Nu är USB-C gemensam standard för laddare i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ber om ursäkt!
Brukar svar på frågor innan de kommer för det brukar vara ganska givet vad som kommer.
Här blev formuleringen inte riktigt chysst.
Im with you

Jag önskar dig ett gott nytt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg det till jobbet Lenovo Thinkpad 14 Gen 1 där USB-C glappar bara jag blåser på datorn

Ganska stor skillnad på att ha en arbetsdator som kopplas in och ur 4-5 ggr dagligen (många möten) i 3 års tid jfm privata prylar som knappt används.
Helt ofattbart att datorn bara har en vanlig USB-C-port, då den andra är någon form av multiport.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/m2x2cPrkpwhjjj8MHwgGiL-602-80.jpg.webp

På jobbet kör allt via USB-C (skärm, webbkamera, nätverk, ljud etc.) så de övriga portarna är smått överflödiga. Blev inte direkt bättre av trasiga drivrutiner i Windows 11 som även tvingar mig till USB-headset numera (för att undvika den interna kretsen).

Jag har samma problem med Thinkpad T14 Gen 1 AMD. Kan du inte ladda i båda USB-C portarna? Det märkte jag att jag kan då första porten gav upp

Jag köpte min dator för mina studier så det blev mycket i och ur pluggande under skoldagen, minst 6-7 gånger om dagen pga flera föreläsningar dagligen i olika klassrum, sedan om jag orkade även biblioteket på kvällen. (BTW skönt att studera i lite mognare ålder så lipper man allt festande och drama ). Sedan när jag kommit hem flyttade jag ofta på den från köksbordet till skrivbordet eller soffan. Jag var också försiktig med datorn kan jag tillägga då den var lite väl dyr.

Första porten höll i lite under 2 år. Först var det bara löskontakt men sedan gav den helt upp.

Det var då jag upptäckte att jag kan använda andra USB-C porten också :D.

Men det är ju bra för referens... Jag kan ju nu bara använda andra porten. Studierna tog slut så användningsfrekvensen minskade, gissningsvis ungefär dubbelt mindre användning.

Men ändå är vi här, lite under 3 år sendare och den andra porten har nu börjat ge upp... Samma sak, lite löskontakt som börjat...
Så, ungefär dubbelt mindre användning, nästan dubbelt längre livstid. Helt klart har porten en begränsad livslängd som är relaterat till antalet i och ur pluggningar, går inte att förneka. Och som sagt, jag är försiktig med den, speciellt nu då jag vet att porten är svag. Men det hjälpte inte.

Surt att slå till på stort med 8 Core Ryzen 4750, 48gb ram och 2x nvme ssdn (iallafall AMD versionen kan ha en liten i 2242 i WAN porten) så datorn ska prestandamässigt hålla länge men så är det USB-C skiten som dör för mig....

Men intressant att du också har en Thinkpad vars portar dör, online hare jag läst att andra har problem med sina Thinkpads också. Svårt att säga om Lenovo har kvalitetsproblem på sina portar eller är det folk som nu förväntar sig att använda sin bärbara jäkligt mycket som köper Thinkpads och dom slits mera pga det? Hade dom haft en vanlig skulle den dött tidigare?

Iallafall om man slår till och köper n T-serie istället för L-serie, där var ju enda skillnaden priset och påstådd robustare konstruktion. Vad hjälper nu det då laddningsportarna dör...

Enda andra märket jag hört att usb-c portarna börjat strula på var en Acer som en kompis har. Den datorn började däremot fysiskt falla sönder efter 6 månader, ethernet porten gick fysiskt fönder och skärmen hålls inte upp längre för gångjärnen höll inte länge

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som en vinst mot Lenovos gamla egna skitladdformst på legion etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fjädernylle:

Jag ser detta som en vinst mot Lenovos gamla egna skitladdformst på legion etc.

Drar den över 100watt träffas den inte av de här reglerna, så spel-laptops är i stort undantagna.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Trodde det blev lag på det några år sedan redan

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Samtidigt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Samtidigt:

<Uppladdad bildlänk>

Vad jag förstått det som så är det bara UK och Irland som laddare som man köper i Sverige som du behöver ha en adapter till inom iallafall EU. Syrran var iallafall i Italien utan problem med sin svenska laddare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Drar den över 100watt träffas den inte av de här reglerna, så spel-laptops är i stort undantagna.

*tableflip*

Fuuuuuuu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hur som helst är det inget förbud mot att ha en kontakt utöver USB-C, så för en bärbar kan man utan problem ha en USB-C och en vanlig plugg som kan hantera flera hundra watt intill.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Samtidigt:

<Uppladdad bildlänk>

Fast så där många varianter är det inte om du kommer med din mobilladdare. Det går hur bra som helst i t ex den franska och även den medföljande kabeln till ett nätaggregat till en dator passar ju. Det är bara jordstiftet som sitter annorlunda, men moderna jordade kablar fungerar med båda.

Storbritannien är inte med i EU längre, men de har en säkring i de stora kontakterna, så det är ju inte bara att byta kontakt. EU fick dock för sig att standardisera DCL för t ex taklampor, vilket leder till antistandardisering för svensk del. Det lär ju ta minst flera årtionden innan alla har det istället för den konstakt som har använts hur länge som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag förstått det som så är det bara UK och Irland som laddare som man köper i Sverige som du behöver ha en adapter till inom iallafall EU. Syrran var iallafall i Italien utan problem med sin svenska laddare

Jo men tänk alla apparater som säljs med två eller flera apparatkablar. Jag har nog kasserat minst ett tiotal danska apparatkablar. Materialet som går åt att tillverka en sån räcker antagligen till minst fem laddkablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo men tänk alla apparater som säljs med två eller flera apparatkablar. Jag har nog kasserat minst ett tiotal danska apparatkablar. Materialet som går åt att tillverka en sån räcker antagligen till minst fem laddkablar.

Sist jag fick en dansk apparatkabel var typ för 13 år sedan när jag köpte en HP dator 2011. Kan inte minnas att jag fått någon annan apparatkabel än svensk/EU sedan dess.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Sist jag fick en dansk apparatkabel var typ för 13 år sedan när jag köpte en HP dator 2011. Kan inte minnas att jag fått någon annan apparatkabel än svensk/EU sedan dess.

Ok, jag har fått det med datornätdelar, kaffebryggare och skrivare åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säg det till jobbet Lenovo Thinkpad 14 Gen 1 där USB-C glappar bara jag blåser på datorn

Ganska stor skillnad på att ha en arbetsdator som kopplas in och ur 4-5 ggr dagligen (många möten) i 3 års tid jfm privata prylar som knappt används.
Helt ofattbart att datorn bara har en vanlig USB-C-port, då den andra är någon form av multiport.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/m2x2cPrkpwhjjj8MHwgGiL-602-80.jpg.webp

På jobbet kör allt via USB-C (skärm, webbkamera, nätverk, ljud etc.) så de övriga portarna är smått överflödiga. Blev inte direkt bättre av trasiga drivrutiner i Windows 11 som även tvingar mig till USB-headset numera (för att undvika den interna kretsen).

Fast den där multiporten är ju också en helt vanlig USB-C och kan också användas för laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, jag har fått det med datornätdelar, kaffebryggare och skrivare åtminstone.

De 2 BenQ skärmar som jag köpt är över 10 år gamla Skrivaren köpte jag ca 2020 men kan inte minnas att det kom en dansk kabel med i den från Brothers

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast den där multiporten är ju också en helt vanlig USB-C och kan också användas för laddning.

Visst är det så, men den ger dåligt stöd till en relativt tjock USB-sladd.

Är inga problem med laddning, men med allt annat inkopplat så känns porten väldigt instabil jfm portarna på min Dell XPS eller MacBook Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Trodde det blev lag på det några år sedan redan

Ja och nej.
Lagen ifråga stiftades för ett par år sedan, men det är först nu reglerna börjar gälla. Tillverkare och importörer behövde ju lite tid att anpassa sig till de nya reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Logitech har redan haft USB-C på deras möss, iallafall vad jag sett de senaste åren. Min MX Anywhere 3s har -C iallafall

Hm hittade inga med USB-C när jag letade förra året. Men tänkte mest på donglen man får med för bra uppkoppling, den är väl fortfarande USB-A? Vilket gör att man behöver en dongle till sin dongle på tunnare datorer.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hm hittade inga med USB-C när jag letade förra året. Men tänkte mest på donglen man får med för bra uppkoppling, den är väl fortfarande USB-A? Vilket gör att man behöver en dongle till sin dongle på tunnare datorer.

MX Anywhere 3s som jag haft i sedan minst sommaren 2023 om inte längre har USB-C. Ja, donglen är det, men inte alla möss som man måste använde donglen. Den jag använder kan du använda Bluetooth också vilket jag gör när jag använder den till min bärbara dator. För min stationära använder jag donglen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

MX Anywhere 3s som jag haft i sedan minst sommaren 2023 om inte längre har USB-C. Ja, donglen är det, men inte alla möss som man måste använde donglen. Den jag använder kan du använda Bluetooth också vilket jag gör när jag använder den till min bärbara dator. För min stationära använder jag donglen.

Funkar den bra med BT? De jag har använt med BT funkar sämre än med dongeln (tidig trådlös från Logitech), även vid vanlig surf, tycker jag får någon eftersläpning.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Funkar den bra med BT? De jag har använt med BT funkar sämre än med dongeln (tidig trådlös från Logitech), även vid vanlig surf, tycker jag får någon eftersläpning.

Nu har jag inte använt den till multiplayer spel, så som COD eller BF, bara vanligt användande, så som surf så har jag inte märkt något problem med BT, ska sägas att det är nästan bara när jag reser som jag har med mig musen med den bärbara datorn (använder inte bärbara datorn i hemmet) och då med BT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Själv har jag första versionen av MX Anywhere (Unifying) samt MX Anywhere 2s (BT & Unifying). Tycker 2s:en funkar betydligt sämre över BT än Unifying-dongeln. Svårt att acceptera ryckigheten när min Razer Viper Mini (sladd) bara flyter fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Visst är det så, men den ger dåligt stöd till en relativt tjock USB-sladd.

Är inga problem med laddning, men med allt annat inkopplat så känns porten väldigt instabil jfm portarna på min Dell XPS eller MacBook Pro.

Ja det kan jag iofs hålla med om, jag kör min T480s enbart hemma i knät och kände att det var lite riskt med dom där portarna (iofs öven USB-A på andra sidan) att jag skaffade en vinklad kontakt, plus designade och 3D-printade ett slags extra stöd så det inte skulle riskera att flexa sönder. Men för min del känns det ganska mycket som ett edge case, plus att även USB-A-porten är i samma riskzon så.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sveklockarn:

Samtidigt:

<Uppladdad bildlänk>

De flesta länder funkar med en variant iofs. Vi (grön) fungerar bra i Italien och Belgien exempelvis
Typ C används i hela Europea och många andra länder tydligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Dongel är märkbart bättre på Logitech MX2 och MX3 i alla fall, men jag har vant mig med den något ”ryckigare” (i jämförelse) muspekaren för jag orkar inte ha adapter till dongeln.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Samtidigt:

<Uppladdad bildlänk>

Länder där man kan använda europlug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tack EU!

Oavsett om usb-c är optimal eller inte så är standardisering fantastiskt! Så härligt att bara kunna låna en laddare var som helst oavsett om det är för en powerbank, mobil, laptop, headset, steamdeck…

Jag tänker mig att det är ungefär så där det låter i korridorerna hos de som lagstiftat om detta.
Fast nu är det inte så enkelt. Laddare, kablar och enheter måste fortfarande vara kompatibla med varandra. USB-C är mer än bara EN standard.

Men jag håller absolut med om att det är bra när det tas fram standarder. Vad jag motsätter mig är när de stöps i lag, i synnerhet när lagen dessutom bara ska gälla vissa men inte andra.

Skrivet av GuessWho:

Jag tror det var mest Apple som var motsträviga till att byta till USB C.
...
Att Apple och deras motsträvighet är huvudanledningen till denna lagstiftning.

Apple har inte varit motsträviga. De var en av de första att implementera standarden (USB-C). De valde att göra det där det passade, och inte på sina mobiler som behöver en robustare kontakt och där de redan hade marknadens mest robusta kontakt (i produktsegmentet).

Skrivet av Sveklockarn:

Huvudanledningen till lagstiftningen är EUs ständigt expanderande byråkrati.

Politiker ska inte lagstifta om tekniska lösningar, hur bra man än tycker att det är med USB-C.

Jag håller med dig. Att folk inte motsätter sig denna form av politisk styrning förvånar mig. Jag antar att många inte tänker efter vad det är som försigår här.

Skrivet av SanTeoX:

Välkommen tillbaka när du har barn 😆
Herregud vad det ryker usb-kablar här hemma. Sen köper jag visserligen inte alltid det allra bästa kvalitetsmässigt.
Men att inte ha sönder en usb-kabel på 20 år måste vara något av en bravad tror jag. Använder du kablarna? 😆

Ontopic
Förövrigt tycker jag det känns rätt konstigt att man nu låst fast sig vid en standard. Vad händer när man behöver komma vidare i utvecklingen och ersätta usb-c? Känns som det blir rejäl uppförsbacke då.
Som flera andra skrivit, varför ska detta beslutas av politiker?

1. Om man har sönder saker / teknik så är man kanske inte mogen att ta ansvar för saker / teknik. Bara en tanke.
2. Håller med. Det är hämmande för den tekniska utvecklingen när politiker lägger sig i på detta sätt. Jag tycker det är bedrövligt.

Skrivet av walkir:

Ja du, Lenovo är inte duktiga på att implementera USB-C. Har också erfarenhet från dessa 😂

Skrivet av Söderbäck:

Det här är för konspirationsteoretiskt för min del ;).

Skulle det här tillämpas överallt skulle vi haft ordentligt med problem - på många fronter.
Bara en sådan sak att det finns lagar om tekniska lösningar för brandskyddd i publika byggnader - det skulle i så fall inte vara lagkrav.
Även alla lagar som gäller radiofrekvensuppdelning för kommunikation - ner i papperskorgen. Säkerhetsnivåer för strålning - inget är olagligt för vilka tekniska lösningar som får användas.
Att en router strålar 1000 gånger starkare och slår ut allt annat wifi i området - eller att man sätter upp sin egen internetbrygga som slår ut flygtrafikskommunikation kring staden...

"Men det här är ju inte tekniska lösningar".
Jo - det är det ju fakiskt visst. Därför tror jag inte man ska dra gränsen vid att politiker inte ska lagstifta om tekniska lösningar. De är nämligen den enda instansen som KAN lagstifta. Så om inte de gör det så är det ingen. Som alternativet ovan...

Man kan bli mer specifik här. EU bör inte lägga sig i kontaktstandarder för elöverföring då.

Här kan jag ju tycka att det är bättre med gemensam standard för vägguttag. Helst inom hela EU - men iaf att det finns lagar för gemensam standard inom respektive nation. De länder som har ett gäng olika konkurrerande vägguttag i dagsläget har det inte roligare - på nåogt sätt faktiskt ;).

Det blir äpplen och päron när du jämför laddkontakter med "störsändare".
Vad jag väljer för telefon och dess laddkontakt påverkar inte vad du kan välja för telefon och dess laddkontakt. Det står liksom inte i konflikt. Därför anser jag att EU gör fel när det lagstiftar om detta.

Nu har jag inte längre en valmöjlighet. Jag kan inte längre rösta med min plånbok.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Samt att batteriet/telefonen blir varmare och sämre energianvändning. Jag laddar min telefon varje natt och har inte fått glapp (förutom en gång pga damm vilket jag löste) på någon telefon

På grund av ett missöde med en telefon för några år sedan så laddar jag aldrig mobilen när jag ska sova. Det var ren tur att man klarade sig utan skador när den började brinna sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

På grund av ett missöde med en telefon för några år sedan så laddar jag aldrig mobilen när jag ska sova. Det var ren tur att man klarade sig utan skador när den började brinna sist.

Bra gjort. Synd att det ska behöva hända eller nästan hända för att folk ska sluta ladda på natten.
Dock väldigt glad att ni klarade er. För mig var det på en resa där någon i 2 rum bort laddade i sängen när de var ute och hela rummet blev förstört.
Hoppas bara fler slutar ladda på natten, även med 5V/1A finns risker.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Bra gjort. Synd att det ska behöva hända eller nästan hända för att folk ska sluta ladda på natten.
Dock väldigt glad att ni klarade er. För mig var det på en resa där någon i 2 rum bort laddade i sängen när de var ute och hela rummet blev förstört.
Hoppas bara fler slutar ladda på natten, även med 5V/1A finns risker.

Jag har installerat eluttag med inbyggd USB-A + C i hela lägenheten, det är ja per definition USB-laddare som alltid är strömförsörjda. Ska jag bryta huvudsäkringen när jag inte laddar?