andra sociala medier att innehålls skaparen lägger in AI-röst för att säga något kort som en person med stark brytning hade kunnat säga själv, utan att det direkt hade påverkat genomslagskraften, så att användningen är helt onödig och bara gör videon mer opersonlig, fast själva videon är genuin.
Så man blir ju extra less på AI-röster för att man tvingas höra dom hela tiden, om man är aktiv på sociala medier.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Sånt har jag 0 % av. Däremot upplever jag att YT periodvis får för sig att jag är intresserad av saker jag aldrig varit intresserad av, eller sett en enda video av. Jag hade en period när mina rekommendationer var sprängfyllda av videor om och med modelljärnväg. Jag HATAR modelljärnväg och skulle inte kolla på en video om det om jag så fick betalt. En annan gång invaderades flödet av inspelade katolska mässor från nordöstra USA. Jag är råateist och har aldrig kollat på nåt som ens är angränsande till det. Så håller det på i 1-2 veckor, och sen är flödet normalt igen. Tills nästa sån grej dyker upp nån månad senare. Just nu är flödet normalt.

Om man är aktiv med att säga att man inte vill bli rekommenderad kanalen eller att man inte är intresserad så brukar det lugna sig på 1 dag.
Ofta när jag får konstigt flöde så kan jag dock tänka mig att det beror på att innehållet är populärt bland andra som tittar på någon av dom kanaler jag sett på senaste tiden.
På facebook, som jag mest använder som nyhetsflöde och för att få lite innehåll från grupper, så händer det med jämna mellanrum att hela flödet fylls av saker dom facebook försöker pusha på mig, alla relevanta förslag byts ut mot helt annat, och då kan jag inte alls förstå vad det beror på, för jag har inte gjort något annat på min facebook än jag brukar.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag tror du och jag tycker något liknande om detta.

Jag är för det mesta okej med om kreatörerna optimerar sina thumbnails och rubriker, eller vad man ska kalla det. Att de till någon del väljer något som de tror ska ge mer click och visningar. Men som fortfarande reflekterar innehållet i videon.

Om det är thumbnails och/eller rubriker som inte alls har något med videon, alternativt att det kanske är om någon snabb grej i videon som inte har någon direkt relevans till övriga videon, något som lika gärna hade kunnat klippas bort.
När thumbnail och/eller rubriker känns missledande. Då tycker jag det är dåligt.

Men att göra någon form av optimering eller vad man ska kalla det.
Men som fortfarande till stor del reflekterar innehållet. Lite marknadsföring så.
Det är jag generellt okej med.

Fast det är lite av en ond cirkel spiral.
När thumbnail blir viktig för att få visningar för att vissa har thumbnails som dom jobbat på, så ökar kravet på andra att också få till det, och då måste dom som hade bra thumbnails innan vässa till dom ytterligare, och till sist så blir det bara clickbait av thumbnail, för att det är enda sättet att få folk att klicka, eftersom alla förväntar sig att thumbnails ska se välproducerade ut och att dom ska locka till klick.
I ett flöde där thumbnails är ganska tråkiga och intetsägande så ökar ju sannolikheten att folk väljer en video som ger sken av att faktiskt vara fokuserad på innehållet, istället för en video av någon som lägger timmar på att optimera thumbnail, timmar som dom annars hade kunnat lägga på innehåll. Eller att det kräver att man tjänar så pass mycket pengar på YT att man har tid/utrustning för att skapa högkvalitativa thumbnails.

Här hade AI kanske kunnat komma till använding. Om youtube baserad på titel och beskrivning valde ut några bilder från videon som YT trodde var relevanta, och man bara hade dessa att välja på, så skulle det ju kunna bli så att det typ gick att se på thumbnail om rubrik och beskrivning var clickbait eftersom youtube skulle välja annan typ av bild för thumbnail i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Om man är aktiv med att säga att man inte vill bli rekommenderad kanalen eller att man inte är intresserad så brukar det lugna sig på 1 dag.

Funkar tyvärr inte för mig. Jag kan få hålla på i en vecka eller mer och rensa på det viset flera gånger per dag innan det sakta minskar. Och så plötsligt är det borta efter ett par veckor.

Skrivet av JonHolstein:

Ofta när jag får konstigt flöde så kan jag dock tänka mig att det beror på att innehållet är populärt bland andra som tittar på någon av dom kanaler jag sett på senaste tiden.

Ja, men jag kollar i princip på samma hela tiden. Jag har ett par dussin kanaler som jag prenumererar på och kollar, och det är väldigt lite variation i det. Kanske 2-3 per år som byts ut. Jag kollar nästan aldrig på annat än det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Ja, naturligtvis är det så, men de flesta rekommendationer är tydligt baserade på liknande saker. Dessa har varit heeelt utan koppling till nåt jag kollat på de senaste 15 åren.

Det är ju inte baserat på vad du sett dom 15 senaste åren, utan innehåll du nyligen sett, och inte vad du sett utan vad andra som sett något som du sett, vad dom också tittat på.
Folks intressen varierar generellt. En bra AI hade varit bättre på att välja vad som verkar sannolikt, baserat på tidigare data.
Men youtube's algoritm verkar vara ganska simpel i det avseendet. jag tror att youtube på något vis taggar videos med andra tittares vanor baserat på en video, och om den tag'en inte förekommer i det flödet youtube brukar visa för dig, så lägger YT till det, och du visas sånt innehåll, tills att yt märker att du inte hade de intresset, men jag tror att det där kanske återställs ibland, i synnerhet om man inte tydligt sagt att man inte är intresserad av något. Sen tror jag att dom tagarna kanske blir fler och fler, på samma sätt som spotify lagt till massa nya genres, så ibland kommer en ny specifik tag för en viss typ av innehåll och då testar yt det, även om du sagt att du inte är intresserad av liknande tidigare.
Sen så är det tydligt att youtube ibland rekommenderar baserad på annat som folk sett inom samma nätverk, och jag tror den kan ta med sig det, så om du kollar på din yt på ett nytt nätverk, i synnerhet ett som inte är öppet, så kan du få förslag baserat på vad andra sett inom det nätverket, så alltså inte bara ditt hemmanätverk och eventuellt andra medlemmar i hushållet.

Sen har säkert yt även någon funktion för "vad folk i området" är intresserade av. Det är dock inte lika tydligt där som på Google nyheter (eller andras sociala medier plattformar). YT verkar främst rikta in sig på vad andra sett, av det du också tittar på, när det kommer till förslag baserat på 3e part, och inte folk i närheten.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Funkar tyvärr inte för mig. Jag kan få hålla på i en vecka eller mer och rensa på det viset flera gånger per dag innan det sakta minskar. Och så plötsligt är det borta efter ett par veckor.

Ja, men jag kollar i princip på samma hela tiden. Jag har ett par dussin kanaler som jag prenumererar på och kollar, och det är väldigt lite variation i det. Kanske 2-3 per år som byts ut. Jag kollar nästan aldrig på annat än det.

För mig brukar det funka ganska bra om jag skrollar i flödet och säger nej på massa saker på en gång. Om man bara ignorerar så verkar det ta längre tid för YT att fatta att man inte var intresserad.

Men ju mer strikt man tittar generellt, desto mer verkar algoritmen bry sig om att man tittar på något avvikande, och "tänka" nu har jag hittat ett nytt intresse du fått.

Eller om vissa kanaler fått in stor tillströmning av tittare som har annat innehåll gemensamt. Ibland så blir det också konstigt, att titel på någon video eller kanalnamn, gör att en video hamnar i folks spela nästa flöde för en målgrupp som inte alls är intresserad av det innehållet och har en helt annan intresseprofil, och då kan den videon göra att personer som följer den skaparen helt plötsligt får rekommendationer och "spela nästa" förslag baserat på den händelsen.

Permalänk
Skrivet av Pelle proffs:

Alltså visst, men samtidigt blir jag också förbannad på användarna.

När det görs undersökningar och typ en tredjedel av svenskar svarar "TikTok" som främsta kanal för att ta del av nyheter så vill då iallafall jag närmast gröpa ut ögonen. Jag använder för övrigt TikTok främst som en referens till socialt media som absolut icke bör användas som en trovärdig källa.
Facebook har också varit högt upp i liknande undersökningar, vilket är än mer abstrakt för mig då det inte ens är en plattform för att dela content. Du tar inte del av nyheter från Facebook - möjligtvis att du tar del av "nyheter" från Pelle proffs som via Facebook skickar länkar om motorsågar och att selensky egentligen styrs av ödlefolket i hemlighet.
Det andra alternativet är att de geggar runt och knappt läser rubriker, eller ibland klickar på länkar från tv4 då det känns tryggt.
Det värsta med det hela är att det mest intressanta av alternativen är ändå ödlefolket...

På facebook så kan du få rekommendationer från siter på facebook, så det är klart att det kan dyka upp nyheter från svenska nyhetskällor.
Men det är också många som tar del av nyheter som deras vänner delar/kommenterar på, så har man vänner på facebook som är aktiva när det det kommer till nyheter så kan man få det i sitt flöde. Det kan alltså vara riktiga nyheter. Men om det kommer från vänner, så kan man räkna med att urvalet styrs av vad vännerna intresserar sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Så du gissar baserat hela på hörsägen?

Inte alls, har inte hört ett knyst om det. Däremot vet jag vems plattform det är, varför den skapades och därför vilka som rimligtvis dras dit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Var det där genomtänkt? Fick en känsla av att någon har fått dig till att tänka så.

Jag kan dock känna så för ledande svenska medier. Skillnaden är att jag faktiskt har varit där och fått se desinformationen, hets-rubrikerna och skrämselpropagandan de matar ut.

Så olika de kan vara.

Ot: Själv använder jag inte YT annat än till någon spelguide då och då. Censur, botox och propaganda är inte min smak.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Jag kan se syftet med detta. Det verkar handla om att inte kunna dela falska nyheter med rubrikssättningen men det kommer inte gå att implementera med den vanliga "clickbaiten" som vi är vana vid. Youtube rubriker och bilder är för engagemang. Bättre "clickbait" genererar mer klick men vi är vana vid att det inte alltid uppfyller förväntningarna. Det bästa filtret är att inte klicka på saker som ser "clickbaitiga" ut.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Var det där genomtänkt? Fick en känsla av att någon har fått dig till att tänka så.

Jag kan dock känna så för ledande svenska medier. Skillnaden är att jag faktiskt har varit där och fått se desinformationen, hets-rubrikerna och skrämselpropagandan de matar ut.

Så olika de kan vara.

Ot: Själv använder jag inte YT annat än till någon spelguide då och då. Censur, botox och propaganda är inte min smak.

ja, nätverkets skapare fick mig att tänka så. Jag skrev det i inlägget ovan ditt. Behöver jag mer att gå på än det menar du, för att få en känsla för vilken typ av människor som delar tankar och åsikter där?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Sånt har jag 0 % av. Däremot upplever jag att YT periodvis får för sig att jag är intresserad av saker jag aldrig varit intresserad av, eller sett en enda video av. Jag hade en period när mina rekommendationer var sprängfyllda av videor om och med modelljärnväg. Jag HATAR modelljärnväg och skulle inte kolla på en video om det om jag så fick betalt. En annan gång invaderades flödet av inspelade katolska mässor från nordöstra USA. Jag är råateist och har aldrig kollat på nåt som ens är angränsande till det. Så håller det på i 1-2 veckor, och sen är flödet normalt igen. Tills nästa sån grej dyker upp nån månad senare. Just nu är flödet normalt.

Just sånt där kan jag bli tokig på. Jag fattar att det är algoritmen och tycker för det mesta ändå att algoritmerna brukar göra ett ok jobb, kanske inte strålande men för det mesta ändå vagt relaterat.

Sen kommer det något sånt där, då man önskar hett att det fanns en "Nej-för-helevete-visa-aldrig-igen-din-dumme-fan!"-knapp.

Som häromdagen då Google News rekommenderade en artikel om Per Gessles bilar 🤢🤮
Påminn mig aldrig om den plågan, för allt som är heligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Just sånt där kan jag bli tokig på. Jag fattar att det är algoritmen och tycker för det mesta ändå att algoritmerna brukar göra ett ok jobb, kanske inte strålande men för det mesta ändå vagt relaterat.

Sen kommer det något sånt där, då man önskar hett att det fanns en "Nej-för-helevete-visa-aldrig-igen-din-dumme-fan!"-knapp.

Som häromdagen då Google News rekommenderade en artikel om Per Gessles bilar 🤢🤮
Påminn mig aldrig om den plågan, för allt som är heligt.

Ja, jag tycker också att jag för det mesta får rimliga förslag, så det är bara ibland det spårar ur.

Jag har lärt mig vissa saker. Aldrig kolla på en video om bilar. Då dränks jag i videor med Top Gear-puckona i veckor efteråt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av JonHolstein:

På facebook så kan du få rekommendationer från siter på facebook, så det är klart att det kan dyka upp nyheter från svenska nyhetskällor.
Men det är också många som tar del av nyheter som deras vänner delar/kommenterar på, så har man vänner på facebook som är aktiva när det det kommer till nyheter så kan man få det i sitt flöde. Det kan alltså vara riktiga nyheter. Men om det kommer från vänner, så kan man räkna med att urvalet styrs av vad vännerna intresserar sig för.

Men det är ju det jag menar, om du klickar på en länk till SvT så tar du inte del av nyheter från Facebook, utan från SVT. Det är ju bra illa om du faktiskt tar del av nyheter via Facebook, dvs det är inte en länk till någon källa som diskuteras utan Margit som lagt upp sin beskrivning av att det är ett plan som störtat, det var små gröna tomtar som kissade på det för det såg hon i sitt teleskop.

Sen kan det såklart vara mycket diskussioner om en nyhet från en annan källa som i sin del tar plats på Facebook, men det är ändå inte att ta del av nyheter från Facebook i min mening.