Köpråd: NAS med ZFS

Permalänk
Medlem

Köpråd: NAS med ZFS

Jag behöver köpråd: NAS som tar två SATA-disk 3.5" och stödjer ZFS. Jag behöver inte 2 miljarder features och drag/drop UI, det räcker med CIFS/AFP. Gärna SSH-stöd och Linux eller BSD i botten som låter en pilla runt i systemet med rootaccess, och en RJ45 med gig. Den kommer inte ha access till internet, så all form av cloudstyrning går fetbort. Fysiskt skulle jag gärna se det typiska formatet/storleken dom de flesta NAS för två disk från Synology, QNAP etc har.

Ska användas för disaster recovery, så den kommer vara offline en hel del. Disk har jag redan, behöver endast NASet.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Hedersmedlem

Finns få 2-bays färdiga NAS:ar pga att de normalt har en SoC samt övrig hårdvara som inte klarar av ZFS. Jag skulle kika på en bättre begagnad liten towerserver likt Dell PowerEdge T40 eller HPE Microserver Gen 8/10 och sedan köra in exempelvis någon Linuxvariant med ZFS-stöd, FreeBSD eller kanske TrueNAS Scale om du vill ha det lite mer fördigförpackat. Glöm inte ECC-minne

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro