Vart hittar jag legit 23h2 iso?

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag legit 23h2 iso?

Börjar bli desperat!

Fungerat upp å ner med 24h2 och ger nu upp efter att PoE2 i omgångar bara rakt av startar om min dator (som om någon rycker sladden och sen stoppar in den igen)

Gissar på att det är 24h2 som spökar! Då allt annat fungerar felfritt (förutom problem med tarkov för någon/några månader sen!

Men har nu fått ett litet problem, installerar om windows regelbundet (dålig vana jag vet) vilket resulterar i att en rollback inte är ett alternativ och ren nyinstallation är det ända alternativet! Problemet är nu bara att MS inte längre har några länkar för nerladdning av äldre installationsfiler.

Har hittat två dock, UUP (kör just nu men tar OTROLIGT lång tid) Samt har tidigare provat AveYo's MediaCreationTool.bat (enligt tips på MS forum) men den fungerade inte, kommer till installation men när den startar om för att boota in på windows så går den direkt till Bios.

Finns det något annat ställe där man kan få tag på legit ISO för 23h2 ???

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Letar du efter den svenska eller den engelska versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Som jag skrev så gjorde jag ett försök igår med uup, men verkade inte direkt legit då den skapade massa kopior av en jäkla massa filer och rog upp över 30gväb när jag avbröt processen...

Skrivet av Brandx:

Letar du efter den svenska eller den engelska versionen?

Spelar absolut ingen roll just nu ärligt talat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nu spelar jag personligen inte POE2 har en kompis som spelar det har för mig att han kör 23h2 var problem med amd cpu kraschade ofta i loading screen han kör med https://github.com/Kapps/PoEUncrasher hjälper kanske inte om man inte har amd annars har väl som sagt ovan uupdump det

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Som jag skrev så gjorde jag ett försök igår med uup, men verkade inte direkt legit då den skapade massa kopior av en jäkla massa filer och rog upp över 30gväb när jag avbröt processen...

Du kan ju alltid kolla så att cheksum stämmer så du vet filen är ok.
Detta är från MS hemsida:

Filens namn:: Win11_23H2_English_x64.iso

Filstorlek :: 6,24 GB

Hase SHA-1 9D18F7814564421381C94E13C09A9C427BAF8018

Hash SHA-256 71A7AE6974866603D366A911B0C00EACE476E0B49D12205D7529765CC50B4B39

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Du kan ju alltid kolla så att cheksum stämmer så du vet filen är ok.
Detta är från MS hemsida:

Filens namn:: Win11_23H2_English_x64.iso

Filstorlek :: 6,24 GB

Hase SHA-1 9D18F7814564421381C94E13C09A9C427BAF8018

Hash SHA-256 71A7AE6974866603D366A911B0C00EACE476E0B49D12205D7529765CC50B4B39

Om detta är från MS hemsida så kan du väl länka till just den sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av benet84:

Nu spelar jag personligen inte POE2 har en kompis som spelar det har för mig att han kör 23h2 var problem med amd cpu kraschade ofta i loading screen han kör med https://github.com/Kapps/PoEUncrasher hjälper kanske inte om man inte har amd annars har väl som sagt ovan uupdump det

Ja verkar vara lite olika saker som är problematiskt med poe2 just nu, dels 24h2 som gör att datorn startar om/låser sig samt problem med nvidia där spelet krashar/datorn låser sig.

Har tur nog inte nvidia så är bara 24h2 problemet för min del.

Lyckades tillslut hitta en som verkar stämma, har dock inte vågat logga in på allt fullt ut ifall att, samt vill testa lite mer så det inte sker igen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av norrby89:

UUPDump är legitima, batchfilen skapar en ISO baserat på vad du vill och det som den laddat ner.
massgrave, os.click osv har. Matcha checksummor mot de på nätet (files.rg-adguard.net bla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

UUPDump är legitima, batchfilen skapar en ISO baserat på vad du vill och det som den laddat ner.
massgrave, os.click osv har. Matcha checksummor mot de på nätet (files.rg-adguard.net bla)

Well uupdump fyllde upp över 30gb och skapade kopior av flera mappar på c:

Säkert jag som gjorde något fel men ändrar inte att jag iallafall inte kommer röra uupdump igen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag körde ifrån uudump utan att stöta på några problem, funkade hur bra som helst. Har dock inga problem med att följa instruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well uupdump fyllde upp över 30gb och skapade kopior av flera mappar på c:

Säkert jag som gjorde något fel men ändrar inte att jag iallafall inte kommer röra uupdump igen

Nej den skapar bara en Mapp på skrivbordet. När man är färdig . Så leta upp ISOn och sen radera hela mappen. Tycker du är lite för mycket orolig för saker. En M2 eller en SSD är till för att användas. Har kört med UUP i många år. Aldrig några problem alls. lycka till.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Om detta är från MS hemsida så kan du väl länka till just den sidan?

Självklart, är ju samma info där men här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Nej den skapar bara en Mapp på skrivbordet. När man är färdig . Så leta upp ISOn och sen radera hela mappen. Tycker du är lite för mycket orolig för saker. En M2 eller en SSD är till för att användas. Har kört med UUP i många år. Aldrig några problem alls. lycka till.

Well är inte vad det gjorde för mig, som sagt säkert jag som gjorde något fel då det skapades en mapp på c: vid namn mountUUP och började kopiera hela C: in i den mappen som jag nu inte längre kan ta bort då jag behöver behörighet från "trusted installera"

Så kommer inte röra UUP igen iallafall, och tur nog så verkar jag ha löst det på annat håll

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well är inte vad det gjorde för mig, som sagt säkert jag som gjorde något fel då det skapades en mapp på c: vid namn mountUUP och började kopiera hela C: in i den mappen som jag nu inte längre kan ta bort då jag behöver behörighet från "trusted installera"

Så kommer inte röra UUP igen iallafall, och tur nog så verkar jag ha löst det på annat håll

Det är kanske fler som är intresserade av hur du löste det på annat håll. Eller vill du bara ha hjälp men inte hjälpa andra.
Sniket , bror...

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det är kanske fler som är intresserade av hur du löste det på annat håll. Eller vill du bara ha hjälp men inte hjälpa andra.
Sniket , bror...

Jag lånade en usb sticka av en bekant som tur nog hade en liggandes med 23h2 på, så tyvärr inget som hjälper någon annan i liknande sits.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Jag lånade en usb sticka av en bekant som tur nog hade en liggandes med 23h2 på, så tyvärr inget som hjälper någon annan i liknande sits.

Men då vet vi.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Den kopiera inte in hela din C: För gudarna då vet jag inte vad du har gjort.
Man laddar bara ner https://uupdump.net/download.php?id=ad27e52b-9e18-408a-9df2-8...
Packar upp filen på skrivbordet. Gå in i mappen. Starta uup_download_windows.
Sen låt den ladda ner och jobba med allt vad den nu ska göra. Du ser sen när det är färdigt i CMD fönstret står där tryck 0.
Sen leta upp tex ISO filen 22100.2605?????????_NI_RELEASE_SVC_PROD3_CLIENTCORE_OEMRET_X64FRE_SV-SE. ta den och lägg den utanför mappen 26100.2605_amd64_en-us_core_ad27e52b_convert som du packa upp.
Sen är det bara att radera den mappen.

Det ser ut som Windows ligger där. Det är inte din C: som ligger där.

Sen är det bara att montera ISO filen och kopiera till ett USB som är formaterat till FAT 32.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Den kopiera inte in hela din C: För gudarna då vet jag inte vad du har gjort.
Man laddar bara ner https://uupdump.net/download.php?id=ad27e52b-9e18-408a-9df2-8...
Packar upp filen på skrivbordet. Gå in i mappen. Starta uup_download_windows.
Sen låt den ladda ner och jobba med allt vad den nu ska göra. Du ser sen när det är färdigt i CMD fönstret står där tryck 0.
Sen leta upp tex ISO filen 22100.2605?????????_NI_RELEASE_SVC_PROD3_CLIENTCORE_OEMRET_X64FRE_SV-SE. ta den och lägg den utanför mappen 26100.2605_amd64_en-us_core_ad27e52b_convert som du packa upp.
Sen är det bara att radera den mappen.

Det ser ut som Windows ligger där. Det är inte din C: som ligger där.

Sen är det bara att montera ISO filen och kopiera till ett USB som är formaterat till FAT 32.

<Uppladdad bildlänk>

Förklara då detta.

Har självklart gjort något fel någonstans (frustrerad och trött flera timmar efter läggdags!)
Men ett verktyg där det går att göra såhär otroligt fel som sedan låser ner 20% av c disken i en mapp som jag inte kan göra ett piss med (hade säkert blivit mer om jag inte avbrytit då jag märkte hur mycket plats det tog upp) är inte ett vettigt verktyg.

Sen kan det säkert vara som så att det finns någon fin readme fil där allt står så fint förklarat men ändrar inte att verktyget är extremt dumt skapat om det kan skapa problem som är såhär pass omfattande!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Inte lönt att krångla.
Ladda ner den iso du vill ha på massgrave och använd rufus, behöver inte vara svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Förklara då detta.

<Uppladdad bildlänk>

Har självklart gjort något fel någonstans (frustrerad och trött flera timmar efter läggdags!)
Men ett verktyg där det går att göra såhär otroligt fel som sedan låser ner 20% av c disken i en mapp som jag inte kan göra ett piss med (hade säkert blivit mer om jag inte avbrytit då jag märkte hur mycket plats det tog upp) är inte ett vettigt verktyg.

Sen kan det säkert vara som så att det finns någon fin readme fil där allt står så fint förklarat men ändrar inte att verktyget är extremt dumt skapat om det kan skapa problem som är såhär pass omfattande!

Ja man ska inte avbryta saker när det inte är färdigt.
Finns ett sätt att låsa upp mappen.
Kolla efter TakeOwnership och ladda ner en REG fil och kör den. Högerklicka på mappen så ser du att där ligger TakeOwnership i menyn.
Eller skapa en reg själv. Då ska det se ut så här.

OCH RÖR BARA mappen MountUUP.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas]
@="Take Ownership"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas]
@="Take Ownership"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Förklara då detta.

<Uppladdad bildlänk>

Jag måste säga en sak. Detta sätt med UUP är att man laddar ner filer (Hela nya Windows då) sen jobbar den med olika saker och sen sist skapar en ISO. Då jobbar den i en egen mapp som man kan då sen radera. Sa varför är du så frustrerad att det börja ta plast. När man sen är färdig så ska man radera mappen. Sen när du har kopierat ISO filen till ett USB. Då raderar du den filen med.
Sen då är det samma storlek på din disk som du hade innan du började.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag måste säga en sak. Detta sätt med UUP är att man laddar ner filer (Hela nya Windows då) sen jobbar den med olika saker och sen sist skapar en ISO. Då jobbar den i en egen mapp som man kan då sen radera. Sa varför är du så frustrerad att det börja ta plast. När man sen är färdig så ska man radera mappen. Sen när du har kopierat ISO filen till ett USB. Då raderar du den filen med.
Sen då är det samma storlek på din disk som du hade innan du började.

Ett program som ska ladda ner en windows iso ska inte börja göra en kopia på hela c:

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Ja man ska inte avbryta saker när det inte är färdigt.
Finns ett sätt att låsa upp mappen.
Kolla efter TakeOwnership och ladda ner en REG fil och kör den. Högerklicka på mappen så ser du att där ligger TakeOwnership i menyn.
Eller skapa en reg själv. Då ska det se ut så här.

OCH RÖR BARA mappen MountUUP.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas]
@="Take Ownership"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas]
@="Take Ownership"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"

Provade nå liknande via cmd innan vilket inte fungerade, blir att blåsa om den datorn också då det ändå va otroligt länge sen nu

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Snusfri

Enklaste imho är OS.CLICK, är helt legit.
Använder jag för att ladda ner Windows ISO.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av THB:

Enklaste imho är OS.CLICK, är helt legit.
Använder jag för att ladda ner Windows ISO.

Fast de använder sig oftast *.svf så man måste göra exempelvis svensk ISO av en engelsk (prövade W11 24h2)
Sparar dock plats på servern och är enkelt att underhålla så plus för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ett program som ska ladda ner en windows iso ska inte börja göra en kopia på hela c:

Tror vi är klara här nu. Du får installera om Windows helt.
Det du inte förstår. Om just detta program från UUP. Den skapar själv en mapp. i den mappen laddas nya Windows ner för att den ska just göra saker. En sak är att installera (Uppdatera) den senaste som då tex är 26100.2605 . Eller att man har ändrat i filen CustomAppsList som då man kan använda till att ta bort massa App (Program).

Då skapas en monterad Windows i den mappen. Som ser exakt ut som den du har på C: disk. Ditt eget Windows.

Som du visar på din bild.

Sen när den är färdig så packar den ihop hela Windows som ligger i den mappen till en ISO Fil som man sen ska använda.
Du har råkat stänga av under tiden den jobbar med att skapa en ny Windows.
Som man då inte ska göra.
För den är just Monterad (Fast, Låsad). Då går det inte att radera Mappen som du försöker.

Nästa gång. Låt saker bli färdig.

Lycka till.😉😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Tror vi är klara här nu. Du får installera om Windows helt.
Det du inte förstår. Om just detta program från UUP. Den skapar själv en mapp. i den mappen laddas nya Windows ner för att den ska just göra saker. En sak är att installera (Uppdatera) den senaste som då tex är 26100.2605 . Eller att man har ändrat i filen CustomAppsList som då man kan använda till att ta bort massa App (Program).

Då skapas en monterad Windows i den mappen. Som ser exakt ut som den du har på C: disk. Ditt eget Windows.

Som du visar på din bild.

Sen när den är färdig så packar den ihop hela Windows som ligger i den mappen till en ISO Fil som man sen ska använda.
Du har råkat stänga av under tiden den jobbar med att skapa en ny Windows.
Som man då inte ska göra.
För den är just Monterad (Fast, Låsad). Då går det inte att radera Mappen som du försöker.

Nästa gång. Låt saker bli färdig.

Lycka till.😉😉

Ja som jag sagt flera gånger, har självklart gjort något fel och att jag avbröt efter 90 minuter gjorde inte saken bättre. Men ändrar inte att det är idiotiskt gjort att den skapar en mapp som användaren inte har behörighet att ta bort sen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja som jag sagt flera gånger, har självklart gjort något fel och att jag avbröt efter 90 minuter gjorde inte saken bättre. Men ändrar inte att det är idiotiskt gjort att den skapar en mapp som användaren inte har behörighet att ta bort sen.

Saker händer. Det kan hända vem som helst. Måste fråga. Vilken hastighet har du på internet ? För den ska ju ladda ner filer först. Det kan ta tid om man har dåligt internet. Sen själva Processen av UUP tar Cirka 15 minuter.

Det som är bra med denna sida att du kan hämta hem vad du vill. Som Windows 10-11 eller någon insiders.

Vi är klara med förklaringar men vill en då visa denna bil hur det ser ut och vad den gör. Sen då varför det gick fel.

Sen om du har den mappen kvar som inte går att ta bort. Gå in i mappen och leta upp en fil som heter Remove_Failure_MountDir_TempDir . Kör igång den. Se vad som händer och om du kan radera den efteråt.

Visa signatur