Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Sorry, jag menade blinkersspak. Blinkersspaken, som sitter vänster om ratten, har synts på flera andra bilder.

Växelspaken, som tidigare satt på höger sida om ratten, är borta - precis som bilden visar.

ah förstår, finns ingen bild från rätt vinkel på deras site vad jag kan se.
Rattknappar ser väldigt lika ut Model 3 Highland, man kan tänka sig att de knapparna är blinkers, men vem vet

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Undrar om det kommer innebära att dom smäller ut någon officiell eftermonteringssats för spaken även på 3 och s. Nu finns det ju tredjeparts förvisso men alltid trevligt med original. Blev även lite besviken på enhautos spakar som inte har helljusfunktionen, tycker inte det automatiska helljuset är nog bra (vilket var deras argument).

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Sorry, jag menade blinkersspak. Blinkersspaken, som sitter vänster om ratten, har synts på flera andra bilder.

Växelspaken, som tidigare satt på höger sida om ratten, är borta - precis som bilden visar.

Bra förändring... Växelspaken saknar jag inte ett dugg, inte minst nu med holiday update som gjort att autoshift fungerar väldigt bra. Jag växlar överhuvudtaget inte manuellt på min "fyrpunktssväng" ut ur garaget.

Även om man vänjer sig med knapparna för blinkers och jag inte ser det som ett "problem" så är det verkligen ingen förbättring på något sätt, så bra att den kom tillbaka.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

ah förstår, finns ingen bild från rätt vinkel på deras site vad jag kan se.
Rattknappar ser väldigt lika ut Model 3 Highland, man kan tänka sig att de knapparna är blinkers, men vem vet

Kolla den här bilden från Tesla Australien:

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Undrar om det kommer innebära att dom smäller ut någon officiell eftermonteringssats för spaken även på 3 och s. Nu finns det ju tredjeparts förvisso men alltid trevligt med original. Blev även lite besviken på enhautos spakar som inte har helljusfunktionen, tycker inte det automatiska helljuset är nog bra (vilket var deras argument).

Nu har jag inte haft några problem alls med det automatiska helljuset, men funkar inte knappen på ratten? Eller är det mer att du skulle vilja ha två funktioner på spaken? En ljustuta och en aktivering/avaktivering av helljus så att säga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har övertygat mig, ser onekligen ut som att blinkersspaken är tillbaka.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Nu har jag inte haft några problem alls med det automatiska helljuset, men funkar inte knappen på ratten? Eller är det mer att du skulle vilja ha två funktioner på spaken? En ljustuta och en aktivering/avaktivering av helljus så att säga?

Jo alltså jag föredrar som det är på nuvarande spak (pre-highland) helt enkelt, enhautos spak kan inte föras mot eller från dig, bara uppåt och nedåt

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jo alltså jag föredrar som det är på nuvarande spak (pre-highland) helt enkelt, enhautos spak kan inte föras mot eller från dig, bara uppåt och nedåt

Japp, då fattar jag.

Jag har som sagt inte ens funderat på deras spak då jag "klarar" mig med knapparna och stör mig absolut inte så pass mycket att jag behöver köpa ett tredjepartstillbehör. (På motorväg så föredrar jag det nästan, i stadstrafik, not so much. )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Japp, då fattar jag.

Jag har som sagt inte ens funderat på deras spak då jag "klarar" mig med knapparna och stör mig absolut inte så pass mycket att jag behöver köpa ett tredjepartstillbehör. (På motorväg så föredrar jag det nästan, i stadstrafik, not so much. )

Jag skulle säkert också klara mig, men jag tvivlar på att jag kommer att köpa någon mer Tesla efter vår nuvarande så kommer nog inte behöva fundera på det öht egentligen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag skulle säkert också klara mig, men jag tvivlar på att jag kommer att köpa någon mer Tesla efter vår nuvarande så kommer nog inte behöva fundera på det öht egentligen

Det ändras över tid, jag kommer "aldrig köpa en VAG igen" just nu pga hur usel jag tyckte VWs service/mjukvara/kvalitet kring ID4:an var, men det kommer säkert ändras..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det ändras över tid, jag kommer "aldrig köpa en VAG igen" just nu pga hur usel jag tyckte VWs service/mjukvara/kvalitet kring ID4:an var, men det kommer säkert ändras..

Nej man ska väl aldrig säga aldrig, men vår nuvarande model 3 har varit ett riktigt måndagsex där värmen fortfarande inte fungerar tillförlitligt och service bara rycker på axlarna. Tycker allmänt att serviceupplevelsen lämnar mycket att önska, iallafall där vi bor. Utöver det tycker jag helhetsupplevelsen är kanon, men erfarenheterna skaver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Värmeanlägget gav upp på min 2021 M3 SR precis innan jul men fick direkt innlevert den till servicesenteret i trondheim plus en 2019-2020 M3 LR som lånebil.

Min SR brukar ju ändå fixa att hålla en förbrukning på 160-175 Watth men longrangen kunde ju ligga upppåt 265 när minusgraderna kom sig neråt -15 eller värre.

Så trots större kapacitet så måste jag säga att SRen står sig väl mot LR vintertid, iaf mot den äldre pre första faceliften.

Var väl ändå skönt att värmen gav upp nu på 8700 mil så det gick på garantin.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Värmeanlägget gav upp på min 2021 M3 SR precis innan jul men fick direkt innlevert den till servicesenteret i trondheim plus en 2019-2020 M3 LR som lånebil.

Min SR brukar ju ändå fixa att hålla en förbrukning på 160-175 Watth men longrangen kunde ju ligga upppåt 265 när minusgraderna kom sig neråt -15 eller värre.

Så trots större kapacitet så måste jag säga att SRen står sig väl mot LR vintertid, iaf mot den äldre pre första faceliften.

Var väl ändå skönt att värmen gav upp nu på 8700 mil så det gick på garantin.

Är det värmepumpen som gått? Pris på bytet (även om det går på garanti)?

Sen märkligt stor skillnad på förbrukningen.
Om man kollar Bjørn Nylands siffror så hamnade LR på 175 Wh/km i 90km/h vs 140 Wh/km, när det dessutom var kallare för LR (-10 vs -3), så ca 25% högre, medan du uppger 50-60% högre förbrukning. Om det nu är rätt modeller jag tittade på... nåja många parametrar som kan påverka.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Alltså jag tycker nya Model Y är väldigt lik Xpeng G6.

[Edit: Uppdaterat foto på MY]

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fick erbjudande av en kompis att köpa hans E-208. Den har rullat 15k mil och batterihälsan är 85%. Det som lockar är att han vill bara ha 109k för den samtidigt som den har rullat jävligt långt.

the ångest

109k är det no brainer, har kollat en del på batteri rapporterna på Carla för just peugeot modellerna och även om man inte ska lita på dessa fullt ut så ser Peugeot ut att ha bra status överlag på sina modeller.

Jag köper den om du inte är intresserad (Kan även tänka mig betala lite mer för den), för jag vill gärna ha en liten elbil igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Alltså jag tycker nya Model Y är väldigt lik Xpeng G6.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ja, jo, men du visar konceptbilderna. Ska dom jämföras bör man jämföra officiella bilder på bilarna.

Finns bl.a. på Kinesiska sidan.

Snarare är G6:an lik MY, som i att Model Y kom långt före och är således originalet. Och juniper är en utveckling av originalet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ja, jo, men du visar konceptbilderna. Ska dom jämföras bör man jämföra officiella bilder på bilarna.

Finns bl.a. på Kinesiska sidan.

Snarare är G6:an lik MY, som i att Model Y kom långt före och är således originalet. Och juniper är en utveckling av originalet.https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/f_auto,q_auto/Model-Y-2-Redesigned-Desktop.png

Okok, jag uppdaterar. Ändå väldigt lik.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Okok, jag uppdaterar. Ändå väldigt lik.

Skulle säga att Xpeng snarare kopierat Tesla (och andra västerländska bilars designformer), än tvärt om.

De nya typerna av längsgående ljusramper var ju inte Xpeng heller först med, och finns på de flesta moderna bilar.

Själv tycker jag personligen inte att det är jättesnyggt med dessa ljusramper, inklusive på nya Model Y. Tycker att den nya faceliftade M3 är betydligt snyggare.

Men väldigt bra att blinkersspaken är tillbaka, om det stämmer. Var ju ren idioti av Tesla att plocka bort den.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har både en Model 3 och en ID.4. Jag håller med om att kvalitetskänslan på inredning numera är likvärdig, ungefär. Men jäääädrar vad dålig Autopilot är jämfört med Travel Assist. Jag tyckte Teslas variant var bra när jag köpte min första Model 3 2021. Men efter att ha upplevt och använt Travel Assist så inser man hur galet långt efter Tesla är. Ännu sämre blev det när de kopplade bort/tog bort radarn och övergick till att bara använda kamerorna.

Oj, spännande att man ändå tycker så olika.

Kör mycket el-VW i jobbet då vi har dessa som poolbilar, och kör nu privat en MYP och tycker autopilot är mycket trevligare att åka med. Nu har jag förvisso uppgraderad AP, så kanske missar en del saker att störa sig på, men upplever den som väldigt stabil, även i vinterväglag.
Vilket jag inte kan säga om VW som hittar massa spöklinjer i snön och dylikt och beter sig rent av livsfarligt ibland. (Bilen styrde nästan ner mig i diket förra året i snöyran för att den fick för sig att snömodden i mitten av körbanan var en heldragen linje.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Oj, spännande att man ändå tycker så olika.

Kör mycket el-VW i jobbet då vi har dessa som poolbilar, och kör nu privat en MYP och tycker autopilot är mycket trevligare att åka med. Nu har jag förvisso uppgraderad AP, så kanske missar en del saker att störa sig på, men upplever den som väldigt stabil, även i vinterväglag.

Har de verkligen travel assist då? Upplevde det sådär när jag hade en ID.4 utan lull lull när vår ID.4 GTX var på service... (D.v.s att den bara har lane assist vilket ju är standard, tyckte den kändes som en flipperkula mellan linjerna jämfört med travel assist.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så Mazda kanske släpper iallafall denna i europa verkar det som, trodde det skulle bli Kina endast då den tycks ju vara renodlad kinesbil i botten med Mazda badge på. Men visst har den en del bra saker men tror nog det blir iallafall en M3 Highland i sommar

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Är det värmepumpen som gått? Pris på bytet (även om det går på garanti)?

Sen märkligt stor skillnad på förbrukningen.
Om man kollar Bjørn Nylands siffror så hamnade LR på 175 Wh/km i 90km/h vs 140 Wh/km, när det dessutom var kallare för LR (-10 vs -3), så ca 25% högre, medan du uppger 50-60% högre förbrukning. Om det nu är rätt modeller jag tittade på... nåja många parametrar som kan påverka.

Se bilden här under, cirka 30k i totalkostnad så man är ju glad över att det skedde nu då garantin fortfarande täckte det hela.

I övrigt vet jag inte, de siffrorna jag nömnde var/är de jag noterat mig

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Så Mazda kanske släpper iallafall denna i europa verkar det som, trodde det skulle bli Kina endast då den tycks ju vara renodlad kinesbil i botten med Mazda badge på. Men visst har den en del bra saker men tror nog det blir iallafall en M3 Highland i sommar

https://www.youtube.com/watch?v=obuysGdp2X0

finns även en video på svenska om den

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Har de verkligen travel assist då? Upplevde det sådär när jag hade en ID.4 utan lull lull när vår ID.4 GTX var på service... (D.v.s att den bara har lane assist vilket ju är standard, tyckte den kändes som en flipperkula mellan linjerna jämfört med travel assist.)

De ska vara fullutrustade allihop.
Den saktar ner för kurvor och rondeller etc. vilket jag inte tror den gör utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Men väldigt bra att blinkersspaken är tillbaka, om det stämmer. Var ju ren idioti av Tesla att plocka bort den.

För mig blir det ingen ny Model Y den dagen det blir dags att byta vår nuvarande MYLR om den nya har blinkersspak.

Har en Highland som förmånsbil och jag gillar knapparna på ratten.

Permalänk
Medlem

Har kört några dagar nu (13-15 mil per dag) med min Enyaq 85x och kommer inte under 25kWh/100km i 10 minusgrader och mestadels 110 km/h. Kör på Eco-läget. Måste man ner i 80-90 km/h och helt undvika omkörningar för att få någorlunda räckvidd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Har kört några dagar nu (13-15 mil per dag) med min Enyaq 85x och kommer inte under 25kWh/100km i 10 minusgrader och mestadels 110 km/h. Kör på Eco-läget. Måste man ner i 80-90 km/h och helt undvika omkörningar för att få någorlunda räckvidd?

Nu är det ett tag sedan jag körde Enyaq. (Svärfar ägde en)
Men 25kWh/100km är rätt bra för den bilen i -10. Tror det är svårt att göra mycket bättre utan att sänka farten, alt. köra ännu smalare däck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nu är det ett tag sedan jag körde Enyaq. (Svärfar ägde en)
Men 25kWh/100km är rätt bra för den bilen i -10. Tror det är svårt att göra mycket bättre utan att sänka farten, alt. köra ännu smalare däck.

Det sitter 19” dubbade vinterdäck på. Drar säkert ner en del också. Bara att ta på sig kepsen och sänka farten om man ska köra längre sträckor alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Jag får ca 20-22kWh/100km i liknande förhållanden som dig i min ID7. Så låter ju rimligt.

Vår Model 3 ligger på 16-18kWh/100km som jämförelse i samma förhållande (mycket mindre och lättare bil).

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Rågren:

Ja.

- 10 är tuffa förhållanden att köra motorväg i, skillnaden mot 110 och 90-80 km/h är stor, men den största skillnaden göra temperaturen enl min erfarenhet. +20 kontra - 10 grader gör stor skillnad.

Det är bara att acceptera att vintertid innebär kortare räckvidd och det gäller alla elbilar. Sanningen är att förhållandet är samma för bensin/dieselbilar men i det fallet blir den ökade bränslekonsumtionen försumbar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt