Ångerrätt utan orginalkartongen

Permalänk
Medlem

Ångerrätt utan orginalkartongen

Hej, grabben har köpt en skärm på webhallen (fyndvara om det spelar roll) men är inom ångerrätten då han beställde den via hemsidan.

Tråkigt nog, så åkte orginalkartongen på sorteringen av misstag nu i dagarna, skärmen i sig är i samma nyskick som när han fick den.
Alla kablar osv finns kvar, inga skador etc.

Enligt reklamationsnämnden så behöver en vara inte skickas tillbaka i en original kartong (tycker de låter lite luddigt dock eftersom det gäller reklamation och inte ångerrätt, är väl kanske skillnad?) Min fråga är nu, får man göra en ångerrätt utan just den kartongen men med alla andra tillbehör?

Tacksam för svar, han har till den 28/12-2024 på sig.

Mvh M1sC och tack på förhand!

Visa signatur

# MSI MAG Forge 100M Temp Chassi # MSI MAG 650W 80 Plus # MSI MPG B550 GAMING PLUS # AMD Ryzen 5 5600X @ 4.9GHz + CO # Be Quiet Pure Rock 2 FX ARGB # Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3200 (2X8GB) # PowerColor Fighter AMD Radeon RX 6650 XT 8GB GDDR6 # WD BLACK SN770 1TB SSD PCIe Gen4 NVMe # AOC 24" LED IPS 165HZ #

Permalänk
Medlem

Blir svårt att skicka en skärm säkert utan originalkartong, bästa är att du frågar butiken.

Permalänk
Medlem

Du kan returnera en produkt utan originalförpackning. Företaget har dock rätt till att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning. Så ni betalar returfrakten och eventuellt ett litet prisavdrag. Sen måste ni ju se till att ha bra emballage för kommer skärmen tillbaka helt trasig så blir det inte roligt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem

Prisavdrag kommer göras och du bör fundera på att åka till butik för att lämna tillbaka då det kan bli lite krångligt med frakten utan kartong.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Vilken skärm gäller det och vad betalade ni för den?
Jag hade ringt och pratat med deras kundservice i den här frågan, risken är att avdraget blir för stort och frakten dyr så kan bli en riktigt dålig affär.
Där av jag undrar vad ni betalat för den,

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Håller med att bästa är nog prata med deras kundtjänst då man nog kan dels garantera ett avdrag för den saknade kartongen, och sen den praktiska svårigheten med transport, bästa är nog åka till en webhallenbutik o lämna in där men kom överens med kundtjänsten först , avdraget är ju för dels värdeminskningen för kartoing saknas och butikens kostnad för att få varan i säljbart skick igen

lite svårgooglat men jag ser netonet skriver ut att de skulle göra avdrag om minst 20% om du köpt av dem https://www.netonnet.se/content/customerservice/oppet-kop-ret... så man kan nog tänka sig i den häraden

Att de är en fyndvara spelar ingen roll för rätten häva distansköp

Vad är anledningen till han vill lämna tillbaka? tänker om det är något man kan få in under reklamationsrätt istället, tex att den var under det man med fog kunnat förvänta sig, vid reklatmation finns ju inget krav varan måste vara helt komplett

Permalänk
Medlem

Ifall ni har tillräckligt nära en fysisk butik så hade jag rekommenderat fysisk återlämning. De lär inte säga mycket om förpackning då även om de kan bli lite sura. Även inom öppet köp brukar det gå.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Saken är den att det finns flera dåliga/döda pixlar och det är inget som han trivs alls med. ca 4-5st, han bor ett par kilometer från butiken så han kan åka dit själv och lämna in den.
Han är 18 bast nyligen och har ingen större koll på såna här saker och jag bor en bra bit bort så kan inte hjälpa han förens i slutet av Januari. Han vill ju ha skärmen men inte med alla dessa pixlar. Hade inte heller jag velat tbh. Man får kanske räkna med någon död pixel såklart men inte så många och det står inget om just AOC skärmarna vad som är "ok". Skärmen är en AOC 27G4X 180HZ och han betalade 2755kr som fyndvara. (Klass 1) Vi ska försöka prata med dom och se vad dom säger men vill bara inte att dom ska "utnyttja" en yngre man, haft såna situationer tidigare men inte av Webhallen dock.

Jag läste någonstans att det är säljarens ansvar att fixa en kartong och att inget avdrag bör göras.

Vi får se vad dom säger helt enkelt, återigen tusen tack för alla svar! Återkommer med vad dom säger

*Lite förtydligande, Det är 1 röd, 3-4 gröna (lite rödgröna, utspridda), 2 utav dessa är mindre men syns, dom andra syns väldigt tydligt och 1 död pixel*

Visa signatur

# MSI MAG Forge 100M Temp Chassi # MSI MAG 650W 80 Plus # MSI MPG B550 GAMING PLUS # AMD Ryzen 5 5600X @ 4.9GHz + CO # Be Quiet Pure Rock 2 FX ARGB # Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3200 (2X8GB) # PowerColor Fighter AMD Radeon RX 6650 XT 8GB GDDR6 # WD BLACK SN770 1TB SSD PCIe Gen4 NVMe # AOC 24" LED IPS 165HZ #

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1sC:

Tack för alla svar!

Saken är den att det finns flera dåliga/döda pixlar och det är inget som han trivs alls med. ca 4-5st, han bor ett par kilometer från butiken så han kan åka dit själv och lämna in den.
Han är 18 bast nyligen och har ingen större koll på såna här saker och jag bor en bra bit bort så kan inte hjälpa han förens i slutet av Januari. Han vill ju ha skärmen men inte med alla dessa pixlar. Hade inte heller jag velat tbh. Man får kanske räkna med någon död pixel såklart men inte så många och det står inget om just AOC skärmarna vad som är "ok". Skärmen är en AOC 27G4X 180HZ och han betalade 2755kr som fyndvara. (Klass 1) Vi ska försöka prata med dom och se vad dom säger men vill bara inte att dom ska "utnyttja" en yngre man, haft såna situationer tidigare men inte av Webhallen dock.

Jag läste någonstans att det är säljarens ansvar att fixa en kartong och att inget avdrag bör göras.

Vi får se vad dom säger helt enkelt, återigen tusen tack för alla svar! Återkommer med vad dom säger

Men om det är så att han vill ha skärmen, fast den ska betraktas som trasig pga flera döda pixlar på den. Så är det ju en Reklamation din son ska göra och inga återköp. Vid en reklamation så behöver du inte ha kartongen sparad.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Men om det är så att han vill ha skärmen, fast den ska betraktas som trasig pga flera döda pixlar på den. Så är det ju en Reklamation din son ska göra och inga återköp. Vid en reklamation så behöver du inte ha kartongen sparad.

Ok! Det är dock bara 1 död och dom andra är färgade, kanske blir reklamation ändå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1sC:

Ok! Det är dock bara 1 död och dom andra är färgade, kanske blir reklamation ändå?

Jag försökte läsa på lite i en gammal tråd i ämnet, jag blir dock inte klokare på den. Då det är blandat för antingen konsumentköplagen eller för pixelpolicy som ska kunna beskriva en varas egenskaper och kvalitet.
länk till tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520960-galler-konsume...

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Jag försökte läsa på lite i en gammal tråd i ämnet, jag blir dock inte klokare på den. Då det är blandat för antingen konsumentköplagen eller för pixelpolicy som ska kunna beskriva en varas egenskaper och kvalitet.
länk till tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520960-galler-konsume...

Tack! Om dom nu inte anser att det är ett skäligt reklamationsärende så får det bli en ånger istället och någon annan stackare som får skärmen som annan fyndvara, det ser ju inte så snyggt ut med dessa färger och tråkigt att det är så. Vi hoppas dom är tillmötesgående imorgon när dom öppnar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är en länk till vad Aoc anser vara defekta pixlar, gäller inte bara döda pixlar utan även statiska. Men jag hittade inte HUR många av dessa Aoc anser räcka för att få byta på "warranty", vilket är vad Webhallen säger sig gå på:
"För att kunna hålla priset på skärmarna på en rimlig nivå har tillverkarna infört en pixelpolicy, vilket innebär att man får acceptera att enstaka skärmar kan innehålla någon defekt eller trasig pixel. En skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren bestämt antal."

Aoc pixel policy/warranty:
https://aoc.com/uk/warranty-information

Eller ah, det står på länken hur många av varje de anser vara "accepted level".

Edit: man får scrolla ned nästan längst ned på sidan så dyker det upp.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal