Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Avstängd

La Brea serie från 2021, sedd på Netflix

Rätt bra serie men som vanligt är det ett skit att fastna på serier på streamingtjänster som Netflix som ofta ger ut ofullständiga serier även fast det finns flera säsonger släppta. Googlar man så ser man att det tydligen finns 3säsonger och Netflix har bara första...

Sånt här blir man så sjukt less på att man funderar på hålla sig till filmer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Fick upp ögonen för "Luther" efter jag sett att SVT börjat sända säsong 3. Har plöjt igenom säsong 1-3 senaste tiden på Netflix som även har säsong 4 och halva 5:an uppe.

Väldigt bra, brutalt, välspelat brittisk kriminaldrama med genomgående storytrådar och utmärkta skådisar. Det bästa är nog ändå nivån på de så in i helsike ondskefulla psykopater de lyckats skapa. Rekommenderas varmt.

Höga betyg på IMDb

Idris Elba är grym.
Har du inte sett The Wire så rekommenderas den starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

La Brea serie från 2021, sedd på Netflix

Rätt bra serie men som vanligt är det ett skit att fastna på serier på streamingtjänster som Netflix som ofta ger ut ofullständiga serier även fast det finns flera säsonger släppta. Googlar man så ser man att det tydligen finns 3säsonger och Netflix har bara första...

Sånt här blir man så sjukt less på att man funderar på hålla sig till filmer istället.

Tele2 Play och Viaplay har två säsonger! Säsong tre börjar Torsdag 30 januari på Viaplay.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp1k3n:

Tele2 Play och Viaplay har två säsonger! Säsong tre börjar Torsdag 30 januari på Viaplay.

<Uppladdad bildlänk>

Nice, är dock i dagsläget inte sugen att börja med ännu en till prenumeration. Mer less på att inte kunna se allt på samma ställe man började titta.

Permalänk

Star Trek (samtliga)

Förutom JJ Abrams avskyvärda filmer så har jag aldrig kollat på Star Trek (kommer ihåg att de snurrade på TV:n ibland när man kom hem från skolan på 90-talet men aldrig nått jag kollade på). Har alltid varit en Star Wars fan och aldrig gett Star Trek en chans fören nu.

Sååå, nästan två år senaste, nästan 1000 avsnitt, vad är slutsatsen?
Jag är numera en Trekkie!!!

Så till er som gillar Sci-Fi men inte kollat på Star Trek, ge det en chans, tar lite tid att komma in i det så rekommenderar att börja med den nyaste serien Strange New Worlds (som även är bra) så man kommer in i världen. Hoppa Discovery, har inget med Star Trek att göra!

Sista rekommendationen är att spara the orginal Star Trek (TOS) till sist, den är gjort på 60-talet vilket syns, majoriteten av avsnitten är rätt kassa, men när det är bra så är det riktigt bra. Men på grund av ålder så se den sist, du behöver vara ett fan för att uppskatta den!

Och kom ihåg the Star Trek Curse = första två säsongerna är alltid sämst och det är oftast först under säsong tre de hittar sitt fotfäste och börjar bli riktigt bra (finns guider om man inte vill se alla avsnitt).

(och sist en ursäkt till familjen för alla Star Trek avsnitt som de emellanåt har varit tvungna att genomlida för min skull... )

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av seburi:

Arcane är en otrolig serie! Håller med om allt du nämner angående animation och karaktärer. Dock känns det lite kriminellt att säga att musiken är förfärlig Det är ju en av höjdpunkterna! Extremt hög kvalite och passade i de allra flesta fall ihop perfekt med scenen det spelades i. Enda jag lyssnat på sen jag avslutade serien i princip.

Men alla har såklart olika smak

Vad gäller min egen smak är musiken väldigt blandad - både högt och lågt - men de gjorde verkligen ett bra jobb med att passa in den.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Say Nothing Nordirland, IRA, försvinnanden och bombningar. 7/10.

Sett första två avsnitten och det är bra såhär långt.

Permalänk
Medlem

Yu Yu Hakusho
Netflix

Live-action version av mangan, kan dock inte säga att jag är speciellt familjär med mangan i sig. Det tycks även endast ha blivit en säsong trots att den var den största showen på Netflix i Japan under 2023.

Kortfattat kan man säga: vill man se bra fighting-scener/stunts i mangastil, samt bra effekter på det övernaturliga kan jag definitivt rekommendera denna. Endast 5 avsnitt och (tack koch lov) relativt snabbt handlar det mestadels om just det ovan. För det är en ganska papperstunn story. Även väldigt klassiskt japanskt "överspelande", det funkar ibland men absolut inte alls när det gäller vanlig interaktion eller dialog mellan karaktärer. Vet inte varför det har börjat "störa" mer på sistone, mycket möjligt för att Korea har börjat producera så mycket av hög kvalité där de håller igen lite på just den delen och får till en mycket bättre mix.

Men som jag nämnde tidigare, är man ute efter en "no-brainer" live-action manga med bra fighting/stunts/effekter är den helt klart sevärd.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

La Brea
Viaplay

Vet inte riktigt vad jag ska säga om denna... det känns nästan som man frågat en AI att skriva ihop en "We have The 100 at home", dagssåpor på tv och slänga in lite tidsparadoxer samtidigt. Lägg till C-träsket av skådisar som är riktigt dåliga och helt saknar tajming i leverans och sina "uttryck". Kombinera det med extremt dåligt skriven dialog och manus där det känns som alla lider av ADHD och där endast antingen högsta eller lägsta känslouttryck skall finnas som reaktion... helst flera av dem inom loppet av ett par fåtal minuter från samma person Och givetvis spelar inget som hänt för 5 minuter sedan någon som helst roll....

För att ge ett exempel anses det FRUKTANSVÄRT att låsa in en person i en bil där personen är fastlåst i ratten med en handboja efter att ha begått extrem misshandel. "Cruel and unusual punishment" nämns där.... hilarious!

Den är så dålig att den faktiskt lyckas skapa en viss charm OM man lyckas plåga sig igenom 5-6 avsnitt och ger lite 90-tals nostalgi över alla de riktigt kassa tv-serier som kom då, eller som var låg-budget där man tog de skådisar som fanns till hands och man hade råd med. Och de få effekter/cgi man försökt få med är av samma låga kvalité, vet inte hur man 2024 lyckas med detta faktiskt då det finns glada amatörer som skulle gjort det bättre

Se den om: Du är ett fan av b-filmer, har extremt behov att se något som påminner om The 100 så även en b-version stillar begäret, vill ha lite nostalgi från ovannämnda 90-tal.

Se den inte om: Du faktiskt vill ha något bra, ogillar dåliga skådisar, vill ha en vettig story utan instick av dagssåpa intriger titt som tätt.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk

Greven av Monte Cristo 2024 miniserie, 8st avsnitt alla över 50minuter långa.
Den finns gratis på svt: https://www.svtplay.se/greven-av-monte-cristo

Storyn Greven av Monte Cristo har nog de flesta hört. Det är vissa saker som ska hända, livet förre anklagelsen, fängelsehålan osv

Jag tyckte miniserien var väldigt bra på att fånga upp att varje avsnitt ska handla om en del. Jag tyckte livet i fängelset kunde vara lite längre, även delen med skatten. Nå bra gjort serie, inte i samma klass som Simpssons versionen av denna berättelse.

Det jag har upptäckt är miniserier är min grej. De har en story som de berättar, det måste hända något i varje avsnitt. Inte som en modern lång serie av Greven av Monte Cristo skulle vara. Där Edmond Dantès (Greven av Monte Cristo) efter säsong 10 inte ens ha träffat sin fästmö och konflikten skapas. Och vid säsong 11 hade serien lagts ner för folk hade tröttnat för det inte händer något.

Permalänk
Avstängd

Squid Game 2 (Netflix)

Galen serie, nu ska man vänta på säsong 3 som är den sista som kommer nästa år.

Permalänk
Medlem

Uti vår herres hage (All creatures great and small, nyinspelade versionen) på SVT play.
Serien, som bygger på bokförlaga, visades i originalversion på BBC under åren 1978-1990.

Serien handlar en liten veterinärpraktik, belägen i den fiktiva staden/byn Darrowby i Norra Yorkshire, England, dess veterinärer, samt bygdens invånare och deras boskapsdjur och husdjur. Serien blandar humor och drama/allvar och en hel del pikar karaktärerna emellan, men har ingen egentlig övergripande handling. De mesta av handlingen består av små korta händelser, t.ex. en dräktig ko här. en halt häst där och så vidare, fokus på djuren helt enkelt och människornas relation till dem.

Det är en mycket välgjord och välspelad serie, inspelad på plats i norra Yorkshire, och rekommenderas varmt till alla som gillar denna typ av Brittisk humor.

Ligger just på på 99/85 procent på Rotten tomatoes och 8,6 på IMDB.

Alla fem hittills släppta säsonger är tillgängliga på SVT play (utom troligen julspecialen för 2024) och en sjätte säsong är planerad.

Lite trivia: En av huvudrollerna, Siegfried Farnon, görs av Samuel West som är son till Timothy West och Prunella Scales (Sybil i Pang i bygget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Squid Game 2 (Netflix)

Galen serie, nu ska man vänta på säsong 3 som är den sista som kommer nästa år.

Såg precis klart den nu och inte alls samma kvalitet som första säsongen. Men visst, underhållande men tråkigt med bara 7 avsnitt, antar att säsong 3 blir 7 avsnitt med, eller mindre.

Många som är besvikna på S02

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Såg precis klart den nu och inte alls samma kvalitet som första säsongen. Men visst, underhållande men tråkigt med bara 7 avsnitt, antar att säsong 3 blir 7 avsnitt med, eller mindre.

Många som är besvikna på S02

Kändes inte som ett riktigt bra slut på season 2, nästan som att de delat upp season 2 i två delar och sista delen kallar de för season 3...

Permalänk
Medlem

The Day of the Jackal

Som helhet en bra serie men är man ute efter hyperrealism så kanske man bör välja något annat

En del blinkningar till originalfilmen från 1973 vilket uppskattades. Inga blinkningar till remaken från 1997 vilket uppskattades ännu mer 🙃

Eddie Redmayne verkligen skiner i rollen som "The Jackal" och bär hela serien på sina axlar. Tyvärr får han ingen vidare hjälp av Lashana Lynch som dessvärre känns helt felcastad och drar ner helhetsbetyget, urusel! Är hon ens skådis? Tveksamt.

Övriga biroller är bra!

Det får ändå bli en rekommendation men svårt att komma över 7/10 i helhetsbetyg pga ovan.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Dune: Prophecy (2024)

Jag har alltid varit otroligt fascinerad av Duneverse och den här serien har mycket som jag diggade. Intriger, kosmiska mysterier, en berättelse om Bene Gesserits och speciellt Huset Harkonnens begynnelser. Det märktes också att HBO dumpat in en rejäl del pengar i produktionen, speciellt på Wallach IX som ser otrolig ut. Det görs vissa ändringar till ”The Lore” men jag reagerade inte så starkt på det om jag ska vara ärlig.

Serien har dock sina brister och rejäla sådana, manuset skiftar jämt och ständigt från att vara riktigt bra till att vara riktigt corny, och allting som hade med kejserliga familjen, Atreides och Selusa Secundus att göra med satte käpparna så sjukt hårt i hjulet att hjulen sprack. Handlingen på Selusa kändes bara intressant när systerskapet var involverade på något vis, medan det familjedramat var mestadels klyschigt och platt. Det hjälper inte heller att skådespelet från typ alla utom kanske Mark Strong och Travis Fimmel är ganska B, men även de två var lite ”meh”. Kändes som att Fimmel bara spelade Ragnar från Vikings i en rymddräkt.

Jag är ändå intresserad av vart Säsong 2 kommer ta oss och förhoppningsvis är det en utveckling i rätt riktning.

3 av 5

Permalänk
Medlem

Whiskey on the rocks (jatack men inte från SVT Play, DD 5.1 ljud).

Hela serien är ett stort skämt. Orkade inte se sista avsnittet igår. "Jag måste gå å skita" är den bästa kommentarern i serien.

0/10.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Dune prophecy är inte baserat på det som Frank Herbert skrev utan det som hans son Brian och Kevin Anderson har gjort. Åtminstone böckerna som de har skrivit är ju klart sämre än de sex som Frank själv skrev, även om de säkerligen är enklare att filmatisera. Jag ska själv börja dra igenom Dune prophecy imorgon.

Själv har jag precis avslutat Yellowstone och The Penguin - Bägge väldigt välgjorda. Om man ska klaga lite så kunde Yellowstone skippat en del av rodeo-grejorna, de känns ibland som utfyllnad.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

From på TV4 .epix/MGM serie.. grymt bra Fö

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

The Brothers Sun
Netflix

Något som på pappret såg ut att kunna vara en bra blandning av action och komedi... men tyvärr faller den på en del riktigt kassa skådisar och rätt dåligt skrivet manus gällande just de komiska inläggen. Även en del drama läggs in för att skapa en triangel av genrer som aldrig lyckas mötas på ett bra sätt.

Får väl ändå ge plus till just action-delen, de är väl utförda och lyckligtvis oftast centrerat runt den bättre skådisen i casten, Justin Chien. Även Michelle Yeoh gör sitt jobb bra, men Sam Li misslyckas kapitalt med att gestalta den tafatta brodern som försöker vinklas till det komiska i kontrast mot just Justin Chiens karaktär.

Kvalitetsmässigt ungefär som serier som The Flash/Arrow, dock mer blodig på sina ställen. Har man slut på det mesta annat funkar den, men man missar inget om man skippar denna.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Whiskey on the rocks (jatack men inte från SVT Play, DD 5.1 ljud).

Hela serien är ett stort skämt. Orkade inte se sista avsnittet igår. "Jag måste gå å skita" är den bästa kommentarern i serien.

0/10.

Jag tyckte den var lite småhärlig. Inget omvälvande men gav lite underhållning under två gråa dagar. Sen är jag glad att Sverige ändå lyckas producera något med hyfsat hög produktionsvärde (även om CGIn lämnade mer att önska)

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Black Doves (Netflix) brittisk thriller/spion serie i 6 episoder.

Började väl någorlunda intressant 1-2:a avsnitten men sen köndes det ”meh”/mediokert, tur det inte va en lång serie iaf. Slutet bäddar för en säsong 2 vilket jag inte är sugen på alls om man säger som så.

4/10

Permalänk
Medlem

Dune - prophecy - Helt ok faktiskt. Välgjort och med bra kvalitetskänsla. Lite väl mycket hopp i tiden kanske och det känns lite skumt att denna serien utspelar sig 10.000 år före händelserna i filmerna men alla har typ samma klädstil, samma kläder och när de landar på Arrakis ser det likadant ut. Känns inte särskilt troligt. Men överlag bra. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag tyckte den var lite småhärlig. Inget omvälvande men gav lite underhållning under två gråa dagar. Sen är jag glad att Sverige ändå lyckas producera något med hyfsat hög produktionsvärde (även om CGIn lämnade mer att önska)

Håller med jag tyckte också den var ganska skoj , musiken tycker jag var bland de bästa soundtrack på länge i en serie faktiskt , väldigt bra matchning med vad som pågår och den la liksom en extra dimension över mycket av de mest farsartade scenerna , inte världsklass men inte dålig heller , sevärd helt klart om man som vi bara vill se något enkelt där man inte behövde tänka på nyårsdagen , härligt med svt play lagt ut några dokumentärer i länk kring Grundhistorien , de har vi sparat till nån piggare dag

Permalänk
Medlem

Silo
IMDB

Överraskande bra 8.5/10

Permalänk
Avstängd

Dune Prophecy (Max)

5/10

Permalänk
Medlem

Departure (Netflix, 2 säsonger, Stereo ljud)

Säsong 1.
Ett passagerarplan försvinner över Atlanten å utredaren Kendra å hennes team ska försöka finna ut vad som skett.

Säsong 2.

När Kendra utrederurspårningen av ett helautomatiserat höghastighetståg finns det tecken på sabotage.

Blir 8/10 på båda säsongerna p.g.a där kunde varit fler säsonger å bättre ljud än stereo.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Squid Game 2.
1an var bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Squid Game 2.
1an var bättre

Ja, jag blev förvånad av att det liksom bara slutade mitt i!?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, jag blev förvånad av att det liksom bara slutade mitt i!?

Tror det var en "halv säsong" som av någon anledning styckats upp i "två säsonger" istället för en.

"However, if you’ve watched season 2 and heard anything that creator Hwang Dong-hyuk has said about this, you’ll know that this is more or less Part 2 of Season 2, rather than a season 3 in a more traditional sense. Here’s what happened:

“No other particular reason than that I originally envisioned it as a single series, so both seasons two and three as a single series when I was writing it. But then, as I wrote the story along, it became to be too many episodes and too long of a story because you see Gi-hun's journey where he returns to the game, but also he goes through a revolt, and that is actually the climax of that storyline, where he tries to create an uprising, but then that all goes to failure.”

Själv tyckte jag serien var både sämre och bättre än första säsongen, första halvan av säsong 2 kändes lite seg till och från, men den var även mer "brutal" så att säga. Men hur säsong 2 avslutas i kommande säsong (känns skumt att skriva) lär ju få avgöra serien som helhet så att säga.

Sägs att resterande avsnitt (eller nästa "säsong") ska släppas redan i Juni 2025.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

From (2022)
Gillar genren starkt. Helt ok utförande. Hyfsat skådespelande med ett par undantag som väntat.
7,5/10 kanske lite generöst betyg, men gillar genren starkt.

Shameless (US) (2011)
Sjuk och skön, väldigt mörk komedi med några riktigt härliga karaktärer.
Första säsongerna får 9/10 och senare säsonger 7/10.
8/10 i snitt
Kevin Ball!

What We Do in the Shadows (2019)
Tyvärr slut, hade viljat ha 10 säsonger till
Bland det bästa som gjorts i genren.
9/10 yes, very good, thank you!

Severance (2022)
Sett 3 varv sedan i höst och räknar ned dagarna till 17 Januari när S02 släpps.
Jag var sen på bollen att se denna juvel.
Överlägset bästa tv-serie som någonsin gjorts. Det finns så löjligt mycket detaljer i allt som sägs och visas. Allt har en mening.
Till och med tangentborden har perfekta Thocky ljud. Detaljerna i denna serie.
Skådespeleriet från alla är fantastiskt. Adam Scott, som gjord för rollen med sin förmåga att förmedla en hel berättelse bara med subtila ansiktsuttryck. Britt Lower är fantastisk som Helly. Patricia Arquette är, ja, Patricia Arquette. Tramel Tillman, perfektion.
Zach Cherry, Fuck you mr Milchick!
Och John Turturro! Hey, kids! What’s for dinner? 🤟
10/10 !
Säsong 2 kommer ha svårt att följa upp detta. Jag håller tummarna och kan knappt vänta.