Anmäl dig till Roborock Challenge!

Nu är USB-C gemensam standard för laddare i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har inte fått glapp i någon USB-C kontakt, men då är jag också varsam med kontakter

Säg det till jobbet Lenovo Thinkpad 14 Gen 1 där USB-C glappar bara jag blåser på datorn

Ganska stor skillnad på att ha en arbetsdator som kopplas in och ur 4-5 ggr dagligen (många möten) i 3 års tid jfm privata prylar som knappt används.
Helt ofattbart att datorn bara har en vanlig USB-C-port, då den andra är någon form av multiport.

På jobbet kör allt via USB-C (skärm, webbkamera, nätverk, ljud etc.) så de övriga portarna är smått överflödiga. Blev inte direkt bättre av trasiga drivrutiner i Windows 11 som även tvingar mig till USB-headset numera (för att undvika den interna kretsen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg det till jobbet Lenovo Thinkpad 14 Gen 1 där USB-C glappar bara jag blåser på datorn

Ganska stor skillnad på att ha en arbetsdator som kopplas in och ur 4-5 ggr dagligen (många möten) i 3 års tid jfm privata prylar som knappt används.
Helt ofattbart att datorn bara har en vanlig USB-C-port, då den andra är någon form av multiport.

Ah. Dell kör med både USB-C och deras egna port, vilket är trevligt då får man välja vad man vill använda.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

nu skrev han inte usb-c i 20 år, han skrev en usb kontakt

Sant, men i kontexten tycker jag det var underförstått att det var usb-c som diskuterades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Förvisso bra med standardiserad kontakt. Men det gäller ju också att laddaren är kompatibel med enhetens snabbladdningteknik. Annars blir det ändå ofta praktiskt oanvändbart. Ett exempel är många USB-laddare för cigarett-uttag där telefonen förbrukar mer än laddaren tillför.

Gäller väl att bara välja en cigarett-plug som klarar lite mer.

Själv har jag denna typen av mätare för att rensa bort gamla pluggar:

Sen kan det även bli problem åt andra hållet. Kopplade in en 12V dammsugare i cigarett-uttaget i husbilen, men den drog mer än vad sladden klarade av, så en säkring gick där

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gäller väl att bara välja en cigarett-plug som klarar lite mer.

Själv har jag denna typen av mätare för att rensa bort gamla pluggar:
https://m.media-amazon.com/images/I/41SvRa-J47L._SX522_.jpg

Sen kan det även bli problem åt andra hållet. Kopplade in en 12V dammsugare i cigarett-uttaget i husbilen, men den drog mer än vad sladden klarade av, så en säkring gick där

Det var det som var min poäng. Det är en jäkla hets från EU på att standardisera kontakten, men det finns en uppsjö av nätadaptrar med olika tekniker för att förhandla upp effekten och det är ytterst svårt att förstå vilken som är lämplig utifrån märkningen på dom.

Även om man är någorlunda insatt och köper en GaN-laddare så kan kan det fortfarande finnas flera olika portar på samma laddare och med olika begränsningar.

Själv så tycker jag det är betydligt krångligare än att välja en sladd med rätt kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Det var det som var min poäng. Det är en jäkla hets från EU på att standardisera kontakten, men det finns en uppsjö av nätadaptrar med olika tekniker för att förhandla upp effekten och det är ytterst svårt att förstå vilken som är lämplig utifrån märkningen på dom.

Även om man är någorlunda insatt och köper en GaN-laddare så kan kan det fortfarande finnas flera olika portar på samma laddare och med olika begränsningar.

Själv så tycker jag det är betydligt krångligare än att välja en sladd med rätt kontakt.

Jo, jag håller fullständigt med dig. Just USB-C har i många fall snarare förvärrat allt jfm tidigare.

Kan vara direkt obra att koppla in en 20V laddare på 3Ah i en liten kinapryl utan säkerhetsmarginal som är gjord för 5V och 500mAh som var standard i begynnelsen.

Edit:
Beskyller fortfarande min Lenovo-skärm med inbyggd USB-C hubb för att ha sabbat batteriet på en MacBook 12" (en av de allra första datorerna med USB-C).

Kanske inte hade varit dumt med någon typ av märkning av vad prylarna klarar av som mest? Speciellt nu när jag har USB-laddare från 5W till 135W! Alla med samma uttag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Huvudanledningen till lagstiftningen är EUs ständigt expanderande byråkrati.

Politiker ska inte lagstifta om tekniska lösningar, hur bra man än tycker att det är med USB-C.

Är det första April?

Detta är ju lite pinsamt låg nivå..
Politikerna fattar beslut baserat på underlag som tas fram av *tekniska experter* som vet betydligt mer än en gnällig Jönsson, och tur är väl det

Vi som är lite äldre än 10-år minns hur det var när *varenda mobil hade en egen mobilladdare* och mängden elektroniskskräp skenade helt i onödan. Tack vare *intelligenta politiker* slipper vi nu det, bra för både miljö och gnällspikar. Tur majoriteten är smart nog att rösta för logik, och inte för gnäll och fantasier..

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Edit:
Beskyller fortfarande min Lenovo-skärm med inbyggd USB-C hubb för att ha sabbat batteriet på en MacBook 12" (en av de allra första datorerna med USB-C).

Varför skulle den sabba batteriet? Det är ju batteriet/enheten som väljer hur mycket ström den accepterar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jo, jag håller fullständigt med dig. Just USB-C har i många fall snarare förvärrat allt jfm tidigare.

Kan vara direkt obra att koppla in en 20V laddare på 3Ah i en liten kinapryl utan säkerhetsmarginal som är gjord för 5V och 500mAh som var standard i begynnelsen.

Edit:

power delivery standarden så måste den paras med enheten och förhandla sig till X spänning innan något högre än 5V skickas från laddaren.

så att plugga in en enhet som bara pratar 5V ska va lugnt då de inte kommer förhandla sig till något högre såvida inte det du pluggar in eller laddaren är felkonstruerad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

USB-A kommer fasas ut.

Skrivet av Thomas:

Vilken är "vanlig" dock? Fullstor USB-B? Mini B? Micro B? Bredare Micro B med USB 3.0-stöd?
På så vis känns det rätt skönt att ha en kontakt till alla enheter. Och förr eller senare ersätts väl antagligen USB-A av USB-C också.

Jag vill minnas att USB v4 enbart kommer vara med USB-C kontakt. Så USB-A kommer troligen snart fasas ut helt med att V3 gen 2 blir gammalt.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Har inte fått glapp i någon USB-C kontakt, men då är jag också varsam med kontakter

Vanligt problem med många kontakter som kopplas i och ur onödigt många gånger dagligen.

Här ser jag induktionsladdning som en stor fördel. Dels för att smuts i laddporten saknar betydelse och risken för avbrutna kontakter eller glapp är obefintligt. Nackdelen är att det tar längre tid... samt att man inte kan använda mobilen lika enkelt under tiden den laddas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Vanligt problem med många kontakter som kopplas i och ur onödigt många gånger dagligen.

Här ser jag induktionsladdning som en stor fördel. Dels för att smuts i laddporten saknar betydelse och risken för avbrutna kontakter eller glapp är obefintligt. Nackdelen är att det tar längre tid... samt att man inte kan använda mobilen lika enkelt under tiden den laddas.

Samt att batteriet/telefonen blir varmare och sämre energianvändning. Jag laddar min telefon varje natt och har inte fått glapp (förutom en gång pga damm vilket jag löste) på någon telefon

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Huvudanledningen till lagstiftningen är EUs ständigt expanderande byråkrati.

Det här är för konspirationsteoretiskt för min del ;).

Skrivet av Sveklockarn:

Politiker ska inte lagstifta om tekniska lösningar, hur bra man än tycker att det är med USB-C.

Skulle det här tillämpas överallt skulle vi haft ordentligt med problem - på många fronter.
Bara en sådan sak att det finns lagar om tekniska lösningar för brandskyddd i publika byggnader - det skulle i så fall inte vara lagkrav.
Även alla lagar som gäller radiofrekvensuppdelning för kommunikation - ner i papperskorgen. Säkerhetsnivåer för strålning - inget är olagligt för vilka tekniska lösningar som får användas.
Att en router strålar 1000 gånger starkare och slår ut allt annat wifi i området - eller att man sätter upp sin egen internetbrygga som slår ut flygtrafikskommunikation kring staden...

"Men det här är ju inte tekniska lösningar".
Jo - det är det ju fakiskt visst. Därför tror jag inte man ska dra gränsen vid att politiker inte ska lagstifta om tekniska lösningar. De är nämligen den enda instansen som KAN lagstifta. Så om inte de gör det så är det ingen. Som alternativet ovan...

Man kan bli mer specifik här. EU bör inte lägga sig i kontaktstandarder för elöverföring då.

Här kan jag ju tycka att det är bättre med gemensam standard för vägguttag. Helst inom hela EU - men iaf att det finns lagar för gemensam standard inom respektive nation. De länder som har ett gäng olika konkurrerande vägguttag i dagsläget har det inte roligare - på nåogt sätt faktiskt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

USB-C telefonen som jag hade sist innan nuvarande (OnePlus 3) klarade dig bra, även efter 2.5 år som huvudtelefon. Däremot så hade min föregående telefon, en Xiaomi Redmi Note 5 en hel del damm i micro-usb ingången så fick hjälp av en vän som håller på med reparation av elektronik att rensa porten och så höll den i 2 år till typ

Jag pratar inte glapp så det inte gick att använda utan att det blippa till i telefonen ibland, vilket för mig i alla fall är oroväckande då det är dålig kontakt. Krävdes väl inget proffs att göra rent, man får ta det lite lugnt bara.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

USB-C standard är väl ok, inte för att jag någonsin stört mig på föregångarna.

Men att över 60% av alla windowsanvändare kommer tvingas att kasta sina datorer och köpa nya i oktober... Det verkar EU skita fullständigt i
Där kan vi snacka om e-waste.

Ingen kommer att tvingas till nåt alls. Jag, och många andra med mig, kör vidare på W10.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag pratar inte glapp så det inte gick att använda utan att det blippa till i telefonen ibland, vilket för mig i alla fall är oroväckande då det är dålig kontakt. Krävdes väl inget proffs att göra rent, man får ta det lite lugnt bara.

Min satt fast extremt löst innan jag fick porten rensad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

power delivery standarden så måste den paras med enheten och förhandla sig till X spänning innan något högre än 5V skickas från laddaren.

så att plugga in en enhet som bara pratar 5V ska va lugnt då de inte kommer förhandla sig till något högre såvida inte det du pluggar in eller laddaren är felkonstruerad.

Jo, det är just det där "såvida inte det du pluggar in eller laddaren är felkonstruerad" jag syftar på.

Har haft 230V till 120V konverter som visade sig ge ut 160V, så min tillit till kinaprylar är inte så hög.

Permalänk
Medlem

Detta har jag väntat på innan jag köper en ny logitechmus, nu måste de ha usb-c 😄

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Detta har jag väntat på innan jag köper en ny logitechmus, nu måste de ha usb-c 😄

Logitech har redan haft USB-C på deras möss, iallafall vad jag sett de senaste åren. Min MX Anywhere 3s har -C iallafall

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sjoo90:

Jag vill minnas att USB v4 enbart kommer vara med USB-C kontakt. Så USB-A kommer troligen snart fasas ut helt med att V3 gen 2 blir gammalt.

Verkar i.o.f.s rimligt att USB-A försvinner. Men på kort sikt lär det ge mer e-waste, har betydligt fler laddare med USB-A kontakt men i nuläget nog bara en enda USB-A <-> USB-C sladd...

Av någon anledning så är alla adaptrar jag fått med olika saker åt "fel håll", har flera stycken USB-A hona till USB-C hane. Vet inte riktigt vad tanken med dessa är givet att moderna laptops primärt har USB-C och sakerna fått med dessa har haft USB-C...

Hade varit betydligt mer användbart med USB-A hane till USB-C hona till laddare.

Skrivet av jnsson:

Logitech har redan haft USB-C på deras möss, iallafall vad jag sett de senaste åren. Min MX Anywhere 3s har -C iallafall

Måste vara hyfsat nyligen de ändrat? Har i.o.f.s. inte MX Anyware 3S, men väl 2 st MX Anyware 2S och 2 st MX Master 2S där alla tyvärr har micro-USB (eller tyvärr, har i nuläget fler USB-A <-> micro-USB kablar än USB-C <-> USB-C, men det lär ändras framåt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som kontakt sett är usb-c inte speciellt bra, men bra med standard. Jag föredrar magsafe och har det på min skäggtrimmer till och med. Fast den heter inte iShave.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lumpa:

Fast de standardiserar ju på USB-PD också, så det handlar i så fall mer om att du köpt en laddare på wish och vill hitta någon annan att vara arg på.

The key element here is that the full functionality of USB PD must be enabled and not hampered by any other charging protocol.

https://www.theverge.com/24330106/usb-c-common-charger-direct...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Måste vara hyfsat nyligen de ändrat? Har i.o.f.s. inte MX Anyware 3S, men väl 2 st MX Anyware 2S och 2 st MX Master 2S där alla tyvärr har micro-USB (eller tyvärr, har i nuläget fler USB-A <-> micro-USB kablar än USB-C <-> USB-C, men det lär ändras framåt).

Köpte MX Master 3S och MX Mechanical i december förra året, båda med USB C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast de standardiserar ju på USB-PD också, så det handlar i så fall mer om att du köpt en laddare på wish och vill hitta någon annan att vara arg på.

The key element here is that the full functionality of USB PD must be enabled and not hampered by any other charging protocol.

https://www.theverge.com/24330106/usb-c-common-charger-direct...

Jag har ingen laddare från Wish. Däremot så har vi en uppsjö av olika modeller som följt med telefoner, plattor och övrigt under årens lopp. För mig är det inte solklart vilken effekt jag får om jag exempelvis ansluter laddaren från en iPad Air från 2018 till barnens RC-bil. Än mindre har min sambo eller barn den kunskapen. Att däremot välja rätt kontakt mellan lightning och USB-C det kan till och med min gamla mor göra i sömnen.

Permalänk
Medlem

Samtidigt som det gnälls i "gubbgnälls tråden" om hur dumma i huvet EU är för att det tydligen är för avancerat att hälla ur ett mjölkpaket som korken sitter fast på?

Skrivet av Grumbledock:

Är det första April?

Detta är ju lite pinsamt låg nivå..
Politikerna fattar beslut baserat på underlag som tas fram av *tekniska experter* som vet betydligt mer än en gnällig Jönsson, och tur är väl det

Vi som är lite äldre än 10-år minns hur det var när *varenda mobil hade en egen mobilladdare* och mängden elektroniskskräp skenade helt i onödan. Tack vare *intelligenta politiker* slipper vi nu det, bra för både miljö och gnällspikar. Tur majoriteten är smart nog att rösta för logik, och inte för gnäll och fantasier..

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

"Men det här är ju inte tekniska lösningar"

"Här var det halmgubbar! Prisat vare EU, ho ho ho!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

OT
öhhh- what?

varför skulle jag kasta min gamla laptop från ~2017 bara för att win 10 når end of life?

jag bara kör in Ubunto linux eller nått i den istället och låter den tuffa på som vanligt...

och även om end of life är i october så kan du ju fortfarande använda den till offline saker begränsad till det lokala nätverket inte som att den kommer explodera samma dag som win 10 når eol...

/OT

som många andra säger 1 steg frammåt iaf. nu ska vi bara få USB-C 2.0 också där de jobbat med att göra kontakten lite robustare typ ökat kontaktdimensionerna till närmer den på USB-A så den har lite kött att nöta på.

min telefon hade lätt kunna husera en fullstor USB-A om inte t.om. 2 så förstår inte varför den ska behöva vara så microskopisk...

Ja det är många som går över till Linux då, det får vi hoppas iallafall. Vanliga användare har den möljigheten, men det finns dom som inte klarar av det och dom är faktiskt många. Jag skulle till exempel inte kunna föreställa mig morsan eller farsan (båda 70+) kunna "lära sig" Linux då minsta lilla popup fönster i webbläsaren kan göra dom förvirrade. Dom använder bara datorn att betala räkningar på och thats it. Samma sak med några kompisars föräldrar. Och min ex flickvän skulle få spader, hon ringde och grät förtvivlat då taskbaren hade hamnat till sidan istället för nertill på datorn... Skulle hon vara tvungen att använda linux skulle hon hamna på psyket Kort sagt är vi alla olika och alla har kan inte lära sig "teknik", sorgligt men sant och värre blir det

Men det är inte bara vanliga användare det gäller, det finns hundratrals miljoner kontorsmaskiner världen över som MÅSTE köra senaste windows av säkerhets skäl, bland annat för att anställda är renodlade idioter då det kommer till datasäkerhet, men också för att ganska snart komer programmen att kräva det också, även om det bara är en dator som används till Microsoft Office och Teams så måste man snart uppgradera. Företagen kommer inte att ha något val. Snacka om monopol.

Edit: Min gamla i7 4770 kom ut för hela 11 år sedan. Helt skaplig CPU som ännu duger mer än väl till kontorsjobb som Excel och sånt, för att inte tala om Netflix och youtube. Många spel snurrar ännu. Löljligt att börja skrota sådana maskiner.

Ser dock fram emot att köpa upp dom billigt på ebay

Stavfel och satte till sista tre raderna :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Haft min i 1.5 år, minst. MX master 3s har USB-C så troligtvis var 2s de sista med micro usb. 2s är ju också runt 5 år gammal så

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

"Här var det halmgubbar! Prisat vare EU, ho ho ho!"

Jag ber om ursäkt!
Brukar svar på frågor innan de kommer för det brukar vara ganska givet vad som kommer.
Här blev formuleringen inte riktigt chysst.
Im with you

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Datavetare

Angående att USB-C kontakten är mekaniskt lite "sådär". Beror väl i all all delvis på hur delen närmast kontakten är utformad?

Har alla USB-prylar kopplad till skärmen, laddar, kör bild och all USB via Thunderbolt. Supersmidigt, men tror tyvärr att risken är rätt överhängande att den kontakten kommer börja glappa med tiden.

Blir en del vridmoment på den rätt klena kontakten när dels själva plasthöljet är rätt långt + TB-kabeln är hyfsat tjock, samtidigt som laptop:en står på ett laptop-ställ ca 2dm över skrivbordet (så inget stöd för kabeln från bordsytan). Hade motsvarande gått att göra via mag-safe hade det varit mekaniskt bättre.

Hade en Dell Precision som jobbdator tidigare. Har för mig den leverade 130 W över USB-C. Där var sladden ungefär lika tjock och plasten runt själva kontakten ännu större. Den glappade inte på slutet, men ramlade däremot ur väldigt lätt

På mindre enheter har jag inte upplevt något problem rent mekaniskt. T.ex. så använder moderna utvecklingskort för mikrokontrollers USB-C, då de är så små/lätta blir det ingen mekanisk belastning alls att tala om. Ipad:en har ju USB-C, även den fungerar bra efter flera år (originalkabeln där är ju modell telefontråd med relativt kort plastdel vid kontakten, vilket lär vara positivt för kontaktens hållbarhet).

Skrivet av jnsson:

Haft min i 1.5 år, minst. MX master 3s har USB-C så troligtvis var 2s de sista med micro usb. 2s är ju också runt 5 år gammal så

Så är det säkert, d.v.s. att 2S är en äldre modell. Köpte den sista 2S Master i år på BF, kanske fanns en anledning att den gick för typ halva priset mot normalt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer