Köpt MSI B650 Gaming Plus WIFI till 9800X3D, misstag?

Permalänk
Medlem

Köpt MSI B650 Gaming Plus WIFI till 9800X3D, misstag?

Hej,

Lade en beställning på ett MSI B650 Gaming Plus WIFI med erbjudandet i Inets julkalender men funderar på om det var ett misstag. Har tänkt köra en 9800x3d med antingen ett 4080, eller 5080, grafikkort. Tänker främst på avsaknaden av PCIE 5. Vet att vi inte har alla uppgifter om RTX 5080 än, men kan det tänkas bli ett problem? Eller om moderkortet i sig är för "budget" för en 9800x3d och tänkt grafikkort. Är dåligt insatt i moderkort men tycker mig ha läst om moderkort med snabbare samspel mellan lagring och processor genom PCIE5. Funderar på om det är några sådana finesser man går miste om med ett budget-moderkort 🤔

Rubrik förtydligad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibs:

Hej,

Lade en beställning på ett MSI B650 Gaming Plus WIFI med erbjudandet i Inets julkalender men funderar på om det var ett misstag. Har tänkt köra en 9800x3d med antingen ett 4080, eller 5080, grafikkort. Tänker främst på avsaknaden av PCIE 5. Vet att vi inte har alla uppgifter om RTX 5080 än, men kan det tänkas bli ett problem? Eller om moderkortet i sig är för "budget" för en 9800x3d och tänkt grafikkort. Är dåligt insatt i moderkort men tycker mig ha läst om moderkort med snabbare samspel mellan lagring och processor genom PCIE5. Funderar på om det är några sådana finesser man går miste om med ett budget-moderkort 🤔

Hejsan

Vad gäller pcie4 och ett 5080 kort bordeinte innebära några som helst problem men som du själv är inne på kan det ju vara trevligt att skaffa ett moderkort som har pcie5 på 16x-porten när man ändå köper nytt, vrm-delen på moderkortet är väl heller ingen höjdare men ska lätt klara av en 9800x3d. Pcie5 till primär nvme kan jag inte uttala mig om, ryggmärgen säger dock att praktisk skillnad mellan pcie4/5 är svår att märka, men samma här, kostar det inte mycket mer (typ några hundralappar) så tycker jag det kan vara värt det.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Du kommer klara dig galant på PCIE Gen 4 på den här plattformen. PCIE Gen 5 kommer passa mycket bättre till AM6 än AM5.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Ursäkta om jag lånar tråden lite, men jag hade också tänkt bygga en ny dator med am5 och funderar på att köpa samma moderkort msi 650 gaming plus wifi men är osäker om det moderkortet passar till Ryzen 9000 serien? Tex 98003xd? Jag är helt vilsen.. för på inet står det på det moderkortet att det passar till 7000 serien.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simonpappa:

Ursäkta om jag lånar tråden lite, men jag hade också tänkt bygga en ny dator med am5 och funderar på att köpa samma moderkort msi 650 gaming plus wifi men är osäker om det moderkortet passar till Ryzen 9000 serien? Tex 98003xd? Jag är helt vilsen.. för på inet står det på det moderkortet att det passar till 7000 serien.

Ja, det kommer klara den CPU:n utan problem men du behöver ev uppdatera BIOS/UEFI:n innan du kan köra den, men det gör du med bios flashback som bör finnas på detta moderkort. Så kör i vind.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)