Vad tycker ni om dropshipping?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det tillverkas i en fabrik i Kina som inte tillhör Dell (jag tror Dell har viss egen tillverkning också dock), om det är Compal, Foxconn, Wistron, Inventec eller någon liknande tillverkare spelar ingen roll. Sedan skickas det direkt därifrån. Det är själva definitionen för dropshipping. Ibland finns grejerna på lager hos Dell, Inet, Dustin,... och då är det förstås inte dropshipping.

Historiskt, eller i facksammanhang, bör du ha rätt, där det enbart betyder "direkt från fabrik", men jag skulle vilja påstå att definitionen för lekmän idag har glidit åt att betyda ett helt annat företag med produkter utan någon utveckling kopplad till säljaren. Jag skulle dock inte vilja lägga med betydelsen att varorna också generellt är billigt skräp.

De du nämner är ju tillverkare med direkt tillverkningsuppdrag av Dell. iPhone tillverkas ju också t.ex. av Foxconn men det är ju inte de som tagit fram produkten. Sen kan man ju hamna i en gråzon av OEM och branding osv, men jag tror du mycket väl förstår vad de i tråden menar, vilket också stöds av många sidor när man googlar på termen.

Permalänk

Varför är det så få som håller på med sociala medier?

Jag har sedan länge nu varit intresserad av sociala medier och online businesses generellt (tänk hustle culture). Jag har alltid behövt göra det själv och vill gärna göra det med någon annan, men det känns som att i Sverige finns det knappt folk intresserade i sånt? Är man i Asien så är det mycket enkelt, men jag har aldrig sett någon nämna dropshipping eller skapelse av nyhetssidor på sociala medier i Sverige

TS nya tråd sammanslagen med tidigare på snarlikt tema - MOD
Permalänk
Medlem

Högre välstånd i Sverige gör att färre får för sig att göra en "quick buck" genom att lura folk?

(Menar specifikt dropshipping, tycker det låter som du pratar om två olika saker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Jag har sedan länge nu varit intresserad av sociala medier och online businesses generellt (tänk hustle culture). Jag har alltid behövt göra det själv och vill gärna göra det med någon annan, men det känns som att i Sverige finns det knappt folk intresserade i sånt? Är man i Asien så är det mycket enkelt, men jag har aldrig sett någon nämna dropshipping eller skapelse av nyhetssidor på sociala medier i Sverige

Jag tror också att mycket beror på att dropshipping i sig är en väldigt tuff marknad och det räcker inte bara med att använda sociala medier utan ofta måste du vara extremt insatt i vad du säljer och eventuellt starta företag, implementera köplösningar, hantera reklamationer och returer så det räcker inte bara att "hustla" utan det är extremt kämpigt och du själv som säljare ansvarar också för produktens säkerhet. Så skulle du sälja en powerbank som sätter eld på någons hus så kan du räknas som ansvarig vilket heller alltför många tänker på.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Högre välstånd i Sverige gör att färre får för sig att göra en "quick buck" genom att lura folk?

(Menar specifikt dropshipping, tycker det låter som du pratar om två olika saker)

Inte riktigt, att hålla på med affiliate marketing genom att skapa nyhetssidor på sociala medier är också något som hör hustle kulturen, och också något som sällan pratas om i Sverige

Permalänk
Medlem

Vad referar du egentligen till när du använder orden "hustle culture"? för definitionen av det verkar inte riktigt gå ihop med vad du vill göra. Snarare motsatsen.

Permalänk
Medlem

För att det du nämner ofta är oseriöst och "fult" sätt att försöka tjäna snabba pengar och i Sverige har vi ofta möjligheten att ta os an jobb som är mer baserat på utbildning och seriösa frågor.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Om du tror ingen håller på med dropshipping i Sverige så har du missat mycket, det har varit helt enormt här ganska länge.

Det är också helt fullt med folk som köper fake kläder mm och säljer på fb/blocket.

Massvis med fake hemsidor gjorda av AI som säljer skräp.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad referar du egentligen till när du använder orden "hustle culture"? för definitionen av det verkar inte riktigt gå ihop med vad du vill göra. Snarare motsatsen.

Låter inte som att man skapar något mervärde mer än att man kollar upp de mest populära air fryers på Amazon, skapar länkar till dem och hoppas att folk ska klicka sig in på listor med "topp 10 bästa air fryers" och hoppas de klickar på det.
Hustle culture känns så himla ofräscht i dagens samhälle och används egentligen bara som uttryck för att lura på folk billigt skräp eller svindyra onlinekurser.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Om du tror ingen håller på med dropshipping i Sverige så har du missat mycket, det har varit helt enormt här ganska länge.

Det är också helt fullt med folk som köper fake kläder mm och säljer på fb/blocket.

Massvis med fake hemsidor gjorda av AI som säljer skräp.

Jag har personligen aldrig träffat någon som håller på med det, och jag har varit på jättemånga events och nätverksmöten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Jag har personligen aldrig träffat någon som håller på med det, och jag har varit på jättemånga events och nätverksmöten

Vad för slags möten har det varit?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Vad för slags möten har det varit?

Alla typer av möten som är menade för att träffa entreprenörer

Permalänk
Medlem

För att "hustle culture" är en scam för att sälja kurser/MLM-skräp till dumskallar via TikTok/IG.

Huruvida sådant är allmänt accepterat eller inte är kulturellt betingat, och där har du svaret på varför det är vanligare i andra områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Alla typer av möten som är menade för att träffa entreprenörer

"Entreprenörer" är ganska brett.
Pratar vi faktiska egenföretagare, folk som försöker dra in folk i MLM, människor som skapar AI-hemsidor för att lura till sig klick eller en kombination av alla tre?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

"Entreprenörer" är ganska brett.
Pratar vi faktiska egenföretagare, folk som försöker dra in folk i MLM, människor som skapar AI-hemsidor för att lura till sig klick eller en kombination av alla tre?

Som sagt i tråden, jag tänker mestadels på folk som skapar sidor på sociala medier för att sedan hålla på med affiliate marketing, eller clipping, eller vad det nu kan vara. Dropshipping är bara ett annat exempel och inte det främsta fokuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Som sagt i tråden, jag tänker mestadels på folk som skapar sidor på sociala medier för att sedan hålla på med affiliate marketing, eller clipping, eller vad det nu kan vara. Dropshipping är bara ett annat exempel och inte det främsta fokuset.

De få gånger jag går in på sociala medier så känns det som att man ständigt blir rekommenderat sånt.
Väldigt ofta så är det en sida som börjar med kattklipp för att sedan komma med en video med en "Var hittar man den här produkten?" för att sedan längre ner ha en länk med att man "hittat" den och sen försöka göra pengar på det.
Själv tycker jag att det känns otroligt falskt och oseriöst.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

De få gånger jag går in på sociala medier så känns det som att man ständigt blir rekommenderat sånt.
Väldigt ofta så är det en sida som börjar med kattklipp för att sedan komma med en video med en "Var hittar man den här produkten?" för att sedan längre ner ha en länk med att man "hittat" den och sen försöka göra pengar på det.
Själv tycker jag att det känns otroligt falskt och oseriöst.

Sure, men varje gång jag försökte hitta en sådan person i Sverige så gick det inte. Folk har inte hört talas om det, folk vet inte hur man gör det. Och ja, detta var på möten för entreprenörer. Jag vet inte var annars man ska leta reda på sådana personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Sure, men varje gång jag försökte hitta en sådan person i Sverige så gick det inte. Folk har inte hört talas om det, folk vet inte hur man gör det. Och ja, detta var på möten för entreprenörer. Jag vet inte var annars man ska leta reda på sådana personer.

Skulle nog tipsa om att kolla Reddit. Det känns som det perfekta stället att hitta svenska personer som vill bolla såna idéer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Dessa personer kanske inte vill skylta irl om vad de gör? Brukar ju vara folk med lite varierande moraliskt karaktär som gör sånt

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Dessa personer kanske inte vill skylta irl om vad de gör? Brukar ju vara folk med lite varierande moraliskt karaktär som gör sånt

Vart kan man hitta dem då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Vart kan man hitta dem då?

Kolla upp var dropship sidorna är reggade och sen allabolag?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Kolla upp var dropship sidorna är reggade och sen allabolag?

Där finns det dock inte folk man kan kontakta och jobba med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Där finns det dock inte folk man kan kontakta och jobba med

Typ snabbaste sättet att hitta folk som sysslar med exakt samma som du vill göra

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barafragar:

Så otroligt tröttsamt

Permalänk
Medlem

Lär ju finnas många "sköna grabbar" på valfritt gymnasium som vill ställa upp och dra in lite deg för att kunna ta sin grisch till nästa nivå?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av K-pax666:

Så otroligt tröttsamt

Vad är tröttsamt?