Mobilabonnemang - Hallon, vimla, mybeat & fello. Vågar man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Jag skulle ta Telenors mobila bredband. Det är ju billigare än Chilimobils mobila bredband såg jag.

Yes jag såg det också.

Gott: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/mo...

Godare: https://www.inet.se/produkt/5410661/poynting-5g-lte-riktanten...

Yes Sir.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Det där är ju typ ett industriellt 5G-modem. Men det kan ju vara bra om man har dålig mottagning hemma.

Jag skulle nog köpa denna: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/mo...

Den räcker till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Det där är ju typ ett industriellt 5G-modem. Men det kan ju vara bra om man har dålig mottagning hemma.

Jag skulle nog köpa denna: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/mo...

Den räcker till mig.

Sant. Men har man väl smackat upp detta på fasaden då har man signalen tryggad "för alltid". Och så kostar de lika mycket också.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

För mig som bor strax norr om Stockholm har jag haft betydligt bättre täckning med Chili/Tre än Fello/Halebop/Telia och även Comviq/Tele2 för den delen.

Så pass att jag utan problem kunnat använda Chili i Garage eller butiker där de andra operatörerna inte haft någon täckning alls.

Skrivet av anon330692:

Inget direkt svar på frågorna, men om du ska ha Chili (Tres nät) så behöver du tänka på att dom har sämre täckning än övriga operatör. Kan bli problem om du bor i Dorotea liksom, men inte om du bara hänger i större städer och ogillar skogspromenader/roadtrips.

Visa signatur

-------------------------- Super Ultra Wide Hackintosh Pro --------------------------
Gigabyte Z390 Designare | Intel i9 9900k | RX6800XT 16GB | 64GB RAM
49" Samsung G9 OLED 240hz | Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric
2TB Corsair MP600 PRO med MacOS Sonoma för Videoredigering
1TB FireCuda 510 med Windows 11 för Spel & Vardagssurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

För mig som bor strax norr om Stockholm har jag haft betydligt bättre täckning med Chili/Tre än Fello/Halebop/Telia och även Comviq/Tele2 för den delen.

Så pass att jag utan problem kunnat använda Chili i Garage eller butiker där de andra operatörerna inte haft någon täckning alls.

Jag läste någonstans att Telenor hade [Ers] Excellens -täckning, så det i samband med att de har bra täckning där jag bor, med 5G, så klippte jag till...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Radovic:

HEJ.

Kan någon hjälpa mig med att välja:

Ska jag välja Fello (för att de går i Telias nät) eftersom de har Dubbel Surf
eller
Ska jag välja Chilimobil för att Surfen aldrig tar slut och att man kan välja till ett extra SIM kort till datorn (eftersom fast bredband är dyrare än dyrast)
eller
Ska jag vänta till Black Friday
och om jag väntar till Black Friday, vad bör jag välja i slutändan?

Jag frågar eftersom jag vet att forumet har och bär på mycket kunskap plus ➕ att ni här inne vet hur operatörerna brukar "reagera" under dessa omständigheter.

Surfa 🏄 lugnt...

Antar att du kanske redan har valt men tänker även för andra som kanske skall välja.
Utgå från dig själv vad som är viktigt.

Är det Telias nät att du har mottagning på flera ställen när du är ute och åker runt i Sverige främst uppåt landet efter Sundsvall som Tre brukar bli sämre.
Och behöver du "Fri Surf" hur mycket data använder du?
Vad är du villig att betal för ditt abonnemang Chilimobil 3Mbit kostar 179:- deras 1Mbit OBS syns endast av befintlig kund kostar 129:- mån
Skulle säga att Chilimobil är värt pengarna på de lägre hastigheterna framförallt om man tar årsabonnemang för 1Mbit eller 3Mbit då blir kostnaden månadskostnaden x 10 så 1290:- respektive 1790:- vilket blir en kostnad på 107,5:- samt ca 149:- per månad vilket är billigt för "fri surf" dock låg hastighet men använder du den bara till enklare surf och lyssna musik så fungerar båda. Vill du även kolla lite videoklipp eller streama max 720p så går det med 3Mbit har själv just 3Mbit ChiliMobil abonnemanget jag har märkt av att de går i Tre:s nät har haft vissa ställen där jag endast haft 112 samtal för Tre inte har haft täckning alls och det är vissa ställen kring Stockholm bland annat.
Sen har jag varit på andra ställen där det fungerat bra som andra Ställen eller merparten kring Stockholm, Örebro, Karlstad, Skellefteå, Örnsköldsvik, Luleå, Malmö, Göteborg dock relativt nära kring städerna och efter vägar så kan inte säga så mycket om vägar längre ut från städerna tror jag varit på ett par ställen max 2mil utanför städerna.
Men är Täckning och alltid vara nåbar på telefonen så skulle jag absolut ta Fello av dessa två är man främst kring större städer så skulle jag säga att Chilimobil och Tre:s nät fungerar.
Så frågan man bör ställa sig är behöver du "fri surf" billigt eller "alltid ha täckning" För på de högre abonnemanget främst full fart så är priset väldigt nära Tele2 och Telenor så då hade jag valt dem istället för de har bättre täckning.
Har själv tidigare varit Fello kund och skulle byta tillbaka till dem omgående om de erbjöd ett abonnemang med "fri surf" för de har ett betydligt bättre nät man får säga vad man vill men Telias nät är bäst i Sverige sen Telenor / Tele2 och Tre har det klart "sämsta" nätet i Sverige.

Sen kan jag meddela att FUP:en hos Chilimobil är 20GB för Mobilabonnemang och 50GB för Bredbandet därefter sänks hastigheten till 1Mbit men skickar man ett SMS får man 5GB till i sin hastighet man har tro det eller ej men har fått detta sms några gånger på mitt 3Mbit abonnemang.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Absolutely bra för andra som ska välja.

Till huset valde jag Telenor Fri Surf. Till mobilen högg jag på Lycamobile's erbjudande om 120GB Surf för 100:- livet ut om laddningarna alltid är aktiva/dras från samma bankkort.

(Kundtjänsten bekräftade sedan att om man ringer in innan bankkortet går ut så gäller samma deal 🤝 men man måste vara ute i god tid).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Absolutely bra för andra som ska välja.

Till huset valde jag Telenor Fri Surf. Till mobilen högg jag på Lycamobile's erbjudande om 120GB Surf för 100:- livet ut om laddningarna alltid är aktiva/dras från samma bankkort.

(Kundtjänsten bekräftade sedan att om man ringer in innan bankkortet går ut så gäller samma deal 🤝 men man måste vara ute i god tid).

Hur blir det om man byter bankkort då? Gäller erbjudandet fortfarande från Lycamobile då? För ett bankkort är ju bara giltigt i typ fem år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Hur blir det om man byter bankkort då? Gäller erbjudandet fortfarande från Lycamobile då? För ett bankkort är ju bara giltigt i typ fem år.

Ja, ring kundtjänst i god tid när du byter kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Skrivet av stelex:

Ja, ring kundtjänst i god tid när du byter kort.

Precis. Ring en månad innan bankkortet går ut... (Synd att man inte har det som i Ukraina där man kan be banken att förlänga samma bankkort med ytterligare 5 år)...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bytte för ett tag sedan till ett 5G abonnemang hos Fello, tidigare +55 som inte har 5G.

Vet inte hur många gånger jag har kört hastighetstester och olika inställningar bara för att konstatera aldrig över 100 Mbit/s ner och under 50Mbit/s upp.

Idag läser jag:"Den maximala hastigheten är begränsad till 100 Mbit/s för nedladdning och 50 Mbit/s för uppladdning. "
Detta syns "Vilken hastighet har jag med 5G hos Fello?" som ligger långt ner på deras sida.

Känner mej så korkad och blåst av detta, va fan sälja ett strypt 5G och försöka dölja detta.

Men men läs alltid det finstilta, men att sälja 5G som inte är 5G är så kasst hade de inte kört med Telias nät, som tom funkar på Österlen hade jag bytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Bytte för ett tag sedan till ett 5G abonnemang hos Fello, tidigare +55 som inte har 5G.

Vet inte hur många gånger jag har kört hastighetstester och olika inställningar bara för att konstatera aldrig över 100 Mbit/s ner och under 50Mbit/s upp.

Idag läser jag:"Den maximala hastigheten är begränsad till 100 Mbit/s för nedladdning och 50 Mbit/s för uppladdning. "
Detta syns "Vilken hastighet har jag med 5G hos Fello?" som ligger långt ner på deras sida.

Känner mej så korkad och blåst av detta, va fan sälja ett strypt 5G och försöka dölja detta.

Men men läs alltid det finstilta, men att sälja 5G som inte är 5G är så kasst hade de inte kört med Telias nät, som tom funkar på Österlen hade jag bytt.

De flesta abonnemang har tyvärr en hastighetsbegränsning numera, och det gäller inte bara Fello. Samma sak hos Telia, Tele2 mfl. Telenor är nog den enda som inte har hastighetsbegränsning just nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De flesta abonnemang har tyvärr en hastighetsbegränsning numera, och det gäller inte bara Fello. Samma sak hos Telia, Tele2 mfl. Telenor är nog den enda som inte har hastighetsbegränsning just nu

Tack för återkopplingen!

Alltså här i Malmö har jag sett stora reklamsatsningar på 5g, aldrig sett att de berättar något om att de stryper hastigheten utan just säljer in abonnemangen som "blixten" typ.

Vet du om detta även gäller mobilabredband?
MVH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Tack för återkopplingen!

Alltså här i Malmö har jag sett stora reklamsatsningar på 5g, aldrig sett att de berättar något om att de stryper hastigheten utan just säljer in abonnemangen som "blixten" typ.

Vet du om detta även gäller mobilabredband?
MVH.

När det gäller 5G, så är det inte bara hastigheten som gör 5G, utan även bland annat ping tiden. Man behöver inte ha 1000mbit/s, även om det är trevligt.

Gällande mobila bredband vet jag inte, kollar inte mycket på sånt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bredband2 tror jag har den snabbaste uppkopplingen av alla billigare virituella mobiloperatörer. 300 Mbit/s men jag kommer upp i 350 Mbit/s på Bredbandskollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Bredband2 tror jag har den snabbaste uppkopplingen av alla billigare virituella mobiloperatörer. 300 Mbit/s men jag kommer upp i 350 Mbit/s på Bredbandskollen.

Vimla har 300 mbit/s på deras lite dyrare abonnemang också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ey Muffen... 😊

Skrivet av Pruttmuff:

Ey Hej Muffen! Tog Du ett Telenor Fast Mobilt Bredband 5 G? 🤔 Muffis Knuffis...

Visa signatur