Anmäl dig till Roborock Challenge!

Uppgradera AM4 eller bygga ny AM5 rigg för spel i 4K.

Permalänk
Medlem

Uppgradera AM4 eller bygga ny AM5 rigg för spel i 4K.

Sitter idag på en Ryzen 2700x, 32 gb 3600 mhz DDR4 ram, och ett GTX 1070.
Har beställt hem prylar under black friday och nu under mellandagsrean som jag har öppet köp på att nyttja.
Det jag har beställt är ett 850w PSU, 32 gb 6000 mhz DDR5 ram, ett MSI B650 plus wifi AM5 moderkort, och en 9800x3D.

Jag har en 4k 120 hz skärm. Bryr mig egentligen inte om att kunna spela på högsta inställningarna, men vore najs att kunna spela på någorlunda höga inställningar i 4k med 60+ fps.

Tycker att det har börjat spåra ur prismässigt och ifrågasätter varför jag egentligen uppgraderar till en AM5 plattform. Funderar på om jag inte skulle klara mig helt ok med vassare AM4 CPU och nytt grafikkort?

Har tidigare tänkt 9800x3d och antingen ett 4080 super, 7900 xtx, eller 5080 efter nyåret, men frågan är om man inte klarar sig till mina ändamål med ett 4070 eller 4070 super/ti super, om man inte ska maxa alla kommande spel med bra fps? Om man tänker DLSS, höga inställningar och 60 fps som krav, skulle det då fungera att uppgradera min existerande rigg?

Har egentligen budgeten att göra vilket som, men när jag jämför speltester mellan olika grafikkort känns det mer och mer vansinnigt att betala flera tusenlappar mellan olika grafikkort för enstaka mer FPS, och slutligen många tusenlappar för att lyfta hela systemet när mina krav egentligen inte känns jättehöga.

Tacksam för rådgivning.

Permalänk
Medlem

Köper du en 5800X3D alt. 5700X3D samt ett Nvidia 4080 alt RX7900XT så lär du inte bli besviken.

Vill du lägga mindre så kolla varianter av 4070 som du skriver.

Permalänk
Medlem

Köpte en 5700X3D under black friday rean och avvaktar tills CES 2025 där Nvidia och AMD ska annonsera ut nya grafikkort, då kommer det nog finnas folk som vill sälja sina gamla kort

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ