Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av C3H5O3NO23:

Byte ifrån Telenor till Telia, inte gått så smidigt, urkoppling 25/12 Telia koppla på 26/12. Får fortfarande nät av Telenor och Telia har glömt att skicka ut router(ska komma idag) och enligt Telia ska dom koppla på 3/1 av någon anledning kvittar ju om jag fått deras router eller inte för bytet så blir spännande och se vem som ska ha betalt för dagarna 25/12-> 3/1.

Loggade in på mitt Telia och nu står det 250/250 istället för beställda 300/300 🤦‍♂️ får väl ringa och bråka när bytet skett.

Vad står i orderbekräftelsen är det viktiga.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av C3H5O3NO23:

Byte ifrån Telenor till Telia, inte gått så smidigt, urkoppling 25/12 Telia koppla på 26/12. Får fortfarande nät av Telenor och Telia har glömt att skicka ut router(ska komma idag) och enligt Telia ska dom koppla på 3/1 av någon anledning kvittar ju om jag fått deras router eller inte för bytet så blir spännande och se vem som ska ha betalt för dagarna 25/12-> 3/1.

Loggade in på mitt Telia och nu står det 250/250 istället för beställda 300/300 🤦‍♂️ får väl ringa och bråka när bytet skett.

Samma här. Mitt från Telenor skulle kopplas ur den 30/12 och Bredband 2 skulle sätta på 31/12. På Bredband 2 är det aktiverat men får fortfarande från Telenor och deras hastighet. märkligt.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Bytt från Telia till Halebop med inkopplingsdatum 2025-01-02, ingen leverans på inkopplingsdatumet.

Tog kontakt med Halebops kundtjänst på morgonen, tog tre försök innan fibern aktiverades:

Den första personen aktiverade tjänsten från deras sida, inget internet.
Den andra personen konstaterade att vidare support krävdes för att aktivera leveransen och la ett internt ärende.
Den tredje personen påtalade att jag behövde gå in på nätägarens sida, Open Infra, och godkänna stadsnätets serviceavtal. Efter godkännandet och en omstart började fibern fungera.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Bytt från Telia till Halebop med inkopplingsdatum 2025-01-02, ingen leverans på inkopplingsdatumet.

Tog kontakt med Halebops kundtjänst på morgonen, tog tre försök innan fibern aktiverades:

Den första personen aktiverade tjänsten från deras sida, inget internet.
Den andra personen konstaterade att vidare support krävdes för att aktivera leveransen och la ett internt ärende.
Den tredje personen påtalade att jag behövde gå in på nätägarens sida, Open Infra, och godkänna stadsnätets serviceavtal. Efter godkännandet och en omstart började fibern fungera.

Detsamma hände mina svärföräldrar som också sitter i Open Infras nät.
Det är lurigt när inte alla har kunskapen om att man, om man som kund sitter i Open Infras nät, behöver godkänna varje typ av byte så som hastighet, operatör etc.

Vi fick svaret av Open Infra att det är på Telias ansvar att maila ut en länk där man kan bekräfta ändringen. Två av tre på telia supporten hade ingen aning, men när vi äntligen fick prata med någon som visste hur det skulle gå till var det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Detsamma hände mina svärföräldrar som också sitter i Open Infras nät.
Det är lurigt när inte alla har kunskapen om att man, om man som kund sitter i Open Infras nät, behöver godkänna varje typ av byte så som hastighet, operatör etc.

Vi fick svaret av Open Infra att det är på Telias ansvar att maila ut en länk där man kan bekräfta ändringen. Två av tre på telia supporten hade ingen aning, men när vi äntligen fick prata med någon som visste hur det skulle gå till var det inga problem.

Skitlurigt, ingen info om det på nätet, därav mitt inlägg för att sprida information om någon googlar på det osv.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Verkar inte ha kopplats över till Telias nät ännu, Telenors ip på datorn hemma, får väl ringa supporten när jag kommer hem efter jobbet.

Skrivet av DavidtheDoom:

Vad står i orderbekräftelsen är det viktiga.

Där står det bredband 300/300 så något märkligt är det.

Skrivet av XHI:

Vilket nät har du? Tro mig, det kan bli helt fel med priset när du beställt 300/300 men egentligen bara kan få 100/100 - 250/250 - 500/500 - 1000/1000.

Läs mina tidigare inlägg.

Open Universe är KO för fibern.
Läste om dina bekymmer hoppas att jag inte ska hamna i samma kaos.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av C3H5O3NO23:

Verkar inte ha kopplats över till Telias nät ännu, Telenors ip på datorn hemma, får väl ringa supporten när jag kommer hem efter jobbet.

Okej så Open Universe är idag GlobalConnect och de tillhandahåller vad jag vet bara 100-250-500-1000 och inte 300, därav det står 250/250 på din telia sida när du loggar in.

Har du ringt och påpekat detta? Spänn fast säkerhetsbältet för nu kanske det blir action...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Skrivet av XHI:

Okej så Open Universe är idag GlobalConnect och de tillhandahåller vad jag vet bara 100-250-500-1000 och inte 300, därav det står 250/250 på din telia sida när du loggar in.

Har du ringt och påpekat detta? Spänn fast säkerhetsbältet för nu kanske det blir action...

Inleed finns 300/300 också

Stadsnät: Zitus

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av C3H5O3NO23:

Hur har det gått?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Server:

Permalänk

Jag kan också instämma i skaran där Telenor failat att koppla ur mig. Beställde urkoppling den 26:e för att ha helgfri dag dagen efter att rodda med support om det skulle behövas för att aktivera Telia. Efter nyår ringde Telia upp mig och sa att de försökt flertalet gånger att koppla in mig, men signalen är upptagen då Telenor ligger kvar där (hade också uppkoppling hemma hela tiden).
I torsdags ringde jag Telenor vars uppsägningsavdelning sa att ja visst var bortkopplad, sen blev jag vidarekopplad till företagsfelsökning som inte ville ha med mig att göra utan kopplade vidare mig till fakturaavdelningen (bra initiativ) som tänkte koppla mig vidare men beslöt sig för att medla mellan mig och någon supportpersonlighet. Jag sa att om möjligt önskade jag koppla ur 1500 dagen efter (fredags) för att hinna få tag på Telia igen så att deras avdelning som manuellt hanterar inkoppling av stadsnät eller liknande skulle ha en möjlighet att vara på jobbet och nåbara för ett smidigt upplägg. Det var inga konstigheter enligt Telenor utan skulle ordnas, och han bad så mycket om ursäkt för allt strul inklusive runtkopplingarna i deras system.
När fredagen väl kom gick det såklart till 23.59 innan de behagade koppla ur, så här sitter jag och får likt förbannat vänta till helgfri dag på tisdag innan något möjligtvis eventuellt kommer hända från Telia pga röd dag på måndag.
Så mycket för att man tänker själv och försöker ta höjd för krångel och strul och ha både hängslen och livrem osv. Jag kan ju tycka att det inte borde vara så besvärligt 2025 men här sitter jag i kanoten i ett hav av bajs ändå. GG

Permalänk
Medlem

Verkar som att alla leverantörers "support" är precis lika undermåliga, heh...
Strul med minsta lilla grej man vill ändra eller göra.

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Verkar som att alla leverantörers "support" är precis lika undermåliga, heh...
Strul med minsta lilla grej man vill ändra eller göra.

Är det inte typ Transcom som hanterar kundtjänst för typ alla numera .

Permalänk
Medlem

Telia, oklart när dom tänkt att det ska komma igång, Ownit kopplade ur 00:00 iaf.

Tur att deras kundtjänst fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Inleed finns 300/300 också

Stadsnät: Zitus

Han har Open Universe/Global Connect/IPOnly som stadsnät så Zitus är något annat

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Bredband2 kopplade ur igår, självklart har inte Telia kopplat in oss nu på morgonen!
Strålande start! 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom det varit väldigt mycket historier om att byten gått allt annat än smidigt.

Blev nedkopplad från Telenor, under 10 minuter senare så var jag påkopplad hos Telia.

(För övrigt lika smidigt när jag bytte från Telia till Telenor förra året.)

Vad jag kan inte förstå är varför folk får för sig att sätta bytet precis före jul eller den 27:e. Om det strular, peppar peppar, och det kan behövas handpåläggning så riskerar man ju bli utan internet i dagar. Mycket bättre då att att köra med den nuvarande ISP:n ett par dagar in på det nya året, så att det forfarande går att nå en fungerade kundtjänst om något händer och att man har en möjlighet att få tag på en temporär lösning med mobilt internet.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av filbunke:

Eftersom det varit väldigt mycket historier om att byten gått allt annat än smidigt.

Blev nedkopplad från Telenor, under 10 minuter senare så var jag påkopplad hos Telia.

Vad jag kan inte förstå är varför folk får för sig att sätta bytet precis före jul eller den 27:e. Om det strular, peppar peppar, och det kan behövas handpåläggning så riskerar man ju bli utan internet i dagar. Mycket bättre då att att köra med den nuvarande ISP:n ett par dagar in på det nya året, så att det forfarande går att nå en fungerade kundtjänst om något händer och att man har en möjlighet att få tag på en temporär lösning med mobilt internet.

Jag tycker jag gjorde rätt, (Vardagstisdag efter ledigheter) men är förvånad att de inte bara löste det.
Förra gångerna har det gått smärtfritt men då har inte Telia varit inblandade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått Telia inkopplat, Ownit kopplade ur 4/1 23:59. Telia påstod igår att det behövs "manuell hantering" som kan ta 2-3 dagar. I meddelande står det att porten är upptagen men nätägaren säger att den är öppen.

Permalänk
Medlem

Det var ju ingen rolig läsning, kommer alltså bli utan internet några dagar snart pga deras dåliga överlämning :/

Permalänk
Skrivet av XHI:

Hur har det gått?

Inte alls, haft lite konversation med Telia via mail som påstår att det är aktivt nu men jag har samma hastighet och telenor-ip fortfarande 🤷‍♂️

Hastigheten 300->250 hoppade dom över att svara på men nu i senaste bad dom mig ringa för att kolla närmre på det.

Har ju nät så ingen panik för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C3H5O3NO23:

Inte alls, haft lite konversation med Telia via mail som påstår att det är aktivt nu men jag har samma hastighet och telenor-ip fortfarande 🤷‍♂️

Hastigheten 300->250 hoppade dom över att svara på men nu i senaste bad dom mig ringa för att kolla närmre på det.

Har ju nät så ingen panik för min del.

Exakt för mig via Bredband 2 så står det att det är aktivt. Men jag har fortfarande Telenor 500/100. Verkar fler som inte blir urkopplad från Telenor.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Bredband2 kopplade ur igår, självklart har inte Telia kopplat in oss nu på morgonen!
Strålande start! 😂

Lät USG vara urkopplad när jag var på jobbet och nät var påkopplat ordentligt när jag kom hem på kvällen och startade USG igen.

Visa signatur

Permalänk

Är det någon annan som har fick fel pris än lovat i telefonen? Jag förhandlade fram 319 kr för 300/300 som ska börja gälla den 24 jan. Fick bekräftelse mail direkt vid köp under blackfriday. Jag vet inte om min hjärna bara antog att det var rätt pris eller vad som hände. Men nu när jag kollar så står det 639-240 vilket är 399 kr. Jag antar att det ej finns något jag kan göra nu då det gått för lång tid och det finns ett avtal? Upptäckte det då jag också tyckts fått felaktig faktura för sista månaden som ska vara 299 Kr men istället 376 kr.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av gussesson:

Är det någon annan som har fick fel pris än lovat i telefonen? Jag förhandlade fram 319 kr för 300/300 som ska börja gälla den 24 jan. Fick bekräftelse mail direkt vid köp under blackfriday. Jag vet inte om min hjärna bara antog att det var rätt pris eller vad som hände. Men nu när jag kollar så står det 639-240 vilket är 399 kr. Jag antar att det ej finns något jag kan göra nu då det gått för lång tid och det finns ett avtal? Upptäckte det då jag också tyckts fått felaktig faktura för sista månaden som ska vara 299 Kr men istället 376 kr.

Det är tyvärr många som fått fel pris beroende på vem som pratat och kunskapen bakom de valda orden från säljaren.
Får jag fråga vilket fibernät du tillhör samt om du idag går in och söker på din adress på hemsidan vilket pris du får då?

Det kan vara väldigt svårt att få det ändrat nu i efterhand om det som står i orderbekräftelsen stämmer, men vem vet... alltid värt ett försök?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Server:

Permalänk
Medlem
Skrivet av gussesson:

Du kan nog ringa och prata med dom. Jag har för mig ångerätten först startar när tjänsten kopplas in den 24?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Du kan nog ringa och prata med dom. Jag har för mig ångerätten först startar när tjänsten kopplas in den 24?

Problemet är ju då att man inte längre kan ta del av andra erbjudnanden. Alltid viktigt att kontrollera priset i orderbekräftelsen så fort som det går eller tom spela in samtal där man ingår avtal.

Har ISP:n lovat ett pris så skall de ju hålla det, dock lite beroende på avtalet, de flesta ger ju sig rätten att höja även bundna avtal även om skälen de anger kan skilja sig ordentligt. Tex, Telia anger väldigt få, Bahnhof en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag säger upp så att det avslutas när bindningstiden går ut. Då har jag bara det datumet att förhålla mig till.
Annars kan man ju sätta inkoppling hos nya operatören några dagar tidigare och be gamla koppla ur lite tidigare.
Då får man betala dubbelt några dagar men det kan det nog vara värt. Det är dock helt absurt att såna här system inte fungerar helt sömlöst år 2024/2025.

Det minsta de skulle kunna göra är att ge kunderna datum och tid för urkoppling så anger du datum och tid för start hos nya operatören.
Nu är det bara datum och operatörerna kopplar ur olika tider. Man vet inte heller riktigt om datumet betyder att de kopplar ur det datumet eller om det är den sista dagen. Det varierar också.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Det är tyvärr många som fått fel pris beroende på vem som pratat och kunskapen bakom de valda orden från säljaren.
Får jag fråga vilket fibernät du tillhör samt om du idag går in och söker på din adress på hemsidan vilket pris du får då?

Det kan vara väldigt svårt att få det ändrat nu i efterhand om det som står i orderbekräftelsen stämmer, men vem vet... alltid värt ett försök?

Jag har öppen Fiber. Enligt bredbandsval så verkar det vara 449 kr, dock har de ej samarbete med Telia så kan vara fel. På Telias egna sida får jag bara upp 600/600 som val och det kostar 599

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Jag kan också instämma i skaran där Telenor failat att koppla ur mig. Beställde urkoppling den 26:e för att ha helgfri dag dagen efter att rodda med support om det skulle behövas för att aktivera Telia. Efter nyår ringde Telia upp mig och sa att de försökt flertalet gånger att koppla in mig, men signalen är upptagen då Telenor ligger kvar där (hade också uppkoppling hemma hela tiden).
I torsdags ringde jag Telenor vars uppsägningsavdelning sa att ja visst var bortkopplad, sen blev jag vidarekopplad till företagsfelsökning som inte ville ha med mig att göra utan kopplade vidare mig till fakturaavdelningen (bra initiativ) som tänkte koppla mig vidare men beslöt sig för att medla mellan mig och någon supportpersonlighet. Jag sa att om möjligt önskade jag koppla ur 1500 dagen efter (fredags) för att hinna få tag på Telia igen så att deras avdelning som manuellt hanterar inkoppling av stadsnät eller liknande skulle ha en möjlighet att vara på jobbet och nåbara för ett smidigt upplägg. Det var inga konstigheter enligt Telenor utan skulle ordnas, och han bad så mycket om ursäkt för allt strul inklusive runtkopplingarna i deras system.
När fredagen väl kom gick det såklart till 23.59 innan de behagade koppla ur, så här sitter jag och får likt förbannat vänta till helgfri dag på tisdag innan något möjligtvis eventuellt kommer hända från Telia pga röd dag på måndag.
Så mycket för att man tänker själv och försöker ta höjd för krångel och strul och ha både hängslen och livrem osv. Jag kan ju tycka att det inte borde vara så besvärligt 2025 men här sitter jag i kanoten i ett hav av bajs ändå. GG

Såklart inte ditt fel, men hur kan man välja urkoppling sent en fredagseftermiddag när Telenor redan har misslyckats att koppla ur dig en gång redan? Speciellt om det är röd måndag efter? Varför inte lägga det på tisdagen bara?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Såklart inte ditt fel, men hur kan man välja urkoppling sent en fredagseftermiddag när Telenor redan har misslyckats att koppla ur dig en gång redan? Speciellt om det är röd måndag efter? Varför inte lägga det på tisdagen bara?

Haha, mycket victim blaming här.

Tidigare år (bytt tre senaste black weeks) har det ändå avlöpt smidigt där det räckt med omstart av utrustningen på natten. Bindningstiden har löpt ut i mellandagarna så som det varit upplagt hittills och det är väl mest snålheten att slippa betala dubbelt, alternativt ordinarie pris en extra vecka, som gjort att jag försökt skohorna in det i vardagarna mellan helg. Jag blev duktig gaslightad av supporten med som försäkrade att allt skulle gå enligt önskemål.

Det som gjorde att jag valde just eftermiddag dagen efter var att Telia berättade för mig att deras avdelning som sysslar med i/urkoppling av stadsnätskunder behövde knacka det här manuellt och då ville de ha 4-5 timmars framförhållning för att lyckas. Jag tolkade Telenor som att de ville dra pluggen med en gång, vilket i efterhand varit bättre, men jag levde på hoppet till en relativt sömlös upplevelse. Att erhålla gratis uppkoppling, som jag ändå hade, i fem dagar till kändes inte som ett alternativ. Men det gick ju som det gick med det.