Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Stationär dator utlöser jordfelsbrytaren när den slås på.

Permalänk
Medlem

Stationär dator utlöser jordfelsbrytaren när den slås på.

Problembeskrivning;

Jag byggde ihop min stationära dator för 14 månader sedan. Den har fungerat felfritt.
Jag använde standardkomponenter.

Komponenter

När jag slog på den imorse utlöste jordfelsbrytaren.
Det här har jag redan testat.

• Testade byta till annat uttag med samma resultat.

• Strömkabel har inga synliga yttre skador.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja felsöka.
Är det någon som vet var det här problemet brukar uppstå?

• Damm? Löser det sig i så fall om jag blåser bort damm?

• PSUn? Det (verkar) som om den här komponenten har mest med ström att göra?

• Fast det kan ju faktiskt vara vilken annan komponent som helst, idé på vilken?

Här har jag skruvat loss ena sidan på datorn, och tycker inte det ser (ovanligt) dammigt ut.

Permalänk
Medlem

Börja med att testa med en annan jordfelsbrytare, för att utesluta den som felkälla.

Utlöser den fortfarande skulle jag säga att det är PSU'n som är den mest troliga felkällan. Att det skulle vara någon av de andra komponenterna, känns känns mindre troligt, då de flesta PSU:er har inbyggda skydd som får den att slå ifrån om det skulle uppstå överspänning eller kortslutning någonstans i systemet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lars890:

Här har jag skruvat loss ena sidan på datorn, och tycker inte det ser (ovanligt) dammigt ut.

Vet inte om du trollar, men detdär måste vara bland de värsta jag sett på Swec på ett tag.
Inte konstigt att jordfelsbrytaren slår ifrån när hela insidan av burken ser ut som att den har stått orörd i en jordkällare i 8 år.

Förmodligen nåt katastroffel i PSU'n, men kan lika gärna vara vadsom när det ser ut sådär.
Du har aldrig funderat över att typ städa utrymmet där datorn står?

Permalänk
Medlem

Blås ur datorn rejält på damm med tryckluft även mellan kylarens flänsar.
Förbättra kabeldragningen, blås ur strömkontakterna som ej är inkopplade i något och kontrollera kablarna samtidigt.
Har du inget dammfilter fram har du förmodligen en del damm i nätagget.

Fungerar det inte efter det så prova med ett annat nätagg.

Visa signatur

OLED83C1 | RTX 5080 | Elac/SVS 7.1.2 | Switch 2 |

Permalänk
Medlem

högst troligen ngt som gått fel med PSU.

lyssna inte på kommentaren innan om dammet, det ser ut som du fått in fint damm in i chassit, det händer om man aldrig öppnat datorn på 14mån och bara dammsuger dammfiltrena, att det skulle vara det värsta ngt sett låter sjukt, känns som den personen borde zooma in på bilderna.

jag har däremot vänner där det ligger 2-3cm tjockt lager av damm i botten av chassit när man ska hjälpa till ;). polaren berättade igår att hans cpu överhettat pga av för mkt damm i kylflänsen - han kör med öppet chassit dessutom

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Razken:

Vet inte om du trollar, men detdär måste vara bland de värsta jag sett på Swec på ett tag.
Inte konstigt att jordfelsbrytaren slår ifrån när hela insidan av burken ser ut som att den har stått orörd i en jordkällare i 8 år.

Förmodligen nåt katastroffel i PSU'n, men kan lika gärna vara vadsom när det ser ut sådär.
Du har aldrig funderat över att typ städa utrymmet där datorn står?

Nej det är nog inte dammet. Det är rätt lindrigt det där.
Kik in i en dator hos någon som röker inomhus! 🤮🤢

Men ja, nätagget är trasigt, möjligen något mer.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Börja med att testa med en annan jordfelsbrytare, för att utesluta den som felkälla.

Utlöser den fortfarande skulle jag säga att det är PSU'n som är den mest troliga felkällan. Att det skulle vara någon av de andra komponenterna, känns känns mindre troligt, då de flesta PSU:er har inbyggda skydd som får den att slå ifrån om det skulle uppstå överspänning eller kortslutning någonstans i systemet.

Hur många har flera jfb hemma? Eller skall han tag med datorn till grannen? Enklast är väl att rengöra och starta utan komponenter inkopplat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur många har flera jfb hemma? Eller skall han tag med datorn till grannen? Enklast är väl att rengöra och starta utan komponenter inkopplat

Ganska vanligt med flera jfb om man bor i hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Ganska vanligt med flera jfb om man bor i hus.

Av de hus jag varit i så är svaret nej?
Nu har jag väl bara installerat i ca 25 hus men kan bara minnas ett hus med fler än en jfb.

Oftast PSA till kyl/frys sen resten av säkringar över samma.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop