Internets stamroutrar nästa mål för antipiratlobbyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Right.. för den människan skulle aldrig få för sig att arbiträrt censorera saker... 🙄

Han är en av få peroner som hatar all censur inklusive moderering på hans kära X vilket faktiskt också är en slags censur han även motsätter sig. Jag håller inte med honom om mycket, men där har han faktiskt
rätt.

Permalänk

Läskig!

Vi människor är verkligen rent överjävliga på att förstöra för oss själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Jag förutsätter att systemet endast kommer att användas för att blockera sidor där piratkopiering förekommer och att ändamålet inte på något sätt glider till att även innefatta förföljelse av dissidenter, övervakning av obekväma journalister eller kontroll av medborgare som försöker kommunicera fritt och oövervakat.

Mm eller hur

Permalänk
Medlem

får en att tänka tillbaka på när piratpartiet var stort och kom in in i EU parlamentet valet 2009 jösses vad tiden går fort.
lyssnar fortfarande ibland på : Dissa IPRED av Mellony.

undra vad som hänt med Sverige om antipiratbyrån fått leka helt fritt 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Elon Musk får synda på med starlink och bygga sitt eget internet som är fritt från sådant här skit.

Om du tror Starlink är bättre då får du tänka om.
https://www.pcmag.com/news/dont-try-to-pirate-movies-on-space...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Främsta orsaken är att det är jävla ockerpriser från GlobalConnects sida

Ska du gå i ide? Vad betalar du för din uppkoppling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Han är en av få peroner som hatar all censur inklusive moderering på hans kära X vilket faktiskt också är en slags censur han även motsätter sig. Jag håller inte med honom om mycket, men där har han faktiskt
rätt.

Fast det är ju inte sant någonstans?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

TPB är inte olagligt i sig. Det finns även lagliga torrents på TPB och liknande sidor.

Varför skulle då internetoperatörer tvingas betala böter om TPB och avarter inte blockeras (på DNS-nivå).

https://www.sweclockers.com/nyhet/36164-internetoperatorer-tv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Varför skulle då internetoperatörer tvingas betala böter om TPB och avarter inte blockeras (på DNS-nivå).

Det som är så skrattretande det just det är att blockera det på DNS-nivå inte löser just nånting

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Elon Musk får synda på med starlink och bygga sitt eget internet som är fritt från sådant här skit.

Rofl...

Då måste han ha en extrem ekonomisk vinning i det för att ens tänka tanken.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

rätt.

Han är ju också känd att censurera människor han inte gillar på sin plattform så jag vet inte riktigt hur du får ihop det med din logik att han skulle vara en förkämpe för yttrandefrihet.
"ja fast dom tycker ju fel så då är det okej!" - alla som förvarar Elon Musk nu för tiden och inte har ett uns av självinsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Som sagt, känns som att det är rätt beslut att ha sagt upp internet.
Finns ju ingen vits i att betala multum för något som är mer censurerat än säkerhetsklassade handlingar.

Om du menar mer censurerat än säkerhetsklassade handlingar från Lantmäteriet, Transportstyrelsen och 1177, så är allt fortfarande ganska öppet

Själv kör jag VPN för att komma förbi geoblocking och blockering av enstaka sidor.

Även bättre att konfigurera en DNS (NextDNS i mitt fall) själv så att man vet vad man får!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

rätt.

Jag tänkte precis som du. Men jag antar att du inte sett den senaste "shit storm:en" på X sedan julafton?

Men X är väl bättre än typ allt annat tillgängligt (trots senaste dagarnas censur), tillsammans med Rumble. Och bättre än det var under föregående ägare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det som är så skrattretande det just det är att blockera det på DNS-nivå inte löser just nånting

Sant. Men det som föreslås i artikeln kommer kräva andra omvägar för de som absolut måste ägna sig åt piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Mm, Elon Musk är verkligen killen man vill ska styra och ställa när det gäller frihet. Fläckfritt omdöme och umgänge.

.
Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Mm, Elon Musk är verkligen killen man vill ska styra och ställa när det gäller frihet. Fläckfritt omdöme och umgänge.

Freedom of speech är i vissa kretsar lika med "okej att hata woke". Övriga åsikter behövs ju inte.

Förenklat ta Musks parti i familjefejden mellan honom och son/dottern.

🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vad det gäller Brasilien skulle jag inte vara superförvånad om ändamålen glider i just sådana riktningar. Landet må vara en demokrati på pappret, man håller allmänna val osv, men det finns också en historia av allmänt hårt hållen befolkning och trakasserier mot obekväma journalister.

Landet är odemokratiskt nog för att rättighetsinnehavarorganisationer sannolikt ska kunna köpa den här sortens tjänster av personerna som bestämmer.

Vadå, Brasilien som ligger i framkant.

Som att de har släppt Mega Drive 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

rätt.

Elon Musk är inte direkt glad i folk som är kritiska mot Tesla bilar eller Tesla som företag.

Exempelvis, för länge länge sedan så släppte Tesla en Roadster som var baserad på Lotus Elise. Det var före Model S och Model X och de övriga modeller som finns idag.

BBC Top Gear med Jeremy Clarkson recenserade Tesla Roadster och inte så positiv över dess begränsade räckvidd och andra problem.

Elon Musk skickade en stämning.
Minns inte om stämningen var mot BBC, Top Gear eller Jeremy Clarkson.

Hur som helst.
Att vara för fritt tal och att stämma folk som har andra åsikter än en själv rimmar dåligt.

Lite galet att lansera ett fordon som Cybertruck också.
Anledningen till att Cybertruck är laglig i USA är att de har inga regler för "pedestrian safety"
Alltså det är fortfarande olagligt i USA att ta en bil och avsiktligt köra över fotgängare.
Men det finns inga krav på fordonstillverkare för att göra skador mindre allvarliga med deformeringszoner eller dylikt.

Det finns också fall med folk som har bogserat tungt med Cybertruck och bakdelen av chassit har slitits loss.
Men i USA är säkerhetskraven tydligen att biltillverkaren måste säga att bilen är säker.
Att EU har större säkerhetskrav på fordon än "trust me bro" är anledningen att Cybertruck inte är gatlegal inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

För att de inte aktivt tar bort olagligt innehåll. Men det finns inget olagligt i att använda sidan så länge det enbart gäller lagligt innehåll.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gothenburg:

Som sagt, känns som att det är rätt beslut att ha sagt upp internet.
Finns ju ingen vits i att betala multum för något som är mer censurerat än säkerhetsklassade handlingar.

Det vore extremt intressant att få veta hur du skrev ditt inlägg utan internet.

Nejtack, core-nätet ska bara switcha/routa trafiken och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

När man säger upp abonnemang brukar man ha uppsägningstid.

Någon annan ställde ungefär samma fråga.

De svarade:

Skrivet av gothenburg:

Via internet. Jag skrev att jag har sagt upp det.
Sista dagen är imorgon då mitt avtal med Telenor går ut.

Skrivet av tcntad:

Nejtack, core-nätet ska bara switcha/routa trafiken och inget annat.

Ja det låter vettigare.

Permalänk
Medlem

Nej tack, låt stamnätet vara ifred och sköta sitt jobb.

Skrivet av Ceji:

rätt.

Nej, han har (som vanligt) fel även när det gäller detta, han verkar bara vara långsam på att begripa det.

En läsvärd speed run rörande moderering på sociala plattformar, särskilt internationella:

https://www.techdirt.com/2022/11/02/hey-elon-let-me-help-you-...

"It’s kind of a rite of passage for any new social media network. They show up, insist that they’re the “platform for free speech” without quite understanding what that actually means, and then they quickly discover a whole bunch of fairly fundamental ideas, institute a bunch of rapid (often sloppy) changes… and in the end, they basically all end up in the same general vicinity, with just a few small differences on the margin."

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GuessWho:

När man säger upp abonnemang brukar man ha uppsägningstid.

Någon annan ställde ungefär samma fråga.

De svarade:

Ja det låter vettigare.

Ja jo, jag hade det i bakhuvudet:)

Absolut, fippla inte med stamnätet, det blir inte bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja jo, jag hade det i bakhuvudet:)

Absolut, fippla inte med stamnätet, det blir inte bra

Nätet kopplades ur kl 00.00.

Nu kör jag mobilt så länge tills något annat dyker upp. Men är rätt less på alla som motarbetar ett fritt och öppet internet så snart blir det att läsa böcker framför en brasa eller något istället.

Jävla Ylva Johansson och alla andra.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Plot twist; båda ändarna av uppkopplingen är nu ersatta av ett gäng LLM:er. Allt som skrivs är från en LLM och allt som läses i andra änden skrevs av en annan oberoende LLM.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag tänkte precis som du. Men jag antar att du inte sett den senaste "shit storm:en" på X sedan julafton?

Men X är väl bättre än typ allt annat tillgängligt (trots senaste dagarnas censur), tillsammans med Rumble. Och bättre än det var under föregående ägare.

Rumble är ju ett riktigt träsk och kaninhål för konspirationsteorier mm. Ingen brist på på X heller, även om det finns vettigt material också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Nätet kopplades ur kl 00.00.

Nu kör jag mobilt så länge tills något annat dyker upp. Men är rätt less på alla som motarbetar ett fritt och öppet internet så snart blir det att läsa böcker framför en brasa eller något istället.

Jävla Ylva Johansson och alla andra.

Ylva Johansson? Det låter som ett sunt bestlut att koppla av dig från internet. För både dig och internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Går och poppar en påse popcorn!

Det är ett rättså kontroversiellt agerande då skalen från popcorn (smärsamma tandköttsinflammationer) orsakar mera fysisk skada på människor än TPB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

du beheöver itne använda detta hypotetiska elon-net utan du kan fortsätta använda internet som blir allt mer reglerat och övervakat av myndigheter.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Freedom of speech är i vissa kretsar lika med "okej att hata woke". Övriga åsikter behövs ju inte.

🥳

Oj 😅 det hade jag inte ens tänkt på, men du har förstås otroligt rätt. Människor kan då förvanska allt.