Nu är USB-C gemensam standard för laddare i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tack EU!

Oavsett om usb-c är optimal eller inte så är standardisering fantastiskt! Så härligt att bara kunna låna en laddare var som helst oavsett om det är för en powerbank, mobil, laptop, headset, steamdeck…

Förvisso bra med standardiserad kontakt. Men det gäller ju också att laddaren är kompatibel med enhetens snabbladdningteknik. Annars blir det ändå ofta praktiskt oanvändbart. Ett exempel är många USB-laddare för cigarett-uttag där telefonen förbrukar mer än laddaren tillför.

Permalänk
Medlem

Nämna produkter har väl alltid i modern tid använt sig av USB, och att ha olika kontakter är ju en sak, ändå samma laddare, tror marknaden själv hade styrt mycket mot Usb-c tids nog. EU skyndar förmodligen på den utvecklingen, men det som stör mig mest är rakapparater, eltandborstar och liknande, hoppas beslutet även gäller dessa, där snackar vi konservativ marknad.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Visserligen bra med en enhetlig standard, men tråkiga är att USB-C är så mekaniskt klen och börjar glappa efter en tid, lite bättre än mini USB men inte med mycket.

tex till min mobil måste man trycka in den rejält och lägga den helt stilla för att inte sluta ladda, eller att kabeln glider ut helt, och nej det är inte nått fickludd i den som ställer till det.

USB-C borde ha försetts med nån form av klicklås, och gjorts lite robustare.

Mitt intryck är att USB-C (både port och kontakt/kabel) kan variera i kvalitet. Alltså finns det sannolikt olika hållbara USB-C-doningar.

Typos.
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

USB-C till en gaming-laptop?
Måste väl komma undantag där, USB-C maxar väl ut på 100W.
Sen, vem vill köra 100W på dom små, klena stiften i kontakten.
Det är ju som att be om en härdsmälta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Nämna produkter har väl alltid i modern tid använt sig av USB, och att ha olika kontakter är ju en sak, ändå samma laddare, tror marknaden själv hade styrt mycket mot Usb-c tids nog. EU skyndar förmodligen på den utvecklingen, men det som stör mig mest är rakapparater, eltandborstar och liknande, hoppas beslutet även gäller dessa, där snackar vi konservativ marknad.

Jag tror det var mest Apple som var motsträviga till att byta till USB C.
Tror Apple fått något samtal om att det där med att bya till USB C hade varit en bra grej.
Men Apples proprietära lightning kontakt, om andra ska göra sådana sladdar måste de betala licensavgifter och det tyckte Apple om.
De vill att du ska ha en "Apple sladd" till din iPhone eller iPad.

Annars tror jag de flesta andra tillverka redan har bytt till USB C.

Men som sagt Apple var motsträviga.
När det blir lagstiftning så blir det i ett annat läge.
Visst, de hade väl kunna låta bli att sälja iPhone inom EU.
Men det är väl ändå en stor marknad att tappa.
Eller kanske göra olika versioner för olika marknader.
Som en EU version med USB C och en USA version med lightning.
Men det hade väl inneburit merkostnader.

Åtminstone är det uppfattningen jag har fått.
Att Apple och deras motsträvighet är huvudanledningen till denna lagstiftning.

Sen att det kan få bieffekten att det även påverkar rakapparater och andra saker när lagen väl är på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Mitt intryck är att USB-C (både port och kontakt/kabel) kan variera i kvalitet. Alltså går det finns det sannolikt olika hållbara USB-C-doningar.

Jo jag håller med.
Sen kan priser på USB-C kablar variera också.
Att de bästa håller bättre kvalité men kostar betydligt mer än noname.

Visst har det väl kunnat vara kvalitetsskillnader på USB A till B kablar också.
Men där upplever jag att det var mer "sak samma".
Medan med USB C kanske det är bättre att ha någon premium kabel till att ladda laptopen.

Skrivet av egbold:

Jag har för mig att kravet på USB C var för enheter med laddning upp till 100W.
Så enheter som drar/laddar mer än 100W blir inte berörda av kravet.
Men annars så finns USB-C PD (Power Delivery) upp till 240W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Huvudanledningen till lagstiftningen är EUs ständigt expanderande byråkrati.

Politiker ska inte lagstifta om tekniska lösningar, hur bra man än tycker att det är med USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker iofs inte om formfaktorn på USB-C, utan vill hellre ha den fysiskt helt överlägsna USB-B som standard, men tyvärr blev det inte så. Nu är vi fast med denna förkrympta, lättbrutna minikontakten. Ändå trevligt med en standardisering.

Det är ju snarare USB-B som är den lättbrutna, har haft flera såna som sett lite wonky ut medans alla USB-C jag haft so far har hållet helt perfekt, fina och gedigna kontakter det där!

Permalänk
Medlem

Perfekt!
Aldrig haft problem med USB-C, laddar ett gäng PC, Chromebook, och mobiler såklart. Faktiskt inte haft en enda trasig USB-C-port, även om merparten har använts av ungar 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja du, vanlig är de breda kontakterna som funnits sedan stenåldern.

<Uppladdad bildlänk>

Jag är från stenåldern enligt mina barn och när jag var barn fanns inga USB-kontakter alls, faktiskt inte heller när mina två första barn föddes och det var ju då långt efter stenåldern.

Bortsett från detta faktum så välkomnar jag den nu föreslagna standarden men kommer ändå få dras med de c:a 20 olika (tror jag) USB-sladdarna eftersom jag fortfarande har kvar apparaterna de gjordes för.

Permalänk
Medlem

USB-C standard är väl ok, inte för att jag någonsin stört mig på föregångarna.

Men att över 60% av alla windowsanvändare kommer tvingas att kasta sina datorer och köpa nya i oktober... Det verkar EU skita fullständigt i
Där kan vi snacka om e-waste.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Min upplevelse av usb-c är relativt bra. den glappar inte på samma sätt som mikro-usb kunde göra, dvs att man behövde hårt vagga kabeln fram och tillbaka eller dra ut och plugga in x antal ggr för att få den att ladda. Har istället blivit att man får lätt vagga tills den visar laddning vilket är bättre, men det tar fortfarande inte bort problemet. kan dock säga att det är betydligt mer sällan att det händer med USB-C.
Ja, detta är något jag välkomnar med öppna armar, vi behöver få till en standard för hur man laddar saker, däremot måste vi ta upp detta med att Microsoft praktiskt taget tvingar 60% av PC-användare att nu slänga sina datorer och det är svinn och skrot så det heter duga!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Men att över 60% av alla windowsanvändare kommer tvingas att kasta sina datorer och köpa nya i oktober... Det verkar EU skita fullständigt i

Kan alltid installera linux eller något annat os ekler uppdatera till windows 11 som stöds från intel 7000 serie eller amd 3000 serie var det om jag minns rätt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Datorerna och Windows 10 slutar inte fungera bara så där.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har inte fått glapp i någon USB-C kontakt, men då är jag också varsam med kontakter

Min Samsung A6, S20 och S22 har glappat till ibland. Det räcker med lite damm/smutsbildning vid anslutningsporten så måste man dit och göra rent. Men det var ingen skillnad på Micro-USB. Jag tar USB-C alla dagar i veckan framför Lightning och Micro-USB.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Hur blir det med MagSafe, rakapparater, utomhuskameror, eltandborste och pannlampor.

Dom flesta har en ”magnetisk” laddare till apparaten men USB-C i andra änden, kommer det fortsätta så?
Eller kommer det en ny vattentät standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingzor10:

vad gör du med dina usb c kabler, har aldrig i mitt liv lyckas paja en usb kontakt på 20 års tid

Välkommen tillbaka när du har barn 😆
Herregud vad det ryker usb-kablar här hemma. Sen köper jag visserligen inte alltid det allra bästa kvalitetsmässigt.
Men att inte ha sönder en usb-kabel på 20 år måste vara något av en bravad tror jag. Använder du kablarna? 😆

Ontopic
Förövrigt tycker jag det känns rätt konstigt att man nu låst fast sig vid en standard. Vad händer när man behöver komma vidare i utvecklingen och ersätta usb-c? Känns som det blir rejäl uppförsbacke då.
Som flera andra skrivit, varför ska detta beslutas av politiker?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Mitt intryck har varit att folk gillat USB-C. Efter att jag läst kommentarerna har jag ändrat uppfattning. Jag gillar dock USB-C, underbar kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Du skämtar va?

Permalänk
Skrivet av dan@work:

OT
öhhh- what?

varför skulle jag kasta min gamla laptop från ~2017 bara för att win 10 når end of life?

jag bara kör in Ubunto linux eller nått i den istället och låter den tuffa på som vanligt...

och även om end of life är i october så kan du ju fortfarande använda den till offline saker begränsad till det lokala nätverket inte som att den kommer explodera samma dag som win 10 når eol...

/OT

som många andra säger 1 steg frammåt iaf. nu ska vi bara få USB-C 2.0 också där de jobbat med att göra kontakten lite robustare typ ökat kontaktdimensionerna till närmer den på USB-A så den har lite kött att nöta på.

min telefon hade lätt kunna husera en fullstor USB-A om inte t.om. 2 så förstår inte varför den ska behöva vara så microskopisk...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

OT
öhhh- what?

varför skulle jag kasta min gamla laptop från ~2017 bara för att win 10 når end of life?

jag bara kör in Ubunto linux eller nått i den istället och låter den tuffa på som vanligt...

och även om end of life är i october så kan du ju fortfarande använda den till offline saker begränsad till det lokala nätverket inte som att den kommer explodera samma dag som win 10 når eol...

Om du känner att du klarar av att köra in Linux på den, så var kommentaren inte riktad mot dig. Microsoft har i praktiken monopol, så detta borde någon (EU) definitivt ta en titt på. Kan Linux köras på de här datorerna säkert, så finns det ingen anledning för Windows att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Positivt, phillips har ju länge haft propiertära 2 prong laddare.

Ja jag blev faktiskt förvånad att de gått över till USB-C, min Philips rakapparat har 2 prong laddare

Skrivet av g146:

Har det blivit nå krav på att kontakten blir bättre? Så jäkla kass som den är

Kass? Den fungerar alldeles utmärkt för mig, även på en gammal OnePlus 3 som användes som huvudtelefon i mer än 2.5 år. Inget glapp där och inte heller på min nuvarande, dock så har jag bara använt den i 6 månader

Skrivet av ggustavsson:

Visserligen bra med en enhetlig standard, men tråkiga är att USB-C är så mekaniskt klen och börjar glappa efter en tid, lite bättre än mini USB men inte med mycket.

tex till min mobil måste man trycka in den rejält och lägga den helt stilla för att inte sluta ladda, eller att kabeln glider ut helt, och nej det är inte nått fickludd i den som ställer till det.

USB-C borde ha försetts med nån form av klicklås, och gjorts lite robustare.

Känns som om du gör något med dina kablar, eller något, se citatet precis ovanför ditt i detta inlägg.

Skrivet av GuessWho:

Jag tror det var mest Apple som var motsträviga till att byta till USB C.
Tror Apple fått något samtal om att det där med att bya till USB C hade varit en bra grej.
Men Apples proprietära lightning kontakt, om andra ska göra sådana sladdar måste de betala licensavgifter och det tyckte Apple om.
De vill att du ska ha en "Apple sladd" till din iPhone eller iPad.

Annars tror jag de flesta andra tillverka redan har bytt till USB C.

Men som sagt Apple var motsträviga.
När det blir lagstiftning så blir det i ett annat läge.
Visst, de hade väl kunna låta bli att sälja iPhone inom EU.
Men det är väl ändå en stor marknad att tappa.
Eller kanske göra olika versioner för olika marknader.
Som en EU version med USB C och en USA version med lightning.
Men det hade väl inneburit merkostnader.

Sen att det kan få bieffekten att det även påverkar rakapparater och andra saker när lagen väl är på plats.

Ja, när det gäller telefoner så var det bara Apple som prompt inte ville köra med USB-C.

Skrivet av hockexx:

Min Samsung A6, S20 och S22 har glappat till ibland. Det räcker med lite damm/smutsbildning vid anslutningsporten så måste man dit och göra rent. Men det var ingen skillnad på Micro-USB. Jag tar USB-C alla dagar i veckan framför Lightning och Micro-USB.

USB-C telefonen som jag hade sist innan nuvarande (OnePlus 3) klarade dig bra, även efter 2.5 år som huvudtelefon. Däremot så hade min föregående telefon, en Xiaomi Redmi Note 5 en hel del damm i micro-usb ingången så fick hjälp av en vän som håller på med reparation av elektronik att rensa porten och så höll den i 2 år till typ

Skrivet av SanTeoX:

Välkommen tillbaka när du har barn 😆
Herregud vad det ryker usb-kablar här hemma. Sen köper jag visserligen inte alltid det allra bästa kvalitetsmässigt.
Men att inte ha sönder en usb-kabel på 20 år måste vara något av en bravad tror jag. Använder du kablarna? 😆

Jag tror knappt jag har haft sönder en USB kabel heller på mina närmare 13 år med smartphone iallafall.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag är helt för sådana här standarder. Men man får hoppas att den kan uppdateras då och då. Nog inte så kul att sitta med usb-c 2060.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja jag blev faktiskt förvånad att de gått över till USB-C, min Philips rakapparat har 2 prong laddare
Kass? Den fungerar alldeles utmärkt för mig, även på en gammal OnePlus 3 som användes som huvudtelefon i mer än 2.5 år. Inget glapp där och inte heller på min nuvarande, dock så har jag bara använt den i 6 månader
Känns som om du gör något med dina kablar, eller något, se citatet precis ovanför ditt i detta inlägg.
Ja, när det gäller telefoner så var det bara Apple som prompt inte ville köra med USB-C.
USB-C telefonen som jag hade sist innan nuvarande (OnePlus 3) klarade dig bra, även efter 2.5 år som huvudtelefon. Däremot så hade min föregående telefon, en Xiaomi Redmi Note 5 en hel del damm i micro-usb ingången så fick hjälp av en vän som håller på med reparation av elektronik att rensa porten och så höll den i 2 år till typ
Jag tror knappt jag har haft sönder en USB kabel heller på mina närmare 13 år med smartphone iallafall.

Inte jag heller men uttagen har jag pajjat, både micro b och c.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inte jag heller men uttagen har jag pajjat, både micro b och c.

Jag har inte haft sönder varken Micro-usb eller usb-c. Min syrra däremot har haft sönder usb-porten på en HTC Incredible S (detta är mer än 10 år sedan).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

På jobbet kravställer vi dubbla usb-c alternativt usb-c och barrel plug eller annan alternativ lösning på våra bärbara datorer. Portarna dör för snabbt och börjar glappa.

USB-C dockningsstationer är ett annat kärt besvär men på våra Dell går kabeln att byta ut vid behov i varje fall.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

240Watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingzor10:

vad gör du med dina usb c kabler, har aldrig i mitt liv lyckas paja en usb kontakt på 20 års tid

Med tanke på att standarden är cirka 10 år gammal så är det inte så konstigt att du inte gjorde sönder några usb-c kontakter de första 10 åren av dessa 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Med tanke på att standarden är cirka 10 år gammal så är det inte så konstigt att du inte gjorde sönder några usb-c kontakter de första 10 åren av dessa 20 år.

nu skrev han inte usb-c i 20 år, han skrev en usb kontakt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

About time