Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Ddr5 vilket chip har jag? Kommer det fungera?

Permalänk

Ddr5 vilket chip har jag? Kommer det fungera?

Hejsan, jag beställde hem dessa från amazon - https://www.amazon.se/dp/B0B7748PX5/

Stod att de var 5600mhz i rubriken medans i beskrivningen 6000mhz så chansade och köpte. Hämtade ut dem och visade sig att det var 6000mhz, men tänkte inte på att det inte stod något om att de stödjer amd expo, står endast intel xmp ready på förpackningen.

Kommer jag kunna köra dessa på 6000mhz med en ryzen 9800x3d och ett b650 Gigabyte Aorus Elite AX Ice? Köpte 2 stycken kit så kommer ha 4 stickor totalt.

Modell: CMH32GX5M2D6000C36W - Kan men veta vilket chipset dessa är på något sätt? Hynix? Samsung?...

Tacksam för tips och svar!

Länk städad - MOD
Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt testa. Dock så lär du inte kunna köra i närheten av 6000MT/S om du stoppar i mer än 2 stickor.

Chiptillverkare kan du kolla i t.ex cpu-z.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Hejsan, jag beställde hem dessa från amazon - https://www.amazon.se/dp/B0B7748PX5/

Stod att de var 5600mhz i rubriken medans i beskrivningen 6000mhz så chansade och köpte. Hämtade ut dem och visade sig att det var 6000mhz, men tänkte inte på att det inte stod något om att de stödjer amd expo, står endast intel xmp ready på förpackningen.

Kommer jag kunna köra dessa på 6000mhz med en ryzen 9800x3d och ett b650 Gigabyte Aorus Elite AX Ice? Köpte 2 stycken kit så kommer ha 4 stickor totalt.

Modell: CMH32GX5M2D6000C36W - Kan men veta vilket chipset dessa är på något sätt? Hynix? Samsung?...

Är rätt säker på att 6000 CL36 inte är Hynix. Enligt techpowerup är det Samsung.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Är rätt säker på att 6000 CL36 inte är Hynix. Enligt techpowerup är det Samsung.

Tack!

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du får helt enkelt testa. Dock så lär du inte kunna köra i närheten av 6000MT/S om du stoppar i mer än 2 stickor.

Chiptillverkare kan du kolla i t.ex cpu-z.

Varför skulle det inte gå att ha dem på 6000mhz, är ny på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Hejsan, jag beställde hem dessa från amazon - https://www.amazon.se/dp/B0B7748PX5/?tag=komponentko03-21&cre...

Om du ska köra 64GB så är rekommendationen att köra 2x32GB. Du bör inte köra fyra stickor om du är intresserad av annat än standard-hastigheter på minnet.

Och så det där med bristen på stöd för EXPO. Du kommer nog få ställa in parametrar manuellt då. Tror inte du konmer få upp någon preset i moderkortsinställningarna.

Jag hade personligen inte valt dessa minnen till ett AMD-bygge.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Hejsan, jag beställde hem dessa från amazon - https://www.amazon.se/dp/B0B7748PX5/?tag=komponentko03-21&cre...

Enligt ASUS QVL-lista så är det SK Hynix minnen i CMH32GX5M2D6000C36.
I CMH32GX5M2D5600C36 är det Samsung.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

För att minneshanteringen i CPU belastas dubbelt med fyra stickor. Då får man oftast köra stock 2400MHz (4800MT/s).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Om du ska köra 64GB så är rekommendationen att köra 2x32GB. Du bör inte köra fyra stickor om du är intresserad av annat än standard-hastigheter på minnet.

Och så det där med bristen på stöd för EXPO. Du kommer nog få ställa in parametrar manuellt då. Tror inte du konmer få upp någon preset i moderkortsinställningarna.

Jag hade personligen inte valt dessa minnen till ett AMD-bygge.

Alright, skickar nog tillbaka dessa och kikar efter nya Fick dem för 1249kr per paket... Har du något tips på vita med rgb tänker att då kan jag köra 32gb istället för 64gb, 4 stickor var mest för utseendets skull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Stämmer din revision överens med den på techpowerup? Om inte så kan det potentiellt vara något annat. Men ställer mig bakom de som säger att 2x32 GB kommer vara enklare än 4x16 GB. Om du klarar dig på 2x24 GB så är det hynix mdie och där finns det också bra singlerank kits.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Stämmer din revision överens med den på techpowerup? Om inte så kan det potentiellt vara något annat. Men ställer mig bakom de som säger att 2x32 GB kommer vara enklare än 4x16 GB. Om du klarar dig på 2x24 GB så är det hynix mdie och där finns det också bra singlerank kits.

Japp de stämde in på techpowerup.

Permalänk
Medlem

Även MSIs QVL säger att det är Samsung B-die (för stickorna med version 4.43.02), dvs. inget man vill ha (när vi pratar DDR5, på DDR4 var Samsung B-die bäst gällande timings).

Ja, 2 x 32 GB är det som gäller för 64 GB. Allt annat är bara att be om problem.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Även MSIs QVL säger att det är Samsung B-die (för stickorna med version 4.43.02), dvs. inget man vill ha (när vi pratar DDR5, på DDR4 var Samsung B-die bäst gällande timings).

Ja, 2 x 32 GB är det som gäller för 64 GB. Allt annat är bara att be om problem.

Tack, ska returnera dessa imorn, har du förslag på några 2x16gb, vita med rgb, för under 1.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Tack, ska returnera dessa imorn, har du förslag på några 2x16gb, vita med rgb, för under 1.5

Din budget borde väl vara 2498 kr om du ville ha 64 GB? Är det 32 GB som gäller nu?

RGB drar tyvärr upp priset en del, så det är inte säkert att du kan hitta något vettigt under 1500 kr. Under 1600 kr går dock, exempelvis dessa:

Kingston Fury Beast RGB (SK Hynix A-die)

Lite högupplösta bilder på hur de ser ut i praktiken (från Dustin med lite simpelt URL-haxande ):

https://cf-images.dustin.eu/image/d2000010011192031/kingston-...

https://cf-images.dustin.eu/image/d2000010011192032/kingston-...

https://cf-images.dustin.eu/image/d2000010011192028/kingston-...

Annars är detta kit det absolut billigaste 32 GB-kit som är 6000 MHz CL30, vita och RGB som jag kan hitta:

Patriot Viper Elite 5 GAMING RGB - PVER532G60C30KW

Har dock ingen koll på vilka DRAM-chipp dessa använder. Fanns inte med på MSIs QVL tyvärr. En av köparna på Amazon verkar missnöjd med utseendet på RGB-belysningen på dessa.

Ett produktblad

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Alla minnen som säljs med hastigheter över JEDEC-specifikationen supporterar fabriksöverklockning med hjälp av inställningarna i XMP och EXPO. Det är vad minnes-tillverkaren garanterar att deras stickor klarar (med viss marginal) Men det finns ingen garanti om att processorns minneskontroller kommer att trivas med dessa inställningar. (Ens med QVL-godkända minnen!) För att lyckas så måste hela kedjan fungera som en enhet. Processor-moderkort-minneskort. AMD har visserligen sagt att 6000-30 är deras sweetspot, men då och då dyker det upp fall där man får ställa ner hastigheten ett eller två snäpp för att kunna köra stabilt. (Eller ändra andra parametrar för att nå 6000.) Det är inte så mycket mer att göra än att prova. Om du inte lyckas så är det inte minneskortens fel, möjligen kan minneskontrollern fungera bättre med minneskretsar av annat fabrikat, men det beror hela tiden på toleranserna i processorns minneskontroller.

Jag läste någon förklaring om hur minnesbussen fungerar med alla programmerbara resistorer etc som man kan ändra på när man minnesöverklockar. För att hålla minnesbussen stabil så måste minneskontrollern dynamiskt kompensera sig för temperaturen.

3000 MHz är en spännande värld! Läs gärna om den nya CUDIMM tekniken som skall ta oss bortom 6000 MT/s minnen.
https://www.kingston.com/en/blog/system-builder/what-is-a-cud...

Permalänk
Medlem

Du har minnes kompitibliteten vilken hastighet du får ut från vilket ram på ditt moderkort här.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650-AORUS-ELITE-AX-ICE/...

Och söker man på modellen av ramet B0B7748PX5

Så verka den inte ens vara listad, så det är inte testad från Gigabyte om ramminnet kan köras eller i vilken hastighet det kan garanteras.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Kan men veta vilket chipset dessa är på något sätt? Hynix? Samsung?...

Thaiphoon burner

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Alla minnen som säljs med hastigheter över JEDEC-specifikationen supporterar fabriksöverklockning med hjälp av inställningarna i XMP och EXPO. Det är vad minnes-tillverkaren garanterar att deras stickor klarar (med viss marginal) Men det finns ingen garanti om att processorns minneskontroller kommer att trivas med dessa inställningar. (Ens med QVL-godkända minnen!) För att lyckas så måste hela kedjan fungera som en enhet. Processor-moderkort-minneskort. AMD har visserligen sagt att 6000-30 är deras sweetspot, men då och då dyker det upp fall där man får ställa ner hastigheten ett eller två snäpp för att kunna köra stabilt. (Eller ändra andra parametrar för att nå 6000.) Det är inte så mycket mer att göra än att prova. Om du inte lyckas så är det inte minneskortens fel, möjligen kan minneskontrollern fungera bättre med minneskretsar av annat fabrikat, men det beror hela tiden på toleranserna i processorns minneskontroller.

Jag läste någon förklaring om hur minnesbussen fungerar med alla programmerbara resistorer etc som man kan ändra på när man minnesöverklockar. För att hålla minnesbussen stabil så måste minneskontrollern dynamiskt kompensera sig för temperaturen.

3000 MHz är en spännande värld! Läs gärna om den nya CUDIMM tekniken som skall ta oss bortom 6000 MT/s minnen.
https://www.kingston.com/en/blog/system-builder/what-is-a-cud...

Det er mer enn kun minneskontrollen på CPU der må funke for å få et stabilt RAM ved over klokking (RAM overklokk). Moderkortet og måten det er blitt designet på er også avgjørende for hvilken signal der vil være mellom DIMM og CPU. Ved fire DIMM, så er også antallet "tråder" der forbinder CPU og DIMM dobbelt hvilket også vil gi større risk for signalforstyrrelse (cross talk) mellom hver tråd på PCB layer.

RAM overklokker velger ofte moderkort der er blitt designet med kun DIMM nettopp for det er mer plass for å legge hver signal med mer isolasjon enn ved 4 DIMM og også selve måten 4 DIMM er linket med hverandre i motsetning til hvordan hvordan hver DIMM kan direkte kommunisere med minneskontrollen, uten at data første må gå gjennom hele rekken av DIMM for å endelig havne hos CPU.

Her er den bedre forklaring enn den jeg gitt: https://forum-en.msi.com/index.php?threads/ram-explained-why-...

Altså SweClocker bør holde opp å kun snakke om minneskontrollen som det ende som begrenser antall DIMM en kan bruke på et moderkort ettersom det også er et spørsmål om hvordan moderkortet selv er blitt designet for 2 eller 4 DIMM.

Ved bruk av alle 4 DIMM så er det beste en kan regne med å få RAM til å gå i JEDEC fra SPD på kittet og til og med da er det en sjansing for å få det til å gå stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Det er mer enn kun minneskontrollen på CPU der må funke for å få et stabilt RAM ved over klokking (RAM overklokk). Moderkortet og måten det er blitt designet på er også avgjørende for hvilken signal der vil være mellom DIMM og CPU. Ved fire DIMM, så er også antallet "tråder" der forbinder CPU og DIMM dobbelt hvilket også vil gi større risk for signalforstyrrelse (cross talk) mellom hver tråd på PCB layer.

RAM overklokker velger ofte moderkort der er blitt designet med kun DIMM nettopp for det er mer plass for å legge hver signal med mer isolasjon enn ved 4 DIMM og også selve måten 4 DIMM er linket med hverandre i motsetning til hvordan hvordan hver DIMM kan direkte kommunisere med minneskontrollen, uten at data første må gå gjennom hele rekken av DIMM for å endelig havne hos CPU.

Her er den bedre forklaring enn den jeg gitt: https://forum-en.msi.com/index.php?threads/ram-explained-why-...

Altså SweClocker bør holde opp å kun snakke om minneskontrollen som det ende som begrenser antall DIMM en kan bruke på et moderkort ettersom det også er et spørsmål om hvordan moderkortet selv er blitt designet for 2 eller 4 DIMM.

Ved bruk av alle 4 DIMM så er det beste en kan regne med å få RAM til å gå i JEDEC fra SPD på kittet og til og med da er det en sjansing for å få det til å gå stabilt.

Jo, Joppis förklarade ju detta om 2 eller 4 stickor för TS här ovan och avrådde från 4 stickor. Jag nämnde också det du säger om att det inte bara är minneskontrollern som är inblandad.

Citat:

För att lyckas så måste hela kedjan fungera som en enhet. Processor-moderkort-minneskort.

Du nämner att vissa moderkort är designade för 4 stickor och tänker då förmodligen på T-topologin. Moderkortet i fråga "Gigabyte Aorus Elite AX Ice" har dock sina "traces" Daisy-Chained på moderkortet, vilket är det allra vanligaste och mer lämpat för enbart 2 stickor. (Jag har inte tänkt på topologi sedan AM4-tiden X370/X470.)

Moderkoret har support upp till 8000(OC); om trace-läggningen är designad för detta så borde inte det begränsa den enklaste konfigurationen med 2 stickor runt 6000 MT/s. Jag tror man kan skylla ganska få fall av problem på moderkortens design nuförtiden, det är ju delvis just därför priserna har gått upp, att man tvingas använda flera lager som separerar banorna (traces).

Som jag skrivit så tror jag på att moderkorts- och minnestillverkarna uppfyller de hastigheter de anger. Processortillverkarna garanterar dock enbart konservativa JEDEC-hastigheter.

Max Memory Speed Ryzen 7 9800X3D 2x1R DDR5-5600 2x2R DDR5-5600 4x1R DDR5-3600 4x2R DDR5-3600

Återstår då för minneskontrollern att pussla ihop överklockningen som en kedja, vilken den inte alltid lyckas med. Varför skulle vi sluta skylla på minneskontrollern när det är den aktiva delen som har ansvar för att få igång en fungerande kommunikation där moderkort och ram-stickor är passiva enheter. (Såvida inte vissa resistorer som terminerar bussen finns på minnesstickorna, men då är det likväl minneskontrollern som i så fall trimmar/styr värdet av dem.)

Här är det viktigt att påpeka vikten av att ha sin BIOS uppgraderad om man har problem med sin minneskonfiguration (eller stabilitet över lag) då de allra flesta uppgraderingarna adresserar just förbättrad stabilitet.

En berättigad fråga är varför processortillverkarna har så låga hastigheter, när JEDEC har standardiserat värden upp till 8800 MT/s för DDR5? Svaret torde finnas bland de primärtimings som styr kommunikationen mot minneskorten. Notera den absoluta latensen i nanosekunder.

JEDEC MT/s Cas Latency Absolut latens (ns) DDR5-5600 5600 40 40 40 14.29 DDR5-6000 6000 42 42 42 14 DDR5-8800 8800 62 62 62 14.09

De minnen vi pratar om ovan 6000-36 har en absolut latens på 36/6000*2000 = 12.0 ns vilket är tightare, jämför med vad AMD anser de bör klara (men inte vågar garantera) på 6000-30 dvs 30/6000*2000 = 10 ns, ytterligare ett snäpp snabbare timings. (För övrigt är 10 ns den nivå som är vanligast på DDR4, jfr 3200-16 och 3600-18.)

Kort sagt så försöker vi köra så snabbt det bara går så länge vi inte växlar ner mot IF (Infinity Fabric clock). Men det är en helt annan historia.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Din budget borde väl vara 2498 kr om du ville ha 64 GB? Är det 32 GB som gäller nu?

RGB drar tyvärr upp priset en del, så det är inte säkert att du kan hitta något vettigt under 1500 kr. Under 1600 kr går dock, exempelvis dessa:

Kingston Fury Beast RGB (SK Hynix A-die)

Lite högupplösta bilder på hur de ser ut i praktiken (från Dustin med lite simpelt URL-haxande ):

https://cf-images.dustin.eu/image/d2000010011192031/kingston-...

https://cf-images.dustin.eu/image/d2000010011192032/kingston-...

https://cf-images.dustin.eu/image/d2000010011192028/kingston-...

Annars är detta kit det absolut billigaste 32 GB-kit som är 6000 MHz CL30, vita och RGB som jag kan hitta:

Patriot Viper Elite 5 GAMING RGB - PVER532G60C30KW

Har dock ingen koll på vilka DRAM-chipp dessa använder. Fanns inte med på MSIs QVL tyvärr. En av köparna på Amazon verkar missnöjd med utseendet på RGB-belysningen på dessa.

Ett produktblad

Hittade dessa, är det skräp eller duger dem för priset?

https://www.proshop.se/RAM/Team-Group-T-Force-Delta-RGB-DDR5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Hittade dessa, är det skräp eller duger dem för priset?

Känns som lite väl höga timings tycker jag.

Som sagt borde du satsa på SK Hynix A-die eller M-die, vilket jag tvivlar på att de där är.

Det är typ dessa du vill ha i så fall, fast i vitt. Hittar inga sådana med EXPO på Teamgroups hemsida, även om det givetvis går att köra med XMP bara och eventuellt få tweaka lite själv sedan.

Något fel på de jag länkade i mitt förra inlägg? Särskilt den första är den vita versionen av ett välbeprövat bra kit.

Om du vill bygga med slimmad budget som möjligt är vitt med RGB det minst optimala valet. Båda resulterar i sämre urval och dyrare komponenter.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

du borde köpt dom här istället https://www.inet.se/produkt/5306277/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...

2 490 kr för 64gb i två stickor intel+expo

skicka tillbaks dom du fått på öppetköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sejje80:

du borde köpt dom här istället https://www.inet.se/produkt/5306277/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...

2 490 kr för 64gb i två stickor intel+expo

skicka tillbaks dom du fått på öppetköp

Det håller jag inte nödvändigtvis med om. Jag betalade 2190 kr för CL30-varianten av de där, ett betydligt bättre val. Kingston Fury Beast i sig är ju trevliga dock. Har ju även thermal pad på PMIC.

Nu var dock TS krav vita och RGB. Därför länkade jag den vita RGB-varianten av 32 GB-kittet, vilka var väldigt prisvärda.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Känns som lite väl höga timings tycker jag.

Som sagt borde du satsa på SK Hynix A-die eller M-die, vilket jag tvivlar på att de där är.

Det är typ dessa du vill ha i så fall, fast i vitt. Hittar inga sådana med EXPO på Teamgroups hemsida, även om det givetvis går att köra med XMP bara och eventuellt få tweaka lite själv sedan.

Något fel på de jag länkade i mitt förra inlägg? Särskilt den första är den vita versionen av ett välbeprövat bra kit.

Om du vill bygga med slimmad budget som möjligt är vitt med RGB det minst optimala valet. Båda resulterar i sämre urval och dyrare komponenter.

Var priset på dem som fick mig att tänka lite, men vad gör lägre timings för skillnad (Total noob när det kommer till detta)

Permalänk
Avstängd

skrev till HamTheHammerm, lägre timing ger snabbare respons inte så märkbart för noobs 30 anses vara lågt för ddr5 cl40 är väll ganska högt

Permalänk
Skrivet av Sejje80:

skrev till HamTheHammerm, lägre timing ger snabbare respons inte så märkbart för noobs

Hur påverkar det i spelande osv, lägre vs högre timings...

Permalänk
Avstängd

i fps spel kan det vara så att din dator skickar att du sköt först om du verkligen gjorde det

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Var priset på dem som fick mig att tänka lite, men vad gör lägre timings för skillnad (Total noob när det kommer till detta)

Timings styr hur lång tid olika operationer tar. De är relativa till klockfrekvensen eftersom de normalt är uttrycka i antal klockcykler. De kan vara nästan lika viktiga som klockfrekvensen för prestandan, beroende på spel.

Skrivet av HamTheHammer:

Hur påverkar det i spelande osv, lägre vs högre timings...

Lägre timings ger högre FPS. Hur mycket det påverkar skiljer från spel till spel samt beroende på CPU man har. X3D-modellerna med sin större cache påverkas mindre, medan modellerna med mer normalstor cache påverkas mer.

Visa signatur