Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Permalänk

Bra att det är dyrt. Det ska kosta att ligga på topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fast, vi är nog fler som ifrågasätter köpandet/leasandet av bilar som kostar folk hutlösa summor varje månad. Så det med att det bara är elektronik är inte riktigt sant.

Och jag menar väl mer att man kan få en galet bra spel upplevelse för 1/4 av den summan (om korten nu kostar 30000kr+). Det är bara stänga av RT och du maxar alla spel ändå (typ som mitt 6959XT som jag fick för 5890kr).

Nvidia säljer alltså på dig RT för ett påslag på hundratals procent. Ovh det är bara ett fåtal spel som stödjer det.

Många tänker det, men ingen går ju fram och förklarar hur dum personen är som tagit X lån för den eller den andra grejen? Jag har då aldrig upplevt det.

Nej ingen häcklar någon för att ha en fin bil vad jag upplevt, det har väl varit några kommentarer om elbilar vilket är i tiden. Men nämner du på jobbet att du köpt ett grafikkort för 10k+ så tycker de du är tokig. Om man inte jobbar i den krets där det är normalt då.

Jag försökte inte diskutera värdet i datorprylar, jag anser att man bör lägga ner mycket pengar på en hobby om den tar större delen av ens fritid. Jag drog bara en jämförelse hur gemene man tycker man är galen för att man lägger "peanuts" på sin största hobby.

Jag kör inte Nvidia, det ser du i min kommentar. På min sekundära dator gör jag det. Det finns en anledning att jag valde 7900 XTX MBA så klart. Men jag dömer inte folk som valt 4070/4080/4090 vid release eller annat, man prioriterar olika bara.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter:
¤ Att lira i 4K/240Hz kostar 31,5k SEK
¤ 4090 tappade plötsligt mycket värde med tanke på 5080s pris

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Finns väl ingen vettig människa som köper ett grafikkort för 31000kr+?

Blir typ 650 kr i månaden om man byter efter 24 mån och får tillbaka 50% av inköpspriset när man byter. Släng på lika mycket till så är det väl en hobby i nivå med ett gymkort och lite träningskläder…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Blir typ 650 kr i månaden om man byter efter 24 mån och får tillbaka 50% av inköpspriset när man byter. Släng på lika mycket till så är det väl en hobby i nivå med ett gymkort och lite träningskläder…

Nu kommer som vanligt alla försvarstal.

Permalänk

Hahahaha! Bs de fan så klart jag inte kommer pröjsa över 30k my ass heller jag nöjd med min 4090 så länga prais the lord, när den sjunker i pris om världen lever då så yes kan köpa mycket längre fram men lägg av dessa priser är retarder vadfan snart ska man panta in huset för en grafik kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Tycker att staten ska lägga till lyxskatt(punktskatt) på 5090. Har man råd att betala 30k då kan man lika gärna pröjsa 40k 😂

Alla 5090 kommer inte gå till gamers, väldigt bra kort att jobba med i Blender också.
Så jag vet inte om du tycker att det är ok att vi beskattar ditt jobb med 25% extra skatt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med att priset är sjukt, men många verkar tycka, har inte jag råd så ska ingen annan ha det heller...

Men det klart Nvidia vill ha pengar.. som det ser ut nu så går ju de i princip med förlust för varje gaming kort de gör. Hade varit bättre att göra ai kort. 5090 kan de förmodligen sälja till mindre företag och vill någon crazy privat person köpa dem, så kan de göra det...

Jag sålde mitt 4090 för 15 tusen, så jag kommer att köpa oavsett, men tror inte jag kommer vara så het på gröten nästa generation

Sen har vi ju kinas hot mot taiwan som ligger och lurar också. Kan sätta käppar i hjulet för produktion..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Men det blir 0 i månaden om du inte köper kortet. Checkmate apologists.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men det blir 0 i månaden om du inte köper kortet. Checkmate apologists.

Du kan dö med 10 miljoner på banken också. Det är väl upp till var och en att avgöra om man tycker det är värt det. Nu är det ju bara rykten, läge att invänta officiella kanaler, men att det är mycket pengar, det är en sak som är säker.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Inte intressant att med grafikkort denna generation heller, pinsamt med konstgjorda underskott och priser som inte är verklighetsbaserade

Permalänk
Medlem

En sak är säker, ett RTX 5090 skall inhandlas på Inet och ingen annan butik, möjligtvis Komplett Köper jag ett kort för 30-35 000 kr så vill jag ha bästa möjliga ÅF som kommer agera seriöst vid eventuella garantiärenden.

De flesta kort kommer med 2-3 års garanti, Gigabyte har 4 år på några modeller men frågan är om den garantin är värd något då Gigabytes RMA process har visat sig vara relativt värdelös.

ASUS ska vi inte ens prata om.

Är ett referenskort från Nvidia det bästa valet? Dessa lär dock inte säljas på Inet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det ni alla missar är att varken kurvan för prestanda eller tillverkning är linjär. Ni kan fortfarande köpa ett grafikkort för 3-5k som är mångdubbelt så snabbt som ett kort som är 5-10 år gammalt.

Vill man köra allt på ultra i 4k i 200 fps så kostar det. Men tröskeln att köpa en OK speldator har nog aldrig varit lägre.

Permalänk
Medlem

Priser helt klart inspirerade av vad folk visade sig vara villiga att betala under "komponentbristen" för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem

Sinnes, men 90-serien är ju för entusiaster och inget som gemene man behöver/kommer att köpa. Endast de som vill/kan slösa bort sina pengar kommer köpa ett grafikkort för 30K. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är ju lika rimligt som bilen. Toyota är generellt dyrare än många andra märken beroende på modell, men ingen annan tillverkare förutom möjligtvis Lexus som ägs av Toyota kommer i närheten av pålitlighet och livslängd.

Då du planerar att ha ditt RTX 4090 i många år känns det som att det matchar prefekt

Mvh

Gulligt skrivet av dig ☺️ Just pålitligheten och den låga driftskostnaden gjorde Toyota till ett givet val. Det är också första gången i livet som jag köpt en bil (som 39-åring, tog körkort i somras efter att tidigare bara kört tåg och cykel) så hade inget behov att matcha ungdomligt testosteron med motoreffekt och styrka 😃. God fortsättning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det sura för spelare är att de får betala för minne de inte behöver för att komma åt den snabbaste GPU'n.

Det är väl generellt sant det du säger, men gäller tyvärr inte oss som lirar star citizen. Kör endast i 1440p och spelet tar redan 16 gb vram (enligt adrenalin) innan spelet är färdigt på långa vägar. Så 16 gb vram är minimum för just det spelet idag om inte gpun skall flaska i låga 1440p, därav varför jag valde RX7900XT 20 gb som var det enda alternativet jag hade råd med som gav mig tillräckligt vram. Jag ville ha 4 gb extra för att ta höjd emot eventuella nära stående patcher som kanske höjer gränsen ännu mer.
Jag är rädd att 16 gb vram kan vara för lite för vissa spel redan idag, och det är väl det som gör det ännu jävligare för de som inte är pålästa 😕

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Tror att jag skippar denna generation också. Kan bli tvungen att uppgradera ifall Witcher 4 blir bra men får väl se sen.

Jag går i samma tankar. Att ha ett grafikkort är i sig inget nöje utan det är speltimmarna som skall försvara priset. För mitt 3080 löstes det av Cyberpunk, men vilket spel kommer lanseras de närmaste par åren som kommer kräva ett 5080?

Witcher 4 lär ju inte släppas de närmaste 2-3 åren, kanske inte GTA6 heller. :-/

Permalänk
Medlem

Har nån lust att förklara varför rubriken är "Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade" när ingenting är avslöjat, utan allt bara är spekulation?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk

Det blir till att titta på streamers som spela fortsättningsvis. Nvidia kan sätta sina kort i halsen på sig själv vad mig beträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det är väl generellt sant det du säger, men gäller tyvärr inte oss som lirar star citizen. Kör endast i 1440p och spelet tar redan 16 gb vram (enligt adrenalin) innan spelet är färdigt på långa vägar. Så 16 gb vram är minimum för just det spelet idag om inte gpun skall flaska i låga 1440p, därav varför jag valde RX7900XT 20 gb som var det enda alternativet jag hade råd med som gav mig tillräckligt vram. Jag ville ha 4 gb extra för att ta höjd emot eventuella nära stående patcher som kanske höjer gränsen ännu mer.
Jag är rädd att 16 gb vram kan vara för lite för vissa spel redan idag, och det är väl det som gör det ännu jävligare för de som inte är pålästa 😕

Jag tänkte på 5090 som ju har 32Gb minne, håller med om 16 kan vara för snålt för de kommande 2-3 åren (även om just Star Citizen är något av en udda fågel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

Har nån lust att förklara varför rubriken är "Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade" när ingenting är avslöjat, utan allt bara är spekulation?

Läser du artikeln så: "från en kinesisk webbutik, som listar de kinesiska priserna på RTX 5090 och 5080 som 19 000 respektive 10 000 yuan. Det motsvarar cirka 31 500 respektive 16 600 kronor med svensk moms istället för kinesisk (som ligger på 13 procent)."

...så nej det är inte spekulation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Läser du artikeln så: "från en kinesisk webbutik, som listar de kinesiska priserna på RTX 5090 och 5080 som 19 000 respektive 10 000 yuan. Det motsvarar cirka 31 500 respektive 16 600 kronor med svensk moms istället för kinesisk (som ligger på 13 procent)."

"Kontot har delat en detalj från vad som ser ut att vara ett nyhetsbrev eller liknande från en kinesisk webbutik"

Jag vet inte ens hur man i sin vildaste fantasi kan hävda att något är avslöjat bara för att någon lagt upp något på nätet som "ser ut att vara" "från ett nyhetsbrev eller liknande" "från en kinesisk webbutik".

Visa signatur

8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Finns det någon länk till den påstådda butiken, det enda jag sett är youtubeklipp och bilder.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

"Kontot har delat en detalj från vad som ser ut att vara ett nyhetsbrev eller liknande från en kinesisk webbutik"

Jag vet inte ens hur man i sin vildaste fantasi kan hävda att något är avslöjat bara för att någon lagt upp något på nätet som "ser ut att vara" "från ett nyhetsbrev eller liknande" "från en kinesisk webbutik".

Okej, jag kan tyvärr inte hjälpa dig förstå artikelförfatterens logik till rubriksättningen bättre än jag redan försökt göra..

Permalänk
Medlem

Kan avslöja att 5090 kommer vara betydligt billigare än som tidigare har avslöjats, åtminstone för Sverige och åtminstone för dom 100 lyckligt lottade som beställer först.

Källa: Internet via Sweclockers som var först ut med nyheten.

Visa signatur

8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Finns det någon länk till den påstådda butiken, det enda jag sett är youtubeklipp och bilder.

Vet inte, inte jag som skapat denna artikel så känner ingen skyldighet.

Permalänk
Medlem

Delvis märklig ton i denna tråd. En användare sa någonting jag tycker var klokt dock:

Skrivet av BrottOchStraff:

Beror på hur man tänker. Finns många som har betydligt dyrare hobbys än så, typ hästar, motorsport, golf etc etc

Säg att man bygger dator för 50000 och uppgraderar var 4e år, med ett restvärde på 20% av inköpsvärdet då kostar det typ 830kr/mån. Finns säkert folk som lägger den summan på att ha flera videotjänster som Netflix etc igång samtidigt utan att ens tänka på det

Såklart är det inom allas rätt att klaga på priser man inte tycker om - det är ju subjektivt. Men ser också tyvärr här en hel del kommentarer med passiv-aggressivitet mot de som faktiskt vill köpa dessa kort, frågandes om hur man har råd osv. Och ja, har man inte råd att lägga undan 800kr/månad så har man väl inte. Kanske får man väl då lägga 3-400kr/månad istället (om man faktiskt valde att månadsspara till nästa uppgradering, vilket jag dock killgissar <15% här gör).

Om jag ser till mitt riktiga liv, på kompisar och bekanta, så är det inte alls ovanligt att många spenderar 1000-3000 kr/mån bara på nikotinprodukter (snus, vapes, tuggummi osv). En annan över 1000 kr/mån på energidricka. Andra beställer skräpmat flera gånger i veckan för ett x antal tusen. Vissa har bil som de lägger 4-5k extra per månad endast för "status". En del slänger nån dryg tusenlapp per månad på alkohol, och andra går på konserter. Sen streamingtjänster, onödigt dyra abonnemang, m.m... Många med katt/hund spenderar mellan 800 upp till 4 000kr/mån per djur mellan mat, försäkring, veterinär, dagis, osv. Själv är jag allergisk. Jag känner nog ingen som inte lägger minst 1000+ kr/mån på något sorts överflödigt "trams".

Det är också ett lustigt kontrast att alla på Sweclockers tydligen har monsterlöner långt över snittet, men samtidigt klagas det på bara 800 kr/månad för ett verkligen entusiastsystem inom sin (troligen) primära hobby. Många välbärgade som låtsas inte ha råd. Så gissar att de flesta bara inte månadssparar och kan därmed inte hantera utgiften när den kommer, eller så spenderar de sina pengar på annat trams. Men det är ju okej, för alla får själva välja och prioritera vad man personligen vill bränna pengarna för sitt nöje på.

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk
Medlem

Citat "However, Tom's Hardware notes that this may not translate 1:1 with the US price. Because China has a 13% VAT, the "real" price would be around $2,200 for the 5090 and $1,200 for the 5080."

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jag uppgraderade från ett 1050 2gb till nya Arc B580, kanonbra kort, kan rekommenderas.
Skit i dessa fantasimisfoster till nvidia kort och köp på en vettig nivå, så kan du spela och ha kul.
Andra bra alternativ är rx 7700xt och rx 7800xt.
Enda vettiga nvidia kortet om du prompt ska ha nvidia är rtx 4070 och 4070 super.

Skönt att alla är likadana, med samma möjligheter och behov.