Jag är fascinerad av kylning, förmodligen till inget nytta, kan någon tala mig till rätta?

Permalänk

Jag är fascinerad av kylning, förmodligen till inget nytta, kan någon tala mig till rätta?

Hej,

Jag har nåt att bekänna, jag har varit som pervers på kylning sedan jag byggde min första "from scratch"-dator. Där och då råkade det bli märket Gigabyte, som jag sen dess fortsatt med pga (förhållandevis) många headers som man kan styra individuellt.

Jag har aldrig blivit bra på det här. Det slutar alltid med att jag kryssar i en fördefinierad "hastighet" istället för manuell inställning. IOM varje nytt MB har jag lovat mig själv att förstå och bli bättre.. men icke.

Nu ändrar jag manuellt mellan "normal" och "full speed", det senare när jag spelar - vilket måste vara jättedumt? I mitt fall kan jag ju sätta individuella fläktkurvor på varje header och peka ut vilken termometer den skall gå på.

Jag har AIO 360 på CPU som blåser ut i toppen. 360 i fronten som blåser in, och 120 bak som blåser ut. Exakt, så om alla är synkade får jag undertryck/damm i chassit.

Mitt största huvudbry är headers som inte heter System och en siffra. I mitt fall har jag "CPU", "CPU OPT" och "System 4 Pump". Vilken ska jag koppla till CPU-pumpen resp. radiatorfläktar?

Hjälp..?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk

1.
pumpen brukar man köra på headern som heter pump eller ibland CPU_opt

många modermodem har en specifik port avsedd för mer strömhungriga pumpar men det får du fråga manualen till det om vilken det fär på ditt moderkort.

bör vara porten som du ser som "System 4 Pump" som är avsedd för lite mer strömhungrig utrustning som pumpen.

fläktarna på CPU radiatorn ska sitta på CPU_fan/CPU_OPT kontakten (optkontakten är ofta bara en slavport som kör en kopia av signalen som skickas till CPU_fan men kan även vara en separat styrbar kontakt)

ev chassifläktar kan du sätta på portarna du kallar "system"

2.
att du får undertryck är inte så konstigt iom att du har mer utsug än insug så att sätta alla fläktar på samma hastighet (förutsatt att alla fläktar är samma eller flyttar lika mycket luft/rpm) kommer givetvis ge utsug ett övertag.

på radiatorn i toppen kan du kolla om du kan vända flödet på en eller två fläktar närmast fronten så du får ett övertag på insug istället, alltså 1-2 utsug och 1-2 insug på samma radiator.

nackdelen är väl att den sitter i topen är väl att damm som landar ovanpå chassit kommer leta sig in den vägen pga insug där.

alternativt justera kurvan så insuget i fronten alltid kör fortare och flyttar mer luft än de i taket+bak.

tar kylaren i din signatur som exempel vet inte om det är denna du har i ditt bygge eller inte och om alla fläktar är samma eller inte.

de flyttar 16.91 - 47.73 cfm per fläkt viket gör att front har en total kapasitet på 50.7 - 143.19cfm

takmonterade kylaren kommer ha samma om den har samma CORSAIR SP120 RGB ELITE fläktar och den där bak ytterligare 16.91 - 47.73 cfm på det som utsug vilket gör att ditt totala utsug har kapasitet till 67.64 - 190.92 cfm så ett övertag på ~33% så dina insugsfläktar behöver teoretiskt sett köras ~33% snabbare än fläktarna som suger ur

så körs dina utsugsfläktar i säg 1000RPM så kommer dina insug behöva köras i ~1330RPM för att dra jämnt eller högre för att ha övertag på insug.

Notera
sen är väl cfm kurvan inte linjär med rpm i verkligheten på fläktar har jag för mig men skapligt nära iaf så det ger iaf ett utgångsläge på vad du kommer behöva åstadkomma med att få mer insug än utsug för att fintuna från.

men är mycket spekulation i detta iom att jag inte vet vad det är för grejjor du har i datorn eller riktigt förstår hur det hela är upplagt.

programvara du styr fläktarna från osv

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades. Vill du ha ett fikon? 😊
Skämt åsido. Du slår in några få öppna dörrar, men ger framför allt många bra insikter. 1000 tack!

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB