Ny dator till pensionär. Max 8000 kr.

Permalänk
Medlem

Ny dator till pensionär. Max 8000 kr.

Min 70åriga farsa har till sist insett att hans sega gamla burk behöver bytas ut, eftersom den knappt klarar att öppna mailen. Jag har tagit på mig att fixa detta, så han inte köper någon kraftlös, bloatwarefylld HP-burk som förra gången. Men jag behöver lite hjälp att hålla budgeten.

Krav:

Max 8000 kr, men gärna närmare 7500. Jag tänker att jag installerar Windows åt honom, så det ska inte inkluderas.

Storleken är lite speciell, för att få plats under hans skrivbord får den vara ANTINGEN max 33 cm hög ELLER 39 cm lång.

Ett önskemål som jag lägger till är att den gärna får klara GTA 5 och kanske t o m RDR2. Han spelar väldigt mycket GTA 4, och jag tycker det är dags att han får testa nåt nytt

Han gärna slipper nog gärna RGB så långt det går, men tror inte det är en dealbreaker.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tackar! Det där ser bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltKatt:

Tackar! Det där ser bra ut!

5600X kostar nu lika mycket som 5600 så jag hade bytt till den.

Hade nog även lagt till 60 kr för 100 W extra på PSU:n för bättre uppgraderingsmöjligheter.

Permalänk
Entusiast

Borde man inte försöka trycka in Intel B580 jämfört med 7600? Knapp femhundring till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Borde man inte försöka trycka in Intel B580 jämfört med 7600? Knapp femhundring till

Jo, egentligen. Om man kan tänka sig att utöka budgeten till ca 8 500 kr. Bättre prestanda per krona samt 4 GB extra VRAM.

Permalänk
Snusfri

Jag går lite mot strömmen och istället för att bygga en lågbudgetburk av komponenter med tvivelaktig kvalité tipsar om antingen MSI Claw med Core Ultra 7 155H och 1TB SSD som kommer klara av att köra både GTA 5 och RDR 2 eller ASUS ROG Ally Z1 Extreme med AMD Ryzen Z1 Extreme CPU som även den kommer klara av de spelen galant.

Lenovo Legion Go med samma CPU som ASUS'en finns med för 7490kr och har en större skärm på 8.8" om man vill sitta i tex soffa.

Lenovo Legion Go USB-C Dock för att ställa den snyggt på skrivbordet och kunna koppla in skärm, tangentbord och mus.

Någon av dessa tillsammans med en dockningstation för att koppla in skärm, få usb-portar för tangentbord + mus och att om han nu vill faktiskt kan ta med sig datorn och sätta sig i soffan och fortsätta spela.

Båda datorerna har Windows.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag går lite mot strömmen och istället för att bygga en lågbudgetburk av komponenter med tvivelaktig kvalité tipsar om antingen MSI Claw med Core Ultra 7 155H och 1TB SSD som kommer klara av att köra både GTA 5 och RDR 2 eller ASUS ROG Ally Z1 Extreme med AMD Ryzen Z1 Extreme CPU som även den kommer klara av de spelen galant.

Lenovo Legion Go med samma CPU som ASUS'en finns med för 7490kr och har en större skärm på 8.8" om man vill sitta i tex soffa.

Lenovo Legion Go USB-C Dock för att ställa den snyggt på skrivbordet och kunna koppla in skärm, tangentbord och mus.

Någon av dessa tillsammans med en dockningstation för att koppla in skärm, få usb-portar för tangentbord + mus och att om han nu vill faktiskt kan ta med sig datorn och sätta sig i soffan och fortsätta spela.

Båda datorerna har Windows.

Tack för tips! Dock så är spelande sekundärt. Det kommer i första hand vara en surfmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

5600X kostar nu lika mycket som 5600 så jag hade bytt till den.

Hade nog även lagt till 60 kr för 100 W extra på PSU:n för bättre uppgraderingsmöjligheter.

https://komponentkoll.se/bild/KUQRI.png

Jag noterar att chassit inte har några inbyggda fläktar. Kommer luftflödet vara tillräckligt ändå?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av SaltKatt:

Jag noterar att chassit inte har några inbyggda fläktar. Kommer luftflödet vara tillräckligt ändå?

fläktar är tillköp men absolut inget måste.

troligen bättre temps om man lägger till iaf 1 fläkt för lite luftgenomströmning om inte gpu/cpu lyckas cirkulera luften tillräckligt i sig självt men det kan man göra i efterhand om faktiskt behovet finns.

Iom att du ligger på budget och troligen inte vill lägga på typ 350:- för en noctua fläkt, arctic P12 funkar utmärkt kostar typ 69:- styck och presterar bara marginellt sämre än noctuas A12x25 vid samma ljudnivå

chassit i fråga känns som att det nog framförallt är avsett för att använda AIO vattenkylning så därför det inte kommer med förinstallerade fläktar i chassit.

men AIO är ytterliger ~1000:- eller mer kostnad om du lägger till.

ser ut att vara ATX stolerk på chassit så du går ganska troligt utanför TS måttkrav på max 33cm hög eller 39cm djup men i övrigt troligen ett ganska bra pris om maxstorleken går att tumma på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ser ut att vara ATX stolerk på chassit så du går ganska troligt utanför TS måttkrav på max 33cm hög eller 39cm djup men i övrigt troligen ett ganska bra pris om maxstorleken går att tumma på.

Läs kunskapen, eller minnet börjar ge sig. Den är så klart fel storlek. Jag fokusera att hålla budget men missa resten av kraven.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av SaltKatt:

Tack för tips! Dock så är spelande sekundärt. Det kommer i första hand vara en surfmaskin.

Då skulle jag faktiskt kika på en MiniPC som GMKtec NucBox K8 Plus för 6100kr.

Den har en Ryzen 7 8845HZ med Radeon 870M GPU, 32GB RAM och 1TB SSD och kommer vara mer än tillräcklig för din far.
GTA 5 tex kommer att kunna köras på Medium settings i 1080p utan problem och få 60fps+.

Den har även möjligheten att i framtiden koppla in en eGPU om man så önskar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Då skulle jag faktiskt kika på en MiniPC som GMKtec NucBox K8 Plus för 6100kr.

Den har en Ryzen 7 8845HZ med Radeon 870M GPU, 32GB RAM och 1TB SSD och kommer vara mer än tillräcklig för din far.
GTA 5 tex kommer att kunna köras på Medium settings i 1080p utan problem och få 60fps+.

Den har även möjligheten att i framtiden koppla in en eGPU om man så önskar.

Det ser ut att vara ett intressant alternativ! Ska kolla upp!

Permalänk

Sorry för offtopic, men coolt att han gillar GTA

Permalänk

Söker också en stationär dator till min 86 åriga far. Dock helst under 5000 kr. Endast användas till bank, youtube och allmänt surf. Men behöver ju inte vara som en snigel. Några tips då jag tycker det är en djungel där ute. Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laufrakan:

Söker också en stationär dator till min 86 åriga far. Dock helst under 5000 kr. Endast användas till bank, youtube och allmänt surf. Men behöver ju inte vara som en snigel. Några tips då jag tycker det är en djungel där ute. Tack på förhand