Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Avanza Wrapped har kommit, hur gick det för er i år?

+30,76%

Har dock flyttat det mesta till Lysa som "bara" är +25,52%.

Några såna här år till så kunde det bli tidig pension.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Några såna här år till så kunde det bli tidig pension.

Tycker lysa har för mycket home bias.

Det hade varit trevligt, men kanske något orealistiskt (om inte AI mitt i allt exploderar och ökar produktiviten massor överallt. Tycker personligen AI är småtrevligt stöd idag, men ser samtidigt folk som börjat arbeta genom AI och deras produktivitet har istället sjunkit eftersom de slutat tänka själva. )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

På Avanza ligger jag +17.5 i år. Har mycket svenska aktier där samt har haft en del sparkonton. Där har inte utvecklingen varit lika god.

På Lysa ligger jag +20% och på Opti +21%.

Jag har sedan i somras minskat andelen aktier till förmån för räntor, mest med tanke på att börja ta ut pengar på heltid istället för att sätta in.

Permalänk
Medlem

Likviderade det mesta av sparandet pga husköp och emigrering sent förra året så ligger kvar en del skräp som inte går speciellt bra. Har påbörjat nytt månadssparande och där är det indexfond för alla slantar.

Efter storlek på kontot
Privata pensionssparande +32%
Avanza +6,8%
Nordnet Swe +5,8%
Nordnet Nor +20,6%

Så totalt ca 18%

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gick ju helt ok i år.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Gick helt okej i år

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Typ global index LF och investor 99% och sen har jag ett fåtal SBAB men de nämner vi inte 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Gick väl hyfsat i år

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Steelseries Apex Pro, Asus ROG Harpe, Asus MG279Q

Permalänk

vilka milstolpar dyker upp strax efter 1miljon på avanza och hur många avanzianer har uppnått dem?

och hur kommer det sig att avanza publicerar siffror om hur mycket avanzianer sparar i snitt (typ 3000kr i månaden) men att andelen miljonärer inte ökar? det har stått 7,2% bra länge nu. känns som om de räknar instättningar men inte uttag, typ. missvisande?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

vilka milstolpar dyker upp strax efter 1miljon på avanza och hur många avanzianer har uppnått dem?

1.5. 2.0 och sedan 3.0 miljoner.

Permalänk
Medlem

och hur kommer det sig att avanza publicerar siffror om hur mycket avanzianer sparar i snitt (typ 3000kr i månaden) men att andelen miljonärer inte ökar? det har stått 7,2% bra länge nu. känns som om de räknar instättningar men inte uttag, typ. missvisande?

Det är nog bara statistik för marknadsföring så lär inte ändras så ofta.

Permalänk
Medlem

känns som om de räknar instättningar men inte uttag, typ. missvisande?

Ja, de vill ju framhäva vad folk sparar hos dom, inte hur mycket folk tar ut från dom.

Antalet som sparar bara för att lägga på hög i all evighet måste vara begränsad. Säg t.ex. att man sparar till pension, mitt i allt börjar man ta ut till pension. Majoriteten sparar till något, en bostad, en bil, pensionen o.s.v. så klart pengarna tas ut också därav att andelen miljonärer inte ökar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

32,66 % i år med enbart LF Global Index. Nästan exakt dubbelt så bra som snittet som ligger på 16,3 %.

Permalänk
Medlem

Det troliga är väl att i takt med att antalet miljonärer hos dom ökar så ökar också antalet nya kunder.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Det troliga är väl att i takt med att antalet miljonärer hos dom ökar så ökar också antalet nya kunder.

så kan det vara, men att andelen inte rört sig ens en tiondels procent på flera år är isåfall märkvärdigt. siffrorna uppdateras inte

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Majoriteten sparar till något, en bostad, en bil, pensionen o.s.v. så klart pengarna tas ut också därav att andelen miljonärer inte ökar.

Jepp, jag har plockat ut i princip allt jag hade på Avanza och petat in i en kåk istället. Just nu går alla slantar till renoveringen och räknar inte med att kunna börja spara igen förens efter sommaren.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har en hyfsat aktiv aktieportfölj med 10-12 aktier, mest småbolag, som är min största portfölj och där jag gör justeringar vid behov. Brukar bli att jag hittar 1 nytt case om året ungefär, sen allokerar jag om lite lagom efter bedömd risk/reward. Inget månadsspar utan förvaltar bara befintligt kapital som sparades ihop 2015-2020. 2024 verkar sluta på +10% för portföljen vilket är en besvikelse efter en stark H1 som slutade på +28%. Men så kan det vara ibland. CAGR sedan start är ca 18% vilket jag är mer än nöjd med. Tror det kommer sjunka på sikt.

Utöver det har jag en ”plan b” portfölj där fokus snarare främst är kapitalbevaring och inte alltför hög volatilitet, ca 60-70 aktier i norden+usa, mest large cap. I princip en utdelningsportfölj även om det inte är ett uttalat syfte på något sätt. Där jag kan jag logga in och känna mig lite lugnare när den första portföljen plötsligt dyker 8% på lite negativa nyheter och låg likviditet. Här går månadssparandet in för tillfället.

Slutligen har jag en fondportfölj med 3 aktiva småbolagsfonder som får tävla mot min egen förvaltning (första portföljen). Misslyckas jag med första portföljen kan jag alltid omallokera hit.

I ppm kör jag AP7 Såfa och i tjänstepensionen tråkiga indexfonder. Orkar inte hålla på och byta fonder hit och dit och vara aktiv där också, får jag börsens genomsnittliga avkastning där är jag nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Tjoho!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

För att göra sparandet lite roligare och få en hyfsad spridning har jag sedan augusti förra året kryddat med aktier enligt konceptet jag kallar "dagens aktie".

Varje handelsdag dag väljer jag ut något bolag och köper aktier i det för omkring 500, ingen hård gräns. Kan bli 400 eller 600. Köper i stort sett bara de som har utdelning och jag bedömer vettiga. Oftast satsar jag på storbolag som av någon orsak verkar köpvärda för dagen. Huvudsaken de har utdelning på menyn.

Effekten blir som en egen fond men med mer kontroll där jag kan välja bort sånt jag av olika orsak inte gillar helt och hållet. Enda nackdelen som jag ser det är courtaget. Tillägg: Det tycker jag är ett rimligt pris för att veta exakt till vilken kurs man köper och säljer, till skillnad från ordinarie fonder där det är ett rent lotteri eftersom affärerna sker till en kurs som är okänd dagen fondordern läggs.

Jag tycker det är ett kul sätt att spara och så känns det som att man får nytta av alla små-utdelningar som kommer lite nu och då.

Exempel på hur en månads köp ser ut:
<Uppladdad bildlänk>

All right, året är slut. Nu har jag köpt under ett års tid aktier för runt 500:- per dag i olika bolag på svenska storbolagslistan. Det har inte varit någon jätteutveckling jämfört med index men det har inte heller varit tanken. Detta var mer som ett experiment och för att visa att det inte bara är en massa snack. Är oerhört nöjd att slagit index. Årets sista börsdagar blev ju inte så jättekul men det gäller ju index som helhet också.

Gott Nytt investerings-år!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Detta var mer som ett experiment och för att visa att det inte bara är en massa snack. Är oerhört nöjd att slagit index.

Vad ville du få ut av detta experimentet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad ville du få ut av detta experimentet?

Att se om det går att slå index genom göra sin egen "fond" genom att köpa det mesta på en viss marknad och välja bort det man själv tycker är dåliga placeringar.

Som synes hade det så klart gått ännu bättre om man köpt endast globala indexfonder eller Investor för hela slanten. Jag har fullt tillräckligt av båda dessa men som sagt så var detta inte poängen. Inte heller att jämföra med en all in i Nvidia eller GME.

Funderar att under 2025 göra samma experiment med USA-aktier, det är ändå där det mesta av de så kallade globala indexfonderna ligger. Det jag inte gillar med att köpa amerikanska papper med vår svaga krona är den inbyggda valutarisken, skulle kronan få för sig att bli starkare har man redan där en inbyggd förlust. Många av mina amerikanska aktier har stigit bra i värde trots att kurserna inte rört sig nämnvärt.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Att se om det går att slå index genom göra sin egen "fond" genom att köpa det mesta på en viss marknad och välja bort det man själv tycker är dåliga placeringar.

Helt klart ett intressant experiment. Det blir såklart en hel del courtage avgifter jämfört med en fond och en hel del extra jobb. Svårigheten är att identifiera aktierna som inte skall vara med.

Skrivet av MadMantiz:

Många av mina amerikanska aktier har stigit bra i värde trots att kurserna inte rört sig nämnvärt.

Jag har haft liknande utveckling på en del av mina amerikanska och kanadensiska utdelningsaktier. Kursen har inte rört sig så mycket men värde har stigit rätt så ok ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

skulle kronan få för sig att bli starkare har man redan där en inbyggd förlust.

Fundera över var Sverige befinner sig idag och fundera sen på vad som skulle tänkas kunna ske under 2025 som gör att folk skulle bli mer benägna att investera i Sverige. Personligen har jag nu bara 3% investerat i Sverige, d.v.s. viss home-bias (3x), men borde nog minska det i år.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Helt klart ett intressant experiment. Det blir såklart en hel del courtage avgifter jämfört med en fond och en hel del extra jobb. Svårigheten är att identifiera aktierna som inte skall vara med.

Jag har haft liknande utveckling på en del av mina amerikanska och kanadensiska utdelningsaktier. Kursen har inte rört sig så mycket men värde har stigit rätt så ok ändå.

Du har helt rätt, blir mer bök. Har missat köpa vissa dagar så ibland har det blivit dubbelt nästa dag. Har gjort 250 köp under året så det har blivit 250:- i courtage.

Jag har försökt fokusera på just aktier med utdelning också, det är lite så jag tänkt med kriterierna vilka som fått vara med och inte. Nu har jag planerat att detta konto får ligga orört under året och ticka på, vid nästa nyår ska jag försöka komma ihåg göra en uppdatering också.

Summa summarum har det varit lite roligt, men jag tycker det viktigaste är att visa på att allt detta jobb till trots så är det precis som förväntat mer lönsamt att hålla sig till vanliga hederliga globala indexfonder.

Tänker också hur det lönat sig ännu mer att bara köra Nvidia enligt samma strategi men jag är för defensiv att köra allt i en korg trots att de verkat ostoppbara.

Skrivet av Mindfighter:

Fundera över var Sverige befinner sig idag och fundera sen på vad som skulle tänkas kunna ske under 2025 som gör att folk skulle bli mer benägna att investera i Sverige. Personligen har jag nu bara 3% investerat i Sverige, d.v.s. viss home-bias (3x), men borde nog minska det i år.

Det är en bra poäng. Har alldeles för mycket övervikt i blågult. Jag tror också att den svenska börsen kommer gå svagare än den amerikanska 2025 men hade gärna vetat den utvecklingen med säkerhet redan nu. Jag investerar kanske lite väl långsiktigt för att det ska vara optimala affärer, mycket köp och lite sälj. 2025 blir nog Amerikafokuserat för att balansera upp det hela lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur räknar du då % som är svenskt? Ta t.ex. Atlas Copco de finns i ~170 länder och den absoluta majoriteten av försäljningen går till utlandet. Ser ju rätt likt ut även på många andra svenska storbolag.

Så hur många % svenskt skulle du sätta på t.ex. Atlas Copco?

Permalänk
Medlem

Ska man ha utländska aktier på ISK eller KF? Blir fan inte klok på det. Man verkar ju inte få tillbaka allt från vissa länder när man har KF. Gäller som för ISK om man själv begär tillbaka skatten? Får man tillbaka all källskatt på ISK om man inte har lån? Är en djungel av olika bestämmelser och beroende på vilket land aktien står skriven. Vad gäller egentligen? Är skillnaden verkligen så stor i verkligheten? Vid dödsfall verkar KF också vara sämre. I alla fall via Avanza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Vid dödsfall verkar KF också vara sämre. I alla fall via Avanza.

På vilket sätt sämre?