Nytt vapen slår ut drönare med radiovågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

vore intressant att veta hur stor ökningen av hjärntumörer och blodcancer kommer vara hos maskinens operatörer.

Troligen ingen alls. Vi kunde poppa popcorn framför vår belysningsradar i lumpen, men står man inte framför den är det ingen fara. Troligen samma grej här. 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JockeSw:

Lät inte som ett snällt antagande, men jag kontrar med att de flesta med diabetes typ 2 är inbillningssjuka eftersom goda matvanor och motion botar det. . . . . . .

Den stora skillnaden är att bara en av dem går att påvisa medicinskt.

"Inbillningssjuka" är inte ett ord jag skulle använda, dock. De flesta har någon form av sjukdom/ohälsa som ger symtom, och hittar elallergi som förklaring. Sedan blir det ju lätt att man mår sämre när man vet/tror att man är omkring elektriska fält, Wi-Fi, skärmar och så vidare -- den biten är psykosomatisk/nocebo/"inbillning", men symtomen är ju fullkomligt verkliga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den stora skillnaden är att bara en av dem går att påvisa medicinskt.

"Inbillningssjuka" är inte ett ord jag skulle använda, dock. De flesta har någon form av sjukdom/ohälsa som ger symtom, och hittar elallergi som förklaring. Sedan blir det ju lätt att man mår sämre när man vet/tror att man är omkring elektriska fält, Wi-Fi, skärmar och så vidare -- den biten är psykosomatisk/nocebo/"inbillning", men symtomen är ju fullkomligt verkliga.

Ja jo det är en teori, jag är övertygad om att de som lider av detta har en annan. Precis som att man kan applicera psykosomtaiska symptom på en rad "accepterade" sjukdomar.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror inte antenner spelar särskilt stor roll här, utan alla elektriska ledare i drönaren kommer att drabbas, och steka elektroniken internt.

Jag pratade om antenner mest i bemärkelsen att de är omöjliga att skydda eftersom deras funktion är precis designad för att vara känslig för radio

Såklart kan detta bränna andra saker som motorkablar och deras förstärkare

Permalänk

Så fort laserluftvärnsvapnet är allmänt är det ute med drönare.
Det här kanske är det sista luftdrönarkriget.

Permalänk
Skrivet av JackA:

Ukraina har utvecklat drönare som använder sig av fiberkabel istället för radiovågor, vet ej om denna skulle bita på dem.

<Uppladdad bildlänk>

https://www.forbes.com/sites/davidhambling/2024/11/07/ukraine...

Det där är gammal 80-talsteknologi i ny tillämpning.
Många gamla pansarvärnsrobotar är fiberstyrda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Så fort laserluftvärnsvapnet är allmänt är det ute med drönare.
Det här kanske är det sista luftdrönarkriget.

Laservapen kan man skydda sig mot hyfsat bra med högreflekterande ytor. Inte vanliga speglar, utan specialspeglar med väldigt hög reflektivitet, och sen optimerade för att ha maximal reflektivitet för de våglängder som fiendens laservapen använder sig av. Det är ingen perfekt lösning, men det innebär i alla fall att laservapen inte är oövervinnliga. Sen räcker det med dimma eller moln för att laservapen ska bli verkningslösa, så jag kan tänka mig att en drönartaktik kan vara att ha behållare som sprider ut partiklar eller dimma.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Laservapen kan man skydda sig mot hyfsat bra med högreflekterande ytor. Inte vanliga speglar, utan specialspeglar med väldigt hög reflektivitet, och sen optimerade för att ha maximal reflektivitet för de våglängder som fiendens laservapen använder sig av. Det är ingen perfekt lösning, men det innebär i alla fall att laservapen inte är oövervinnliga. Sen räcker det med dimma eller moln för att laservapen ska bli verkningslösa, så jag kan tänka mig att en drönartaktik kan vara att ha behållare som sprider ut partiklar eller dimma.

Nja. Drönaren blir tyngre, dyrare och sämre då

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det var förmodligen en drönare, helt oskyldigt, först, som nån reagerade på. Men därefter har det varit folk utan koll som sett flygplan, stjärnor, planeter och annat...

USA är ett av de länder där flest "UFO-observationer" rapporterats har jag för mig. När något liknande inträffar är det vanligt att det blir stor uppmärksamhet och att många drar slutsatsen att det handlar om drönare eller liknande. Så jag håller med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Nja. Drönaren blir tyngre, dyrare och sämre då

Ja, men så har det alltid varit, att motmedel gör farkoster mer komplicerade, större, tyngre eller liknande. Se på utvecklingen av pansar i fartyg och stridsvagnar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Lät inte som ett snällt antagande, men jag kontrar med att de flesta med diabetes typ 2 är inbillningssjuka eftersom goda matvanor och motion botar det. . . . . . .

Inte min åsikt utan vetenskapens.

Citat Wikipedia: "Elöverkänsliga patienter som i dubbelblinda försök trott sig blivit utsatta för signaler från en mobiltelefon har uppgett sig få kraftig huvudvärk, trots att inget fält har varit påslaget, vilket tyder på att besvären inte orsakas av elektromagnetiska fält, utan har psykologiska orsaker, en så kallad noceboeffekt."

Men som jag skrev i samma inlägg som du så snällt klippt och klistrat ur - visst skulle det kunna finnas folk som på riktigt har allergier eller överkänslighet mot elektromagnetisk strålning eftersom det finns folk som har allergier mot annan typ av strålning. Men vetenskapligt finns inga bevis för detta, ännu.

missat ord och felsnavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, men så har det alltid varit, att motmedel gör farkoster mer komplicerade, större, tyngre eller liknande. Se på utvecklingen av pansar i fartyg och stridsvagnar.

Drönare = så billigt som möjligt då de flesta är. Kamikaze.

Spendera miljarder på special glas varje svärm för att klara nedskjutning låter inte jätte smart.... Men å andra sidan är ju inte krig speciellt smart heller

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Drönare = så billigt som möjligt då de flesta är. Kamikaze.

Spendera miljarder på special glas varje svärm för att klara nedskjutning låter inte jätte smart.... Men å andra sidan är ju inte krig speciellt smart heller

Du gör antaganden som inte har med verkligheten att göra, så det blir tokfel i flera riktningar samtidigt.

Övervakningsdrönarna, t ex, är inga billiga små FPV-drönare som bara kör några hundra meter med en granat, utan ganska stora och dyra, som man inte gärna förlorar. Där kan man absolut vinna mycket på att montera lite tunna speglar. De behöver inte väga eller kosta särskilt mycket alls, men anpassningen kommer att kosta en viss slant ändå. Nåt glas handlar det inte om. Det är inga hallspeglar med försilvrat glas vi snackar om, utan väldigt tunna metallplåtar med specialbeläggning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du gör antaganden som inte har med verkligheten att göra, så det blir tokfel i flera riktningar samtidigt.

Övervakningsdrönarna, t ex, är inga billiga små FPV-drönare som bara kör några hundra meter med en granat, utan ganska stora och dyra, som man inte gärna förlorar. Där kan man absolut vinna mycket på att montera lite tunna speglar. De behöver inte väga eller kosta särskilt mycket alls, men anpassningen kommer att kosta en viss slant ändå. Nåt glas handlar det inte om. Det är inga hallspeglar med försilvrat glas vi snackar om, utan väldigt tunna metallplåtar med specialbeläggning.

Blir fortfarande väldigt mycket % extra vikt, reflekterande plåt kommer också avslöja vart Drönaren är pga ljust reflekteras

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Blir fortfarande väldigt mycket % extra vikt, reflekterande plåt kommer också avslöja vart Drönaren är pga ljust reflekteras

Nej, jag tror att du fortfarande tänker på små FPV-drönare. Jag talar om större, tyngre drönare. Nån procent ökad vikt pga speglar kommer inte vara ett problem.

Reflektioner skulle kunna vara ett problem, men det kan man delvis lösa genom att arrangera speglarna så de reflekterar från så få riktningar som möjligt, och från optimala vinklar för att smälta in. Görs det bra kan man kanske till och med minska synligheten i genomsnittssituationen.

Men vi får se. Laservapnen är inte där än, och förmodligen blir det inte i detta kriget som svaret kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Radiovågor i aktuella band/frekvenser är ju överbevisat ofarliga oräkneligt antal gånger.

Och en gång i tiden var det ofarligt att röka och asbest var bättre än skivat bröd

Jag antar att det snarare är så att man inte kunnat påvisa att det skulle vara farligt för oss människor snarare än att man bevisat att det är ofarligt. Om inte annat är det senare rätt vanskligt rent juridiskt att påstå.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nu är ju örlog helt obsolet förutom möjligen hangrfartygsgrupper som fienden saknar helt, så det så.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Bara och bara. Det krävs ju en hel del kräm i radiopulsen, men så klart det går. En antenn fungerar genom att inkommande elektromagnetiska vågor ger upphov till strömmar i antennens ledare, som sen kan omvandlas till signaler för kommunikation. Alla elektriska ledare har den egenskapen, även interna delar av kretskort och liknande, men de är inte så känsliga för vanliga radiosignaler pga geometri och annat. Men med tillräckligt starka signaler blir det skadliga nivåer även där. De flesta åskskador, framför allt förr, var inte direkta blixtnedslag som direkt gått in i husets elledningar, utan inducerade pulser i telefonledningar och liknande, orsakade av de elektromagnetiska pulser som blixtarna sänder ut. Samma pulser används nu för att triangulera blixtar i åskspårningstjänster. Man har helt enkelt mottagare med exakt tidssynkronisering på lite olika platser, som registrerar karakteristiska radiosignaler från blixtar, och triangulerar med hjälp av signalens skillnad i ankomsttid till de olika mottagarna.

Var ju par fasta telefoner som kunde stryka med på sommaren och jag tror i de fallen att del av strömmen smet genom telefonledningen. Var ju inget annan elektronik som gick sönder och dessa telefoner gick bara sönder om man glömde koppla ur de och hade oturen att åskan slog ner närheten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och en gång i tiden var det ofarligt att röka och asbest var bättre än skivat bröd

Ja, innan man hade undersökt saken. Det var inget man påstod efter att man forskat på saken. Förstår du verkligen inte den skillnaden???

Skrivet av improwise:

Jag antar att det snarare är så att man inte kunnat påvisa att det skulle vara farligt för oss människor snarare än att man bevisat att det är ofarligt. Om inte annat är det senare rätt vanskligt rent juridiskt att påstå.

I praktiken ingen skillnad. Vi snackar inte om nåt obskyrt ämne som knappt existerar, utan fysiska fenomen som använts storskaligt i årtionden utan minsta indikation på att det skulle vara farligt. Dessutom måste det finnas en mekanism för att göra skada. Om den saknas, är det liksom inte möjligt för skada att uppstå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var ju par fasta telefoner som kunde stryka med på sommaren och jag tror i de fallen att del av strömmen smet genom telefonledningen. Var ju inget annan elektronik som gick sönder och dessa telefoner gick bara sönder om man glömde koppla ur de och hade oturen att åskan slog ner närheten.

Precis så. Telefonerna var känsligast pga den låga spänningen och de långa, oskyddade ledningarna som agerade finfina antenner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Nu är ju örlog helt obsolet förutom möjligen hangrfartygsgrupper som fienden saknar helt, så det så.

Och vad har det med saken att göra? Förstår du inte vad du läser?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Precis så. Telefonerna var känsligast pga den låga spänningen och de långa, oskyddade ledningarna som agerade finfina antenner.

Denna teknik fungerar väl då sämre när det inte finns några antenner? För skicka stark signal för bränna kretsar på ett kretskort kräver väl betydligt mer när det är mindre area (antenner ger ju större träffyta och ligger mer öppet). Nu kanske det blir lite knepigt skicka såna emot specifikt England (om man inte gör det inom landsgränsen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, innan man hade undersökt saken. Det var inget man påstod efter att man forskat på saken. Förstår du verkligen inte den skillnaden???

I praktiken ingen skillnad. Vi snackar inte om nåt obskyrt ämne som knappt existerar, utan fysiska fenomen som använts storskaligt i årtionden utan minsta indikation på att det skulle vara farligt. Dessutom måste det finnas en mekanism för att göra skada. Om den saknas, är det liksom inte möjligt för skada att uppstå.

Forskat på saken hade man absolut gjort, bara inte på rätt sätt (i första hand för att dom som forskade på det initialt inte ville hitta något negativt).

Jag tror att du förstår skillnaden mellan att inte kunna bevisa att något är farligt och att bevisa att något är ofarligt. T.ex. verkar samtalsämnet i sig kunna orsaka blodtrycksrusning hos många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

vore intressant att veta hur stor ökningen av hjärntumörer och blodcancer kommer vara hos maskinens operatörer.

När jag gjorde lumpen på en radarstation fanns det regler om hur länge man fick vistas i sändarrummet när stationen var igång. Om jag minns rätt så var det max 8 timmar om alla skåpdörrar var stängda, 2 timmar om någon av dem var öppen pga service.

Och det var alltså det som läckte ut ur skåpen, framför antennen fick man inte alls vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, jag tror att du fortfarande tänker på små FPV-drönare. Jag talar om större, tyngre drönare. Nån procent ökad vikt pga speglar kommer inte vara ett problem.

Reflektioner skulle kunna vara ett problem, men det kan man delvis lösa genom att arrangera speglarna så de reflekterar från så få riktningar som möjligt, och från optimala vinklar för att smälta in. Görs det bra kan man kanske till och med minska synligheten i genomsnittssituationen.

Men vi får se. Laservapnen är inte där än, och förmodligen blir det inte i detta kriget som svaret kommer.

Om detta var möjligt och så enkelt att implementera så skulle det redan finnas. Först kommer reflektorer få ljus att enkelt kunna hitta drönaren. Generellt tycker jag drönare är matta i färgen.

Sen kommer vikten, oavsett om det är en stor eller mindre påverka tyngden. Antingen att motor blir för klen att drifttiden påverkas enormt. Sen lär också det också bli otroligt mycket mer turbulens om de skall vinklas och ändras efter hur drönaren är i förhållande mot objektet. Vilket då kräver mindre motorer som adaptivt ändrar vinkeln.

Sen är ju reacon drones oftats väldigt högt upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om detta var möjligt och så enkelt att implementera så skulle det redan finnas. Först kommer reflektorer få ljus att enkelt kunna hitta drönaren. Generellt tycker jag drönare är matta i färgen.

Sen kommer vikten, oavsett om det är en stor eller mindre påverka tyngden. Antingen att motor blir för klen att drifttiden påverkas enormt. Sen lär också det också bli otroligt mycket mer turbulens om de skall vinklas och ändras efter hur drönaren är i förhållande mot objektet. Vilket då kräver mindre motorer som adaptivt ändrar vinkeln.

Sen är ju reacon drones oftats väldigt högt upp

Laservapnen finns inte, så självklart finns inte försvar mot laservapen!

För femtielfte gången. Jag pratar inte om små sketna FPV-drönare som väger som en hamburgare, utan rejäla pjäser på tiotalet kilo eller mer, som knappt skulle märka några hekto extra last. Och om man konstruerar dem med speglar från början kan de säkert göras delvis strukturella, så vikten knappt ökar alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Förmodligen ångar man på metall direkt på plasten. Tänk kromade plastdetaljer man byggde modeller av när man var barn. Behöver inte öka vikten speciellt mycket men ändå förbättra skyddet rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Laservapnen finns inte, så självklart finns inte försvar mot laservapen!

För femtielfte gången. Jag pratar inte om små sketna FPV-drönare som väger som en hamburgare, utan rejäla pjäser på tiotalet kilo eller mer, som knappt skulle märka några hekto extra last. Och om man konstruerar dem med speglar från början kan de säkert göras delvis strukturella, så vikten knappt ökar alls.

Fortfarande kommer hekto påverka mer än vad du tror på en farkost, sen är också frågan. Är anti laser också anti radar? Eller är dem båda motsatser till varandra 😊 ur reflektor synpunkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Priset per "skott" är nog en hel rad tiopotenser högre än 1.40 kr, för utvecklings- och tillverkningskostnaden för fordonet och utrustningen, samt utbildningskostnad och pågående anställning av personalen, plus drift och underhåll av fordon/utrustning behöver räknas in. Ska vi gissa på tiotalet miljoner per fordon i tillverkning/anskaffning och hundratalet miljoner för utveckling, och sen löpande kostnader på nån miljon per år per fordon. Jag gissar på en praktisk kostnad per "skott" på ett åtminstone femsiffrigt belopp.

Priset per nedskjuten drönare med det befintliga (laser) systemet var visst att koka te till tre regemente eller nått sånt. Bra att de håller jämförelserna med tungan i kinden sas.

Men intressant hursomhelst att detta gamla supervapen som det skrevs sci-fi om runt andra världskriget nu eventuellt är användbart på riktigt. Det krävde bara att flygplanen blev mindre, och mer elektriska. Så på lite sikt kanske alla konflikter kan hanteras i hobbyskala.

Skrivet av Kyraal:

Det finns vetenskapliga belägg för ljuskänslighet, men det finns inte något erkänt motsvarande för elallergi, trots att man forskat i det och gjort blindtester. Okej, visst, jag utesluter inte möjligheten helt, men man måste kanske dra gränsen någonstans, annars riskerar man vandra in i området där 5G-konspirationer florerar.

Edit: Problemet med "elallergi" förstärks av alla grifters som tjänar pengar på att folk inbillar sig att de är allergiska mot el, och det är därför jag tycker det är så viktigt att faktiskt sätta ner foten och inte öppna dörren för att fler sårbara och lättpåverkade dras in i den där skiten. Vetenskapen säger nej, och det tycker jag vi ska förhålla oss till, till vetenskapen säger ja.

Vetenskapen säger dock ej nej, vilket är rimligt. Och vare sig nej eller ännu oklart räcker sällan i vilket fall inte för folk som bestämt sig för att "något måste det vara". Ett direkt nej kan rent av få motsatt effekt även vidare än typiska konspirationsgrupperingar.

Statistiska belägg för "elskador" finns däremot visst. Bara att kolla på statistiken för cancerfall under kraftledningar och intill järnvägsspår. Därför hyfsat ovetenskapligt att avfärda lindrigare biotoxicitet baserat på att ingen omedelbart kan identifiera klåda när någon Fortumforskare gömmer ett 9v batteri bakom stolen på någon med eventuella psykosomatiska åkommor.

Och med samma logik kunde man ju då även avfärda allt annat som inte är omedelbart skadligt eller märkbart. Tobak, radon, asbest, uran, mykoplasma.

Det finns också belägg för att datorer kan vara ljuskänsliga. Men det är ju inte därför lasern kan skjuta ner drönare liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Fortfarande kommer hekto påverka mer än vad du tror på en farkost, sen är också frågan. Är anti laser också anti radar? Eller är dem båda motsatser till varandra 😊 ur reflektor synpunkt

Nej, det kommer det inte, men vi kan släppa det. Det är inte aktuellt på många år än, eftersom laservapnen inte finns utanför demonstrationsexemplar i experimentmiljö.

Drönarna är inte på nåt vis osynliga på radar, så det gör ingen skillnad i det avseendet.

Visa signatur