Hur stor stöt klarar en HDD?

Permalänk

Hur stor stöt klarar en HDD?

Har en heliumfylld HGST disk. Råkade stöta till datorn med stolen lite grann och jag är lite nojig att disken eller plattorna tagit skada då de kör runt hela tiden datorn är på och går inte i viloläge. Läsarmarna var inte aktiva när jag stötte till chassit. Det var inte en stor stöt men ändå så att chassit vibrerade lite.

Är den säker?

Permalänk
Medlem

en lättare krock med chassit ska den palla, tappa en varm nykörd disk i marmorgolv = inte bra

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Se till att alltid ha backup på viktiga saker så behöver du inte nojja dig över sånt här.

Permalänk
Medlem

Om du är övertygad om att armarna inte användes just vid stöten så är det okej, det är ju som dom är känsliga efter som dom ligger typ en mikrometer ovanför ytan av disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Aj! Det lät inte bra! Kunde du lämna tillbaka den?

vad menar du med lämna tillbaka ? om du tror att om man av egen klantighet får lämna tillbaka saker man pajat då kan jag upplysa dig om att det varken är moraliskt rätt eller godtagbart och därför inte nått du kan kräva. Eller var det verkligen så du menade ?

Jag har tappat äldre lösa diskar som jag inte vart så rädda om, men fasen dom har fungerat. Men det sägs att är den i gång så kan det gå sönder bara av att ha den på högkant och att den trillar. ja jag litar inte på dessa diskar till nått viktigare och dom har redan tappat sektorer av naturligt åldrande och jag har betydligt nyare diskar men...

Man får väl helt enkelt möblera om eller ställa det i ett tyngre kabinett eller låda. så att det inte kan hända.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Aj! Det lät inte bra! Kunde du lämna tillbaka den?

Jag har inte tappat nån, ville bara måla upp vad man inte ska göra.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Om disken är i vilande läge (armarna är parkerade) klarar den väldigt höga g-krafter. Även i operation klarar den förvånansvärt mycket mer än man tror. Men självklart är det inte att rekommendera
Kan även spela roll vilken riktning kraften kommer ifrån. Varje disk och situation är unik, men en liten stöt mot chassit med stolen är med största sannolikhet inte ett problem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Om disken är i vilande läge (armarna är parkerade) klarar den väldigt höga g-krafter. Även i operation klarar den förvånansvärt mycket mer än man tror. Men självklart är det inte att rekommendera
Kan även spela roll vilken riktning kraften kommer ifrån. Varje disk och situation är unik, men en liten stöt mot chassit med stolen är med största sannolikhet inte ett problem.

Tack det var det jag ville höra! Den var inte i operation förutom att plattorna snurrar hela tiden så det är väl de jag oroar mig för men de är nog säkra. Körde igenom en snabbsök med WD diagnostic och den gick igenom OK.

Skrivet av Chromatic:

Om du är övertygad om att armarna inte användes just vid stöten så är det okej, det är ju som dom är känsliga efter som dom ligger typ en mikrometer ovanför ytan av disken.

Nej disken läste inget vid stöten. Kollade taskmanager och disken visade 0%.

Permalänk
Medlem

Skulla säga att det är nära 0% risk att disken tagit skada av att man rullat in i datorn med stolen lite.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Skulla säga att det är nära 0% risk att disken tagit skada av att man rullat in i datorn med stolen lite.

Skönt att höra! Hoppas bara inget problem dyker upp i framtiden bara.

Permalänk
Medlem

Slog du i datorn så är skadan minimal skulle jag säga, om disken var fastskruvad. Chassit äter äter upp mycket av vibrationer.

Är disken lös eller tejpad så går inte vibrationer ut på samma sätt som med skruvar. Det är värre

Utrustning tål mycket idag. Har råkat byta grafikkort när datorn haft stand-by ström (lyser fortfarande). Nätaggregatet slog av och inget mer med det. Man fick koppla in nätaggregatet utan kablar till datorn och slå av och på några gånger för att återställa det.

Inget att rekommendera så klart.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon