Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte hårddisken

Hej!

Min son har en Lenovo IdeaCentre AIO 3. När han fick datorn levererades den med Windows 11. Han tyckte det var svårt att hantera, och en Chrome OS variant installerades som heter Fyde OS?. Nu är han lite äldre och ville ha Windows igen.

Då försökte jag installera en ISO-fil av Windows 11, och jag fick igång installations programmet för Win. Men, den hittar ingen hårrdisk. Då dumt nog, raderade jag hårddisken på datorn via Bios. Nu vägrar den starta med något alls, inte USB, ingenting. Det enda den visar någon form av internet access och en mac adress. Hårddisken som sitter i är en M.2 drive av märket Samsung.

Hur får jag igång hårddisken igen så jag kan installera Windows? , kan någon hjälpa mig?

Mvh Patrik

Permalänk
Medlem

Tryck f12 medans du startar datorn för att välja att boota från USB. Eller funkar inte det heller?

Permalänk
Medlem

Hej! tack för ditt svar. När jag trycker på F12, så hittar den inget usb, den visar bara nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pats1407:

Hej! tack för ditt svar. När jag trycker på F12, så hittar den inget usb, den visar bara nätverk.

Kolla på denna video på en sekundär skärm/mobil medans du installerar windows 11 med USB:et på den primära datorn Den visar dig steg för steg

https://www.youtube.com/watch?v=gNMQFT2HAiY

Permalänk
Medlem

tack för svaret...ska prova detta. Men hur löser jag situationen med att den inte vill hitta USB minnet? eller jag ska välja att den ska boota från minnet först i Bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pats1407:

tack för svaret...ska prova detta. Men hur löser jag situationen med att den inte vill hitta USB minnet? eller jag ska välja att den ska boota från minnet först i Bios?

Exakt, följ stegen i videon så kommer du lösa det steg för steg

Permalänk
Medlem

"Då dumt nog, raderade jag hårddisken på datorn via Bios."

Ovanstående var en bios-funktion jag inte kände till...

On Topic:
Om inte Plajtons guide löser ditt diskproblem,
tycker jag du skall testa en bios reset. (ClrCmos)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat ett bootbart usb-minne som i filmen. Det går igång och allt verkar fungera bra.....tills man ska välja plats för att installera Windows 11. Då ser inte windows hårddisken. Jag har börjat fundera på om det är så att Fyde OS, gjort om hårddisken i något annat system, som bara Chrome OS kan läsa? .GPT, MBR? något sådant? och då är min fråga, hur gör jag för att rätta till detta via dos, som finns med på windows installations usb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pats1407:

Nu har jag fixat ett bootbart usb-minne som i filmen. Det går igång och allt verkar fungera bra.....tills man ska välja plats för att installera Windows 11. Då ser inte windows hårddisken. Jag har börjat fundera på om det är så att Fyde OS, gjort om hårddisken i något annat system, som bara Chrome OS kan läsa? .GPT, MBR? något sådant? och då är min fråga, hur gör jag för att rätta till detta via dos, som finns med på windows installations usb?

Syns ingen disk alls? Ta kort med mobilen och posta hur det ser ut i det steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pats1407:

Testa det här så kanske disken syns igen:

Vid skärmen där du ska välja var du ska installera Windows:

Om du kör UEFI: öppna cmd (shift+F10) och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill installera på, oftast select disk 0) OBS! Välj rätt disk här!
clean
convert gpt
exit
exit

OBS! SEDAN UPPDATERAR DU OCH INSTALLERAR PÅ OALLOKERAT UTRYMME. OBS!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Om det är en senare typ av ISO fil ni laddat ned, så kan det behövas drivers för hårddisk. Det är helt uppåt väggarna, men jag hade det problemet då jag byggde upp en dator till en god vän, för bara nån månad sedan.

Permalänk
Medlem

Nu har det löst sig med att få tillbaka Windows. Jag gick in i bios och valde en annan inställning för hårddisken (vad den hette har jag glömt nu) vips så dök hårddisken upp i Windows, och jag kunde installera Windows. Tack till alla som försökte hjälpa mig.