Youtube stoppar videor med clickbait-rubriker

Permalänk
Melding Plague

Youtube stoppar videor med clickbait-rubriker

Stoppet mot missvisande rubriker testas i Indien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det låter bra. Kan även Sweclockers börja med det på rubrikerna då?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Bra, något för Sweclockers att ta efter på sina artiklar?

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Rubriker är nog svårt, men när det gäller thumbnails tycker jag man ska gå tillbaks till det gamla systemet där man som användare inte själv kan styra, utan en bildruta mitt i videon visas. Då skulle man slippa alla dessa vidriga fula miner och töntiga ansiktsuttryck på kepsförsedda skäggon som 99 % av alla videor har.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Bra, något för Sweclockers att ta efter på sina artiklar?

yes, dom prövar det i indien just nu

Permalänk
Medlem

Då kan de gött även gå in med hela handen och blocka ”and now over to our sponsor”.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

I Indien, först....

Permalänk

Det är för mycket propaganda på youtube. Att själva rubriken inte säger det de senare påstår har jag inte sett så mycket av, det är inte det jag tycker det stora problemet är.
Säg man vill få lite uppdaterad information om hur det går med "ekonomin och välfärden" i Kina, så finns det kanaler som motsvarigheten om "svensk ekonomi och välfärd" skulle åka och hälsa på Leif och Billy i Sörbäcken.

Ett annat problem är alla kanaler som bara kopierar all information som redan finns och de skapar en ny clickbait-rubrik. Fast det stora problemet är att informationen de har inklusive bilder och filmklipp är 6 månader gammal. Det vilseledande är att informationen är ny, det är information man redan har sett och dessutom presenterat på ett bättre sätt.

Permalänk
Medlem

En mycket god start. Vore trevligt att slippa clickbait-thumbnails också.

Skrivet av bärplockaren:

Då kan de gött även gå in med hela handen och blocka ”and now over to our sponsor”.

Vore fint, men i så fall måste YouTube öka sin ersättning till kreatörerna, då anledningen till sponsorskap normalt är just för att YouTube betalar uselt på senare år.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är för mycket propaganda på youtube.

Det är för mycket propaganda mer eller mindre överallt, tyvärr.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Säg man vill få lite uppdaterad information om hur det går med "ekonomin och välfärden" i Kina

När det gäller Kina är det generellt svårt att få tag på fakta, det brukar vara överdrivet till extremerna (antingen är allt jättebäst eller så är allt supersämst). Jag skulle påstå att det beror på CCP, både direkt och indirekt. Jag skulle inte vilja vara en ärlig journalist i Kina.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

"this changes everything ...." sådana rubriker måste dö

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6000c28 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Rubriker är nog svårt, men när det gäller thumbnails tycker jag man ska gå tillbaks till det gamla systemet där man som användare inte själv kan styra, utan en bildruta mitt i videon visas. Då skulle man slippa alla dessa vidriga fula miner och töntiga ansiktsuttryck på kepsförsedda skäggon som 99 % av alla videor har.

100% detta

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem

Vore klart trevligt om folk slutade använda clickbait för "alla gör det och man måste göra det för att överleva"...

Men jag undrar hur YouTube skall fixa det här, deras vanliga moderering är ju inget vidare och straffar ofta helt fel kanaler.

Har en allmän regel för mig själv att skall jag titta på en YT video så skall den tala om för mig vad den handlar om i titeln med produktnamn o liknande. Slutade helt att titta på exempelvis Linus Tech tips för typ 5 år sen nu. Är väl nästan bara Gamers Nexus och Hardware Unboxed som använder vettiga titlar inom hårdvara och de är nästan de enda värda att titta på...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Blocka alla shorts som innehåller orden "let me explain"
2. Blocka alla AI röster efter 10000 visningar så en ny röst måste användas.
3. Blocka thumbnails som lockar med boobs. (Ni vet bild som inte alls har med innehållet att göra)
4. Blocka alla män som sitter i en bil och berättar hur dåliga kvinnor är.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja mycket är missvisande idag. "Gamla" systemet finns kvar, det använder jag så det dom behöver göra är att helt enkelt ta bort att man får lägga in vad man vill. Tror jag får 3 val av bilder från videon och oftast brukar någon passa.

Finns ett till extremt stort fel på tuben och det är tex "see thru cleaning" videos...handlar inte så mycket om att städa iallafall.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kunde inte sagt det bättre själv.

Det tillsammans med rubriker som:

"I can't BELIEVE That This HAPPENED To ME!" eller liknande. Stor bokstav i varje ord, och sen vissa ord i full CAPS.

Det genererar mer klick, så är det ju, men sjukt störigt hur det blivit. Alla slåss om allas uppmärksamhet, och det blir bara värre för varje år som går.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En mycket god start. Vore trevligt att slippa clickbait-thumbnails också.

Vore fint, men i så fall måste YouTube öka sin ersättning till kreatörerna, då anledningen till sponsorskap normalt är just för att YouTube betalar uselt på senare år.

Kreatörerna får ju mer betalt för sponsorskapen, men det behöver nödvändigtvis inte betyda att Youtube betalar dåligt. Det kan ju lika gärna handla om att kreatörerna vill tjäna så mycket som möjligt, vilket inte känns helt osannolikt.

På en kanal jag följer berättade nyligen den amerikanska skaparen att han nu har kanalen som sitt heltidsjobb och kan leva ok på det. Han har inget sponsrat innehåll och ca 50 tusen prenumeranter och några hundra likes per video. Han laddar upp ca fem videor i veckan på 20-30 minuter. Får han rimligt med pengar av Youtube då eller borde han ha mer? Jag personligen vet inte, och kan inte säga om Youtube betalar för mycket eller för lite till kreatörerna. Men att stora kanaler inte har brist på Youtube-pengar kan man väl ändå säga? De har ju hela arméer av anställda och verkar leva väldigt gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det kan bli väldigt dåliga thumbails, passar inte alla typer av innehåll. Speciellt någon video som är mycket varierad. Och ifall man tillätt folk själv att välja thumbnail ifrån video blir det samma som nu, då de bara hade lagt till en bild på eg. början eller slutet.

Permalänk
Medlem

När de ändå håller på kanske de kan ta tillbaka en sökfunktion som faktiskt fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Fast det kan bli väldigt dåliga thumbails, passar inte alla typer av innehåll. Speciellt någon video som är mycket varierad. Och ifall man tillätt folk själv att välja thumbnail ifrån video blir det samma som nu, då de bara hade lagt till en bild på eg. början eller slutet.

I början var det alltid en bildruta från exakta mitten av videon. Jag har svårt att se att man skulle börja lägga in en sån bild mitt i på det viset. Och det kan enkelt motverkas från Youtubes sida genom att en bild väljs ut slumpmässigt inom ett spann, som 25-75 % av videons längd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bra! Det är fan på tiden att något görs mot all clickbait.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

3. Blocka thumbnails som lockar med boobs. (Ni vet bild som inte alls har med innehållet att göra)

Du kan få YouTube att i praktiken blockera en kanal för bara dig om du klickar på till höger om titeln och väljer Don't recommend channel" i popup-menyn.

Att välja "Not interested" brukar också också påverka vilka liknande videos från andra kanaler som inte visas.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk

Väljer aktivt att inte klicka på clickbait tubnails. Rubrikerna är ju ändå oftast det man sökt på, så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tveeggat svärd då alla bra thumbnails skulle försvinna också och ens feed skulle bli riktigt ful och knappast mindre konstiga ansiktsuttryck när bilderna slumpmässigt tas när folk är mitt i uttal av ord. Sedan har väl jag visserligen en smak som inte genererar 99% gapande skäggon i min feed, så det får man ta i beaktande. Man får ju delvis vad man klickar på.

Det viktigaste i mina ögon är att missledande information försvinner.

Permalänk
Medlem

Hoppas det tar fart på mer platser än Indien

Det vore inte en dag för tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Tveeggat svärd då alla bra thumbnails skulle försvinna också och ens feed skulle bli riktigt ful och knappast mindre konstiga ansiktsuttryck när bilderna slumpmässigt tas när folk är mitt i uttal av ord. Sedan har väl jag visserligen en smak som inte genererar 99% gapande skäggon i min feed, så det får man ta i beaktande. Man får ju delvis vad man klickar på.

Det viktigaste i mina ögon är att missledande information försvinner.

Jag har en mycket väl ansad och omsorgsfullt städad "feed", så jag slipper i stort sett allt sånt. Det är mest när jag söker efter nåt som jag först får 15-20 irrelevanta "träffar" med kepsskäggon, eller om jag öppnar en webbläsare på YT där jag inte är inloggad.

Jag går inte på innehållet i thumbnails utan om en rubrik verkar intressant så öppnar jag först kanalen och ser hur övriga videor ser ut, och först om kanalen klarar det testet kan jag överväga att även kolla på videon. Gäller förstås inte kanaler jag redan följer.
Rubriker som inte säger i klartext vad videon handlar om ignorerar jag helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Du kan få YouTube att i praktiken blockera en kanal för bara dig om du klickar på till höger om titeln och väljer Don't recommend channel" i popup-menyn.

Att välja "Not interested" brukar också också påverka vilka liknande videos från andra kanaler som inte visas.

Så gör jag i tiotals minuter varje dag. Det är jobbigt, men funkar. Man slipper det mesta av skiten, så länge man inte söker efter nåt - då får man allt träck rakt i ansiktet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur ser din youtubefeed ut? Hos mig är 99% lättklädda bimbos med läpparna i vädret.

/s

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Minns att det någon gång var en video med något med boobs in the thumbnail.
Om det var väl typ någon sån bild och sen rubrik med något i stil boobs in the thumbnail.

Sen i själva videon så fanns det inga lättklädda kvinnor,
Men däremot någon som förklarade varför boobs in the thumbnail kan fungera för att driva trafik.

Så det var som att det både var clickbait och samtidigt inte var clickbait.
Som en kombination av seriöst och en självironi.

Var länge sen så minns inte exakt.
Men har för mig att jag tyckte det var roande att det blev som en kombination mellan seriöst och en självparodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Vore klart trevligt om folk slutade använda clickbait för "alla gör det och man måste göra det för att överleva"...

Men jag undrar hur YouTube skall fixa det här, deras vanliga moderering är ju inget vidare och straffar ofta helt fel kanaler.

Har en allmän regel för mig själv att skall jag titta på en YT video så skall den tala om för mig vad den handlar om i titeln med produktnamn o liknande. Slutade helt att titta på exempelvis Linus Tech tips för typ 5 år sen nu. Är väl nästan bara Gamers Nexus och Hardware Unboxed som använder vettiga titlar inom hårdvara och de är nästan de enda värda att titta på...

Precis!
Det var det första jag tänkte på också för inte fan kommer det här påverka några andra än de små-medelstora kanalerna.

Jag följer en content creator, eller "video essayist" som heter F.D Signifier, och han byter ofta thumbnails flera gången innan han hittar den som han, genom att kolla sin visningsstatistik, drar in mest folk. Hans thumbnails har inte dom här vanliga förklaringarna och liknande, men dom sticker såklart ut och det han byter ut är tex vilka personer och vilka bilder på dom personerna som ska synas och vara fokuset. Han har varit öppen med statistiken och det är väldigt tydligt hur pass stor skillnad en thumbnail kan göra och den skillnaden kan betyda extremt mycket för någon som precis får in nog med pengar genom youtube för att leva på. FD Signifier har en hel del tittare men kan absolut inte mäta sig med dom stora namnen. Jag tänker på hur ofta han, och andra mindre youtubers, blir mass reported/massanmälda för allt och ingenting om dom pratar om "kontroversiella" ämnen tex polisen, sportorganisationer osv. Så om *clickbait thumbnail* kommer gå att välja som anledning till anmälan så kan nog det utnyttjas rätt rejält om det skulle bli så att regeln är otydlig och godtycklig.

Men, mindre clickbait hade varit kanon om regeln är till för alla. Så att den så kallade algoritmen inte hakar upp sig så extremt på thumbnails! Även om man troligtvis inte kommer att magiskt börja gilla youtubers som använder ren clickbait nu, om man inte redan gjorde det innan.

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)