Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Digital fyndjägare

Nvidia bör ge 4000 serien lite mer tycker jag... de kan väl släppa FG x3 (2 bilder mellan) för att ge något mer till de som väljer att köpa ett kort från 4000 serien.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

De menar med DLSS 4.0 på max, MFG igång, AI med låg upplösning i ett specifikt spel med specifika inställningar och under några sekunder samt ifall jupiter och månen står i 90 graders vinkel jämte stjärnbilden Cepheus.

Eller i konkreta ord: Inget att lyssna på eller bry sig om överhuvudtaget.

Vänta in recensioner och glöm helt allt Nvidia säger.

det var samma sak med DLSS3 några år tidigare.

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Nvidia bör ge 4000 serien lite mer tycker jag... de kan väl släppa FG x3 (2 bilder mellan) för att ge något mer till de som väljer att köpa ett kort från 4000 serien.

Det var ju faktiskt det enda som de inte fick. 4000 har 2x FG, 5000 3x-4x FG, och 2000-5000 delar på allting annat (som i mina ögon är viktigast).
Saker som nya DLSS transformer-modellerna (till super res + ray reconstruction), Reflex 2 och annat kommer till alla RTX-kort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

mm måste vara lite snabbare än så, mena det dära moddade 4090 med snabbare minnen(1,2TB minnes bandbredd) fick ju 13% högre score i superposition när så förväntar mig iaf ca 25%-30% högre prestanda i spel när vi får 6k shaders mer och 800GB/s mer i minnesbandbredd.

Låter intressant, vet du vart man kan läsa om det?

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

e ju det som behövdes för att det skulle bli ett billigt insteg till quadro, dvs de lite starkare för det fanns apkassa quadrokort.

90 korten är inte specialla någonstans, vanligt spelkort fast dyrt och nvidia segmenterar dem mer å mer ifrån de andra korten som idag med 5090 som är dubbelt allt mot 5080it för nvidia vet att folk kommer köpa det.

Fortvarande halo mot halo när vi jämför ett 580 med 5090. finns inget som är speciellt med 5090it förutom prestanda och prisgapet mot 5080it...

din allegori är inte så bra, carrera gt e bara en gatbil medans 911an finns i gt3 rs å dylika andra racer versioner för gatan, dvs snabbare

Det fanns många fall där det inte hjälpte alls eftersom det i övrigt var lika nedlåst som ett vanligt GTX. Syftet var inte heller att göra ett billigt instegskort till Quadro, utan just att skapa en halo-produkt.

Jag vet inte hur jag tydligare ska kunna förklara att det handlar om helt olika prissegment. Det är som att jämföra superbilar med hyperbilar. Olika segment. 90-korten tillhör det senare, precis som Titan gjorde. De hör inte till samma kategori som de vanliga toppkorten. Det är bara att se på den enorma skillnaden mellan 80 och 90.

Carrera GT utvecklades för övrigt från Porsches LeMans-prototyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomasis:

det var samma sak med DLSS3 några år tidigare.

Japp, påståenden som vi sedan såg var mer eller mindre skitsnack i 99% av fallen. För att inte tala om att DLSS fortfarande ger diverse problem.

Ändå är det många som går på det och pratar om WWWOOOWWW vilket LEAP vi tar!!!!!!!!!

Folk måste verkligen lära sig att vara mer kritiska och tolka säljsnack bättre.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Thomas:

Det var ju faktiskt det enda som de inte fick. 4000 har 2x FG, 5000 3x-4x FG, och 2000-5000 delar på allting annat (som i mina ögon är viktigast).
Saker som nya DLSS transformer-modellerna (till super res + ray reconstruction), Reflex 2 och annat kommer till alla RTX-kort.

Mmm... exakt.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Japp, påståenden som vi sedan såg var mer eller mindre skitsnack i 99% av fallen. För att inte tala om att DLSS fortfarande ger diverse problem.

Ändå är det många som går på det och pratar om WWWOOOWWW vilket LEAP vi tar!!!!!!!!!

Folk måste verkligen lära sig att vara mer kritiska och tolka säljsnack bättre.

Nej, du måste förstå att programmering har förändrats drastiskt när det gäller att skapa nya spel. Det går inte längre att fördubbla antalet transistorer.

Nvidia 5090 kommer att användas som en renderingsmaskin för CAD, 3D, videoredigering och liknande uppgifter. Den gamla hederliga spelmaskinen med fokus på rasterprestanda är något du kan glömma! Titta på vilken typ av kärnor Nvidia-korten har. Shader-kärnorna blir allt mindre viktiga. Kolla in filmen nedan för att få en idé:

https://www.youtube.com/watch?v=-wQPiVhcjBI

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Faktiskt riktigt trevligt, detta. Lär hålla liv i grafikkortet ett litet tag till. Jag hoppas det kommer funka bra i VR där alla uppskalningstekniker ser ut som en påse nötter. Skulle innebära ett stort lyft i det jag spelar mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomasis:

Nej, du måste förstå att programmering har förändrats drastiskt när det gäller att skapa nya spel. Det går inte längre att fördubbla antalet transistorer.

Nvidia 5090 kommer att användas som en renderingsmaskin för CAD, 3D, videoredigering och liknande uppgifter. Den gamla hederliga spelmaskinen med fokus på rasterprestanda är något du kan glömma! Titta på vilken typ av kärnor Nvidia-korten har. Shader-kärnorna blir allt mindre viktiga. Kolla in filmen nedan för att få en idé:

https://www.youtube.com/watch?v=-wQPiVhcjBI

Om du sätter video-taggar på dina YT-klipp så blir fler intresserade av att trycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Låter intressant, vet du vart man kan läsa om det?

här typ

https://videocardz.com/newz/geforce-rtx-4090-26gbps-gddr6x-me...

Skrivet av DasIch:

Det fanns många fall där det inte hjälpte alls eftersom det i övrigt var lika nedlåst som ett vanligt GTX. Syftet var inte heller att göra ett billigt instegskort till Quadro, utan just att skapa en halo-produkt.

Jag vet inte hur jag tydligare ska kunna förklara att det handlar om helt olika prissegment. Det är som att jämföra superbilar med hyperbilar. Olika segment. 90-korten tillhör det senare, precis som Titan gjorde. De hör inte till samma kategori som de vanliga toppkorten. Det är bara att se på den enorma skillnaden mellan 80 och 90.

Carrera GT utvecklades för övrigt från Porsches LeMans-prototyp.

olika prissegment för det e så nvidia valt att tjäna pengar på oss då de sett att vi e villiga att betala för top tier spelkort.
Jämförelsen som folk har använts här innan stämmer fortfarande, 580 var top end kort å nu är 5090 det, enda skillnaden är att nvidia vill få oss att betala en massa för deras topp kort och där av skapar denna prestanda och prisklyfta mellan 5090 och andra kort. Inget annat, det är inget speciellt med 5090it mot de andra korten.

vad är det du försöker förklara, finns inget att förklara, på något sätt försöker då få 90 korten rent av heliga eller nått.

580 var gårdagens 5090 men endå kostade det inte en kolfibercykel eller en begagnad motorcykel, och kostade inte dubbelt gentemot 570 kortet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

olika prissegment för det e så nvidia valt[...]

[/quote]
Jättebra. Det är alltså olika segment och därför är din jämförelse fel. Jag nöjer mig så.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket prispåslag de kommer bli på tredjeparts kort?

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Ingen har någonsin påstått att Raytracing inte är *Relevant* idag.

Men faktum kvarstår att Nvidias kort har dedikerade RT chip & att kommande test på bland annat Sweclockers kommer har seperata sektioner för RT tester & råa tester.

Om du nu är en person som endast köper GPU för att få Indiana Jones att se bättre ut, by all means, då är säkert 5080/90 ett otroligt bra kort.

Men som nämnt tidigare: Nya spel, såsom Ragnarök, Space Marine 2, Kingdom come 2(Deliverance hade inte ens DLSS & nya har säkert inte dlss eller RT), nyare Assassins creed har väl inte RT/PT(har det ens DLSS?), Total war spelen har varken DLSS eller RT. List goes on.

Visst, köper du grafikkort för att spela allt fram till idag så. Hade vi pratat lanseringen av rtx 2000, 3000 och i viss mån 4000 hade jag hållt med dig men nu känns det som generationen när raytracing blir högst relevant i allt annat än budgetsegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Visst, köper du grafikkort för att spela allt fram till idag så. Hade vi pratat lanseringen av rtx 2000, 3000 och i viss mån 4000 hade jag hållt med dig men nu känns det som generationen när raytracing blir högst relevant i allt annat än budgetsegmentet.

Kommer det ju inte bli . raytracing och frame gen tuggar Vram .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Kommer det ju inte bli . raytracing och frame gen tuggar Vram .

Uppdaterad FG äter ju tydligen avsevärt mindre dock...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Detta är nog vad vi kommer se i flera år framöver om inget större genombrott sker på hårdvarusidan.
10-30% mer prestanda, sedan blir det fler AI funktioner som står för resten.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

I linustechtips video verkar det som att RTX 5090 ska driva Cyberpunk 4K med T/PT/Overdrive utan dlss/framegen i 27-28 FPS.

Ett RTX 4090 driver det spelet i 17-18 FPS. Tolka "prestanda ökningen" i % här i dessa låga FPS skulle ju säga att det är en 45~% ökning. Men herregud, det är fortfarande inte spelbart.

https://youtu.be/3a8dScJg6O0?si=133pNs9KKOpF5ns_&t=257

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Lite ironiskt med tanke på att 1080 var mer nedskalad än vad 5080 är.

Men ja, då bjöds det på stort hopp i rasterprestanda tack vare ny arkitektur och stort nod hopp. Den tiden är förbi nu.

Om korten kan vara nedskalade och ändå prestera så är det väl mestadels positivt ?

Jag skulle gärna ta ett grafikkort med 70W TDP, som kostar 2000 - 3000kr och har dubbla prestandan av ett RTX 5090.

Men realistiskt sett så skulle ett kort med ~ 70W TDP och RTX 5090 + prestanda vara många år in i framtiden.
Om Svenska kronan fortsätter bli mindre värd så kanske man inte ens får typ motsvarande segment som ett GT 1030 kort för 2000-3000kr i framtiden.

Så...

Men åtminstone för mig så är det inget självändamål att ett grafikkort ska dra mycket ström, ha jättestor kylare och vara dyrt.

Kan man få ett litet strömsnålt grafikkort som har låg ljudnivå och är billigt men har grym prestanda så ja tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Ingen har någonsin påstått att Raytracing inte är *Relevant* idag.

Men faktum kvarstår att Nvidias kort har dedikerade RT chip & att kommande test på bland annat Sweclockers kommer har seperata sektioner för RT tester & råa tester.

Om du nu är en person som endast köper GPU för att få Indiana Jones att se bättre ut, by all means, då är säkert 5080/90 ett otroligt bra kort.

Men som nämnt tidigare: Nya spel, såsom Ragnarök, Space Marine 2, Kingdom come 2(Deliverance hade inte ens DLSS & nya har säkert inte dlss eller RT), nyare Assassins creed har väl inte RT/PT(har det ens DLSS?), Total war spelen har varken DLSS eller RT. List goes on.

Det är nog inte så ovanligt som du får det att låta att man köper ett dyrt grafikkort för att spela ett speciellt spel. Konceptet med en specifik programvara som säljer hårdvara kallas killer application.

Cyberpunk lär ha sålt en jäkla massa RT/DLSS kapabla grafikkort för man vill spela just det på bra inställningar. Witcher 4 kommer vara ännu värre. Om PC versionen av GTA 6 har höga RT möjligheter kommer det sälja miljoner RT kapabla grafikkort.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Skulle väl vara om man har behov av mer minne men skulle 5090 utan AI-fluff bara vara 20% snabbare än 4090 så känns det helt pointless faktiskt.

Någon har räknat pixlar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Någon har räknat pixlar!
<Uppladdad bildlänk>

Haha vilken legend, precis som väntat då, just 4090 -> 5090 är det största hoppet också.

Blir mindre mellan 5070 och 4070 Super samt 5080 och 4080 Super.

Vilken oskön sits man hamnar i med 40xx serien, hårdvaran i sig är inte värt en uppgradering men beroende på hur multi framegen fungerar så vill man ha den skyhöga fpsen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Någon har räknat pixlar!
<Uppladdad bildlänk>

Vi vill veta vad prestandaökningarna utan AI-fluffet är, dom verkar inte kommit ut med den infon ännu.

Oh, intressant. Ska läsa igenom det.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fast där har du fel, 580 var det snabbaste halo kortet vilket nu är 5090, namnet har inte nån betydelse, e vad som är det bästa som erbjuds som ska vägas in.

senare lanserades ju gtx 590 med en prislapp på 699usd... så nej.. du har fel här

Och Ekologisk lättmjölk är halo-mjölken. 15 plus kronor. Ingen vanlig mjölk asså

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Fick en del PM efter min inlägg om mitt vattenkylt 4090. Ber ursäkt
Det blir garanterat antigen 5080 eller motsvarande från AMD. Jag har haft toppklass kort 4090 par år nu och behöver inte uppleva denna längre. Jag har varit mer en nöjd

När? Senare i februari mars? När testerna har kommit ut..? Osv

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

De flesta som har ett RTX 4090 gör nog bäst i att vänta till 6000 serien, såvida inte behovet finns av någon praktisk anledning Sen är det alltid roligt med det senaste och kraftfullaste, men 20-40% mer prestanda kostar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du får nog uppgradera din 2500K i din rigg för Intels B580 skalar väldigt dåligt med processorer äldre än Ryzen 7000-serien eller Intels Alder Lake.

Man får hoppas Intel fixar sin resizable bar för äldre processorer.

Jo är planen för systemet är inte så stabilt, men behöver också ett annat grafikkort som klarar 4k över 100hz (inte tänkt för spel specifik och nej sitter inte idag på ett 670, utan 980). Så funderar på just ett hyfsat vettigt grafikkort, men vill inte lägga 5000/6000kr när man inte har det behovet. Stark CPU är egentligen viktigare.

Är ju galet dyra grafikkort idag och t.ex 4060 emot 4070 är ju ganska betänklig skillnad i både pris och prestanda (borde snarare vara ett 4050 kort). Och tror varken pris eller prestanda kommer imponera med 5000 serien heller, AMD möjligen ett alternativ eller kör på Intel (men är tydligen vissa problem med drivers och vissa fall sync).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Vi vill veta vad prestandaökningarna utan AI-fluffet är, dom verkar inte kommit ut med den infon ännu.

Oh, intressant. Ska läsa igenom det.

Det är ju precis det “min” graf visar 27,5% bättre prestanda dock med RT påslaget.
Så räkna med lägre prestanda bump utan RT.
Så min spekulation på en ökning av 25% verkar fortfarande trolig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det är ju precis det “min” graf visar 27,5% bättre prestanda dock med RT påslaget.
Så räkna med lägre prestanda bump utan RT.
Så min spekulation på en ökning av 25% verkar fortfarande trolig.

Inte jättelätt att förstå vad du menade med ”någon har räknat pixlar” och en graf som säger ”Far cry” från nvidia ☺️

Vi diskuterade runt 20% med så jag trodde du menade något helt annat med bilden helt enkelt.

25% låter väl troligt men hoppas ändå på lite mer ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Inte jättelätt att förstå vad du menade med ”någon har räknat pixlar” och en graf som säger ”Far cry” från nvidia ☺️

Vi diskuterade runt 20% med så jag trodde du menade något helt annat med bilden helt enkelt.

25% låter väl troligt men hoppas ändå på lite mer ändå.

Någon har tagit grafen som nvidia visade under sin presentation på CES för att räkna ut att RTX 5090 är 27,5% bättre än RTX 4090 baserat på antal pixlar i höjd på berörda grafen.

Men med tanke på att 5090 har fler och förmodligen effektivare RT kärnor så bör prestandan gå upp något för just 5090 med RT på slaget kontra om du skulle köra utan RT påslaget och du jämför rå prestanda.
Så om det är 27,5% skillnad i prestanda så bör du ta bort ett par % för just bättre RT så i slutändan så kanske vi pratar 20-25% högre raster prestanda.

RT står förövrigt för ray tracing, du får googla själv vad det är.

Visa signatur