Permalänk

Bra router till NordVPN

Hej,
Som sagt behöver jag en router till min fiberanslutning som ansluter till NordVPN.
Jag har redan en Asus RT AC68U för mina trådlösa enheter men den är inte anluten till WAN-porten på modemet, däe sitter en liten edgerouter X . Denna har jag flera gånger försökt konfigurera som client till NordVPN men misslyckats, så vad tipsar ni att jag köper?
Behöver inget Wifi eller fler än fyra portar på den, men den ska vara bra på VPN då all min trafik går via NordVPN.
Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Varför inte konfa det på din edgerouter istället? Du kör väl Asus-routern i AP-mode/Brygga?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Varför inte konfa det på din edgerouter istället? Du kör väl Asus-routern i AP-mode/Brygga?

Ja, jag kör Asus i AP-mode.
Jag har testat flera gånger med edegouter X som tydligen ska supporta VPN men jag har inte lyckats.
Det går inte med GUI tydligen så jag har försökt följa instruktionen på NordVPN's sida men får inte det att dunka.

Borde det fungera med Edgerouter X (EdgeRouter X v2.0.9-hotfix.7)?

Permalänk
Medlem

Svårt att få någon fart på Edgerouter även om man får igång det.
Ser ut som om NordVPN vill att man skall köra OpenVPN och då blir det kanske 10-20Mbit/s.
AC68U är inget fartmonster heller, runt 50 Mbit/s.

Så vill du köra VPN i router så får du skaffa en ny router som supportar Wireguard och byta till nåt annat än NordVPN.
NordVPN supportar inte vanlig Wireguard utan de vill att man skall köra deras App.
Den har bl.a. stöd för att hitta den bästa servern.
Det går att lista ut hur man ansluter med en vanlig Wireguard klient men det är krångligt.

En router med AES stöd ger bättre fart med OpenVPN så vill man ha kvar NordVPN så får man skaffa en sådan.
T.ex. har Asus en del som har det och då kan i alla fall få 200 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Okey, jag får kanske byta router då..
Hur som helst så fick jag igång det nu, jag hade missat att ändra en parameter i configen.

set interfaces ethernet eth1 firewall in modify SOURCE_ROUTE
-->
set interfaces switch switch0 firewall in modify SOURCE_ROUTE
Jag har NordVPN betalat ett bra tag framöver så jag får väl stanna där, för rota reda på en med AES då..
Du eller någon annan kanske har något tips på en passanderouter utan wifi till NordVPN?