Ostabil ping efter byte av paket hos leverantören

Permalänk
Medlem

Ostabil ping efter byte av paket hos leverantören

Tja!

För cirka en månad sedan bytte min hyresvärd hastighetspaket hos vår leverantör från 300/50 till 600/50. Efter detta byte har ett problem uppstått där pingen hoppar upp till 500+ då och då, varje minut, vilket aldrig varit ett problem innan. Jag har ringt Tele2 (leverantören) flera gånger, och de upprepar att inget är fel från deras sida. Hastigheten är bra, men hackandet är omöjligt att hantera när man spelar, då det får hela spelet att frysa tillfälligt. Jag funderar på om vi fått en defekt router med nya paketet, men Tele2 påstår att allt med routern ska fungera enligt deras system.

Några tips/erfarenheter om vad det kan vara för fel? Tack!

Permalänk
Medlem

Tele2 hade skit dålig router när jag hade de för något år sedan, jag hade samma problem med wifi (jag hade dock router från Comhem). Hög ping någon sekund spelar ju inte stor roll för det mesta, men det var rejält irriterande när jag spelade CSGO då. Efter byte till Bahnhof och deras router har jag inte haft samma problem alls.

Permalänk
Medlem

Prova utan router om du kan?
Du kör inte trådlöst va?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Prova utan router om du kan?
Du kör inte trådlöst va?

Har inte tillgång till att köra med kabel, Men kört trådlöst i 4 år med gamla nätverket utan problem🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Tele2 hade skit dålig router när jag hade de för något år sedan, jag hade samma problem med wifi (jag hade dock router från Comhem). Hög ping någon sekund spelar ju inte stor roll för det mesta, men det var rejält irriterande när jag spelade CSGO då. Efter byte till Bahnhof och deras router har jag inte haft samma problem alls.

Spelar mycket CS liknande spel och stabil anslutning är allt i dem, tappat all lust att spela sen detta starta och vi är tyvärr låsta till endast Tele2 här där jag bor:/

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa köpa ny egen router även om jag förstår att det svider och man tänker inte bör behövas. (Finns ju öppet köp ifall det inte hjälper)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Du kan ju testa köpa ny egen router även om jag förstår att det svider och man tänker inte bör behövas. (Finns ju öppet köp ifall det inte hjälper)

fasiken så drygt!!! Men ja fundera också på det, Vet inte riktigt mer vad som går att göra så lär väl vara nästa bästa försök

Permalänk
Medlem

Jag har Tele2 och har helt enkelt stängt av router-funktionen på routern och använder den enbart som en switch. Därefter har jag kopplat på egen router som fungerar mångfaldigt bättre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OGpopo:

Har inte tillgång till att köra med kabel, Men kört trådlöst i 4 år med gamla nätverket utan problem🤷‍♂️

Är det någon (eller något -- som nedladdningar, TV) annan som använder nätverket samtidigt, eller sker detta även när spelet är det enda som använder uppkopplingen?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Med tanke på hastigheterna luktar det coax?

Skulle kunna va dålig coax kabel i huset som pallade din gamla lägre hastighet men den nya begär mer än den pallar med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det fiber eller koax ni har? Det avgör vilken router du kan ha

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OGpopo:

Testa gamla routern?
Tyvärr är ju wifi inte riktigt bra när man spelar, tyvärr finns de ju mer i radiospektrumet och det kan ju va så lätt som att byta kanal som kan hjälpa.
Annars kan de va så att det är nått hos någon granne som stör etc, kabel är alltid bäst vid gaming.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Hastigheterna du har talar för coax och inte fiber.
Kolla om det kan skaffa ett riktigt fiber abonnemang från tele2 och inte "fiber coax*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det någon (eller något -- som nedladdningar, TV) annan som använder nätverket samtidigt, eller sker detta även när spelet är det enda som använder uppkopplingen?

nope! händer konstant dygnet runt tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Är det fiber eller koax ni har? Det avgör vilken router du kan ha

coax, tror inte vi har tillgång till riktig fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Hastigheterna du har talar för coax och inte fiber.
Kolla om det kan skaffa ett riktigt fiber abonnemang från tele2 och inte "fiber coax*

finns tyvärr inte riktigt fiber som alternativ:,(

Permalänk
Medlem
Skrivet av OGpopo:

Har du verkligen ingen möjlighet att åtminstone tillfälligt koppla upp med kabel,
för att kunna konstatera om problemet kvarstår?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av OGpopo:

Fattar att det är störigt, men de kommer nästan garanterat helt strunta i det fram tills att du provar med kabel. Det finns så många faktorer som påverkar WiFi, och en leverantör kan inte sitta och detaljstudera hur just din bostad är uppbyggd, med vilka material och tjocklek på väggarna, hur radiovågor färdas i bostaden etc.

Vill du ha det fixat bör du bita i det sura äpplet så snabbt som möjligt och bara testa med kabel i typ 5 min. Är problemet kvar med kabel kan du direkt ringa in och felanmäla, försvinner det då vet du i varje fall vad det beror på.

Permalänk

Brygga Tele2:s router så att den inte routrar, utan fungerar som ett modem. Anslut sedan en annan router efter detta.
Jag gissar att du bor i ett flerfamiljshus med endast en internetanslutning till huset.
ISF hade jag satt en switch där man kan sätta upp VLAN i som gör att varje "lägenhet" får en egen port och sedan efter det så får varje lägenhet ha en egen router.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz