Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är snarare ett monopol då AMDs marknadsandel är så pass låg att det inte kan kallas ett oligopol, även om det tekniskt sett kvalar in på definitionen. Jag skulle hellre vilja påstå att det är en form av duopol då Nvidia är så överlägsna.

De konkurrerar ju dock inte ÖHT, Nvidia kan närsomhelst krossa AMD fullständigt men väljer att låta dem få en del av kakan

Mvh

De respektive VD:arna är ju släkt med varandra. Hade de inte varit det hade AMD förmodligen, som du skriver, krossats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Finns väl ingen vettig människa som köper ett grafikkort för 31000kr+?

Beror på hur man tänker. Finns många som har betydligt dyrare hobbys än så, typ hästar, motorsport, golf etc etc

Säg att man bygger dator för 50000 och uppgraderar var 4e år, med ett restvärde på 20% av inköpsvärdet då kostar det typ 830kr/mån. Finns säkert folk som lägger den summan på att ha flera videotjänster som Netflix etc igång samtidigt utan att ens tänka på det

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att USA styckar upp NVIDIA snart, de är uppenbart för stora i dagsläget.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Jag är en av dårarna som brukar betala galna pengar för grafikkort (för att få så bra flyt som möjligt i VR i MSFS som är min stora passion) men när prislappen klättrar över 30' börjar det kännas lite väl osmakligt.

När jag köpte mitt nuvarande MSI 4090 Suprim X betalade jag strax under 25' och tyckte redan då att det kändes helt galet men valde ändå att göra det och spara in på annat istället. Handlar ju om prioriteringar och vad man väljer att lägga sina pengar på.

Haft planer på att göra samma sak med 5090 och speciellt när det även är nya VR-headset på gång som MeganeX Superlight 8K som kommer kräva den prestanda 5090 verkar komma att bjuda på för att kunna utnyttja den höga upplösningen med bra flyt. Fast när prislappen verkar stiga kanske runt ytterligare 10' jämfört med 4090 kommer jag nog fundera både en och tre gånger om jag har lust att lägga ut såna pengar på en enstaka datorkomponent igen. Även om jag skulle ha pengarna.

Väljer jag pga ovan att skippa 5090 blir det isf inte bara för pengarnas skull i sig utan även av "principiella" skäl. Blir mängden potentiella köpare som resonerar på samma sätt som jag tillräckligt stor kanske det på sikt kan påverka priset i en mer rimlig riktning. Dock är ju vi privatpersoner bara en del av Nvidias kundunderlag. Så frågan är hur mycket Nvidia bryr sig ifall jag och andra i liknande situation kommer köpa deras 5090 eller inte.

Trist för hade sett fram emot både nytt VR-headset och ett grafikkort som orkar driva det på ett bra sätt men just nu känns det som jag kommer fortsätta vara glad över det jag redan har istället. Vilket jag verkligen är ska jag tillägga! Tänker jag på det antal timmars glädje jag haft såhär långt av mitt 4090 har jag verkligen fått valuta för pengarna jag la ut när jag köpte det.

Mitt resonemang när det gäller dyra prylar har alltid varit att har jag pengarna och det handlar om något som kommer skänka mig stor glädje under lång tid framöver ser jag det mer som en investering än att bränna pengar. Att däremot lägga ut massa pengar på något som är skoj en stund och sen ligger och samlar damm på en hylla, sånt tycker jag är hemskt och är något jag alltid försöker undvika.

Får väl se vad som händer, kanske slutar det med att jag står där med ett 5090 sen iaf men HELT SJUKT verkligen när hårdvara ska kosta på det här sättet.

håller med dig till stor del.
har själv 2 stor intressen bilar/billjud & spel

har länge sagt att intressen får kosta. och slår man ut de på tiden de används så kan man intala sig att man får valuta för pengarna men allt beror på hur man ser & räknar på det.

köper man ett spel för 1000+:- är det sjuka pengar för ett enskilt spel men ha man 2000+ timmar i det och fortfarande tycker det är kul så ha man fått valuta för pengarna om man slår ut de på tid. hade varit annorlunda om man bara hade haft 20 timmar i det.

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jag uppgraderade från ett 1050 2gb till nya Arc B580, kanonbra kort, kan rekommenderas.
Skit i dessa fantasimisfoster till nvidia kort och köp på en vettig nivå, så kan du spela och ha kul.
Andra bra alternativ är rx 7700xt och rx 7800xt.
Enda vettiga nvidia kortet om du prompt ska ha nvidia är rtx 4070 och 4070 super.

Hur är det med streaming? Jag brukar streama från datorn till TVn, krävs Nvidia då eller funkar AMD eller Intels lika bra?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Samma här, förutom att det är -80 version som gäller för min del.

Samma här. 1080 och nu 4080.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

Varför ska AMD sänka sina priser om sista raden blir densamma?

De kan ju sälja 1000 kort för 10 000 kr st, eller 2000 kort för 5000 kr st.

Jag tror att insatserna som skulle krävas från AMD för att nå en betydligt högre marknadsandel är för höga i nuläget, de har inte kapaciteten (produktion) eller de finansiella musklerna för att göra det. Det är dyrt att hyra in sig hos TSMC och pengarna finns inte på DGPU marknaden utan inom AI och CPUer för datacenters.

Mvh

Fast här verkar ju AMD själva inte hålla med

"Because when we get scale, then I bring developers with us."

Skulle ändå säga att det positiva med Nvidias dominas främst kommer av att de länge varit tekniskt överlägsna, inte på HW, utan på programvara.

Vad det gäller datacenter är det tvärtom AMD som på senare tid "leder" sett till råprestanda. Men i praktiken blir det ändå mer effektivt att använda Nvidia då de har överlägsen programvara.

"When taking a look at AMD Instinct MI300X and NVIDIA H100/H200 chips from 2023, the MI300X emerges as a clear winner performance-wise. It reaches 1,307 TFLOP/s for FP16 calculations, surpassing NVIDIA's H100, which delivers 989 TFLOP/s.
...
On paper, the AMD chip looks superior to NVIDIA's Hopper offerings, but in reality, not so much."

Du skriver ju att även ditt val nu fallit på Nvidia, bl.a. p.g.a. tekniker som Nvidia har bättre lösningar för än sina konkurrenter. Mycket av det är grundat i programvara, även om det också krävs rätt HW-stöd.

Finns nog ingen snabb "lösning" på Nvidias dominas, Nvidia spelar verkligen på sina största styrkor jämfört med konkurrensen även på konsumentsidan.

Positiva är väl ändå att de driver fram mycket ny spännande teknik, och som flera redan nämnt: man måste ju inte köpa 4090/5090. Framförallt inte om huvudmålet är att bygga en speldator!

Själv hoppas (och tror) jag att 5000-serien kommer ta ray-tracing prestandan till en nivå där det blir en självklarhet framåt. Är faktiskt de mindre speltitlarna som kommer vinna mer på det då det minskar den ekonomiska kostnaden för att göra riktigt bra ljus/skuggor i spel. Den delen av ray-tracing är viktigare än att det skulle se bättre ut.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Av nyfikenhet, varför behöver du ett 5090?

VR VR VR,Pimax crystal super +5090

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Det blir ett "Asus ROG Strix RTX 5090 OC" är väldigt nöjd med 4090 versionen!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

åh nej. Då kommer amd kort också bli dyrare.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Som väntat då med andra ord. 5090 kanske t.o.m. ett par tusenlappar dyrare än jag trodde. 5080 för 16-17k är åtminstone som förväntat.

Nej tack. Jag vill inte bidra till Nvidias vinster på över 100 miljarder dollar. Uppenbarligen har de råd med lägre priser egentligen, men vill krama ur så mycket de bara kan. Därför jag köpte AMD denna gång.

Permalänk

Vad kan man förvänta sig för ett beggat 4090 OC?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/n186ib

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Är jag den enda som tycker att det var sämre förr?

Vår första PC, en Victor 286 för drygt 20 lök år 1990.

Idag får man samma dator/spelglädje, (inflationjusterat, och generationsjusterat) för typ 990kr.

Sen att premiumsegmentet av grafikkort kostar som en gammal bruksbil, gör att man måste komma ihåg att jämföra prestada/kr. De sista topp-prestandaprocenten är alltid väldigt dyra, inom alla fält.

Telefoner är det samma sak med.

Förut hade jag:
En Garmin GPS för 4000kr.
En digitalkamera för 5000kr
En filmkamera för 20 000kr
En ficklampa för 300kr.
En laptop för 10 000kr.
En telefon för 2000kr.
Mp3-spelare för 1000kr.
Grafritande räknare Ti83+ för 1000kr.
Klocka för 2000kr.
Kalender för 99kr

Nu har jag en Samsung S22 (som jag älskar) för 2799kr...som gör allt ovan lika bra, bättre, eller tillräckligt bra, och ryms i fickan.

Sen att Telia ska ha en halv njure för familjens abonnemangsavgifter, är en annan tråd..

Förut hade jag:
Ett grafikkort för 4000 som var highend.

Komponenterna blir bättre, men priserna skenar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jo
Det kool med ny teknik om man har råd.. tycker om att testa och hänga med. Alla kan inte, jag kunde inte förut, men nu kan jag numera.
Men jag noga med att ser vad marknaden tåler när jag säljer begagnat pryl. Det blir oftast ingen vinning med sälja begagnat o köpa nytt. På så sätt kan hjulet snurra litegrann till.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Kan svara för min del som haft 4090. Jag fick bara 70 fps i warhammer 3 i 4K max inställningar. 100-120 hade varit mer vettigt för min del och snällare för ögonen. Om du ser till att sälja ditt kort i tid tills nästa släpps så sparar du en hel del pengar också.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Tråkigt att den här generationens grafikkort får max 16 GB VRAM om man inte spenderar en månadslön.

Permalänk
Medlem

Så Nvidia fortsätter med sina prispådrag som dom kört med sen 2xxx serien.. Har väl sett ut så här på nåt ungefär för värstingen
1-serien 8k
2-serien 16k
3-serien-23k
4-serien 27k
5-serien 30k+

Permalänk
Medlem

Med det jag skrivit tidigare, har jag en 32 tum 4K QD-Oled på inkommande. Fick veta att även 4090 svettas på fullt allt med denna skärm. Sååååå 5090?

Visa signatur

Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Får kanske bli ett 5080 då. Frågan är hur mycket billigare det blir om man väntar ett år med att köpa? Lär inte spara många tusenlappar, så kanske lika bra att köpa det direkt?

På ett år sparar du nog max 1 000 till 2 000 kr samtidigt som du då tappar ett års användning av kortet.

Känner man Nvidia rätt så kommer nog priserna ligga ganska stilla fram till Super-korten ska till att släppas.

Sen kommer 6080 för 18-19k och 6090 för 35k+.

När 70-serien kommer börjar vi se grafikkort för över 40 000 kr.

Welcome to the world of Nvidia, där rena vinster på över $100 miljarder inte räcker. Därför köpte jag AMD denna gång.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad pris/prestanda skillnaden blir mellan 5080 o 5070Ti.
Hoppas ha råd med ett 5070Ti.
Tänker inte köpa ett Nvidia 12 Gb kort för ”dyra” pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Förut hade jag:
Ett grafikkort för 4000 som var highend.

Komponenterna blir bättre, men priserna skenar.

Måste förstå att gaming grafikkorten från nvidia (och AMD) är alltmer en nishat butik grej. De tjänar inte pengar från gamers, bara gnäll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av christianmaximilian:

Vad kan man förvänta sig för ett beggat 4090 OC?

15

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fantasipriser igen. Mitt 1060 får hålla ut ett tag till tyvärr. Blir nog konsoll snart istället.

fantasi indeed men sedan 1060 har det allt funnints bra deals, för att inte nämna andrahandslösningar som lär utprestera konsoller till rimliga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Sen att Telia ska ha en halv njure för familjens abonnemangsavgifter, är en annan tråd..

Även där har det blivit bättre. Minns när det kostade 6kr/min på dagen och 2kr/min på kvällen att ringa. Då fick man ta ett djupt andetag innan man ringde och sedan prata så snabbt man bara kunde...

Permalänk
Medlem

Har under ett par år tankat leksakskontot lite då och då för att köpa ett 5090 i femtiårspresent till mig själv. 31K sitter på kontot, det kommer bli på målsnöret. Efter 5090 hoppar jag av, det är inte värt mer än så. Har ju nästan bara spelat Helldivers senaste året iallafall.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Beror på hur man tänker. Finns många som har betydligt dyrare hobbys än så, typ hästar, motorsport, golf etc etc

Säg att man bygger dator för 50000 och uppgraderar var 4e år, med ett restvärde på 20% av inköpsvärdet då kostar det typ 830kr/mån. Finns säkert folk som lägger den summan på att ha flera videotjänster som Netflix etc igång samtidigt utan att ens tänka på det

Håller med!
Började med eMtB förra året, och kan lungt säga att jag redan spenderat mer än 2 st top of the line datorer på cykelintresset. Så nog går det pengar på andra intressen som lägger data intresset i lä.

själv behöver jag inte ha det absolut sista i datorväg, köper gärna beg delar också, mitt 3080 funkar fortfarande fint, men nu i januari/feb skall det bli helt ny dator, förutom gpu som jag kommer att se efter en beg 4090 så fort nya gen 50 släpps., eller kanske ett 5080, avvaktar lite med gpu valet.

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Frågan är vad pris/prestanda skillnaden blir mellan 5080 o 5070Ti.
Hoppas ha råd med ett 5070Ti.
Tänker inte köpa ett Nvidia 12 Gb kort för ”dyra” pengar.

Sant, jag tänker inte köpa ett 12gb full stop. Och om nvidia kommer begränsa kort med högre vram än så till astronomiska prisklasser så blir det att köra röda laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Själv hoppas (och tror) jag att 5000-serien kommer ta ray-tracing prestandan till en nivå där det blir en självklarhet framåt. Är faktiskt de mindre speltitlarna som kommer vinna mer på det då det minskar den ekonomiska kostnaden för att göra riktigt bra ljus/skuggor i spel. Den delen av ray-tracing är viktigare än att det skulle se bättre ut.

Så länge det krävs ett grafikkort som kostar 16k+ eller t.o.m. 30k+ så kommer det inte bli en självklarhet. Likaså nu när konsolmarknaden blivit så integrerad med PC-marknaden där spel ofta ska kunna köras på båda, och spelkonsoler kommer inte kunna säljas för 20k+ eftersom det skulle döda den marknaden totalt. Hur många ungar skulle kunna få en spelkonsol i julklapp då, liksom?

Ray-tracing är framtiden, men jag tror nog det dröjer några år och minst ett par grafikkortsgenerationer till. Kanske framåt 70XX-serien kan jag tänka mig att ray-tracing börjar bli mer standard hårdvarumässigt, men sen tar det antagligen nått år till innan det blir mainstream i folks hem och hos utvecklare. Svårt att se det ske före 2030.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag gillar denna utveckling av olika orsaker, men främst då Nvidia är ett vinstdrivande bolag som ska skapa värde för sina aktieägare, det är knappast välgörenhet de pysslar med, och då de är marknadsledande kan de sätta priserna därefter.

Dessutom är dessa kort "top of the line", dvs ingen nödvändighet att äga, lika mycket som en Ferrari eller Porsche. För de som har råd eller väljer att prioritera bort annat är det ett självklart val, men har man grejer i livet som är viktigare finns det fortfarande budget och mellanklass för 2000-7000 kr samt Toyota/Renault att köra.

Det är också otroligt lustigt och ironiskt att alla gnäller då de flesta i över ett decennium har köpt Nvidia och ratat AMD, även vid de tillfällen då AMD har erbjudit bättre prestanda per krona (vilket har varit ganska ofta) och satsat på innovation (HBM, AIOs på sina referenskort), dubbla GPUer på en PCB etc.

Argumentet har i tysthet varit att AMD måste finnas för att konkurrera med Nvidia så att deras priser inte höjs hursomhelst, men ingen har egentligen velat ha ett AMD kort, alla ville bara ha AMD i periferin för att inte Nvidia skulle få monopol.

Jag har själv kört i huvudsak AMD mellan 2010-2022/23, men sedan 1-2 år tillbaka är Nvidia helt enkelt för bra, främst på grund av DLSS men även deras stöd för ray tracing.

Jag hoppas att Nvidia fortsätter höja priserna, så att kunderna inte har råd till slut och tvingas välja AMD, då kanske spelplanen jämnar ut sig något över sisådär kommande 10-20 år

Mvh

Skrivet av oceanic:

Klarar mig gott på mitt 3080Ti ett tag till, 5090 skulle vara ett ordentligt lyft men inte en chans att jag betalar över 20k för ett grafikkort för att spela lite på fritiden.

WOW, jämföra ett grafikkort med Ferrari och Porsche! 😁

Om ett par år kommer det jämföras med ett Space Shuttle och ytterligare ett par år, UFO. Dvs RTX Turbo 8090 Unattainable Edition. 😁

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mortac:

Så länge det krävs ett grafikkort som kostar 16k+ eller t.o.m. 30k+ så kommer det inte bli en självklarhet. Likaså nu när konsolmarknaden blivit så integrerad med PC-marknaden där spel ofta ska kunna köras på båda, och spelkonsoler kommer inte kunna säljas för 20k+ eftersom det skulle döda den marknaden totalt. Hur många ungar skulle kunna få en spelkonsol i julklapp då, liksom?

Ray-tracing är framtiden, men jag tror nog det dröjer några år och minst ett par grafikkortsgenerationer till. Kanske framåt 70XX-serien kan jag tänka mig att ray-tracing börjar bli mer standard hårdvarumässigt, men sen tar det antagligen nått år till innan det blir mainstream i folks hem och hos utvecklare. Svårt att se det ske före 2030.

Ah, otydligt vad jag menade där!

Tror att 5000-serien kommer öka RT-prestanda så pass mycket att det kommer bli fullt realistiskt att använda tekniken även på 5060-modellerna. Redan idag är det ju användbart på de bättre 4000-serien korten.

En sak som stark talar för det är att vid gårdagens lansering av MSI Claw 8 visade ju tester att på den enheten, som använder sig av Intel Battelmage iGPU, är det full realistiskt att köra spel med rätt höga RT-inställningar.

Klicka för mer information
Visa mer

Nu var RT-kapacitet något som Intel lagt rätt mycket resurser på ställt mot konkurrerande kretsar med motsvarande raster-prestanda, men är det någon som tvivlar på att Nvidia inte bumpar den kapaciteten i 5000-serien?

Ovanpå det är ju RT idag rätt mycket en standardfunktion i UE5 och Unity, vilket sänker tröskeln för att hitta in i spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer