Hårddisk settings till Chicony NB8620

Permalänk
Medlem

Hårddisk settings till Chicony NB8620

Hej!

Rensade i källaren och hittade min gamla lap top (köpt från Lap power början på 90-talet). Nån skulle säkert vilja ha den men skulle vilja nollställa den först. När jag loggar in får jag först välja typ av set up och om jag minns rätt var det ”standard cmos set up” jag måste välja, men då promptas jag på cyln, head, wpcom, lzone, sect och size.

Nån som vet vilka värden man ställer in? Alternativt annat sätt att nollställa/omformattera datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver ta reda på vad det är för hårddisk som sitter i datorn.

Förmodligen sitter det även ett cr2032-batteri i datorn som behöver bytas.

Ta gärna några bilder så är det lättare att hjälpa

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ja, alla dessa parametrar brukar stå skrivna utanpå hårddisken.

En snabb googling ledde mig till denna sida:
https://www.macdat.net/laptops/chicony/nb8620.php
Datorn ser ut att ha ett sådant där batteri som med tiden kan börja läcka och förstöra moderkortet så det kan vara lämpligt att ta isär datorn och se efter hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Du behöver ta reda på vad det är för hårddisk som sitter i datorn.

Förmodligen sitter det även ett cr2032-batteri i datorn som behöver bytas.

Ta gärna några bilder så är det lättare att hjälpa

Toppen tack! Här här några bilder på modell och screen. ChiconyIngen aning på storlek av hd. Inte så många MB om jag får gissa…

Permalänk
Hedersmedlem

Ska jag gissa så nånstans i trakterna runt 100-300mb.

De parametrar du behöver fylla i står skrivna på hårddisken. Skruva upp datorn försiktigt och kolla.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ska jag gissa så nånstans i trakterna runt 100-300mb.

De parametrar du behöver fylla i står skrivna på hårddisken. Skruva upp datorn försiktigt och kolla.

Tack! Det enda som kvarstår då är att förstå hur jag skruvar upp den 😬😃 förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alf_h:

Tack! Det enda som kvarstår då är att förstå hur jag skruvar upp den 😬😃 förslag?

Om du inte ser några skruvskallar på undersidan så kan de ha gömt dem under gummifötter, etiketter eller liknande. Alternativt så är det klickfästen längs kanten som snäpper ihop när man klämmer ihop chassit, dessa måste man då försiktigt lirka upp genom att bända i kanten. Men bryt inte rakt upp, då förstör du plast-hakarna. Det sista kräver nästan att du förstår hur haken fungerar, om den sitter i över eller underdelen för att bända rätt. Du får lirka försiktigt och se om något händer och sedan fortsätta på bästa sätt. Tips: Dolda skruva i närheten av nätverksuttag och liknande (batteriutrymmet) kan förekomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om du inte ser några skruvskallar på undersidan så kan de ha gömt dem under gummifötter, etiketter eller liknande. Alternativt så är det klickfästen längs kanten som snäpper ihop när man klämmer ihop chassit, dessa måste man då försiktigt lirka upp genom att bända i kanten. Men bryt inte rakt upp, då förstör du plast-hakarna. Det sista kräver nästan att du förstår hur haken fungerar, om den sitter i över eller underdelen för att bända rätt. Du får lirka försiktigt och se om något händer och sedan fortsätta på bästa sätt. Tips: Dolda skruva i närheten av nätverksuttag och liknande (batteriutrymmet) kan förekomma.

Grymt tack! Och tack alla för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns lite på Youtube om man letat där.

Kanske finns lite bra tips att kolla på? Har tyvärr inte hunnit kolla själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det finns lite på Youtube om man letat där.

Kanske finns lite bra tips att kolla på? Har tyvärr inte hunnit kolla själv.

Med hjälp av era tips lyckades skruva upp tangentbordet. Därunder ser det ut som i bifogade bilder. https://imgur.com/a/zOocZyuDelen till höger är en Floppy drive station. Är det den i mitten som är hård disken och räcker det med numret där för att hitta mina värden eller måste jag frilägga den helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alf_h:

Med hjälp av era tips lyckades skruva upp tangentbordet. Därunder ser det ut som i bifogade bilder. https://imgur.com/a/zOocZyuDelen till höger är en Floppy drive station. Är det den i mitten som är hård disken och räcker det med numret där för att hitta mina värden eller måste jag frilägga den helt?

ser ut som att etiketten du vill komma åt sitter under den kopparfärgade vad det nu är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

ser ut som att etiketten du vill komma åt sitter under den kopparfärgade vad det nu är.

Lyckades pilla upp den och för följande info på etiketten. https://imgur.com/a/S5lgpOg Men fattar inte om detta går att översätta till de parametrar jag behöver eller kan de stå på andra sidan?

Permalänk
Hedersmedlem

En Conner CP2088 var det visst

Prova dessa alternativen:
Cyl 1097 eller 548
Heads 4 eller 8
Sectors 38

Landing zone kan du ignorera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

En Conner CP2088 var det visst

Prova dessa alternativen:
Cyl 1097 eller 548
Heads 4 eller 8
Sectors 38

Landing zone kan du ignorera.

Steg för steg!

Nu fick jag nog igång den men då ber den om en BOOT diskette. https://imgur.com/a/S5lgpOg Finns det nåt enkelt sätt att omformattera hårddisken härifrån så att man kan skicka den vidare? Eller det kanske man kan i alla fall.

Satt väl inte med några statshemligheter eller bankuppgifter direkt i början av 90-talet när den är ifrån ändå…

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde kunna använda vilken bootbar diskett som helst för att se om den startar.

Tyvärr är det där ett lite dåligt tecken på hur hårddisken mår men än är det inte kört.

Bootdisk för din dator finns på Archive.org

Visa signatur