Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tror ni mitt Asus 650 TUF bronze orkar med 5070ti? Har f.ö en amd r5 7600 och 2st m.2 samt ett ljudkort

Ska nog inte vara ett problem mitt snart 8år gammla EVGA 650w GQ klara fortfarande av driva 6900XT utan problem. Och gissar på 5070Ti kommer dra mindre 303w i spel.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har något emot all typ av frame gen och uppskalning? De flesta spel jag spelar är väldigt dynamiska med mycket rörelse, de här uppskalningsteknikerna med TAA och framegen osv leder till en enormt suddig/smetig bild och input lag. Jag vill ha en skarp och reell bild även när saker händer på skärmen…
Det verkar som man helt kastat bort att göra väloptimerade spel och god råprestanda…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurgl:

Är det bara jag som har något emot all typ av frame gen och uppskalning? De flesta spel jag spelar är väldigt dynamiska med mycket rörelse, de här uppskalningsteknikerna med TAA och framegen osv leder till en enormt suddig/smetig bild och input lag. Jag vill ha en skarp och reell bild även när saker händer på skärmen…
Det verkar som man helt kastat bort att göra väloptimerade spel och god råprestanda…

Dlss ger ingen inputlag. Framegen gör det däremot. Dlss är heller inte suddigare än taa. Utan ofta mindre så då dlss kör dlaa.

Och optimering försvann när alla stora bolag outsourcar allt arbete till ett land i asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Dom sparar väl det till 5080ti senare?

Garanterat, går alltid att kunna tjäna en slant till!

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av filbunke:

Eller så blandar man inte in valutakurser och tittar på lanseringpriset i USA.

Från då $499 till $999, en höjning på $500, varav inflationen skulle då, enligt dina siffror, vara orsaken till runt $223 och resterande $280, runt 55% av höjningen, är på grund av andra saker...

Sen kan man definitivt diskutera användningen medelvärdet på inflationen beräknat på en mängd olika varor och tjänster som en förklaring för prisökningen på en enskild produkt, kostnadsökningar pga av inflation är ju inte precis uniforma.

Hans inlägg jämförde priserna i kronor och då är en ökning i dollarkurs på över 50% ganska relevant.

Ett annat mått: genomsnittlig månadslön (median saknas på denna sida https://statistikfakta.se/lonedata ) från 28400kr till 41053kr eller en ökning på 45%. Utan att ha kollat upp det gissar jag att det är högre än så netto via jobbskatteavdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TexN:

Äsch, blir ett 60xx lagom till Witcher 4

Blir nog inget Witcher 4 med 8GB vram.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Tänkte precis samma, dom skulle nästan kunna kalla 5090 för 5080x2
Lite som gamla "GeForce 9800GX2"

Sätt till storlek ja, men är ändå enorm skillnad på ett stort chip kontra två ihopkopplade

Tror jag överlag avvaktar med uppgradering tills det händer något riktigt innovativt typ riktiga chiplet gpus eller liknande.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Att priserna är snarlika för samma prestanda skulle både kunna bero på att det är praktiskt taget en kartell med överrenskommna priser, men det skulle även kunna vara att det är hälsosam konkurrens och priserna är pressade så nära tillverknings och itvecklingskostnad det går. Du får komma med bra mycket bättre argument än så för att vi ska ta dig på allvar.

Och du är talesperson för vilka mer än dig själv...?
Medveten planering eller ej, så är väl kusinskapet skäl nog att förutsätta att det påverkar konkurrensen om man samtidigt ser till den senaste årens segmentering och skenande priser? Det finns knappast någon miningboom som förklarar den här fortsatta utvecklingen samtidigt som AMD åker räkmacka på nvidias prissättning genom att lägga sig hack i häl vad gäller pris/prestanda utan att sätta någon egentlig press på nvidia öht.

Vad är det som föranlett att nvidia kan ta nästan 8000:- för ett motsvarande GTX 1050 ti utan att huvuden börjar rulla för länge sedan i något läger?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Och du är talesperson för vilka mer än dig själv...?
Medveten planering eller ej, så är väl kusinskapet skäl nog att förutsätta att det påverkar konkurrensen om man samtidigt ser till den senaste årens segmentering och skenande priser? Det finns knappast någon miningboom som förklarar den här fortsatta utvecklingen samtidigt som AMD åker räkmacka på nvidias prissättning genom att lägga sig hack i häl vad gäller pris/prestanda utan att sätta någon egentlig press på nvidia öht.

Vad är det som föranlett att nvidia kan ta nästan 8000:- för ett motsvarande GTX 1050 ti utan att huvuden börjar rulla för länge sedan i något läger?

Varför är det AMDs ansvar att sätta press på Nvidia? Givetvis vill även AMD maximera sin vinst.

Jag tror inte att AMD klarar av att ta marknadsandelar från Nvidia, det är för kostsamt och innebär också en satsning som medför en risk.

Det är inte heller en satsning som skulle kunna vara kortsiktig, utan det skulle krävas flera år och kräva betydande investeringar, investeringar som de kanske aldrig någonsin får tillbaka då chanserna är små att de lyckas.

Jämför då med att de istället satsar och investerar på sina CPUer, ARM samt AI kretsar, säkrare för AMD och deras aktieägare, mindre risk, större marknad.

Jag har full förståelse och respekt för deras beteende, konsumenterna får skylla sig själva när de har köpt Nvidia i över 10 år

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Pris spelar ingen roll vill bara ha det bästa!

Finns priserna på ROG ännu?

Korten har presenterats i alla fall.
https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/introduci...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ja alltså kommer så fort jag kan släppa en artikel på nya testsviten. I de jämförande testerna kommer vi inte nyttja någon DLSS förutom DLAA i de spel som även tillåter AMD FSR Native AA.

Jag siktar på att göra tester av de nya DLSS-funktionerna givetvis men de kommer vara uppmärkta. Det ska inte finnas några tvivel om vad det är för data vi redovisar.

Jag tycker inte det är självklart att det ska testas på det sättet rakt upp och ner.

Korten som kommer nu är ju utvecklade för de positiva mjukvarufördelarna som kommer med korten. Att då lägga fokus på rent raster som i princip inga användare med dessa kort helt kommer förlita sig på blir missvisande.

Exempelvis Sweclockers prestandaindex är bara relaterat till rent raster. Likaså använder ni den listan när ni redovisar mest prestanda/krona och gör rekommendation över det mest privärda grafikkortet som exemplevis denna:

https://www.sweclockers.com/artikel/39560-basta-grafikkortsko...

Där specifikt skriver ni att ni använder prestandaindex som grund för besluten även om ni har med en kommentar att det bara gäller raster. För gemene man som kollar på den listan är det inte självklart vad raster betyder, de tittar mer på prestandaindexet och ser vilken som är högst och tänker att det kortet måste vara bäst.

Det blir ju egentligen helt fel eftersom det inte kommer vara den mest sannolika upplevelsen en användare kommer ha om de köper ett kort på den listan.

Jag själv har 17 spel på Steam och ungefär lika många på Epic. Av dessa spel är det enbart CS2 där jag inte kör DLSS (eftersom det inte finns). På Alan Wake 2 och CP2077 anänder jag även FG som är helt fantastisk på ett spel som detta eftersom mitt 4070 Ti Super når över 60 fps utan FG och därmed får jag ingen noterbar ökad latency med FG påslaget men betydligt trevligare upplevelse i 120fps. Nu är ju bara jag en person, men enligt Nvidias egna telemetri på deras hemsida använder ca 80% av deras användare DLSS.

För att sätta det i perspektiv:

Jag har köpt en ny Volvo som är en hybrid. Den har en förbränningsmotor med 150hk. Den har också en elmotor som ger 100 extra hästkrafter när den aktiveras. När jag accelerar med bilen utan elmotorn går det rätt segt, men när jag kickar i elen blir det en rejäl boost och upplelvelsen blir extremt mycket bättre. Men när jag läser er recension om Volvon tänker ni ignorera elmotorn som ger extra effekt, det är bara förbränningsmotorn som ni tycker är intressant för det har alltid varit den ni mäter och den som ska avgöra om bilen är snabb eller inte. Man vill ju bara mäta "äkta hästkrafter" iställer för "fake frames" - förlåt "fake hästkrafter" med elmotorn trots att den mer eller mindre revolutionerar upplevelsen för mig som kör bilen

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk

Kommer 5070 ti vara ett bra köp för 4k eller ska man köra på 5080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Risken är väl att FE kommer låta som ett jetplan men kör man med lurar är det kanske lugnt.

Varför skulle den låta som ett jetplan med dubbla stora radialfläktar?

Denna lät som ett jetplan däremot. (ATI X1950XT)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg den där komponentskrisen vi hade för några år sedan? Är den fortfarande en grej? Kommer alla korten omedelbart köpas av scalpers? Svårt att spekulera i, såklart.

Permalänk
Medlem

Jag ser att dessa kort har PCIe 5. Kommer man att gå miste om prestanda om man använder ett PCIe 4-moderkort?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag tycker inte det är självklart att det ska testas på det sättet rakt upp och ner.

Korten som kommer nu är ju utvecklade för de positiva mjukvarufördelarna som kommer med korten. Att då lägga fokus på rent raster som i princip inga användare med dessa kort helt kommer förlita sig på blir missvisande.

Exempelvis Sweclockers prestandaindex är bara relaterat till rent raster. Likaså använder ni den listan när ni redovisar mest prestanda/krona och gör rekommendation över det mest privärda grafikkortet som exemplevis denna:

Där specifikt skriver ni att ni använder prestandaindex som grund för besluten även om ni har med en kommentar att det bara gäller raster. För gemene man som kollar på den listan är det inte självklart vad raster betyder, de tittar mer på prestandaindexet och ser vilken som är högst och tänker att det kortet måste vara bäst.

Det blir ju egentligen helt fel eftersom det inte kommer vara den mest sannolika upplevelsen en användare kommer ha om de köper ett kort på den listan.

Jag själv har 17 spel på Steam och ungefär lika många på Epic. Av dessa spel är det enbart CS2 där jag inte kör DLSS (eftersom det inte finns). På Alan Wake 2 och CP2077 anänder jag även FG som är helt fantastisk på ett spel som detta eftersom mitt 4070 Ti Super når över 60 fps utan FG och därmed får jag ingen noterbar ökad latency med FG påslaget men betydligt trevligare upplevelse i 120fps. Nu är ju bara jag en person, men enligt Nvidias egna telemetri på deras hemsida använder ca 80% av deras användare DLSS.

Jag har köpt en ny Volvo som är en hybrid. Den har en förbränningsmotor med 150hk. Den har också en elmotor som ger 100 extra hästkrafter när den aktiveras. När jag accelerar med bilen utan elmotorn går det rätt segt, men när jag kickar i elen blir det en rejäl boost och upplelvelsen blir extremt mycket bättre. Men när jag läser er recension om Volvon tänker ni ignorera elmotorn som ger extra effekt, det är bara förbränningsmotorn som ni tycker är intressant för det har alltid varit den ni mäter och den som ska avgöra om bilen är snabb eller inte. Man vill ju bara mäta "äkta hästkrafter" iställer för "fake frames" - förlåt "fake hästkrafter" med elmotorn trots att den mer eller mindre revolutionerar upplevelsen för mig som kör bilen

Exakt detta. FG bör definitivt vara en del av Sweclockers standard när nya tester genomförs. Det är inte någon märkbar input-lag heller (använder ett 4080 dagligen och spelar på) då reflex som även det är standard nu att vara aktiverad tillsammans med FG eleminerar detta problem.
Finns ingen anledning att inte använda FG idag. Det folk pratar om med input-lag var de första titlarna där inte reflex fungerade som tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Fast samtidigt så vet vi inte hur multi framegen känns och vilka avvägningarna är. Spel utan det stödet dvs. alla gamla spel och moderna som inte har dlss stöd kommer prestera 25-30% bättre än förra generationen, dvs en äpplen mot äpplen jämförelse.

Båda är helt klart intressanta men native är det som ändå måste vara utgångspunkten för att få prestandan på själva hårdvaran.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Nej det är inte missvisande. Annars hade det varit som att testa en Volvo som kan köra både på bensin och etanol mot en toyota som kan köra både på vätgas och bensin genom att testa både etanol/vätgas alternativen och presentera jämförelser däremellan. Varför då inte bara jämföra hur de presterar på bensin i första hand så man får en basal uppfattning om hur de står sig mot varandra i grundläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Problemet är att FG inte är prestanda. Det ger upplevelsen av ett bättre flyt mot en kostnad av latens. Det har absolut sina fördelar. Men inte i de fall Nvidia lyfter generellt. Sitter en spelare med en skärm som kan visa 360Hz eller högre men spelet kan bara renderas i säg 150-200 fps så kan FG minska motion blur genom att hjälpa till att mata fler bilder till skärmen. Det är ett användningsområde. Men mer prestanda är det inte!

Sedan varför Jensen dribblar med olika varianter av FG är helt enkelt för att ingen går igång på en prestandaökning på 20%. Och att hävda att 5070 är lika med ett 4090 (pga av MFG kontra FG) är farligt nära vilseledande falsk marknadsföring.

Det ger absolut en prestandaboost. All upplevd bättre flyt är ju bättre prestanda?
Ju högre frames och bättre flyt utan märkbar input-lag = bättre prestanda.
Input-lag är inte ett problem idag eftersom reflex alltid är aktiverat i nya spel tillsammans med FG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Men om 4000-serien använder FG och 5000-serien använder MFG så innebär dubblerad framerate att RT-prestandan är oförrändrad... vore riktigt illa om så var fallet.

Så sant, det vore riktigt uselt - så illa känns det dock inte som det kan bli, den grafen som som inte hade DLSS verkar indikera åtminstone 30-40% bättre prestanda så det finns något med substans.

Sen noterade jag att latensen inte ökade när de visade exempel med MFG vs FG, undrar hur de har löst det? Om det stämmer så är ju MFG åtminstone inte sämre än vanlig FG i det avseendet.

Mycket smoke and mirrors som man kan roa sig med att spekulera kring tills riktiga reviews släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fast samtidigt så vet vi inte hur multi framegen känns och vilka avvägningarna är. Spel utan det stödet dvs. alla gamla spel och moderna som inte har dlss stöd kommer prestera 25-30% bättre än förra generationen, dvs en äpplen mot äpplen jämförelse.

Båda är helt klart intressanta men native är det som ändå måste vara utgångspunkten för att få prestandan på själva hårdvaran.

Saken är att "native" kommer at vara FG framöver. Det är bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Nej det är inte missvisande. Annars hade det varit som att testa en Volvo som kan köra både på bensin och etanol mot en toyota som kan köra både på vätgas och bensin genom att testa både etanol/vätgas alternativen och presentera jämförelser däremellan. Varför då inte bara jämföra hur de presterar på bensin i första hand så man får en basal uppfattning om hur de står sig mot varandra i grundläge?

Därför att ingen som kör Volvon och Toyotan kommer köra på bara bensin så varför ska du vara intresserad av något som inte finns?

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Saken är att "native" kommer at vara FG framöver. Det är bara en tidsfråga.

Absolut, men just nu, där vi är i tekniken så är native fortfarande viktigare.
Om jag t.ex. drar igång Final Fantasy 7 remake som inte har dlss stöd så kommer inte 5070 och förmodligen inte 5080 ge mig fler rutor per sekund, och då är det ingen uppgradering. Men tittar man på nvidias showcase så är det lätt hänt att man får för sig att 5070 med sina 12GB utpresterar 4090 t.ex.

RTX 5070 har till och med 12GB skrev 16.
Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kommer ni ihåg den där komponentskrisen vi hade för några år sedan? Är den fortfarande en grej? Kommer alla korten omedelbart köpas av scalpers? Svårt att spekulera i, såklart.

Killgissning blir att det tar slut dag 1 men rätt snart kommer ny tillgänglighet i takt med nya leveranser. Ps5 Pro var folk nervösa över att de skulle ta slut också med Ps5 släppet i minnet men det visade sig vara nemas problemas. Bara folk med tomtar på loftet köper av scalpers. Och folk sitter inte inlåsta hemma denna gång med pengar som bränner i fickan till skillnad mot hur det såg ut under covid.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Vilken nivå hamnar ett kommande 5060/Ti? Ett 4080?

Troligtvis runt 4070S nivå

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem

Nej jag sitter på 40-serien så känner inget behov av uppgradering. MFG är inget jag bryr mig om. Kanske SMFG i 60-serien blir mer intressant.

Permalänk
Medlem

Så var blir detta i jämförelse med te.x när jag minns priserna från tidigt 2000 tal jag köpte det bästa ATI kortet 2004, 9800 pro 256mb.

5090 RTX 28 tusen och mellanskillnaden från 9800 pro 6500 = 21 tusen, delat på 6500 = 3,30 x 100 = 330.

Så en 330% prisökning på det bästa kortet sen 2004.

Nvidia mjölkar inte folk jag lovar ><

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför skulle den låta som ett jetplan med dubbla stora radialfläktar?

Denna lät som ett jetplan däremot. (ATI X1950XT)
https://assets.hardwarezone.com/images/Topdown_26.jpg

Hehe ja den lät säkert värre
Tänker mer på storleken av kylaren. 2-slots på 575W.

Permalänk
Snusfri

Just nu står det mellan dessa kort för mig.
- 5090 FE
- MSI 5090 Suprim Liquid
- Colorful 5090 Neptune

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Killgissning blir att det tar slut dag 1 men rätt snart kommer ny tillgänglighet i takt med nya leveranser. Ps5 Pro var folk nervösa över att de skulle ta slut också med Ps5 släppet i minnet men det visade sig vara nemas problemas. Bara folk med tomtar på loftet köper av scalpers. Och folk sitter inte inlåsta hemma denna gång med pengar som bränner i fickan till skillnad mot hur det såg ut under covid.

Tack, känner lite samma, tror inte det kommer vara någon mega-brist.