Allt vi (typ) vet om Geforce RTX 5000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Silent hill 2, alan wake 2, stalker mfl

Silent hill 2 från 2001? Eller menar du remaken där de tar 600kr för samma spel?

Stalker 2 har ju iofs både season pass samt deluxe edition för cosmetiska tillbehör. Så den faller under MD. Dock är den inte högt rated pga mycket buggar

Edit
Alan wake 2 inte ens gått med vinst ännu
https://gamerant.com/alan-wake-2-financial-update-november-20...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Silent hill 2 från 2001? Eller menar du remaken där de tar 600kr för samma spel?

Stalker 2 har ju iofs både season pass samt deluxe edition för cosmetiska tillbehör. Så den faller under MD. Dock är den inte högt rated pga mycket buggar

Remaken av Silent Hill är ju på alla sätt ett nytt spel som betingar fullpris. Tycker du inte att det är rimligt? Men spel och vilka inställningar som krävs är sekundärt enligt mig.

Problemet med instegsmodellerna från Nvidia (xx60) serien är att de inte har gett något större mervärde på 2 generationer nu. Om ryktena om 5060 stämmer så får en eventuell kund med ett 3060 som inhandlades 2020 och som vill uppgradera år 2025 mindre VRAM och ett prestandahopp som sannolikt är väldigt litet för ett pris som är högre. Såhär har vi inte haft det förr på marknaden och det är för att Nvidia helt saknar reell konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Remaken av Silent Hill är ju på alla sätt ett nytt spel som betingar fullpris. Tycker du inte att det är rimligt? Men spel och vilka inställningar som krävs är sekundärt enligt mig.

Problemet med instegsmodellerna från Nvidia (xx60) serien är att de inte har gett något större mervärde på 2 generationer nu. Om ryktena om 5060 stämmer så får en eventuell kund med ett 3060 som inhandlades 2020 och som vill uppgradera år 2025 mindre VRAM och ett prestandahopp som sannolikt är väldigt litet för ett pris som är högre. Såhär har vi inte haft det förr på marknaden och det är för att Nvidia helt saknar reell konkurrens.

I xx60 klassen finns det konkurrens.... Och ändå blir det inte bättre pga det kostar för mycket att utveckla gpuer nu och de vet redan att framtida förbättringar är för dåliga för att ge högre prestanda idag.

Edit
och nej en remake är inte värd fullpris 😊 halva utvecklingen är ju story

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

I xx60 klassen finns det konkurrens.... Och ändå blir det inte bättre pga det kostar för mycket att utveckla gpuer nu och de vet redan att framtida förbättringar är för dåliga för att ge högre prestanda idag.

Edit
och nej en remake är inte värd fullpris 😊 halva utvecklingen är ju story

Rent prestandamässigt finns det konkurrens, men inte när det kommer till features tyvärr. Där har AMD svikit, och Intel är inte framme än. Vi får se hur det blir framöver, men upplever inte att AMD är genuint intresserade av att öka sin marknadsandel.

Angående remakes: Att hitta bra författare är svårt. Men det är inte det som kostar i spelutveckling. Sedan är just Silent Hill 2 en rejäl remake på en nivå att det är att betrakta som ett nytt spel för mig.

Permalänk
Avstängd

Edit
Alan wake 2 inte ens gått med vinst ännu
https://gamerant.com/alan-wake-2-financial-update-november-20...

Vad har vinst med prestanda att göra? Du har flyttat din målvakt ner till i kina nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Rent prestandamässigt finns det konkurrens, men inte när det kommer till features tyvärr. Där har AMD svikit, och Intel är inte framme än. Vi får se hur det blir framöver, men upplever inte att AMD är genuint intresserade av att öka sin marknadsandel.

Jag skulle vilja påstå att XeSS är bra nog som alternativ till DLSS. Det är inte perfekt, men det är nära nog för att inte aktivt avskräcka köpare, till skillnad från FSR.

Även om XeSS inte är lika bra som DLSS vet vi i alla fall att Intel förbättrar det snabbt och att korten är kapabla av att driva optimerade versioner av XeSS, samt att de kommer fortsätta stödja korten när XeSS blir bättre.

FSR är skräp dock, men om ryktet att AMD kommer med en ML-baserad FSR 4 och dedikerade AI/RT cores på 9070XT stämmer, så blir det nog lättare att köpa AMD framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Vad har vinst med prestanda att göra? Du har flyttat din målvakt ner till i kina nu.

Jag svarade i fel tråd med det svaret ursäkta.
Men å andra sidan så kör de spelen med 30fps som bas enligt utvecklarna själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Varför måste man uppgradera från ett 4090? Borde inte ett sådant kort hålla i minst 3-4 generationer innan det är aktuellt att byta ut det? Och ska vi verkligen uppmuntra det ganska ohälsosamma samspelet mellan marginella förbättringar i spelens grafik samtidigt som de marginella förbättringarna kräver allt dyrare grafikkretsar med allt högre effektbehov?

Vi kan liksom inte samtidigt gnälla på höga pris på grafikkorten samtidigt som vi anser det som fullt naturligt att köpa grafikkort som drar lika mycket ström som en energieffektiv villa kalla vinternätter eller kostar en hel månadsinkomst.

Har aldrig gnällt om nvidia priser, gillar deras prestanda som du får för priset, samtidigt vet jag inte vad det kostar producera dessa korten och eventuellt de skjuter priserna i höjden då de inte har konkurrens.

Jag tror jag kommer byta ut mitt 4090 till 5090 om det är stor prestanda skillnad på 4k. Om det en ökning på mellan 30% å uppåt köper jag det direkt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Vilka motsvarigheter brukar resp. nytt kort vara mot generationen innan?

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Varför skulle de köpa något alls? Var inte poängen med att betala så mycket pengar för ett grafikkort att slippa uppgradera på ett tag? Snacka om i-landsproblem.

Skrivet av hakro807:

Varför måste man uppgradera från ett 4090? Borde inte ett sådant kort hålla i minst 3-4 generationer innan det är aktuellt att byta ut det? Och ska vi verkligen uppmuntra det ganska ohälsosamma samspelet mellan marginella förbättringar i spelens grafik samtidigt som de marginella förbättringarna kräver allt dyrare grafikkretsar med allt högre effektbehov?

Vi kan liksom inte samtidigt gnälla på höga pris på grafikkorten samtidigt som vi anser det som fullt naturligt att köpa grafikkort som drar lika mycket ström som en energieffektiv villa kalla vinternätter eller kostar en hel månadsinkomst.

Funderar ni inte alls på att det finns skärmar med hög upplösning och hög uppdateringsfrekvens? Om man kunde spela maximalt i 1440p så hade ni haft helt rätt.

Jag är snarare en person som köper ett grafikkort utifrån den skärm jag har (antar att jag är en minoritet). Satt tidigare på 3440x1440 och då hade ett 4080 räckt gott och väl.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Videocardz.com kör en blänkare om att 50-chip med 3GB moduler ryktesvis dyker upp redan i februari.

Men endast till mobile 5090 (GB103, samma chip som desktop 5080), för totalt 24GB.

Men iövrigt lär väl Nvidia spara på dessa små gobitar ett tag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Videocardz.com kör en blänkare om att 50-chip med 3GB moduler ryktesvis dyker upp redan i februari.

Men endast till mobile 5090 (GB103, samma chip som desktop 5080), för totalt 24GB.

Men iövrigt lär väl Nvidia spara på dessa små gobitar ett tag...

Det finns tidigare rykten om att ett 5080 med 24 GB VRAM för desktop ska komma längre fram. Misstänker att det kan ta ett tag tyvärr dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Funderar ni inte alls på att det finns skärmar med hög upplösning och hög uppdateringsfrekvens? Om man kunde spela maximalt i 1440p så hade ni haft helt rätt.

Jag är snarare en person som köper ett grafikkort utifrån den skärm jag har (antar att jag är en minoritet). Satt tidigare på 3440x1440 och då hade ett 4080 räckt gott och väl.

Precis. Själv har jag siktet inställt på 45" 5120x2160 som ryktas komma framöver. Då kommer all kräm behövas.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O GPU: 4090 FE CPU: 9800X3D Mobo: AORUS PRO B850I RAM: Kingston Fury 6000MHz CL30 2x32GB AIO: EK-AIO 240 PSU: ROG Loki 1000W SSD: MP700 PRO 2TB Tgb: GMMK Pro Mus: Pro X Superlight 2 Skärm: G8 OLED

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig ha råd, men är ändå taggad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloback:

Precis. Själv har jag siktet inställt på 45" 5120x2160 som ryktas komma framöver. Då kommer all kräm behövas.

Jag sliter redan med 7680x2160 med mitt 4090 kort

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det finns tidigare rykten om att ett 5080 med 24 GB VRAM för desktop ska komma längre fram. Misstänker att det kan ta ett tag tyvärr dock.

Ingen läcka, bara hopfulla tankar och spekulationer pga. att det är enkelt möjligt utan att ändra något på kortet förutom just vram modulerna. Kan komma men säkerligen inte på ett tag, slutet av året eller nästa år tidigast skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Vilka motsvarigheter brukar resp. nytt kort vara mot generationen innan?

De senaste åren brukar de nya korten initialt vara sämre pris/prestanda mot lägstapriser av föregående generations nytt kort från butik.

Men vi ser ju eg. att AMD höjde priser på 7800x3d innan 9800x3d lansering och även 7950x3d nu innan 9950x3d kommer, och även på gpu sidan syns liknande trender med eg. 7900 gre fast det har iofs också slutat produceras. Så nya korten kan se lite bättre ut om man jämför priser på lanseringsdagen pga. höjda priser på äldre produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det enda jag vet är att jag kommer köpa 5090, hoppas det får plats i mitt chassi bara.

Till vilket pris som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Till vilket pris som helst?

Om det kostar under 35k.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja. Blir väl Super hela vägen från 60 till 80 nästa år.

Grejen här var dock att det redan från dag 1 finns iaf en(1) 50-serie GPU med 3GB moduler. Mobila 90, 80 och 70Ti är redan bekräftade. Med 24, 16 resp 12 GB. Som väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ingen läcka, bara hopfulla tankar och spekulationer pga. att det är enkelt möjligt utan att ändra något på kortet förutom just vram modulerna. Kan komma men säkerligen inte på ett tag, slutet av året eller nästa år tidigast skulle jag tro.

Jo, det finns en lite äldre läcka om det också.

https://www.pcgamesn.com/nvidia/geforce-rtx-5080-24gb-rumor

Det är ju dock ganska logiskt eftersom allt som krävs är att växla till 3 GB-chippen av GDDR7, som du säger.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ni sätter denna artikel högst upp men inget om AMD'S keynote som börjar om 16minuter?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tänk vad skönt det vore om denna lansering totalfloppade. Om vi sade NEJ till deras priser.
Drömma kan en ju.

Tja, kretsarna har ju defacto blivit 2-3 ggr dyrare att tillverka hos TSMC sen tiden när topkorten låg på 6000-10000 kr, samtidigt har ytan på kretsarna ökat med 30%, så inte konstigt att dom blivit dyrare. Säga nej till priserna? Ingen annan än dom som vet vilka modeller som är i top klagar, men inte jag. Jag vet att dom utökat segmenten med dyrare kort då folk som använder grafikkort blivit äldre, dom har generellt sett mer kapital att använda och större inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur kommer det sig att ni sätter denna artikel högst upp men inget om AMD'S keynote som börjar om 16minuter?

Tack för tipset!

Får se om den är värd att kolla på eller om det bara är massa snack om AI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tack för tipset!

Får se om den är värd att kolla på eller om det bara är massa snack om AI.

45min och dom lär presentera 90x0 gpuer och dom sista två x3d cpuerna, klart det kommer bli AI men lär inte bli allt för mycket tid kvar för sånt =p

Edit: eller inte, gpuer presenteras senare detta kvartal xD wtf....

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

45min och dom lär presentera 90x0 gpuer och dom sista två x3d cpuerna, klart det kommer bli AI men lär inte bli allt för mycket tid kvar för sånt =p

Det blev inga GPU:er...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Det blev inga GPU:er...

Såg de, gjorde precis en Edit xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Womp womp AMD. nVidia får regera fritt

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Uppenbart strul med prestandan då.... Och var inte ryktet 24-Q4 release från början?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppenbart strul med prestandan då.... Och var inte ryktet 24-Q4 release från början?

Later this quarter låter ganska illa men de kanske bara vill helgardera sig ifall något är riktigt fel i drivers.

AMD kanske ska vänta in 5070 innan de släpper sina kort. Att vara först med bra valuekort går inte för sig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT